Megszületett az első bírság a Magatartási Kódex megsértése miatt
A mostani az első szankció annak a fogyasztóvédelmi témavizsgálatnak a kapcsán, amely az ez évtől hatályba lépett Magatartási Kódex előírásainak betartását tekinti át a piaci szereplőknél.
A Felügyelet megállapítása szerint a Porsche Bank üzletszabályzata, valamint az általa ügyfelei számára kiadott hitelkérelmi dokumentumok – a Hpt.-t megsértve – nem tartalmazták, hogy a hitelintézet alávetette magát a Magatartási Kódexben rögzített szabályoknak. A bank ügyfélhitelekkel kapcsolatos Árazási Elveiből hiányoznak a Hpt-ben kötelezően meghatározott elemek, így például az, hogy kamatot, díjat vagy költséget csak az azokra ténylegesen hatást gyakorló ok miatt lehet módosítani.
A Porsche Bank nem építette be szerződéses dokumentumába vagy belső szabályzataiba a nem, vagy késedelmesen teljesítő ügyféllel szembeni végrehajtási eljárás elkerülése érdekében alkalmazandó lépéseit, például az együttműködő ügyfelek esetében a tartozás végrehajtáson kívüli kiegyenlítése érdekében alkalmazandó eljárását.
Előzmény:
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete 2010. március 24-én fogyasztóvédelmi vizsgálatot indított harminc, a lakosság részére hitelt nyújtó hitelintézetnél és pénzügyi vállalkozásnál a Magatartási Kódex betartatására vonatkozóan.
A Felügyelet a január 1-jén hatályba lépett Kódex ellenőrzése érdekében indított vizsgálatban azt ellenőrzi, hogy a vizsgálat alá vont intézmények a lakossági hitelezési tevékenységük során alkalmazzák-e a Magatartási Kódex rendelkezéseit.
A vizsgálatban górcső alá kerülnek a szerződés megkötése előtti hitelezői magatartásra vonatkozó rendelkezések (így különösen az ügyfelek előzetes tájékoztatására vonatkozó elvek), valamint a pénzügyi intézmények egyoldalú szerződésmódosítására vonatkozó rendelkezések, azaz, hogy az intézmények a Magatartási Kódexben vállaltak betartásával élnek-e ezen jogukkal és a Kódexnek megfelelően alakították-e ki az ún. Árazási Elveiket. Ellenőrzés alá kerül, hogy az intézmények kizárólag a Kódexben meghatározott egyoldalú szerződésmódosításra felhatalmazó oklistában szereplő feltételek bekövetkezésekor emelnek-e egyoldalúan a hitel kamatán vagy egyéb költségén, illetve, hogy érvényesítik-e az ügyfél számára kedvező változásokat is.
Végezetül a Felügyelet vizsgálja egyes, a végrehajtási eljárást megelőzően tanúsítandó hitelezői magatartásra vonatkozó rendelkezéseket is, például a vételi opció érvényesítésére vonatkozó elvet, továbbá azon elvet, mely előírja, hogy az intézmény milyen módon lépjen kapcsolatba és tájékoztassa a fizetési késedelembe esett adóst annak érdekében, hogy megelőzze a hitelszerződés felmondását.
Amennyiben a Felügyelet vizsgálata során megállapítja, hogy az intézmények gyakorlata nem felel meg a Kódex rendelkezéseinek, fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki.
A vizsgálat az intézményi kör nagyságára tekintettel várhatóan több hónapot vesz igénybe. A vizsgálat lezárását követően a Felügyelet részletesen tájékoztatja annak eredményeiről a nyilvánosságot.