Az egész régióban visszaesett a lízingpiac
A közép-európai régió lízingpiaci tendenciáiról készített elemzés alapján jól látszik: a gazdasági környezet változása nyomon követhető a lízingszerződések futamidejének, illetve a lízingelt eszközök korának emelkedésén is. A Hypo-Alpe-Adria Leasing az osztrák, a horvát, a magyar, a román és a szlovák lízingpiac tendenciáit vizsgálta meg, ezek alapján kiderült: a válság jelei 2008 második félévében váltak kézzel foghatóvá.
Mivel 2007, illetve 2008 első fele még a dinamikus fejlődés jegyében telt, a tavalyi év végi számok pedig még nem mutatták a válság hatását. A közlemény szerint a magyarországi és a román piac szenvedte el a legnagyobb veszteséget az új lízing üzletkötések terén 2009 második félévéig, de az osztrák piac is az 5 évvel korábbi szintre esett vissza. A magyar lízingpiac az új üzletkötések volumenében a legnagyobb visszaesők közé tartozik a régióban: 2008 első félévéről 2009 első felére 62 százalékkal esett vissza a piac.
A legnagyobb vesztes az ingatlan, illetve a személyautó finanszírozás volt, 75, illetve 65 százalékos visszaeséssel. Az új lízingkötések GDP-re vetített aránya hasonlóan Horvátországhoz, 4,5 százalék. A román lízingpiac volt a régió legdinamikusabban fejlődő piaca a válság előtti időszakig. Az új üzletkötések volumene 2004-ről 2008-ra több mint tízszeresére nőtt, ám ez a gyors növekedés sérülékennyé is tette a piacot.
A tavalyi első félévhez képest az idén 73 százalékkal csökkent az új ügyletek volumene - amely a legnagyobb visszaesés a régióban -, és ezzel a 2005. első féléves szint alá került vissza a román piac. Korábban itt a fejlődés fő motorja a járműlízing volt, amely most 76 százalékos visszaesést szenvedett el. A legnagyobb veszteség a gép-eszköz finanszírozás területén látszott, itt 82 százalékos volt a visszaesés. Ausztriában a legnagyobb visszaesés a határontúli üzletkötések számában látszik, pedig az osztrák lízingpiac fejlődésének motorja az elmúlt két évben a határontúli, főleg a közép-kelet-európai országokban végzett tevékenység volt.
E szegmens új üzletkötései 2008 első félévéről 2009 első félévére 83 százalékot zuhantak. Az országon belüli piacok visszaesése ennél jóval mérsékeltebb volt. A jármű, illetve ingatlan szegmens 20-20 százalékkal, a gép-eszköz lízing pedig 40 százalékkal csökkent 2008 első félévéhez képest. A horvát piacon 2009 júniusa és 2008 júniusa között a szerződéses állomány növekedése 43 százalékkal volt kisebb, mint 2007 és 2008 júniusa között.
A régióban a GDP-hez viszonyítva a horvát lízingpiacon volt az egyik legmagasabb az új lízing szerződések volumene, 2008 év végén az új lízingkihelyezések GDP-hez viszonyított aránya 4,5 százalékos volt. A horvát lízingpiac legnagyobb szegmense 2008. végén a személyautó finanszírozás maradt. Szlovákiában az új üzletkötések volumene az egyik legalacsonyabb a vizsgált országok között, a kisebb piacot a válság mégsem érintette olyan mélyen, a visszaesés viszonylag mérsékelt, 43 százalékos volt. A szlovák lízingpiac legnagyobb szegmense a járműfinanszírozás, ezen belül az új kötésekben a tavalyi első félévhez képest az idén a teherszállító járművek finanszírozása szenvedte el a legnagyobb, 58 százalékos visszaesést.