Dugódíjak és tervek - európai körkép

A Budapesten tervezett dugódíjjal kapcsolatban az MTI összeállítást készített arról, hogy az európai nagyvárosokban hogyan oldják meg a forgalom és a környezetszennyezés csökkentését. Elsőként a londoni példa alapján, hiszen ez a város úttörő szerepet játszott a nagyvárosi behajtási díj meghonosításában.

Anglia

 

A londoni közgyűlés 2003-ban vezette be a kezdetben napi 5 fontos, majd 8 fontra, végül a jelenlegi 10 fontra (3.600 forint) emelt behajtási díjat. Ezt minden négy- vagy többkerekű, belsőégésű motorral hajtott, nem tömegközlekedési vagy közszolgálati jármű vezetőjének ki kell fizetnie, ha hétköznap 7 és 18 óra között átlépi a belvárosi fizetős zóna határát. A díjfizetési kötelezettség alól csak az elektromos és hibridüzemű, vagy igen alacsony károsanyag-kibocsátású autók tulajdonosai mentesülnek. Nem kell fizetni a közcélú feladatokat ellátó járművek - mentők, rendőrség, taxik, városi tömegközlekedési járművek - után sem.
    

A behajtási övezet határain kamerarendszer rögzíti az övezetbe belépő járművek rendszámát. Ha a feledékeny autós az adott napon éjfélig nem fizet, 120 font (43 ezer forint) büntetésre számíthat, ám ez 60 fontra mérséklődik, ha 14 napon belül befizeti a bírságot. Felmérések szerint a behajtási díj hatására naponta átlagosan 35 százalékkal kevesebb magánautó lép be a londoni belváros fizetős övezetébe, mint a dugódíj bevezetése előtt.
  

Ausztria


Az osztrák nagyvárosokban nincs behajtási díj, ám több helyen mérlegelik a bevezetését. A második legnagyobb városban, Grazban júniusban helyi népszavazást tartanak a behajtási díjról. Ezt a régebbi gyártmányú, dízelmotoros gépjárművekre vetnék ki. Bécsben is fölmerült dugódíj bevezetése, ám jelenleg a fizetőparkoló-övezetek bővítése van napirenden. Az önkormányzat a "kék zóna" további öt kerületre való kiterjesztéséről döntött. A lakosság egy része és az ellenzéki pártok ellenzik az intézkedést; a vita várhatóan szintén - nem kötelező erejű - helyi népszavazás tárgya lesz.
    

Olaszország

 

Idén januárban vezettek be dugódíjat Milánóban, ahol az intézkedés máris csökkentette a légszennyezettséget. A helyi hatóságok négy éve próbálkoznak a dugódíjjal a szmogban fuldokló városban. 2008-ban Ecopass névvel vezették be az elsőt a 8,2 négyzetkilométeres centrumban - Milánó területe 181 négyzetkilométer. Negyvenhárom belépőkaput létesítettek, hetet a tömegközlekedési eszközök használnak. Az Ecopass a gépjárművek környezetszennyezési fokozata szerint 2, 5 és 10 euróba került, de nem csökkentette az autóforgalmat.     

 

2011-ben népszavazással Milánó lakossága igent mondott a forgalomkorlátozás szigorítására. Ennek eredményeként az idén januárban behajtásonként 5 eurós dugódíjat vezettek be. Az új rendszer egyelőre 18 hónapra szól, folytatása az eredménytől függ. A városközpontot érintő díjfizetés hétfőtől péntekig, reggel fél nyolctól este fél nyolcig érvényes. A centrumban élők évi negyven ingyenes belépést kapnak, utána két eurót kell fizetniük, ahányszor behajtanak Milánó központjába. A szolgáltató vagy fuvarozó járművek három eurót fizetnek megállás nélkül, öt eurót két óra parkolással.
    

Franciaország

 

A francia parlament által 2010-ben elfogadott törvény lehetővé tenné a 300 ezer feletti lakosú nagyvárosoknak a behajtási díj kísérleti jellegű bevezetését. Ez összesen öt várost érintene (Párizs, Marseille, Lyon, Toulouse és Nizza), de a megvalósításra eddig még sehol nem került sor. A gazdasági élet szereplői, illetve egy-egy bal- és jobboldali politikus által is támogatott és rendszeresen előkerülő ötlet elsősorban a városvezetők politikai akaratának hiánya miatt bukik meg. Párizs központi részén például naponta közel 3 millió autó fordul meg, s a 12 ezer négyzetkilométeres, több mint 10 millió lakost számláló agglomerációs térségben mindennaposak a több kilométer hosszú dugók. A behajtási díj tervét Bertrand Delanoe szocialista főpolgármester a Zöldekkel együtt attól tartva ellenzi, hogy a díj feszültségeket keltene az elővárosok szegény és a belső kerületek tehetősebb lakossága között. A dugódíj azokat sújtaná szerinte, akik a belvároshoz képest rosszabb elővárosi tömegközlekedési viszonyok miatt jobban rászorulnak az autóhasználatra. A belső kerületben élők felének nincs is autója, miközben az elővárosi háztartások 72 százaléka használ gépkocsit. A főváros inkább újabb buszsávok, valamint a bérbicikli- és az elektromos bérautó-hálózat fejlesztésével próbálja csökkenteni a belvárosi gépkocsi-használatot.
    

Hollandia

 

Hollandia nagyvárosaiban nincs dugódíj. Hosszabb ideje dolgoznak viszont egy olyan országos rendszeren, amely a megtett távolság mellett a forgalomsűrűség, illetve a forgalmi dugók alapján terhelné az autósokat. A rendszer, amelynek bevezetése a "sorozatos" kormányváltások miatt egyelőre várat magára, kiváltaná a gépjárműadót is. Hollandia a világ egyik legsűrűbben lakott országa. A hatalmas forgalmat a szintén sűrű úthálózat, még a néhol irányonként 4-5 sávos autópályák sem tudják gond nélkül elnyelni.
    

Az elképzelés szerint az új, használatot alapul vevő adó és díj járműkategóriák szerint különbözne, átlagos nagyságát kilométerenként 3-5 centre becsülik. Az illeték kiszámítását műhold alapú nyomkövető rendszerrel, a megtett távolság, az autó szennyezőanyag-kibocsátása és a forgalmi dugók nagysága alapján végzik majd. Becslések szerint az új rend az autósok többségére nem róna nagyobb terhet a jelenlegi adómennyiségnél.


Belgium

 

Brüsszelben nincs dugódíj, és nem is tervezik a bevezetését. A belga főváros belső negyedeiben nagyon sok az olyan szűk utca, amelyet a világ minden más táján egyirányúsítottak volna, de itt nem. Ennek megfelelően időnként nyomasztó a közlekedési káosz, amit a helybéli autósok meglehetős rugalmassággal kezelnek.  Ha úgy adódik dolguk, gátlástalanul leparkolnak a legelképesztőbb helyeken is, mindenki hozzászokott a kerülgetéshez, centizgetéshez, araszoláshoz. Az utóbbi években gombamód szaporodnak a fővárosban az olyan, teljesen automatizált rendszerű kerékpárparkolók, ahol jutányos áron lehet kétkerekűt bérelni.
    

Németország

 

Németországban sincs dugódíj, de több tucat település központjába csak a zöld környezetvédelmi matricával ellátott gépjárművel lehet behajtani. A levegő tisztaságának megóvásáról szóló uniós irányelvek bevezetésével összefüggésben szakmai-közéleti vita indult a városközpontokban alkalmazandó forgalom csökkentésről. A dugódíj helyett a matricás megoldást választották. A 2007 óta működő rendszer lényege, hogy a gépjárműveket a károsanyag-kibocsátás alapján kategóriákba - zöld, sárga, illetve piros színnel jelzett csoportokba - sorolják, a településeken pedig környezetvédelmi zónákat alakítanak ki, ahová csak a megfelelő kategóriába tartozó gépjárművek hajthatnak be. A kategóriákat színes matricák jelzik, a zónák határát pedig útjelző táblák. A matricát a gépjármű tulajdonosának kell beszerezni. A szabályozás a külföldiekre is vonatkozik, így például Köln belvárosába egy lengyel autós is csak akkor hajthat be, ha van zöld matrica a kocsiján, akkor is, ha az autó a legmodernebb, leginkább környezetbarát gyártmány.
    

Oroszország

 

Oroszországban nincs dugódíj, de január óta többet kell fizetniük azoknak, akik járművükkel közlekedési akadályt okoznak. Az útkereszteződésekben közlekedési akadályt okozóknak az eddiginél tízszer többet, 1.000 rubelt (körülbelül 7.000 forintot) kell fizetniük, ha a rendőr megbünteti őket. A piros lámpa, vagy a megállásra kötelező STOP vonal figyelmen kívül hagyása is többe, 300, illetve 800 rubelbe kerül az eddigi 100 helyett. Az orosz nagyvárosokban közlekedőket a yandex.ru internetes kereső oldalon külön dugótérkép segíti.
    

Csehország

 

A cseh fővárosban néhány éve merült fel a dugódíj bevezetésének ötlete, de egyelőre nem valósult meg. A korábbi főpolgármester szerint Prága a túlzsúfolt belvárosba való behajtásért szedhetne díjat, amelynek nagyságáról csak magánvélemények hangzottak el. A dugódíj beszedésének módozatairól is eltérnek a nézetek. Prága belvárosában évtizedek óta súlyos gond a parkolás. A kilencvenes években a belvárost háromféle parkolási övezetre osztották, s az ingyenes parkolás az utcákon ma már lehetetlen. Egyórás parkolásért 30-60 koronát (360-720 forint) kell fizetni. A több mint egymillió lakosú cseh metropolis külső részein a bevezető utak mellett P+R parkolók létesültek, ahonnan az emberek a tömegközlekedési eszközökkel folytathatták útjukat a belvárosba. A parkolók kihasználtsága eltérő, de van irántuk érdeklődés.
    

Lengyelország

 

Lengyelországban több éve felmerült a főváros belső részébe való behajtás korlátozása, mert Varsó nagy közlekedési problémákkal küszködik: hatalmas forgalmi dugók keletkeznek és a parkolással is komoly gondok vannak. A dugódíj bevezetésére azonban addig nincs nagyobb esély, amíg például a főváros köré nem építenek körgyűrűt, mert jelenleg a kamionforgalom is a várost átszelő utakon zajlik. A belvárosi közlekedés csökkentését a parkolóövezetek kiszélesítésével és a parkolási díjak növelésével igyekszenek elérni a hatóságok. A főváros összesen 14 P+R parkolót üzemeltet és folyamatosan fejleszti a tömegközlekedést: például most építi a második metróvonalat. Az utóbbi években négy helyi érdekű vasútvonallal bővítették a bérlettel igénybe vehető közlekedési eszközök számát és egyre több buszsáv kijelölésével igyekszik meggyőzni a külső kerületek lakóit, hogy hagyják otthon gépkocsijukat.
    

Szlovákia

 

Szlovákiában még nincs dugódíj. A személygépkocsikkal való túltelítettség terén egyértelműen Pozsony van a legrosszabb helyzetben, a fővárosban 210 ezer autót tartanak nyilván, további néhány tízezer azoknak a gépkocsiknak a száma, amelyeknek tulajdonosai ugyan hosszú távon a fővárosban élnek, ám bejelentett lakhelyük nem itt van. Minden munkanapon újabb mintegy 100 ezer személygépkocsi érkezik a városba. A parkolási gondok másfél évtizede váltak égetővé Pozsonyban, erre azóta sem tudott hathatós megoldás találni az önkormányzat. Idén új parkolási stratégia kidolgozásába kezdett: a város egyes kerületeiben az ott lakók úgynevezett rezidens kártyát kaphatnának viszonylag alacsony összegért, amely feljogosítaná őket parkolásra. A nem pozsonyi lakosok, a több mint egy személygépkocsival rendelkezők és azok, akik nem a saját kerületükben parkolnak, viszont már magasabb díjat fizetnének a parkolásért.
    

Románia

 

Bukarestben évek óta tervezik a dugódíj bevezetését, de erre még nem került sor. A főpolgármesteri hivatal először a zajcsökkentést célzó, 2008-ban kidolgozott stratégiájában vetette fel a bevezetésének ötletét a belső forgalmi gyűrű által határolt 25 négyzetkilométeres területen. Ez a főváros hosszú távú fejlesztési tervébe és a román kormány által idén februárban elfogadott, 2011-2020-as évtizedre szóló közlekedésbiztonsági stratégiájába is bekerült - a bevezetés pontos dátumának meghatározása nélkül. Az 1,7 millió állandó lakossal rendelkező Bukarest utcáin 1,2 millió gépkocsi közlekedik, holott a főváros építészei szerint az úthálózatot kétszázezer járműre méretezték. A belvárosban alig 100 ezer "parkolóhely" van: ezek háromnegyede illegális, de a szokásjog alapján a rendőrség nem bünteti az ott parkolókat. A szabályosan kialakított parkolóban alig 100 forintnak megfelelő összeget kell fizetni óránként - csak éppen nem lehet helyet találni. (MTI)

Több férőhellyel készül a MÁV-csoport a kegyeleti ünnepekre

Mindenszentek és halottak napja alkalmából a MÁV-Volán-csoport a megszokottnál nagyobb utasforgalomra számít, ezért növelt kapacitású vonat- és buszjáratokkal, valamint több városban közvetlen, temetőkhöz közlekedő autóbuszokkal készül a hétvégére - közölte a MÁV Zrt. szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 29. 21:00
Megosztás:

A TRUMP token politikai hatásra 30%-ot ralizott; a Digitap ($TAP) 1 millió dolláros tőkebevonását a globális Visa-integráció hajtja

A TRUMP token majdnem 30%-ot ugrott egy éjszaka alatt, 6 dollárról 8 dollárra emelkedve, mielőtt gyorsan visszahúzódott volna körülbelül 7 dollárra. A mozgás rövid időre izgalmat keltett a mémcoin spekulánsok körében, de a tapasztalt kereskedők számára ismét előkerültek a fenntarthatósággal kapcsolatos jól ismert kérdések.
2025. 10. 29. 20:00
Megosztás:

Anyukától nyugdíjasig: sokaknak lehet rémálom a netezés

A digitális akadálymentesség nem esztétikai extra, hanem jogi és üzleti szükségszerűség – hangsúlyozza Pulay Gellért, az Országos IT Megmérettetés ötletgazdája. A befogadó tervezés csökkenti a hibákat, javítja a felhasználói élményt és növeli a bevételeket. A verseny külön kategóriában értékeli az akadálymentességet, valós élethelyzetek modellezésével. Almády-Palotai Balázs, többszörös díjazott szerint ez alternatív karrierutat kínál, miközben empátiát, technikai tudást és pszichológiai érzékenységet is igényel. Az EU-s megfelelés szigorodik, a felhasználók pedig egyre kevésbé tolerálják a zárt digitális élményeket.
2025. 10. 29. 19:30
Megosztás:

A mobilitás jövője lehet autonóm, de a biztonságnak mindig emberi kézben kell maradnia

Javuló biztonságra és kényelmi előnyökre számít az automatizált és autonóm vezetés terjedésétől az európaiak zöme az Allianz hét országra kiterjedő felmérése szerint. A bizakodás mellett ugyanakkor a 13. Allianz Motor Day alkalmából bemutatott kutatás óvatosságról is árulkodik: sokan bizonytalanok az új technológiában, és maguknál akarják tartani az irányítást. Az önvezető technológiák tömeges magyarországi elterjedésében a válaszadók 56 százaléka nem hisz. Az Allianz várakozásai szerint az emberi hibákból eredő közlekedési balesetek száma 2035-re 20, 2060-ra pedig több mint 50 százalékkal csökken. Saját kárelemzésük azt mutatja, hogy a fejlett vezetéstámogató rendszerek beépítése 66 százalékkal mérsékelte a parkolási helyzetekben bekövetkező tolatásos balesetek gyakoriságát.
2025. 10. 29. 18:30
Megosztás:

Az EU szerint a szudáni háború veszélyes fordulóponthoz érkezett

A dárfúri térségben fekvő el-Fáser városnak a Gyorsreagálású Támogató Erők (RSF) általi elfoglalása a szudáni háború veszélyes fordulópontját jelenti - állítja Kaja Kallas kül- és biztonságpolitikai uniós főképviselő és Hadja Lahbib, a humanitárius segítségnyújtásért felelős uniós biztos közös szerdai nyilatkozatban.
2025. 10. 29. 18:00
Megosztás:

Újabb lépés a Demján Sándor Tőkeprogram keretében a hazai kkv-k erősítése érdekében

A Kormány mindent megtesz a magyar vállalkozások támogatása érdekében! Ezért a Demján Sándor Program keretében több mint 1.400 milliárd forintnyi forrással támogatjuk a hazai kkv-k méretugrását és termelékenységük növelését. 2025. október 6-ától pedig bevezettük a fix 3%-os kkv hitelt, amely a Széchenyi Kártya Program összes konstrukciójára, a likviditási és a beruházási hitelekre egyaránt kiterjed.
2025. 10. 29. 17:30
Megosztás:

Országszerte folyik a vasútállomások felújítása

A MÁV Csoport saját forrásból országszerte 21 helyszínen felújítja a meglévő vasúti állomásai épületeit, a Magyar Falu Program részeként pedig további 11 vasúti megállóhelyen vadonatúj kisméretű, hűtött-fűtött váróhelyiséggel rendelkező, könnyűszerkezetes épületet készít - jelentette be Tasó László, az Észak-keleti Magyarország közúti és vasúti közlekedésének fejlesztéséért felelős miniszteri biztos szerdán, a felújítás alatt lévő balmazújvárosi vasútállomás épülete előtt.
2025. 10. 29. 17:00
Megosztás:

Az elárasztott parajdi sóbányát nem lehet megmenteni, de a térségben újabbakat lehet kialakítani

