Így lett egy kutatási kezdeményezésből nemzetközileg is sikeres startup cég a Poliloop
Ki látta meg először a lehetőséget a Poliloopban?
Az amerikai Techstars ügyvezető igazgatója, Vijay Tirathrai volt az, aki felfigyelt ránk, mégpedig egy olyan eseményen, amelyet a Vespucci Partners szervezett számunkra. A budapesti székhelyű kockázati tőkealap-kezelő segített abban, hogy bejussunk egy nagy nemzetközi akcelerátor programba, amely a korai fázisban lévő startupokat igyekezett összekötni a világ minden tájáról érkező potenciális befektetőkkel. Lényegében ennek az eseménynek köszönhető, hogy később a Techstars is befektetett a Poliloopba.
Vijay Tirathrai, aki a Techstars Hub71 Accelerator Programot irányította, és annak keretein belül mindig is előnyben részesítette az AI, a blockchain, az IoT, az AR és a VR technológiák területén innovatív megoldásokkal bíró kezdő vállalkozásokat, de előszeretettel támogatott az egészségügyi és pénzügyi szolgáltatások, az ingatlan és infrastruktúra, a kőolaj és petrolkémia, valamint a megújuló energia és a közüzemi ágazatok kulcsfontosságú területein tevékenykedő startupokat is. Azóta sokat beszélgettünk vele, és egyértelműen kiderült, hogy az innovációnkon túl az is felkeltette az érdeklődését, hogy mély ismeretekkel rendelkezünk az iparágunkban és úgy érezte, világosan megértjük a leendő ügyfeleink igényeit.
Emlékszem egy tanáromra is, aki a mesterképzésem utolsó óráján elmondta nekünk, hogy az ő generációja, az az előttivel együtt tette tönkre a Földet, és mennyire sajnálja, hogy nem figyeltek jobban. Úgy búcsúzott tőlünk az akkor 93 éves ember, hogy a mi generációnknak kell majd orvosolnia ezt a hibát. Rendkívül inspiráló volt számomra ez a gondolat.
A Vespucci Partners látta meg először a Poliloopban a lehetőséget. Mikor Magyarországra hozták a TechStars Abu Dhabi programjának vezetőjét, lehetőséget kaptatok a bemutatkozásra. Hogyan emlékszel vissza erre az első megmérettetésre és milyen úton indított el titeket ez a lehetőség?
Egy ilyen esemény rendkívül fontos szerepet játszik az üzleti beruházások és a munkahelyteremtés vonatkozásában, hisz rendezvénytől függően a hallgatóság a világ számos országából érkezhet, ami remek lehetőséget teremt a kapcsolatépítésre. Ennek megfelelően készülünk. Mindig reális célokat fogalmazunk meg magunk számára.
Egy ilyen rendezvényre való kijutás prezentálással kezdődik. Három percben bemutatkozunk, utána öt-tíz percben válaszolunk a felmerülő kérdésekre. Igyekszünk előre felmérni a hallgatóság összetételét is. Jellemzően írunk egy szöveget, összeállítjuk a prezentációs anyagot, amelyet több szűrőn keresztül véglegesítünk, majd adunk neki egy arculatot. Persze mi sem értünk mindenhez, de talán idővel egyre jobbak lettünk az ilyen folyamatokban.
Hogyan kerültetek kapcsolatba a Vespucci Partners-szel?
Forrai Virág, a MindTrek alapítója látta Lévay Krisztina és az én prezentációmat, aki ezután bemutatott minket az éppen induló Vespucci Partnersnek. Így bemutatkoztunk a kockázati tőkealap szakembereinek, akikkel rögtön megtaláltuk a közös hangot és ők már a TechStars eseményre is kiválasztottak minket meghívottnak.
Mit tudtatok a kockázati tőkealapok világáról az együttműködés előtt?
Gyakorlatilag semmit. Egyáltalán nem volt rálátásunk a kockázati tőkealap-kezelők területére. Ne felejtsük el, hogy mi, a Poliloop alapítói kutatók vagyunk. Azt viszont már igen korán felismertük, hogy ha nincs rendelkezésre álló pénz, innováció sincs.
Milyen előnyökkel jár a Vespucci Partners-szel való együttműködés?
Az anyagi előnyökön túl – hiszen kétmillió dolláros befektetést kaptunk tőlük – több, fontos területen is segítik a munkánkat. Alapvetően nagyon értékeljük, hogy egy megbízható, a munkáját maximális profizmussal végző ügyvédi irodának és könyvelő csapatnak mutattak be minket, akikkel azóta is folyamatosan együtt dolgozunk, így a velük való közös munka igazán gördülékeny.
A Vespucci Partnersről tudni kell, hogy kifejezetten magyar-amerikai hibrid startupokat segítenek a növekedésben, ezért Magyarországon és az amerikai kontinensen is jelen vannak. Az egyik kollégájuk Amerikában él, de vannak más partnereik is például a Szilícium-völgyben, akiknek az a feladatuk, hogy segítséget nyújtsanak a kontinensre érkező magyar startupoknak, akik kapcsán egyre többször merül fel az okostőke fogalma.
