Félmillió forintra bírságolta a Fővárosi Csatornázási Műveket a KDB
A felhívás augusztus elején jelent meg és hét évre szólt. Az évi elszállítandó iszap mennyisége 95 ezer tonna volt. Az ajánlati dokumentációt 6 cég vásárolta meg, de csak egy társaság, az EWC-H Kft. tett ajánlatot, tonnánként 12.750 forinttal. Az ajánlatkérő nyertesnek nyilvánította az ajánlatot.
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) előzetes vitarendezést kezdeményezett az ügyben, amit a Fővárosi Csatornázási Műveket elutasított, így került az ügy a KDB elé. A BKIK több jogsértő kitételt is kifogásolt az ajánlattételi felhívásban, egyebek közt azt, hogy az ajánlattevő szállító járműveinek fehér színűeknek kell lenniük, és 2012 év végéig kell rendelkezniük érvényes hulladékkezelési engedéllyel. Kifogásolta azt is, hogy az elszállított iszapot hasznosítani kell, azt lerakóban elhelyezni nem lehet.
A KDB az első két kifogást elfogadta: a fehér színű járművek, illetve a jövő év végéig tartó engedély megkövetelése olyan túlzott meghatározás, amely feleslegesen szűkíti a potenciális ajánlattevők körét. Az érvényes engedély megkövetelése a szerződéskötéskor rendben van, de az új engedély kiadása 3 hónapig tart, tehát a meghosszabbítás a szerződés alatt lehetséges.
Sőt a 7 éves futamidő alatt erre a nyertes mindenképpen rászorul. Az iszap hasznosításának az előírását viszont jogszerűnek tartotta a KDB. Ez egybe vág a magyar, és az uniós szabályokkal is. Miután a szerződést még nem kötötték meg a felek, a jogsértés reparálható.
Az utóbbi időben a KDB ilyenkor nem szokott bírságot kiszabni. Most a fél millió forintos bírságot mégis indokoltnak találta a magas szerződéses érték, a hosszú futamidő, valamint amiatt, hogy az ajánlatkérő már korábban is megsértette a közbeszerzési szabályokat. (MTI)