Jelentősen lelassult az autóeladások üteme Kínában
Az igen szerény mértékű növekedés 18 és fél millió darabot jelent. Az autógyártás egy százalék emelkedést sem ért el az egy évvel korábbi időszakhoz képest. Az éves kibocsátás darabszáma: 18,42 millió. A személyautók értékesítése 5,2 százalékkal volt több az előző évinél, vagyis közel 14,5 millió új autó került az utakra. Az SUV-k és az MPV-k értékesítése ugyanakkor a korábbi évhez képest jelentősen – 20, illetve közel 12 százalék körüli mértékben – megugrott. Előbbi típusból 1,6 millió, míg az utóbbiakból közel félmillió darab kelt el. Az autóexport területén Kína jó évet zárt, 2010-hez képest közel 50 százalékkal több, vagyis 814.300 kész autót adtak el külföldre.
Kínában az elmúlt években a gazdaság mozgásban tartását célzó központi ösztönző intézkedések hatására, nőtt rohamos ütemben az autógyártás és az eladás. 2009-ben 46, míg 2010-ben 34 százalékos volt a bővülés mértéke. 2011 eredménye, vagyis a visszaesés jelensége egyértelműen a korábbi ösztönzők visszavonásának következménye, továbbá a makrogazdasági megszorítások hatása.
Piaci elemzők arra is felhívják a figyelmet, hogy míg egyes kínai autógyárak az év során 7 százalék körüli csökkenést voltak kénytelenek elszenvedni, addig luxusautókat gyártó külföldi versenytársaik közül többen 30 százalékos rekordeladásokat értek el ugyanebben az időszakban. Szakemberek szerint a jelekből arra lehet következtetni, hogy a világ legnagyobb autópiaca a következő néhány évben lemondhat a kétszámjegyű növekedésről, s attól tartanak: az iparág 20 millióra tervezett eladási elképzeléseit nehéz lesz tartani. (MTI)