Uniós pénzből felújított utaknak örülnek a falvakban
A magyarországi mellékutak ÉAOP által finanszírozott 2007–2008-es felújítási programjában az Észak-Alföldi régióban összesen húsz, ebből Hajdú-Bihar megyében öt projekt keretében újultak meg a négy és öt számjegyű utak 2008–2010 folyamán. Ennek keretében újították fel nemrég a Tiszafüred–Polgár összekötő út (3315-ös út) tiszacsegei bel- és külterületi szakaszát, a Balmazújváros–Hajdúszoboszló összekötő út (3321-es út) Balmazújváros és a 33-as út közötti szakaszát, a Polgár–Hajdúnánás összekötő út (3501-es út) egy közel öt kilométeres szakaszát, valamint a Tiszavasvári–Hajdúböszörmény összekötő út (3502-es út) Hajdúnánás és Hajdúdorog közötti teljes szakaszát.
Ezek az útrekonstrukciók a projektgazda Magyar Közút Nonprofit Zrt. számítása szerint mintegy 66 ezer ember életébe hoznak kedvező változást. Az útszakaszok felújításával a közútkezelő szabályos közbeszerzési eljárás nyomán a COLAS-Építő Zrt.-t és a Nemzetközi Vegyépszer Zrt.-t bízta meg. A kivitelezők mind a négy érintett útszakaszon kicserélték a nem megfelelő teherbírású pályaszerkezetet, s a burkolatot a forgalmi terhelésnek megfelelően méretezett két réteg aszfalttal erősítették meg. A vasúti átjáróknál fényvisszaverő prizmákat helyeztek a burkolatba, a hidaknál pedig új szalagkorlátokat telepítettek. A felújítás során szabványosították és kijavították az autóbuszmegállókat, s új jelzőtáblákat is kihelyeztek.
„Tiszacsegén a korábbi állapotokhoz képest hatalmas könnyebbség és előny az elkészült útszakasz – foglalta össze a helyiek tapasztalatait Jónás Sándor, Tiszacsege polgármestere. – A felújított 3315-ös út jelentős átmenő forgalmat is kiszolgál, Tiszacsege ugyanis gyűjtőtelepülés, rajta keresztül érik el a délebbre fekvő falvak az M3-as út 25 kilométerre lévő csatlakozóját” – mondta el a települési vezető. A polgármester kiemelte a padkarendezés fontosságát az út tartóssága szempontjából: a belterületi részeken ez sem maradt el. Elmondta, hogy a felújított buszvárók, a szintbe igazított, esztétikus megjelenésű buszöblök a közösségi közlekedést használók körében növelik a mindennapok komfortját.
Jónás Sándor örvendetesnek nevezte, hogy a település útjainak felújítása, igaz más projektekben, tovább folytatódik. Országosan a regionális operatív programok 2007–2008-as akciótervében Magyarország hét statisztikai régiójában összesen 183 útszakasz felújítására nyílt lehetőség az utóbbi két és fél esztendőben. A felújítások az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretein belül, a „területfejlesztés” prioritás égisze alatt valósultak meg az ERFA támogatásával, 73 projektben, összesen 1100 kilométeren, 50 milliárd forintból.