Hogyan keress pénzt az elektromos autók térhódításával?

A következő évek-évtizedek egyik fontos trendje lehet világszerte az elektromos autózás terjedése. Az előrejelzések komoly felfutással számolnak a piacon. Ezt több dolog is támogatja, egyrészt keresleti oldalról, másrészt a szabályozók részéről - olvashatjuk az AEGON Alapkezelő szakértői blogjában.

Hogyan keress pénzt az elektromos autók térhódításával?

Az elektromos hajtású járművek elsődleges felvevőpiaca jelenleg Európa, és ez a következő években is így marad. Jelenleg globálisan 3,8 százalékos az elektromos járművek részaránya – a magasabb, 10 százalékos európai érték a becslések szerint 2021-ben akár 16 százalékra is emelkedhet.

A piac egyik fő hajtóerejét a szabályozói korlátozások és ösztönzők jelentik: egyre több uniós ország támogatja anyagilag is az elektromos járművek beszerzését. Sok országban a kedvezmény eléri a 20-30 százalékot is az autók árában, ami több ezer eurós ösztönzést jelent. Németországban például 3-5 ezer euróval lehet olcsóbb egy elektromos autó az állami támogatásnak köszönhetően. Emellett vannak országok, ahol adókedvezménnyel, a regisztrációs adó, vagy az ÁFA elengedésével ösztönzik az ilyen járművek vásárlását. A legtöbb országban ezek az intézkedések 2025-ig hatályban lesznek a jelenlegi tervek szerint. Európában a becslések szerint 2030-ban már több mint 7 millió elektromos járművet adhatnak el, és az összes autó 42 százaléka már alternatív hajtású lehet - áll a totalreturn.hu blog elemzésében.

Elektromos autók Európán kívül

Kínában egyelőre arányaiban kisebb az állami támogatás, ennek ellenére szintén jelentős növekedés elé néz a piac: az új eladások arányában már közelít 10 százalékhoz az elektromos járművek részesedése. Ráadásul ott a másik oldalról hatna a kormányzat, a tervek szerint 2025-re 4 literben maximálnák az új autók fogyasztását száz kilométerenként, ez szintén az elektromos és hibrid járművek felé terelheti a gyártókat.

Az USA-ban egyelőre jóval kisebb a villamosítási láz, ott adókedvezménnyel számolhatnak a vásárlók, ugyanakkor a várakozások szerint a Biden-kormányzat ismét szigorít majd a környezetvédelmi szabályokon, ami élénkítheti a piacot.

Harc a piacokért

Európában a tavalyi első féléves eladások alapján a Renault vezeti a piacot, a Zoe modelljéből adtak el a legtöbbet, utána rögtön következik a Tesla Model 3, majd a Volkswagen e-Golf. Kínában a BYD mögött szintén a Tesla áll a piac második helyén, míg Amerikában egyértelműen letarolja a piacot Elon Musk cége. Az elektromos járműveknél jelenleg a gyártási költségek 20-25 százaléka kapcsolódik az akkumulátorokhoz. Ezek ára az utóbbi években jelentősen csökkent, de még mindig nem érte el azt a szintet, melynél a gyártási költség eléri a hagyományos járművekét – erre a becslések szerint 2023-ban kerülhet sor.

Az átállás kockázata

A felvázolt trendek tehát egyértelműek: a világ az elektromos autózás felé halad, várhatóan növekvő ütemben, és a piac ezt megfelelően jutalmazza is. Ehhez elég rápillantani az úttörő Tesla árfolyamára, amely tavaly mintegy megkilencszerezte értékét, de hasonló trend mutatkozott meg a hagyományos autógyártók közül az elektromos autózás iránt elkötelezett Volkswagen esetében is, mely törzsrészvényeinek idei teljesítménye megközelíti a 80%-ot. Az új technológia azonban nem jön ingyen, jelentős tőkét kell megmozgatniuk azoknak az autógyártóknak, amelyek versenyképesek szeretnének lenni a megújuló környezetben, hiszen az akkumulátorok megjelenésével alapjaiban kell újratervezni az autókat. Számos vállalat fejleszt például saját elektromos autó-platformot, melyre a későbbiekben költséghatékonyan építhető számos modell.

