GVH - Megtévesztett a K&H Bank, 28 milliós bírságot kapott érte
A bank lakáscélú és ingatlanfedezetű személyi hitelekhez ígért számos ingyenes szolgáltatást, majd azokat utólag megszüntette. A programot hirdető reklámjaiból azonban nem derült ki, hogy az ingyenes szolgáltatások nem járnak a teljes futamidő alatt. Emiatt a GVH 20 millió forint bírságot szabott ki.
A másik ügyben 8 millió forintra bírságolta a céget a GVH, mert a K&H Biztosító kötelező biztosítási terméke után a 2007. évi kampányban nagy arányú visszatérítést ígért a bank és a biztosító, amit azonban csak az ügyfelek szűk köre tudott igénybe venni.
A K&H Biztosító hirdetéseiből ugyanis nem derült ki egyértelműen, hogy a kötelező gépjármű felelősségbiztosítási (kgfb) kedvezmény csak egy további termék, a K&H fix plusz autó befektetési alap jegyeinek megvásárlása esetén járt. A visszatérítés mértéke a befektetés nagyságától függött, 3 millió forint feletti jegyzés esetén járt a 100 százalékos kedvezmény a kgfb éves díjából, ráadásul a kedvezmény maximális mértéke előre meghatározott volt, 100 százalékos kedvezmény esetén legfeljebb 50 ezer forint.
A GVH álláspontja szerint a hirdetések üzenete az volt, hogy bizonyos feltételekkel ugyan, de ingyen köthetnek kötelező biztosítást. A GVH szerint a K&H Bank Zrt. és K&H Biztosító Zrt. megtévesztette a fogyasztókat azzal, hogy nem közölte a kiemelten hirdetett visszatérítés értelmezéséhez szükséges feltételeket, holott a reklámokkal elért és a kedvezménnyel élni tudó fogyasztók száma között óriási a különbség. Az ügyben a versenyhatóság szerint mindkét vállalkozás felelőssége megállapítható, a bankot a GVH a jogsértés megállapítása mellett 8 millió forintra bírságolta meg, miután a kgfb kommunikáció tartalmát teljes körűen a bank határozta meg.
A biztosító esetében csak jogsértést állapított meg a GVH. A bank otthonvédelmi programját is vizsgálta a GVH. A pénzintézet 2006. áprilisában az általa ingatlanfedezet mellett nyújtott jelzáloghitelekhez kapcsolódva vezette be az otthonvédelmi programot, melynek keretében - eltérő kombinációkban - a kölcsönszerződés ellenérték nélküli módosításának lehetőségét biztosította, és ingyenesen igénybe vehető szolgáltatást ajánlott. A bank díjmentes elő- és végtörlesztést, esedékesség átütemezést, futamidő hosszabbítást, automatikus életbiztosítást kínált ügyfeleiknek és azt is ígérte, hogy devizaalapú hiteleiket ingyen forint alapú kölcsönre cserélhetik.
A GVH vizsgálata megállapította: a K&H Bank hirdetései azt sugallták a fogyasztóknak, hogy felsorolt elemek mindegyike a hitel teljes futamideje alatt ingyenes lesz a számukra. Ezzel szemben a versenyhatóság feltárta, hogy mind a lakáscélú hitelek, mind az ingatlanfedezetű személyi hitelek esetében négy szolgáltatás csak egy bizonyos ideig volt ingyenesen elérhető az ügyfelek számára. A díjmentes előtörlesztés csak 2006. április 10. és 2008. március 31., a díjmentes végtörlesztés csak 2006 április 10. és 2007 február 25., az ingyenes esedékesség átütemezés és futamidő hosszabbítás pedig 2006. április 10. és 2008 február 25. között élt.
A GVH szerint ezen elemek ingyenességének a megszüntetésével a bank jelentősen leszűkítette az otthonvédelmi program keretében kínált ingyenes szolgáltatások körét, így a reklámokba foglalt ígéretét sem tartotta be. A GVH feltárta azt is, hogy a hirdetésekből nem derül ki egyértelműen az sem, hogy az ingyenes életbiztosítás legfeljebb egymillió forintig nyújt fedezetet. Ez ugyancsak megtéveszthette a fogyasztókat, akik úgy értelmezhették a hirdetéseket, hogy hitelfedezeti életbiztosításról van szó, ami a biztosított halála esetén a tartozás egészére fedezetet biztosít. Mindezek miatt a GVH szerint a K&H Bank Zrt. a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, ezért 20 millió forint bírság megfizetésére kötelezte.
A bírság összegének megállapításakor súlyosító körülménynek bizonyult, hogy a megtévesztő reklámok hosszú időn át elérhetőek voltak és nagy számú fogyasztóhoz jutottak el. Ráadásul a bankot hasonló ügyben korábban már többször elmarasztalta a GVH. A versenyhatóság enyhítő körülménynek minősítette azt, miszerint a bank már 2006-ban tervezte, hogy méltányossági alapon fiókvezetői ingyen módosíthatják az ezt igénylő fogyasztók szerződéseit. Tavaly szeptembertől pedig a bank automatikusan előírta az ingyenesség biztosítását minden ügyfél számára.