Legszívesebben a 26 év alattiak vállalkoznának
A vállalkozói kedv a 18 és 25 év közöttiek körében a legerősebb: miközben valamivel több mint felük inkább vállalkozó lenne, mint alkalmazott, a 41 évnél fiatalabb magyar fiatalok esetében 44 százalék ez arány. Holnap ér véget a hazai gazdasági utánpótlás kulcseseménye, a Fiatal Vállalkozók Hete.
A fiataloknak leginkább pénzügyi segítségre van szüksége a vállalkozásalapításhoz: 56 százalékuk venne igénybe vissza nem térítendő állami támogatást vagy kedvezményes hitelt – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (FIVOSZ) 3500 18 és 40 év közötti fiatal megkérdezésével készített országos reprezentatív kutatásából. Valamivel kevesebb mint felük, 46 százalékuk adó-, könyvelési és jogi tanácsokat szeretne kapni, és majdnem ugyanekkora arányban vannak azok, akik olyan mértékű adó- és járulékfizetési kötelezettségre vágynak, amely már a vállalkozás indulásakor is könnyen kitermelhető. Nagyjából minden ötödik fiatal venne részt olyan képzésen, ahol vállalkozói ismereteket oktatnak.
„Az induló vállalkozásoknak még nincs olyan fedezetük, amelyet a pénzintézetek a piaci alapú hitelek folyósításához elfogadhatónak tartanak, így az állami hitelgarancia programok, valamint a vissza nem térítendő támogatások biztosítása a fiatalokat célzó vállalkozásösztönzés kiemelten fontos eszközei” – mondja Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke. Hozzáteszi: „a vállalkozásbarát környezet mellett hasonlóan nagy jelentősége van annak is, hogy a fiatalokat üzleti, adó- és jogi tanácsadással segítsük az üzleti terveik megvalósításában; ebben a FIVOSZ-nak meghatározó szerepe lehet a jövőben”.

Inkább vállalkozó vagy inkább alkalmazott lenne?
A kutatás felmérte a fiatalok vállalkozási hajlandóságát is, és kiderült, hogy a legszívesebben a 18 és 25 év közöttiek vállalkoznának. Miközben a 18 és 40 közöttiek 44 százaléka vallotta azt, hogy inkább vállalkozó volna, mint alkalmazott, a legfiatalabbak körében 52 százalék ez az arány. A foglalkoztatás típusát tekintve a tanulók mutatják a legmagasabb értéket (52 százalék), földrajzi bontásban pedig a közép-magyarországi régióban élők (49 százalék). Nagyon fontos eredmény az is, hogy a vállalkozók zömében pozitív példaként jelennek meg az ismerőseik előtt: míg azok körében, akiknek nincs vállalkozó ismerőse, csupán 40 százalék választaná inkább a vállalkozói létet, mint az alkalmazottit, a vállalkozó ismerőssel rendelkezőknél ennél jóval magasabb, 52 százalék az arány.
„A 26 évnél fiatalabbakban óriási üzleti potenciál rejlik, miután az ő szocializációjuk a technika rohamos fejlődésével együtt zajlik, és a folyamatosan változó digitális környezethez való alkalmazkodás az üzleti siker egyik fontos összetevőjévé lett az utóbbi két és fél évtizedben. Ez a generáció adhatja a következő évtizedek magyar gazdaságának gerincét, így a vállalkozóvá válásuk támogatása összgazdasági érdek és feladat” – teszi hozzá Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.