A beruházások relatív mértékét jól szemlélteti a Capex/Sales mutatószám, amely az értékesítés arányában mutatja meg a beruházásokat. Három „klasszikus” autógyártó esetében vizsgáltuk meg, hogyan alakultak a mutató értékei az elmúlt évtizedben, illetve mik a közeljövő trendjei.

A Volkswagen esetében a mutató 2010-2019 közötti értékeinek átlaga 5,62% volt, míg a 2021-es évre 7,9%, 2022-re pedig 6,8% az elemzők várakozása. A Daimler esetében az évtized átlaga 4% volt, szemben a 2021-re várt 5,4%-os, 2022-re pedig 5,3%-os értékkel. A kedvelt elektromos kisautó, a Zoe gyártója esetében a számok még inkább magukért beszélnek. A Renault évtizedes évi átlaga 4,4% volt, míg 2021-re már 7,6%-ot, illetve 2022-re 7%-ot várnak az elemzők. Fontos kiemelni, hogy a beruházások nem csak relatív, hanem abszolút értelemben is meredeken emelkednek. Az átállás tehát a károsanyag-kibocsátás csökkentésén túl a vállalatok eredményességét hosszabb távon is érintheti.

Az említett tények ismeretében felmerül a kérdés, hogy a beruházások megnövekedett összege mikor térülhet meg az elektromos autók piacán, ahol:

- egyelőre a hagyományos autók előállítási költségei jelentősen alacsonyabbak, és ez várhatóan a következő 2-3 évben még így is marad

- az értékesítés darabszámai erősen köthetők az állami támogatások mértékéhez

- erős árverseny van a gyártók között annak érdekében, hogy ne csupán a prémium árkategóriában kínáljanak alternatívát a gyártók.

További kockázat, hogy a támogató kormányzati kiadások mértéke az elektromos autók térnyerésével szintén meredeken nőhet, így az végső soron közvetve vagy közvetlenül az adófizetői terhek növekedését is eredményezheti.

A felsorolt következmények az egyre szigorodó európai uniós flottaszintű kibocsátási kvótákon keresztül előbb-utóbb várhatóan minden autógyártót érinteni fognak, így a környezetünk élhetőbbé, zöldebbé tétele egyben az autóipar egészének reformációjához is vezethet.

Hogyan profitálhatunk a trendekből?

Az elektromos autózás terjedésével persze pénzt is lehet keresni, az Aegon Alapkezelő Megatrend alapja például részben ebbe a szektorba is fektet. Az alap portfóliómenedzserei elsősorban olyan vállalatokat preferálnak, amelyek mind a strukturális, mind a ciklikus növekedésből részesedni tudnak. A szektorhoz kapcsolódóan jelenleg az akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyagok kitermelőiben, illetve a hagyományos autógyártókban látunk fantáziát.

Emelte célszámait a Duna House a2021 Q2-es negyedéves jelentés után

A Duna House Group (a „Csoport”) 2021. második negyedévében szintet lépett: negyedéves árbevétele 3,4 milliárd Ft-ra (+78% év/év), tisztított core EBITDA-ja pedig a 629 mFt-ra ugrott (+72% év/év). A Csoport számviteli konszolidált EBITDA-ja 512 millió Ft volt, 49%-kal meghaladva 2020 azonos időszakát.
2021. 08. 28. 18:00
Megosztás:

Még mindig megéri MÁP Pluszba fektetni a Babaváró hitel összegét?

Biztosan sok fiatal párnak eszébe jutott, hogy a Babaváró hitel befektetési célokra is használható. A kamatok emelkedése azonban rontja a helyzetet, hiszen minél drágább a hitel, annál alacsonyabb a befektetők nyeresége. A Bankmonitor szakértői kiszámolták, lehet-e még nyerni a babaváró és az állampapír kombinálásával.
2021. 08. 27. 11:00
Megosztás:

Gyenge nyitás az európai tőzsdéken

Mínuszban indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2021. 08. 27. 10:00
Megosztás:

Mire számítsunk ma a magyar tőzsdén?

