MANAP: Eláraszthatja a dömpingnapelem Magyarországot
Az EU kereskedelempolitikáját koordináló Európai Bizottság azt javasolta, hogy utasítsák el a kínai importkorlátozások lejárati felülvizsgálatára, így meghosszabbítására irányuló kérelmet. A döntést az EU 28 tagállamának többsége támogatja – derítette ki a Reuters a témára rálátó forrásoktól.
Az Európai Unió először 2013-ban vezetett be dömpingellenes intézkedéseket a kínai eredetű napelemek, szilíciumcella és szilíciumostya (wafer) ellen, majd 2017 márciusában a döntését 18 hónappal meghosszabbította.
A kínai gyártók a szabályozás eltörlése eredményeképpen szabad áron és vámmentesen értékesíthetik a termékeiket az Európai Unióban. Az eddigi korlátozás értelmében 2013 óta a kínai gyártók áraikat a fokozatosan csökkentett szabályozott minimáláron vagy annál magasabb szinten tarthatták az EU-ban, amennyiben viszont a minimálár alatt értékesítettek volna, akkor termékeiket akár 64,9 százalékos vám is sújthatta.
Mennyibe kerül 1 kwh villamos energia 2018-ban?
Az Európai Unió egy kényes egyensúlyt kívánt teremteni a piacon az uniós gyártók, illetve az importőrök és kivitelezők között - utóbbiak a napenergia előállításának költségcsökkentését sürgetik. Továbbá voltak aggodalmak egy (lehetséges) pekingi válaszlépés miatt is, elvégre a két fél 2013 óta egy kereskedelmi háború küszöbén állt.
Az európai napenergiával foglalkozó vállalatokat tömörítő SolarPower Europe iparági szövetség arra hívja fel a figyelmet, hogy az Európai Bizottság és az Ernst & Young felmérései szerint a napenergiát hasznosító termékek iránt a kereslet akár 30 százalékkal is emelkedhet, és mintegy 45 ezer új munkahely jöhet létre, amennyiben a kínai termékeket sújtó intézkedések megszűnnek.
A május végén hozott kínai kormánydöntés – mely szerint a jövőben nem támogatják a közműjellegű beruházások állami támogatását és jelentősen csökkentik a betáplálási tarifát – azt eredményezi, hogy a kínai gyártóknak 30 gigawattnyi kapacitásuk szabadultfel arra, hogy új piacok után nézzenek, miután a Kína utáni második legnagyobb piac, az Egyesült Államok bevezette az importvámokat, a harmadik legnagyobb piac, India pedig is megkezdte a korlátozások bevezetésének tervezését. (Az EU teljes piaca körülbelül 7 gigawatt.)
Az EU ProSun, az uniós gyártók azon csoportja, amely az első panaszt 2012-ben tette, úgy vélte, hogy jó oka van a büntetőintézkedések hosszabbításának.
"Ezzel egyidejűleg egyedül az Európai Unió mond le felelőtlenül minden (külkereskedelmi) intézkedésről, és felbátorítja a kínai termelőket, hogy megsemmisítse az európai és harmadik országbeli versenytársakat az Európai Unió piacán" - mondta Milan Nitzschke, az EU ProSun elnöke, hozzátéve, hogy néhány vállalat jogi lépéseket tervez az Európai Bíróságnál.
„Míg néhány évvel ezelőtt komoly problémát jelentett a mesterségesen magas ár, a mai minimumáras szabályozás már közelítette a piaci árakat. Egyértelmű, hogy a piaci viszonyok visszahozása hosszú távon pozitív hatással lesz a napenergia terjedésére, mert a gyártás egyre hatékonyabbá válásával az árcsökkenés is közvetlenül fog megjelenni a piacon. Átmenetileg azonban komoly nehézségeket okozhat, hogy a kínai kormány megszorításai miatt az ottani piacról kiszoruló, pénzügyi problémákkal küszködő, jellemzően nem élvonalbeli gyártók dömpingáron fogják megpróbálni értékesíteni alacsonyabb minőségű termékeiket az európai piacon, Magyarországon is. - kommentálta az bizottsági döntést Szolnoki Ádám, a SolarPower Europe-tag MANAP Iparági Egyesület elnöke.