Villanyautókkal elérhető lenne az uniós klímacél

Az autóipar klímabarát megújításával az Európai Unió jócskán túlszárnyalhatja 2050-re kitűzött kibocsátás-csökkentési céljait. Az ehhez szükséges átalakulás megalapozhatja az EU gazdasági növekedését a 2020-21-es válság után, és 2030-ra több mint kétszázezer új munkahely jöhet létre – állapítja meg a Cambridge Econometrics nemzetközi kutatócsapat elemzése. Az elektromos járművek ráadásul az EU-n belüli energiahordozókat használnak, így elterjedésük csökkenti a kontinens függését az olajimporttól.

Villanyautókkal elérhető lenne az uniós klímacél

 A közgazdasági profilú kutatócég egy nemzetközi konzorcium tagjaként több mint egy év alatt készítette el technikai és makrogazdasági elemzését, amely arra kereste a választ, hogyan erősíthetik az európai gazdaságot, növelhetik a foglalkoztatást és javíthatják a külkereskedelmi egyensúlyt a gépkocsik károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó új technológiák. A cég munkatársai végezték a gazdasági előrejelzéseket ahhoz a nemzetközi kutatáshoz, amely különböző gazdaságpolitikai szcenáriók szerint számolta ki az elektromos járművek elterjedésének várható hatását 2030-ra és 2050-re.

A Cambridge Econometrics minden vizsgált gazdasági szcenáriója a légszennyezés jelentős csökkenését mutatja az áttérésnek köszönhetően. Abban az esetben, ha például 2030-ra az új autók negyede zéró-kibocsátású, negyede teljesen hibrid, fele pedig „enyhébb” hibrid technológiájú lenne, Európa akár 88 százalékkal csökkenthetné a személyautókból származó CO2 kibocsátását. Tehát már önmagában a villamos és hibridhajtású járművekre való nagy arányú áttéréssel elérhetővé válna az uniós klímacél: a közlekedésből származó CO2-kibocsátás 60 százalékos csökkentése 2050-re. Mindez hozzájárulna a légszennyezettség jelentős csökkentéséhez, amely jelenleg évente 467 ezer korai halálozás legfőbb okozója az Unióban.

„Számos kérdés merül fel azzal kapcsolatban, hogy a klímamentő lépések mekkora terhet jelentenek az ipar számára az amúgy is válsággal súlyosbított időszakban. Ezért lényeges pontosan kimutatni, hogy az alacsony kibocsátású járművekre való áttérés milyen gazdasági hatásokkal jár – emeli ki Fazekas Dóra, a Cambridge Econometrics budapesti irodájának ügyvezetője, a kutatócég klímaváltozással foglalkozó nemzetközi szakcsoportjának vezetője. – Különösen fontos kérdés ez, amikor az európai autóipar amúgy is csökkenő belső piaci kereslettel, felesleges gyártókapacitásokkal és a tengerentúli riválisok által támasztott növekvő versennyel küzd.”

Jogosan van jogosítványod? - KRESZ és autóvezetési ismeretek kalkulátor

Csökkenő üzemben tartási költségek, növekvő gazdaság

Míg 2010-ben egy hibrid-elektromos hajtású autó előállítása közel háromezer euróval került többe, mint egy hagyományos belsőégésű motorral szerelt modellé, ez a különbség 2020-ra mindössze ezer euróra csökkent. Az üzemanyag és más folyó költségek beszámításával az autóbirtoklás összköltsége közötti különbség rohamosan csökkenni fog a különböző technológiák között a következő években. Egy biztos: az új járművek magasabb árát már a megtakarított üzemanyag bőven kompenzálja. Egy klímabarátabb (95 g/km kibocsátású) 2020-ban ismert technológiával gyártott autó ezer euróval magasabb előállítási költsége gyorsan megtérül, hiszen tulajdonosa évente 300-400 euróval kevesebbet költ üzemanyagra.

„Természetesen az autók árában most ennél nagyobb különbségek is megfigyelhetők, ami a piaci versennyel és a kereslet-kínálat alakulásával magyarázható – teszi hozzá Hidi János, a kutatócég budapesti irodájának vezető elemzője. – Hosszú távon azonban a takarékos autók iránti túlkereslet enyhülni fog, és az áruk is ehhez fog igazodni, így egyre jobb lesz a megtérülésük a használók számára.”