Iránykereséssel indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) pénteken az Equilor Befektetési Zrt. junior elemzője szerint.
2021. 08. 27. 08:58
Megosztás:

Vegyes forintmozgás kora reggel

A forint az euróhoz és a dollárhoz képest erősödött, a frankkal szemben viszont gyengült péntek kora reggel a csütörtök esti szintekkel összevetve a bankközi piacon.
2021. 08. 27. 08:00
Megosztás:

Emelkedett az 5, 10 és 15 éves államkötvények aukciós átlaghozama

A meghirdetett mennyiségnél 20 milliárd forinttal kisebb összegben, 35 milliárd forintért értékesített 5, 10 és 15 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2021. 08. 27. 00:00
Megosztás:

Esik az arany árfolyama a Fed elnökének beszéde előtt

Az arany 1.784 dollárig süllyedt ma reggel.
2021. 08. 26. 12:00
Megosztás:

Gyenge kezdés az európai tőzsdéken

Indexcsökkenéssel indult a kereskedés csütörtökön az európai értékpapírpiacokon.
2021. 08. 26. 10:00
Megosztás:

Vegyesen alakult a forint árfolyama

Vegyesen alakult, kevéssé változott a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök reggelre az előző estihez képest a nemzetközi devizapiacon.
2021. 08. 26. 08:00
Megosztás:

Lejegyezték a Masterplast Nyrt. 9 milliárd forint értékű Nkp-kötvényeit

A Masterplast Nyrt. 9 milliárd forint névértékű kötvényt bocsátott ki, a teljes mennyiséget lejegyezték a kötvények hétfői aukcióján - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
2021. 08. 26. 07:30
Megosztás:

Kicsit erőre kapott a forint

Erősödött kissé a forint szerdán a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon.
2021. 08. 25. 21:00
Megosztás:

Így fejezték be a mai kereskedést az európai tőzsdék

Pozitív kezdés után vegyes indexekkel fejezték be a szerdai kereskedést a főbb európai értékpapírpiacok.
2021. 08. 25. 20:00
Megosztás:

Ma is alulteljesített a BUX

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 540,05 pontos, 1,05 százalékos csökkenéssel, 51 093,80 ponton zárt szerdán.
2021. 08. 25. 19:00
Megosztás:

Vegyes hangulat az amerikai tőzsdéken

Csekély elmozdulással, bizonytalan irányban nyitottak szerdán az amerikai tőzsdeindexek az előző napi rekordok után.
2021. 08. 25. 17:00
Megosztás:

Erősödéssel indítottak az európai tőzsdék

Pluszban nyitottak a vezető nyugat-európai tőzsdék szerdán.
2021. 08. 25. 10:00
Megosztás:

Csökkenhet a BUX

Ismét gyengülhetnek az árfolyamok szerdán, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX az 51 500-52 300 pontos tartományban mozog - jelezte az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője az MTI-nek eljuttatott szerdai kommentárjában.
2021. 08. 25. 09:00
Megosztás:

Vegyes mozgás az ázsiai tőzsdéken

Vegyesen zártak a vezető ázsiai börzék szerdán, és a térségben 8 órakor még nyitva tartó részvénypiacokon sem alakult ki biztos trend.
2021. 08. 25. 08:30
Megosztás:

Alig mozdult a forint

Alig változott, vegyesen mozgott a forint árfolyama a vezető devizákkal szemben szerda reggel a bankközi piacon kedd kora estéhez viszonyítva.
2021. 08. 25. 07:00
Megosztás:

A Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. jelentős befolyást szerezhet a CIG-ben

A Magyar Nemzeti Bank engedélyezte a Hungarikum Biztosítási Alkusz Kft. számára, hogy a CIG Pannónia Életbiztosító Nyrt.-ben 100 százalékos közvetlen tulajdonon alapuló minősített befolyást szerezzen - közölte a CIG kedden a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
2021. 08. 25. 05:30
Megosztás:

Emelkedett a 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukciós átlaghozama

Hozamemelkedés mellett értékesített 3 hónapos diszkont kincstárjegyet (dkj) keddi aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).
2021. 08. 24. 23:59
Megosztás: