Súlyos károkat okoz az önköltségi ár alatti fuvarozás

Súlyos károkat okoz a logisztikai ágazatban a járvány hatására megjelent önköltségi ár alatti közúti fuvarozás – figyelmeztet a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). A jellemzően külföldi vállalkozók által folytatott gyakorlat – akár 35%-kal a piaci árak alatti fuvarozás – torzítja a piacot, károkat okoz a megbízóknak, az államnak, és időzített bombaként komoly balesetveszélyt is jelent. A szövetség szerint a jelenség, amely már a Magyarországról feladott fuvarok mintegy 20%-át érinti, lehetetlen helyzetbe hozza a magyar közúti fuvarozói piac kis szereplőit és komoly zavarokat okoz a közepes és nagyobb cégek működésében is.

Súlyos károkat okoz az önköltségi ár alatti fuvarozás

Az MLSZKSZ logisztikai vállalatok körében idén szeptemberben végzett felmérése szerint egyre súlyosabb károkat okoz a logisztikai ágazatban az önköltségi ár alatti közúti fuvarozás. A világjárvány hatásaként megjelentek olyan, jellemzően külföldi fuvarozó cégek Magyarországon, amelyek a piaci áraknál 35%-kal olcsóbban vállalnak fuvart. „Jelenleg 1,00-1,05 Euro/km fuvardíj körül van az önköltségi szint, tehát aki ez alatt vállal fuvart, veszteséget termel. Ha ez az állapot tartósan fennáll, az sok kisebb közúti fuvarozó cég bezárásához fog vezetni” – mondta Bíró Koppány Ajtony. Az MLSZKSZ főtitkára hozzátette, hogy a magyar közúti fuvarozói piac mintegy 65%-át közvetlenül érinti a probléma – ekkora a kisebb, 5-10 autós cégek részaránya a fuvarozói piacon -, de a nagyobbak esetében is komoly zavarokat okoz a jelenség, mert jelentősen csökken a nemzetközi versenyképességük.

Az MLSZKSZ mintegy száz, a tagvállalatai által végzett fuvarfeladatot vizsgált meg és arra a következtetésre jutott, hogy az átlagos piaci ár alatt 35 százalékkal, azaz a 1,00 Euro/km körüli önköltségi ár helyett 0,65 Euro/km-es áron lehetetlen megbízható fuvarozói tevékenységet végezni. Ezek az árak már rövidtávon sem nyújtanak fedezetet a fuvarozáshoz szükséges alapvető műszaki és biztonsági kiadásokra. (Az itt feltüntetett önköltségi szint az MLSZKSZ által megvizsgált fuvarok átlagos önköltségi szintje. Mivel az önköltségi szint sok paramétertől függ – például a fuvarozási viszonylattól, a megbízási specifikációtól, az ügyféligényektől, vagy a jármű állapotától –, ezért a piacon ettől az értéktől eltérő önköltségi díjak is lehetnek.)

„A számításunk hajmeresztő eredményt hozott. Azok, akik 0,65 Euro/km díjért vállalnak és adnak fuvart, valójában 40 tonnás, 80km/h órával száguldó időzített bombákat küldenek ki a közútra, ami bármikor és bárhol robbanhat, katasztrófát okozva” – hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony. Az ilyen teherautók esetében nincs fedezet a járművek alapvető karbantartására és a gumiabroncsok rendszeres cseréjére (kétévente átlagosan 12 db gumiabroncsot jelent járműszerelvényenként. Ráadásul a német és osztrák előírások alapján már a téli időjárásnak is meg kell feleljenek, ami további költséget jelent).  Nem futja belőle a biztosításra, az esetenként felmerülő bírságokra, vagy a gépkocsikra ráosztott informatikai, telekommunikációs költségekre sem.

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

A járművek után nem fognak adót fizetni, a cég működési költségeire nincs a fuvardíjban fedezet, nincs értékcsökkenési elszámolás, azaz nem tudják a kiöregedett járműveket pótolni. „Csak a gépkocsivezető bérét, az üzemanyagot és útdíjat tudják kifizetni ebből az összegből” – tette hozzá a főtitkár. De azok a cégek, akik önköltség alatt fuvaroznak, nagy valószínűséggel a sofőröket is szabálytalanságokra kényszerítik (túlvezetés, kevés pihenés stb.), ezzel is veszélyeztetve a többi közúti szereplőt. Minél régebbi a jármű és minél kisebb az üzemeltető cég flottája, a balesetek bekövetkezésének valószínűsége annál nagyobb.

Az MLSZKSZ szerint, ha az önköltség alatti fuvardíjak gyakorlata sokáig fennáll és a megbízók részéről preferált megoldássá válik, egyre több, romló műszaki állapotú fuvareszköz fogja róni az utakat. A kopott, gyenge minőségű gumik miatt romlik a fékhatás, illetve a motor és fedélzeti rendszerek elégtelen karbantartása miatt megnő a lerobbanás esélye. A futóművek meghibásodása pedig közúti tragédiákba torkollhat.

Hosszú távon mindenki veszít

A szövetség szerint az alacsonyabb árakkal a megbízók csak látszólag járnak jól, valójában közép- és hosszú távon ők lesznek a kialakult gyakorlat legnagyobb károsultjai, hiszen a szinte kódolható műszaki meghibásodások miatt nem érkezik meg időben az árujuk. Az ebből eredő károkat pedig a biztosítók nem fogják megtéríteni, hiszen az ilyen fuvarozó cégeknek nincs, vagy elégtelen a biztosításuk is – mutatott rá a főtitkár. A megbízók piaci pozíciói is jelentősen romlani fognak, új üzletektől esnek el, illetve üzleteket fognak visszamondani, amelyeknek a bevételekre gyakorolt negatív hatása sokszorosa lesz a megspórolt fuvardíjnak. A nyomott árak a kisebb, tisztességes cégeket sújtják a leginkább, míg a közepes és nagyobb fuvarozó, illetve a logisztikai szolgáltató cégek esetében közvetett negatív hatásokról beszélhetünk. Az alacsonyabb árak miatt romlik a cégek likviditása, versenyképessége, foglalkoztatási- és adófizető képessége.

Összességében minden piaci szereplőnél csökken majd a bevétel, ami akár több 10 milliárd forintot is meghaladó adóbevétel-csökkenést eredményez az állam esetében.

A felelősség mindenkié

A klasszikus fuvarozási szerződés szerint, a szállítmányozó felel a szerződéses kereteken belül okozott kárért, ha az árut fuvarozásra átvette és a járműre felrakta. Ugyanakkor a megbízó erkölcsi felelőssége is, ha elfogadja a nyomott árakat, mert neki is tisztában kell lenni a közúti fuvarozási piac önköltségi szintjeivel és annak negatív következményeivel – hangsúlyozza az MLSZKSZ. A Szövetség arra kéri a megbízókat, hogy a költségeik minden áron való csökkentése helyett a biztonságra törekedjenek, hiszen egy műszakilag hiányos kamion által okozott balesetben akár saját hozzátartozóik is áldozatok lehetnek. A probléma megoldásában szintén segíthet a jelenleg tesztelés alatt álló elektronikus fuvarozási engedélyeket ellenőrző rendszer, a BIReg, amellyel egyelőre a harmadik országokból (pl. szerb, ukrán, török stb.), érkező cégek fuvarozási engedélyeit ellenőrzik majd, ám ettől számottevő eredményt csak később vár a Szövetség.

Hozzászólások

50 ezer cégnek lenne érdemes a kiva-ra váltani

A Pénzügyminisztérium számításai szerint akár 53 ezer cégnek is érdemes lehet jövőre kisvállalati adóra (kiva) váltani, a váltással e cégek 2021-ben átlagosan csaknem 600 ezer forint adót takaríthatnak meg - tájékoztatta Izer Norbert, a Pénzügyminisztérium adóügyekért felelős államtitkár az MTI-t.
2020. 12. 04. 06:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Ratatics Péter maradt a Magyar Ásványolaj Szövetség elnöke

Újraválasztották Ratatics Pétert, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatóját a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnökévé a szervezet közgyűlésén - tájékoztatta a szövetség csütörtökön az MTI-t.
2020. 12. 04. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több cég készül online karácsonyi ajándékokkal

A koronavírus-járvány átalakítja a céges karácsonyi ajándékozást is. A home office és a személyes találkozások elmaradása miatt egyre több helyen várható, hogy a partnereknek a megszokott, futár által kézbesített csomagok helyett idén valamilyen online ajándékkal készülnek. Langmár Zsuzsa kommunikációs szakember szerint a legjobbak és a legemlékezetesebbek a személyre szóló üzenetek, például egy rövid videó.
2020. 12. 04. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A panellakások drágulása már közel sem a régi 2020-ban

2020 a konszolidáció éve volt a lakótelepi ingatlanok piacán is, mindössze 4 százalékos volt a drágulás a 2020. januári és szeptemberi időszak között, 2019 hasonló időszakához képest. Ez a tavalyi évben mért 17 százalékos áremelkedéshez képest látványos visszaesést jelent – derül ki a NAV lefrisebb tranzakciós adataiból. Az OTP Ingatlanpont szakértői friss összeállításukban a panellakások piacát vizsgálták meg, előrevetítve azt is, hogy mit hozhatnak a legújabb kormányzati bejelentések ebben a szegmensben.
2020. 12. 04. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

59 milliárd forint támogatást kapnak a piacot megcélzó innovációs projektek

A kormány támogatja a vállalkozásokat abban, hogy minél korszerűbb technológiákkal, minél piacképesebb termékeket gyártsanak és szolgáltatásokat nyújtsanak, ezért különösen jó hír, hogy idén, a koronavírus-járvány idején a piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatására kiírt pályázaton 156 cég jutott összesen több mint 59 milliárd forint támogatáshoz - jelentette be az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) parlamenti és stratégiai államtitkára a tárca csütörtöki közleménye szerint.
2020. 12. 04. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Újépítésű otthonok Budapest leghosszabb parkja mellett

A járványhelyzetben még keresettebbé váltak, még inkább felértékelődtek a zöldövezeti otthonok. A Thermal Zugló lakópark új üteme éppen egy ilyen páratlanul jó helyszínen, a Rákos-patak teljes megújulás előtt álló zuglói szakaszának közvetlen szomszédságában kínál minőségi, kertvárosi lakásokat.
2020. 12. 04. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nincs veszélyben a tokiói olimpia és a magyar utánpótlássport sem

A sportlétesítményekért és sportkapcsolatokért felelős helyettes államtitkár szerint a koronavírus-járvány ellenére sem a tokiói olimpia megrendezése, sem a magyar utánpótlássport nincs veszélyben.
2020. 12. 04. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Több mint 800 milliárd forinttal fűtheti a magyar GDP-t az 5G

A következő években nettó 826 milliárd forinttal járulhat hozzá a magyar gazdasághoz az 5G technológia, jelentősen támogatva a koronavírus-válság utáni újjáépítést is – derül ki az Ericsson kutatásából. Az egész Európa számára jelentős hatással bíró technológiát ráadásul részben magyarországi kutató-fejlesztő központjában fejleszti a vállalat.
2020. 12. 03. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Hétfőn derül ki, hogy mi lesz december 11-e után

Hétfőn várható döntés arról, milyen rendelkezések követik a december 11-én lejáró korlátozó intézkedéseket, milyen szabályok vonatkoznak majd az ünnepekre - közölte Orbán Viktor miniszterelnök a Facebookon csütörtökön.
2020. 12. 03. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Terjeszkedik a Wizz Air az Egyesült Királyságban

