Óvatos optimizmus az Opel háza táján
Az előző nap ismertetett megállapodás értelmében az európai leányvállalat - amelyhez az Opel mellett hozzá tartozik a brit Vauxhall is - 55 százalékban a Magna tulajdonába kerül. A részvények 10 százalékát az alkalmazottak kapják, míg a General Motors tulajdonában 35 százalék marad. Pénteki információk szerint az egyezséggel kapcsolatban ugyan még több részlet tisztázásra szorul, Berlinben mégis úgy ítélik meg, hogy a megállapodással megszűnt az elmúlt hónapok bizonytalansága és az Opel számára lehetővé válik az új kezdet.
A sajtó ugyanakkor egyre több értesülést közölt azzal kapcsolatban, hogy a General Motors továbbra is jelentős befolyásra törekszik. Így például az amerikai vállalat fenntartotta magának az elővásárlás jogát arra az esetre, ha valamelyik fél meg kívánna szabadulni részvénycsomagjától. Ennek kapcsán az újságok a Magnával társuló orosz Sberbankot említették, amely az 55 százalék felével, azaz 27, 5 százalék részvénytulajdonnal rendelkezik. Ismertté vált az is, hogy a General Motors bele kíván szólni a gyártási technológiák orosz cégeknek történő - esetleges - átadásába.
Ez utóbbit valószínűsíti, hogy a Magna hagyományosan együttműködik a GAZ orosz autógyárral és korábban több alkalommal is közölte: az Opel számára Oroszországban lát új és jelentős felvevő piacokat. A megállapodás a hírek szerint tartalmazza azt is, hogy egyes piacok a jövőben elzárva maradnak az "új" Opel számára, azaz a Magna többségi tulajdonába került cég a szóban forgó piacokon - konkrétan Kínában, Dél-Koreában, Kanadában és az Egyesült Államokban - a General Motors számára nem támaszthat semmi fajta konkurenciát.
A Magna egyelőre nem közölte, hogy a négy németországi üzemben, Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban milyen szanálási lépéseket tervez. Értesülések szerint azonban az osztrák-kanadai konszernnek egészen más a termelési filozófiája, mint amilyen a General Motorsé volt és ebből konfliktusok adódhatnak. A Magna ugyanakor - a General Motors-szal ellentétben - azt ígérte, hogy egyetlen németországi üzemet sem zár be, a leépítések, illetve elbocsátások azonban elkerülhetetlenek lesznek.
A hírek szerint egyébként a közeli jövőben csak az antwerpeni Opel-üzemet fenyegeti a bezárás veszélye, az elbocsátások azonban a többi európai országban a németországinál nagyobb méretűek lesznek. Megfigyelők szerint az Opel sorsáról létrejött megállapodás - minden kérdőjel ellenére - a német kormány sikerének számít. Két héttel a választások előtt különösen fontos ez Angela Merkel kancellár és konzervatív pártja, a CDU számára, de az egyezségből választási tőkét igyekszik kovácsolni a Magnát korábban ugyancsak támogató szociáldemokrata párt is.