Képünkön: Lévay Krisztina és Madaras Liz, a Poliloop alapítói
Mit is jelent ez? Azt, hogy a befektető nem csak pénzt, de tudást, tapasztalatot, adott esetben pedig infrastruktúrát, stratégiai és üzleti tanácsokat, valamint kapcsolati hálót ad a startup számára. Ez nekünk azért is fontos, mert amint lehetőségünk adódik rá, szeretnénk hosszabb időre Amerikába utazni, hogy helyi szinten is kialakíthassuk a kapcsolatainkat a potenciális befektetőkkel. Fel vagyunk készülve az amerikai piac mélyebb megismerésére, majd a piacra történő belépésre. Persze az, hogy melyik külföldi piacon jelenünk meg először, nagyban függ attól is, hol kapjuk a legideálisabb ajánlatokat az innovációnkért cserébe.
Két év telt el a Poliloop megalapítása óta. Hogyan változtak a rövid és a hosszú távú célok?
Lévay Krisztinával mindketten a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem gyógyszervegyész-mérnök karára jártunk. Nagyjából a képzési idő felénél kezdtünk el azon elmélkedni, mihez kezdünk majd az iskolai éveket követően. Új utat szerettünk volna találni a szakterületünkön, így hamar arra a következtetésre jutottunk, hogy egyrészt szeretnénk belevágni egy olyan projektbe, ami környezettudatos, de ahhoz is hozzájárul, hogy sokáig élhessünk a Földön, másrészt mindezt nem egy már létező szervezetben láttuk realizálni. Azt már később fogalmaztuk meg, hogy a kutatásunk kiindulópontja a műanyag lehetne, hiszen ezen a területen mind a vegyészmérnöki, mind a biomérnöki végzettségünket tudjuk használni. Nem is vártuk meg a munkával az egyetem végét, saját erőforrásból labort béreltünk, ahol az óráink után esténként, de még hétvégén és tanítási szünetekben is napi több mint tíz órát dolgoztunk.
Innovációnk egy olyan biotechnológiai eljárás, ami a könnyű szerkezetű, jellemzően egyszerhasználatos műanyagokat (PET-palack, élelmiszercsomagolók…) mindössze hat-nyolc hét alatt képes szerves iszappá, komposzttá lebontani, miközben nem szabadul fel semmilyen káros anyag, például metán. A lebontás már önmagában nagy eredmény, hiszen az egyszerhasználatos műanyag a legnagyobb szennyezők közé tartozik, az igazi különlegesség azonban az, hogy a lebomláskor létrejövő anyagot újra fel lehet használni például bioműanyag készítésére, becsatlakozva ezzel egyfajta körforgásos gazdaságba.
Mára elértünk oda, hogy a Poliloop nem csupán egy kutatási projekt, hanem egy szervezet, egy cég. Persze voltak mélypontok. A kérdés mindig az volt, hogy állunk fel ezekből. Abban, hogy sikerült, kulcsfontosságú szerepe volt a Vespucci Partnersnek is. Igyekeztünk mindig inkább tanulni a hibákból, és a szükséges következtetéseket levonva, a jövőbe tekinteni. Magát a cégalapítás gondolatát is a széles felhasználhatóság igénye diktálta, hiszen azt gondoltuk, hogy üzleti struktúrában hatékonyabban juthatunk el azokhoz a szereplőkhöz, akiknél valóban van tétje a dolognak. A világ minden tájáról keresnek meg minket nagyvállalatok, akik nagy vágyakkal és kihívásokkal érkeznek a megbeszélésekre. Már több Fortune 500-as cég is jelezte, hogy együttműködne a Polilooppal, hiszen egyre fontosabb a terület, és nem csak beszélni szeretnének a megoldásról. A lényeg, hogy a technológiánk minél gyorsabban, minél több helyre jusson el, amiben a kulcs, hogy megacégekkel kooperáljunk, hiszen számukra áll rendelkezésre az a logisztikai és infrastrukturális rendszer, amely egy akkora probléma, mint a műanyag szennyezés kapcsán hatékony lehet.
Hosszútávú célunk, hogy széles portfóliójú biotechnológiai céggé váljunk, nem egy egytermékes startuppá. Azt gondoljuk, erre minden lehetőségünk adott, hiszen egyes becslések szerint a 2016-ban 360 milliárd dollárra becsült biotechnológiai szektor 2025-re 727 milliárdra növekedhet. Persze a megvalósíthatóság a lehetőségektől is függ. Természetesen mint minden startup, mi is azt szeretnénk, ha a cégünk minél nagyobb értéket képviselne. Ha együttes célokat fogalmazunk meg a befektetővel, akkor hosszú és gyümölcsöző kapcsolat alakulhat ki. Úgy érezzük, ebben mind a Techstars, mind a Vespucci Partners támogató partnerünk. Szerencsére mindkét szervezetnél azt tapasztaljuk, hogy nem csak üres lózung, mikor a család kifejezést használják, hiszen folyamatosan segítenek minket.