Tovább terjeszkedik a Wizz Air az Egyesült Királyságban, a cég brit leányvállalata Cardiff repülőtéren nyit új bázist, amely a negyedik lesz az országban London Luton és Gatwick, valamint Doncaster Sheffield mellett - közölte a légitársaság csütörtökön az MTI-vel.
2020. 12. 03. 20:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A profitrealizálás húzta le a BUX-ot

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 485,99 pontos, 1,24 százalékos csökkenéssel, 38 705,12 ponton zárt csütörtökön.
2020. 12. 03. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Nőtt a bizalom a munkaerő-kölcsönző vállalatok irányába: sok esetben már munkaerőközvetítőként is számítanak rájuk

A munkaerő-kölcsönzés mellett egyre többször klasszikus munkaerőközvetítőként lépnek fel a kölcsönzésre szakosodott cégek, és nőtt a fehérgalléros pozíciókat érintő megbízások száma is.
2020. 12. 03. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Decemberre várható a második hullám tetőzése?

Szakemberek szerint decemberre várható a koronavírus-járvány második hullámának tetőzése - mondta az országos tisztifőorvos a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs csütörtöki online sajtótájékoztatóján.
2020. 12. 03. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Visszafogottan vásárolnak a magyarok, de vannak kivételek

Óvatosabbá váltak a magyar vásárlók, a kiskereskedelmi forgalom októberben csökkent, az év első tíz hónapjában pedig stagnált.
2020. 12. 03. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyar kézbe került a Budapesti Erőmű Zrt.

Az elmúlt évtizedekben történt több tulajdonosváltás után a CHP Energia Zrt. vásárolta meg a Budapesti Erőmű Zrt.-t a cseh EP Energy csoporttól. A fővárosban három korszerű erőművet üzemeltető cég termeli meg Budapest teljes távhőigényének 60%-át.
2020. 12. 03. 13:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Most jön a sertéshús főszezonja

A minőségi elvárások, az ünnepek idején a hagyományos ételek miatt megélénkülő kereslet, valamint az állatjóléti és fenntarthatósági szempontok egyaránt indokolják a prémium magyar sertéshús vásárlását – nyilatkozta Lengl Tamás, az MCS Vágóhíd Zrt. vezérigazgatója. A Magyarország legnagyobb és legmodernebb sertésvágóhídjának számító mohácsi üzem elsőszámú vezetője hozzátette: a Bonafarm Csoport stratégiai partnereként felkészültek arra, hogy kielégítsék az ünnepekre évről évre jelentősen megnövekedő keresletet.
2020. 12. 03. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Új elnök került a Magyar Gumiabroncs Szövetség élére

Sipőcz Győző, a Goodyear Hungary Kft. kelet-európai kiskereskedelmi operatív vezetője váltotta a Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) elnöki székében Tokaji Vilmost, aki továbbra is az elnökség tagja marad - közölte a szövetség csütörtökön az MTI-vel.
2020. 12. 03. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Meddig lehet feladni a karácsonyi csomagot? A posta megmondja!

Amennyiben valaki karácsonyra csomagot szeretne feladni, azt legkésőbb december 18-ig tegye meg, hogy a küldemény december 24-ig biztosan megérkezzen a címzetthez - mondta a Magyar Posta szóvivője csütörtökön az M1 aktuális csatornán.
2020. 12. 03. 10:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Novemberben romlottak a gazdasági várakozások

Mind a vállalkozások, mind a háztartások gazdasági várakozásai romlottak novemberben a járvány kiújulása, az azt kísérő korlátozások miatt - közölte a Századvég Gazdaságkutató az MTI-vel szerdán.
2020. 12. 03. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Amazon, Facebook, Google, Apple, Booking – a hazai vállalatok is perelhetik itthon a külföldi „óriásokat”

Az Európai Unió Bírósága a hazai vállalkozások számára is jelentőséggel bíró, kedvező döntést hozott: a versenysértésből fakadó károk megtérítése érdekében a legnagyobb külföldi platformok is perelhetők a velük szerződő vállalkozás tagállamában.
2020. 12. 03. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások: