Duna House: a hitelközvetítők erősítenék a végtörlesztésben a banki versenyt
Az ingatlanközvetítéssel és hitelközvetítéssel foglalkozó Duna House csütörtöki közleménye szerint a hitelközvetítők segítenének abban is, hogy az ügyfelek jobban eligazodjanak a bankok ajánlatai között. A banki hitelkínálatban ugyanis 2-3 százaléknyi különbségek vannak az árazást tekintve és ez a különbség nem egy egyszeri kiadás a hitelt felvevő számára.
Vagyis ha átlagban 20 évre vesznek fel hitelt az adósok és ez a 2-3 százalékos eltérés minden évben realizálódik, akkor a 20 év alatt a kifizetett kamatot tekintve már 35-40 százalékos különbség is lehet két pénzintézet eltérő hitelkonstrukciója között. A közlemény szerint a jogalkotó szándéka érthető, szerette volna a végtörleszteni vágyó adósokat megkímélni a felesleges költségektől. Az elmúlt napok eseményei azonban a Duna House szerint abba az irányba mutatnak, hogy épp ezzel ellentétes hatást sikerült elérni.
A közlemény idézi az otthonvédelemmel összefüggő törvénymódosítás ide vonatkozó bekezdését, miszerint: "A végtörlesztés egészben vagy részben történő teljesítése érdekében nyújtott kölcsönre vonatkozó pénzügyi szolgáltatás közvetítéséért a közvetítő díjazást nem jogosult érvényesíteni megbízójával szemben". Az indoklás szerint "a módosító javaslat (...) ki kívánja zárni a végtörlesztések finanszírozására nyújtandó hitelek körében az indokolatlan közvetítői közreműködést, amely a végtörlesztésben érdekelt hitelfelvevők szempontjából tényleges előnyt nem, de többletköltséget eredményezne".
A Duna House közölte, hogy a közvetítőnél és bankfióki igénylés esetén is ugyanannyiba kerül a hitel, tehát, ha a bank nem fizet jutalékot, az a pénz a banknál marad. A közlemény szerint a pénzügyi kultúrát tekintve fejlett nyugati országokban jelentős, 50-60 százalékos a közvetítők részesedése a banki hitelpiacon. Ha ugyanis a bank nem közvetítővel működik együtt, akkor nagyon sokat kell költeni például média kampányra, aminek költségét beépíti a termék árába. A Duna House közleménye szerint a bankok számára a közvetítői együttműködés a leghatékonyabb és a legolcsóbb marketing eszköz is egyben, ráadásul csak a sikeresen megvalósult ügyletek után fizet.
A Corvinus Egyetemen tartott előadásában Csányi Sándor OTP elnök-vezérigazgatója a devizaadósságok felhalmozódásáról szólva a legbosszantóbbnak mondta, hogy az adósok nagy részét a hitelközvetítők beszélték rá a devizahitelre. "A hitelközvetítők a szegénység vámszedői" - mondta. (MTI)