Ráadásul a hagyományos üzemanyagra fordított eurók javarészt az Unión kívülre vándorolnak, ami az EU külkereskedelmi mérlegét rontja. Ezzel szemben az európai autóipar komoly ellátási lánccal kapcsolódik a helyi gazdaságokba, és jóval több munkahelyet teremt és tart fenn, mint a kőolajipar. A járműtechnológiában Európa jelenleg vezető szerepet játszik: háromezer alkatrészgyártót tartanak számon a kontinensen, amelyek az itt gyártott autók értékének 75 százalékát állítják elő. A gyártástechnológia fejlesztése elengedhetetlen az európai autóipar versenyképességének megőrzéséhez, ez pedig az alkatrészgyártók számára is bővülő bevételi forrást jelent, és addicionális költéseik ezen a téren nagy mértékben a kontinensen maradnának. Az autóipar emellett jelentős részben exportra dolgozik, ami szintén javítja a kontinens külkereskedelmi mérlegét.

A csökkenő üzemanyagráfordítás – ami 2030-ra akár a 49 milliárd eurót is elérheti –, valamint az elektromos és hibridjárművek magasabb előállítási értéke eredményeként 2050-re az áttérés az alacsony kibocsátású járművekre jelentős többlet-GDP-t eredményez az Unió számára, amennyiben az új járművek előállítása és az akkumulátorok gyártása is az EU-n belül történik. 2030-ra ez 0,2 százalék, 2050-re pedig 0,5 százalék éves GDP-többletet jelenthet. Emellett a gazdaság szerkezete is megváltozik, ami a várakozások szerint új munkahelyeket is teremt. Az elemzésben felállított három alacsony kibocsátást célzó gazdasági szcenárió esetén 206 ezer új munkahely jönne létre 2030-ig. A becslések számolnak a kőolajfinomítás, az üzemanyagdisztribúció vagy a kiskereskedelem területén ezzel párhuzamosan elvesztett vagy megszűnő állásokkal is. Az újonnan létrejövő állások közel fele új munkahelyeket és feladatköröket jelent a járműgyártás és a kapcsolódó új infrastruktúrák, valamint az üzemeltetés terén.

A Cambridge Econometrics most tervezi kibővíteni kutatását kifejezetten a visegrádi országokra vonatkozóan. Így néhány hónap múlva az is kiderül, hogy a V4-eken belül – így Magyarországon – milyen gazdasági tendenciák várhatók a környezetbarátabb autók elterjedésének köszönhetően.

Hozzászólások

Vállalati konszolidáció várható a járműiparban

Konszolidációra, vállalatok felvásárlására és fúziókra számít az autóiparban az elkövetkező években a Bain üzleti tanácsadó cég.
2021. 04. 11. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekord negyedévet zárt a BMW

A BMW csoport közel 637 ezer személygépkocsit értékesített az első negyedévben, ami 33,5%-os növekedés a tavalyi év azonos időszakához képest és egyben új csúcsot is jelent.
2021. 04. 09. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent az új személyautók eladása Csehországban

Az első negyedévben éves összehasonlításban 1,3 százalékkal 49 534-re csökkent az új személygépkocsik eladása Csehországban - közölte a cseh autóipari szövetség csütörtökön Prágában.
2021. 04. 09. 06:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Márciusban több új autót vásároltak a britek

Nagy-Britanniában tavaly július óta először nőtt az új autók értékesítése idén márciusban éves összevetésben.
2021. 04. 07. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Így alakult márciusban az új autók piaca

Az új személyautók forgalomba helyezése az idén márciusban 6 százalékkal volt alacsonyabb a tavaly márciusinál, az elmaradás tavalyhoz képest hónapról hónapra csökken - közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete az MTI-vel csütörtökön.
2021. 04. 01. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Fejleszti budapesti üzleti szolgáltató tevékenységét a Ford

A Ford budapesti központjában jön létre a vállalat üzleti megoldásokat kínáló nemzetközi hálózatának új tagja, a Ford Business Solutions Europe (FBS Europe) központ - közölte a társaság az MTI-vel szerdán.
2021. 04. 01. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Rekordárbevétellel és hat sikeres tranzakcióval zárta a 2020-as évet az AutoWallis

Újabb rekordévet tudhat maga mögött az AutoWallis, miután árbevétele 17 százalékos bővüléssel 88 milliárd forintra nőtt 2020-ban. A társaság várakozása szerint ugyanakkor még ez a bővülés is csak egy kisebb lépés volt a 2021-es ugrás előtt. Idén ugyanis a 2020-as közel háromszorosára, akár 230 milliárd forint fölé bővülhet a tőzsde autós vállalatának árbevétele az organikus növekedésnek és a tavaly lezárt hat tranzakciónak köszönhetően.
2021. 04. 01. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Idén erős növekedéssel számol az Autowallis

Jelentős növekedéssel számol az idén, és további tranzakciókat tervez az Autowallis Nyrt. - közölte a társaság az MTI-vel szerdán.
2021. 03. 31. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Tesla egyik kínai riválisa is leállítja a termelést

Csiphiány miatt felfüggeszti a termelést a Tesla egyik fő kínai riválisa, a csak elektromos autókat gyártó Nio.
2021. 03. 27. 02:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jó évre számít a Mercedes

A világjárvány ellenére jelentős létszámbővítéssel, új modellek bemutatásával, valamint új sorozatgyártások elindításával jó évre készül a Mercedes két magyarországi cége - jelentette be a kereskedésért és a gyártásért felelős cég vezetése csütörtökön évértékelő videóüzenetben.
2021. 03. 26. 07:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Felére csökkent a Skoda Auto nyeresége

A Skoda Auto autógyár nettó nyeresége 52 százalékkal 15,2 milliárd koronára (212,8 milliárd forint) csökkent tavaly. A német Volkswagen konszernhez tartozó legnagyobb csehországi autógyár bevételei tavaly 7,6 százalékkal 424,3 milliárd koronára estek vissza - közölték a Skoda képviselői szerdán Prágában sajtótájékoztatón.
2021. 03. 25. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Új hibrid elektromos autómodell gyártására készül a Renault

A Renault öt új hibrid elektromos autómodell gyártását kezdi meg Spanyolországban 2022 és 2024 között - jelentette be a francia cégcsoport vezérigazgatója kedden Palenciában.
2021. 03. 24. 02:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Félmillió elektromos autót gyártana Spanyolországban a SEAT

Évi félmillió elektromos autót gyártana a spanyolországi Martorellben található gyárában a SEAT S.A. vállalat - jelentette be a Wayne Griffiths a cég elnöke hétfői sajtótájékoztatóján.
2021. 03. 22. 20:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Suzuki Vitara, mint az év Magyar Autója!

Kihirdették immár második alkalommal az Év Magyar Autója díjakat, az Autós Nagykoalíció (ANK) és a Járműipar.hu által szervezett versenyre 22 márka 48 jelölést adott le, a Suzuki Vitara lett az Év Magyar Autója 2021-ben - közölték a szervezők az MTI-vel hétfőn.
2021. 03. 22. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Önellátó lehet az autóipar jövőjét jelentő mangánból Európa az EIT InnoEnergy támogatásával

362 millió euró értékű támogatással segíti az EIT InnoEnergy a csehországi Chvaletice városában, az Euro Manganese vállalat beruházásaként megvalósuló mangánprojektet, amely a jövőben jelentősen hozzájárulhat a versenyképes, fenntartható akkumulátorcella-előállítási értéklánc kiépítéséhez Európában, többek között az Európai Akkumulátor Szövetség (EBA) révén.
2021. 03. 19. 19:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Csökkent az Audi Hungaria árbevétele

Tavaly 1,043 milliárd euróval (383,522 milliárd forint), 7,518 milliárd euróra (2764,444 milliárd forint) csökkent az Audi Hungaria Zrt. árbevétele - hangzott el az éves adatokat ismertető online sajtótájékoztatón csütörtökön.
2021. 03. 19. 01:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Romániában csökkent a járműgyártás év elején

Romániában az idei első két hónapban 15,29 százalékkal csökkent a járműgyártás a tavalyi év azonos időszakához mérten - közölte csütörtökön a romániai autógyártók egyesülete.
2021. 03. 18. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Jelentős javulást vár a BMW

A BMW ma publikálta negyedéves eredményét, de mivel az előzetes számokat már korábban közzétették, így az idei évi előrejelzés volt a fő újdonság.
2021. 03. 17. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A hazai autóflottákon is múlik, hogy fenntarthatóvá válik-e Európa

A céges-autóflották felelnek a teljes közúti károsanyag-kibocsátás feléért Európában – mutat rá az EY és az Eurelectric 16 iparágból 600 flottát elemző közös kutatása. A vállalatoknak el kell kötelezniük magukat az elektromos meghajtás mellett, hogy a kontinens képes legyen teljesíteni fenntarthatósági céljait.
2021. 03. 17. 05:00
Megosztás:
Hozzászólások:

2020-ban is nyereséges maradt a Volkswagen

A koronavírus-világjárvány ellenére nyereséges volt tavaly a világ egyik legnagyobb autógyártó vállalkozása, a német Volkswagen csoport (VW) a kedden ismertetett üzleti beszámolójuk szerint.
2021. 03. 16. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások: