Stabilizálódott a fogyasztói bizalom Németországban
Németországban a fogyasztók tartanak ugyan a konjunktúra lassulásától és ezért mindinkább tartózkodnak a nagy értékű fogyasztási cikkek vásárlásától, a kedvező munkaerő-piaci helyzet alapján viszont jónak ítélik meg személyes pénzügyi helyzetük várható alakulását, az általános fogyasztói bizalom romlása így megállt.
A konjunktúra várható alakulásáról - vagyis a gazdasági kilátásokról - alkotott véleményeket kifejező almutató tovább zuhant, 4,8 pontra, 2010 májusa óta a legalacsonyabb szintre esett a szeptemberi 13,4 pontról. Augusztus elején, a pénzügyi piacokon eluralkodott feszültség megjelenése előtt még 44,6 ponton állt a fogyasztói várakozások indexe.
A válsághangulat hatására a fogyasztók óvatosabbak lettek, erre utal, hogy a nagyobb értékű cikkek beszerzésére vonatkozó vásárlási hajlandóságot kifejező almutató 7,2 ponttal 29,7 pontra csökkent. Ez azonban a sokéves átlagot tekintve még mindig magas szint, ami a Gfk kutatói szerint részben azzal magyarázható, hogy az euróválság miatt gyengül a közös pénzbe vetett bizalom, ezért pedig sokan inkább nagy értékű, tartós fogyasztási cikkekre fordítják a pénzüket megtakarítás helyett.
A vásárlási hajlandóság viszonylag magas szintjét a kedvező munkaerő-piaci helyzet is magarázza. A stabil foglalkoztatás és a csökkenő munkanélküliség a személyes pénzügyi helyzet várható alakulásának megítélésére is hat, a jövedelmi helyzetre vonatkozó várakozásokat kifejező almutató így 35,1 pontra emelkedett, szeptemberhez képest 7,5 ponttal nőtt. Ugyanakkor a gazdaság lassulásának eredményeképpen az infláció emelkedése is megállhat, ami stabilizálja a vásárlóerőt és javítja a fogyasztói hangulatot - áll a Gfk jelentésében.