Már az idén elkezdődhet a Duna hajózhatóságának fejlesztése
Mayer István elmondta: a magyar-szlovák és a magyar Duna-szakaszon az év harmadában csak merülési korlátozással közlekedhetnek a hajók. Ezért a folyó áruforgalma a lehetséges kapacitás mindössze 10-15 százaléka. A teljes magyarországi szakaszon mintegy 80-100 milliárd forintnyi költségű munka 2014-ig készülne el, döntően uniós támogatásból.
A projekt elindulásának időpontja elsősorban az egyeztetéstől függ, a részletes tervdokumentációt végző VITUKI a környezet- és természetvédelmi, valamint a vízjogi hatóságok elé tárja a terveket. A VITUKI Kft. korábban elnyerte az Európai Bizottság 2,1 milliárd forintnyi támogatását a „Tanulmányok a Duna hajózhatóságának javításáról” című projektre, amely a magyarországi Duna-szakasz hajózhatósága javításának lehetőségeit méri fel.
A tanulmány keretében a társaság egyebek között elvégzi a teljes folyamszakasz környezeti vizsgálatát, a kritikus szakaszok és az érintett mellékágak vízjogi létesítési engedélyezéséhez szükséges terveket, kivitelezési munkák tenderterveit és költséghaszon-elemzését. A VITUKI az érintett folyószakaszon 50 beavatkozási területet talált, ahol mélységi, szélességi korlátozással kell számolni, és amely akadályozza a vízi út kihasználhatóságát.
A társaság elképzelése szerint hagyományos folyószabályozási módszerű megoldásokat alkalmaznának a Duna Szob-déli országhatár közötti szakaszán: a vízi út mélységi bővítése, a mederszűkítés és kombinált kotrási-szűkítési megoldások alkalmazásával. Mayer István kiemelte, hogy terveik szerint nincs szó kizárólag mederkotrásról, és duzzasztóművek létrehozásával sem állnak elő.
A projekt kapcsán elmondta: egyelőre nem ítéltek meg uniós forrásokat a munkálatokra, de a jövőre kezdődő európai Duna Stratégia keretében jelentős közösségi forrásokra számítanak. A magyar-szlovák Duna-szakasz tervdokumentációja már 2007-ben elkészült, itt 19 beavatkozási pontot állapított meg a társaság. Az igazgató elmondta: jelenleg a Dunán a hajózható napok száma átlagosan 260 évente, a szabályozási projekt segítségével ez akár 310 napra növelhető.
A Duna áruforgalmi kapacitásának kihasználhatóságáról megjegyezte: ez nagyban függ attól, hogy a későbbiekben a logisztikai cégek felismerik-e ezt a becsléseik szerint a közúti közlekedés költségeinek mindössze egytizedébe kerülő vízi közlekedés jelentőségét. Hozzátette: 2014 után a jelenleginek akár a kétszeresére is növelhető a Duna áruforgalmi kapacitása. Az igazgató szerint a projekt által Magyarország a Fekete-tengeri kereskedelmet is jelentősen élénkítheti, hozzátéve, hogy Romániában és Szerbiában is hasonló folyószabályozási tervek készülnek.