Facebook részvény - sikersztori vagy lufi?
A Google-nak már sikerült
A Google tőzsdére lépését követő időszakban igen kedvezően alakultak a szektor mutatói: a szélessávú internet-hozzáféréssel rendelkezők száma évi 30%-os ütemben növekedett, az internetes vásárlások értéke pedig évi 60%-kal bővült. Ennek köszönhetően a cég árbevétele évekig folyamatosan duplájára nőtt, eredménye pedig a 2003-as 100 millió dollárról 2011-re százszorosára, közel 10 milliárd dollárra emelkedett. Így az előretekintő eredménnyel kalkulált kibocsátáskori 80-100-szoros P/E ráta 2012-re 15-szörösre mérséklődött, miközben a kezdeti befektetők hétszerezték befektetésüket.
Ahhoz, hogy a facebook részvények a Google 2004-es értékeltségéhez hasonló szintről indulva jó befektetésnek bizonyuljanak, a társaságnak – legalább a vállalati profit szintjén - hasonló növekedési pályát kell befutnia. Van-e erre esélye?
A facebook növekedési kilátásai
A facebook a világgazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő szegmensében tevékenykedik, mivel árbevételének 90%-át az oldalon megjelenő hirdetések generálják, elemzők szerint pedig az internetes hirdetési piac várhatóan évi 20%-os ütemben bővül majd az elkövetkező években. Ennek a jelenleg nagyjából 50 milliárd dolláros piacnak közel felét az internetes keresőkön találatok formájában megjelenő linkekért fizetik ki a hirdetők. Ezen a területen a Google a domináns szereplő, 80%-os piaci részesedéssel.
Évi 20%-os növekedési lehetőség azonban nem elég jó a 100 szoros P/E hányadoshoz. Miben bízhatnak még a befektetők? Mark Zuckerberg, a vállalat 28 éves fő tulajdonosa a facebookkal alapjaiban reformálta meg a korábban is létező online közösségi terek világát. Miért ne lehetne képes erre más, szintén a hirdetésekből élő médiumok esetében? A globális hirdetési piac méretét évi 500 milliárd dollárra becsülik, amiből a TV-s hirdetések 170 milliárd dollárt, míg a rádiós hirdetések további 30 milliárd dollárt tesznek ki. A szélessávú internet gyors terjedésével mind TV, mind rádióműsorok könnyen elérhetővé váltak a neten, a video-megosztók népszerűsége (lásd a Google által felvásárolt Youtube sikerét) pedig azt mutatja, hogy a mozgóképes tartalmak fogyasztásának szokásai is változóban vannak.
A rövid távú árfolyamalakulás azonban nem csak a hosszú távú kilátásoktól függ. Itt komoly szerepet játszik az elérhető részvények darabszáma, illetve a különböző befektetői csoportoktól származó kereslet. Ebből a szempontból a Facebook-bevezetés jól felépített sztorinak tűnik. A tőzsdére kerülő darabszám ugyanis meglehetősen korlátos, a teljes részvénymennyiség kevesebb, mint 10%-ka kerül bevezetésre. A részvények jelentős hányada pedig olyan tulajdonosok kezében van, akik szerződésekben vállalták, hogy egyelőre nem válnak meg részvényeiktől.
A hírek szerint a kisbefektetői érdeklődés jelentős, az intézmények ugyanakkor meglehetősen óvatosak. Ez azonban megváltozhat, ha a társaság valamilyen fontos tőzsdeindex tagjává válik. Az indexeket követő, passzív stratégiát folytató befektetési alapok, az úgynevezett ETF-ek ugyanis automatikusan befektetnek az új indextagokba, függetlenül a fundamentális kilátásoktól. Elemzők szerint a Facebook éppen azért választotta a kibocsátás színhelyéül a Nasdaq-ot és nem pedig a New York-i tőzsdét, mert ígéretet kapott arra, hogy gyorsított eljárásban, a bevezetés után akár három hónappal a Nasdaq 100-as tőzsdeindex tagja lehet. Ezt a tőzsdeindexet számos ETF használja referencia-portfolióként, közülük a legnagyobb 30 milliárdos tőke fölött rendelkezik. Mindezek miatt a kezdeti időszakban könnyen elképzelhető az árfolyam emelkedése, de ha ezt nem kíséri nettó profit látványos növekedése, akkor a korrekció elkerülhetetlen lesz.
Marad-e a népszerűség?
Kik lesznek a facebook új befektetői? Az előzetes hírek óvatosságra intik a gyors meggazdagodásban reménykedőket. Példának okáért a General Motors épp a facebook IPO előtti napokban jelentette be, hogy a jövőben nem hirdet a facebookon, mert azt nem találja hatékonynak – bár a közösségi oldalon való jelenlétét nem számolja fel teljesen. Nagy kérdés, kitartanak-e a hirdetők a facebook mellett, nem riasztja-e el őket az a tény, hogy a 900 millió felhasználó több mint fele már mobiltelefonon fér hozzá a közösségi oldalhoz, a mobiltelefonos applikációkba azonban egyelőre nem sikerült beépíteni a hirdetéseket.
A facebook felhasználói is bármikor elpártolhatnak az oldaltól: az új regisztrálók dinamikus növekedése az Egyesült Államokban már megállt, új potenciált Ázsia jelenthetne, kiemelten Kína, ahol azonban egyelőre nem is engedélyezik a facebook használatát. A meglévő bázis pedig megfogyatkozhat, ha a hirdetések megjelenítése, vagy a személyes adatok kezelése a többség számára zavaróvá válik.
Megjegyzés: a részvénnyel ma indult meg a kereskedés az USA NASDAQ piacon (ticker: FB), nyitásban 43 USD fölött is járt a részvény, majd egészen a kibocsátási árig (38 USD) esett vissza, ahonnan ismét felfelé vette az irányt. (a szerk)