Szakértők szerint az elárasztott parajdi sóbányát nem lehet megmenteni, de a térségben újabb sóbányákat és sóba vájt turisztikai létesítményeket lehet kialakítani - írta szerdán a Krónika hírportál a témában tartott kerekasztal-beszélgetésről beszámolva.
2025. 10. 29. 16:00
Megosztás:

Maradandó költségemelkedést okozott a brit exportőröknek az EU-tagság megszűnése

Maradandó költségemelkedéseket okozott a brit exportőröknek Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból (Brexit) - áll a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) új átfogó helyzetértékelésében.
2025. 10. 29. 15:30
Megosztás:

KSH: szeptemberben 589 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet

Szeptemberben a termék-külkereskedelmi aktívum 589 millió euró volt, az egyenleg 297 millió euróval romlott az egy évvel korábbihoz mérten. A kivitel volumene 0,5 százalékkal, a behozatalé 8,4 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest - jelentette szerdán a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 10. 29. 14:30
Megosztás:

Ismét tüntettek a budapesti taxisok

Szerdán ismét tüntettek a budapesti taxisok, több tucat autóval tartottak tiltakozó demonstrációt a Fővárosi Közgyűlés ülésezése alatt a Városháza előtt.
2025. 10. 29. 14:00
Megosztás:

Előrehozott parlamenti választások kezdődtek Hollandiában

Előrehozott parlamenti választások kezdődtek szerdán Hollandiában, miután június elején felbomlott a kevesebb mint egy éven át kormányzó négypárti kormánykoalíció.
2025. 10. 29. 13:00
Megosztás:

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra

Nyugat-Magyarországon a legnagyobb a kereslet felújítandó lakásokra - közölte a Duna House szerdán az MTI-vel.
2025. 10. 29. 12:30
Megosztás:

Csak 1 000 dollár: XRP-be vagy Hedera-be (HBAR) érdemes fektetni?

Ha van 1 000 dollárod befektetésre, és valódi potenciált keresel, érdemes túllépni a mémcoinokon, és olyan projektekre fókuszálni, amelyek stabil alapokon nyugszanak — valódi technológiával, tényleges felhasználással és hosszú távú értékkel rendelkeznek.
2025. 10. 29. 12:00
Megosztás:

Hegyi Zsolt: 54 új HÉV-járműből 18 szerelvénynek meg kell érkeznie 2029 végéig

Szerdán elindult 54 darab, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzése - jelentette be legfrissebb bejegyzésében a MÁV csoport hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt vezérigazgató, hozzátéve, hogy az első 18 járműnek 2029 végéig meg kell érkeznie.
2025. 10. 29. 11:30
Megosztás:

Folyamatos rekordokat dönt meg a Liszt Ferenc-repülőtér forgalma

Folyamatos rekordokat dönt meg a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér forgalma - hangsúlyozta Lóga Máté a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és iparért felelős államtitkára, a Budapest Airport igazgatóságának elnöke szerdán a TV2 Mokka című műsorában az idei nyári időszak tapasztalatairól a légi forgalomban.
2025. 10. 29. 11:00
Megosztás:

A tegnapi, kisebb jelentőségű makrogazdasági adatok nem mozgatták meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait

A ma induló fontos adatdömping előtti, kisebb jelentőségű makrogazdasági adatok nem mozgatták meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait.
2025. 10. 29. 10:00
Megosztás:

Mindhárom vezető amerikai részvényindex új csúcsot ért el

Mindhárom vezető amerikai részvényindex újabb rekordmagas záróértéket ért el kedden. Az S&P 500 0,2%-kal, a Dow Jones 0,3%-kal, a Nasdaq Composite 0,8%-kal emelkedett.
2025. 10. 29. 09:30
Megosztás:

Kedden többnyire lefelé mozdultak a nyugat-európai tőzsdeindexek

Kedden többnyire lefelé mozdultak a nyugat-európai tőzsdeindexek. A DAX 0,1%-ot, a CAC 40 0,3%-ot, a páneurópai Stoxx600 0,2%-ot veszített értékéből, míg az FTSE 100 0,4%-ot erősödött.
2025. 10. 29. 09:00
Megosztás:

A GVH a karácsonyi időszakban is a körültekintő vásárlásra hívja fel a fogyasztók figyelmét

A körültekintő vásárlásra hívja fel a fogyasztók figyelmét a karácsonyi időszakban a a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amely az MTI-nek kedden eljuttatott közleményében azt javasolja, hogy ne dőljenek be a szezonális akcióknak és lehetőség szerint kerüljék az impulzusvásárlást.
2025. 10. 29. 08:30
Megosztás: