A dobogót veszi célba a Széchenyi-egyetem Formula Student-csapata

„Kellő szerénységgel kijelenthetjük, hogy jó autót tudunk építeni. A következő lépés az, hogy célba is érjünk vele” – hangzott el az Arrabona Racing Team hagyományos design freeze eseményén, utalva arra, hogy tavaly több esetben is apró technikai bakik miatt úszott el a sikeres szereplés. Kapocsi Máté csapatvezető magabiztosan kijelentette: idén mindegyik versenyükön a dobogót veszik célba, amire új autójukkal minden esélyük meg is lesz. A rendezvényen elhangzott, ezúttal nagy fejlesztések helyett a tavalyi konstrukció tökéletesítésére, a tömegcsökkentésre és a megbízhatóság növelésére törekedtek.

A dobogót veszi célba a Széchenyi-egyetem Formula Student-csapata

A Széchenyi István Egyetem Formula Student-csapata, az Arrabona Racing Team 2022-ben is megtartotta hagyományos design freeze eseményét, amely a szokásokhoz híven idén is dr. Hanula Barna köszöntőjével kezdődött.

„Ha spontán összekeverném a delfti, a stuttgarti, az esslingeni, a brünni vagy a prágai egyetem autóit a győriével, nem biztos, hogy ki tudnám választani közülük, melyik a miénk. Ez azt jelenti, hogy az autó teljesen felnőtt. Azt a szintet képviseli, hogy a győzelemre esélyes csapatok között lehet emlegetni” – mondta az Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja, aki külön kiemelte, már tavaly is csak egy pici hiányzott ahhoz, hogy története legnagyobb sikerét érje el a csapat.

A legendás mérnök itt arra utalt, hogy a 2021-es két legnagyobb verseny egyaránt pechesen zárult az ART számára, tudniillik mindkét alkalommal a legtöbb ponttal járó Endurance versenyszámot kényszerültek feladni néhány nüansznyi technikai malőr miatt. Ebben a számban 22 kilométert kell vezetni az autóval, ahol az időeredmény mellett az üzemanyag-fogyasztás hatékonyságát is értékelik a bírák. Mindez azért óriási kihívás, mert nem elég teljesíteni a pályát, a szakemberek féltávnál az utolsó csavarig átnézik az autót, és egy-egy kisebb technikai hiba is könnyen kizárást vonhat maga után.

Dr. Hanula Barna hangsúlyozta: az egyetem azért szereti a Formula Studentet, mert olyan gyakorlatorientált képzést nyújt, amelynek révén kiváló mérnökök kerülnek ki az intézményből.

„Pont az a jó benne, hogy nemcsak matekot, fizikát, végeselemeket lehet itt tanulni, hanem menedzsmentet, csapatmunkát is. Sok mindent megad, amit később egy vállalatnál tudni kell. Ha valaki komolyan dolgozik, azt meghálálja a gazdaság: lábon viszi el a jó diákokat” – fogalmazott a dékán.
Ehhez a gondolathoz csatlakozott dr. Feszty Dániel, a Járműfejlesztési Tanszék vezetője is, aki ugyancsak kiemelte az utánpótlásképzés fontosságát.

„A tavalyi évben tizenhét ART-os hallgató kapott lehetőséget az Audiban, ebből kilencen teljes állásban kezdtek. Ez egy hatvanöt tagú csapatból nagyon jó arány” – árulta el a tanszékvezető, aki azt is hozzátette, óriási előnyt jelent a munkaerőpiacon, ha valaki az életrajzába be tudja írni, hogy az Arrabona Racing Team tagja volt.
Dr. Feszty Dániel három pontban vezette le, miért támogatja a vállalat az egyetem Formula Student-csapatát. Elsőként az utánpótlásképzés fontosságáról beszélt. Ehhez kapcsolódik a második pont is, miszerint fontos számukra az új kompetenciák kiépítése. Úgy vélekedett, az ART jó pár területen az oktatási tartalmak előtt jár, azaz olyan innovatív módszereket, technikákat, technológiákat vet be, amelyeket az iparban is kevés helyen próbáltak ki élesben. Példaként a többtest-szimulációt illetve a hardware-in-the-loop megközelítést vetette fel.

„A harmadik dolog, ami összekapcsol minket, a motorsport iránti szenvedély. Az Audi sportos márka, ezért büszkék vagyunk arra, hogy egy versenycsapatot támogathatunk” – lelkesedett a tanszékvezető.

Ezt követően Kapocsi Máté, az ART csapatvezetője állt a mikrofon elé, aki röviden összefoglalta a csapat tavalyi eredményeit.

„Az ART_08 a versenyeken szép teljesítményt nyújtott, egyedüli fájó pont az Endurance versenyszám volt. Az osztrák versenyen féltávnál féknyeregszivárgás miatt az átvevők nem engedtek minket tovább, a magyar versenyen pedig a céltól mindössze háromszáz méterre egy elektronikai probléma teljesen leállította az autót, ezért feladni kényszerültünk a futamot” – részletezte Kapocsi Máté, aki hozzátette: azokban a versenyszámokban, ahol a mérnöki tudást és a pénzügyi ismereteket kellett bemutatni, jelentős előrelépést értek el az előző évekhez képest.

Idén nyáron Európa legnívósabb megmérettetésein, a magyar (FS East), az osztrák (FS Austria) és a német (FS Germany) versenyen teszi próbára tudását a csapat. Egy ilyen eseményre nem lehet „csak úgy” benevezni, egy mérnöki és szabályismereti kvízt kell kitölteni, mely alapján rangsorolják a résztvevőket. Csak a miheztartás végett: belsőégésű motoros kategóriában durván 700 csapat működik a világon, ebből 30-35 kerül be egy-egy versenyre. Ennek fényében óriási értékkel bír, hogy a világ legnagyobb presztízsű seregszemléjén, a német verseny regisztrációján harmadik helyen végzett az Arrabona Racing Team.

Az új, ART_09-es autó technikai részleteit, illetve az aktuális fejlesztéseket Orova László konstrukciós vezető ismertette. A közel félórás prezentációból kiderült, az idei jármű a tavalyi javított, tökéletesített, optimalizált változata lesz, néhány technikai újdonsággal. A cél az volt, hogy csökkentsék az autó tömegét úgy, hogy közben megtartják a teljesítményt és növelik a leszorítóerőt. Nagy hangsúlyt helyeztek a megbízhatóságra is, ezért minden feltételezhető hibaforrást detektáltak és orvosoltak. Utóbbira jó példa az energiaelosztó egység (PDU), amely esetében minden fogyasztót saját biztosítékkal láttak el. Ennek köszönhetően, ha valahol túl nagy az áramfelvétel, nem áll le a teljes autó elektronikai rendszere, hanem csak a szóban forgó fogyasztó esik ki. Tavaly egy ilyen apró villamossági hiba okozta a kiesést, ezt most korrigálták.

„2021-ben, elsőként a csapat történetében úgynevezett önhordó vázzal, karbon-monocoque karosszériával versenyeztünk. Idén ezen nem változtattunk” – folytatta Orova László. „Ahol tudtunk, ergonómiai szempontok alapján növeltük a pilóta komfortérzetét, például új pedálboxokkal, kényelmesebb üléssel, a kormány áttervezésével. Szintén könnyebbség, hogy az új telemetria-rendszerünk segítségével valós időben látjuk az autó adatait, így probléma esetén tudjuk a pilótát figyelmeztetni. Ezzel terhet veszünk le a válláról, a vezetésre tud fókuszálni, hiszen nem kell folyamatosan figyelnie az értékeket a kijelzőn, megteszi helyette a csapat a boxból” – fejtette ki a konstrukciós vezető.

Design Freeze

Az ART naptárában mindig mérföldkőnek számít a design freeze: lezárul a tervezés szakasza és elkezdődik az alkatrészek legyártása és az autó összeszerelése. Ezt követi a tesztelés fázisa, majd a nyári versenyekkel ér véget a mérnöki esztendő, amely szeptembertől augusztusig tart.

A kormányhivatal megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését

A fővárosi kormányhivatal - szerdán az MTI-hez eljuttatott közleménye szerint - a vásárlók érdekében megkezdte a csomagküldő szolgálatok ellenőrzését.
2025. 12. 17. 19:30
Megosztás:

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat

Átadták a Kerékpárosbarát település és a Kerékpárosbarát munkahely díjakat szerdán Budapesten; a címet tíz település és tíz vállalat, illetve közintézmény kapta meg.
2025. 12. 17. 19:00
Megosztás:

2026 lehet az év, amikor a kriptó végleg belép a fősodorba?

A kriptopiac az elmúlt hónapokban látványos visszaesést szenvedett el: az összkapitalizáció október óta 4,2 billió dollárról 2,9 billióra csökkent, ami sok befektetőben újraélesztette a bizonytalanságot. Ugyanakkor 2025-ben több olyan strukturális változás történt, amely néhány éve még elképzelhetetlen lett volna, és ezek együtt akár megalapozhatják azt, hogy a kriptovaluták 2026-ban valóban kilépjenek a rétegeszköz szerepből.
2025. 12. 17. 18:30
Megosztás:

Biztató jel, de még nem trend - Építőipar

Szeptemberben és októberben látványosan megugrott az építőipar teljesítménye, ám a vállalkozói adatok alapján ez egyelőre még nem trend. A működő cégek száma tovább csökkent, a piac feszes maradt, miközben az egyéni vállalkozóknál egyértelmű átrendeződés indult el.
2025. 12. 17. 17:30
Megosztás:

Modernizáció, tőkebeáramlás és strukturális változások formálják a következő évet

A Colliers közzétette legújabb jelentését „CEE-6: Highlights 2025 & Predictions 2026” címmel, amely áttekintést ad a gazdasági és ingatlanpiaci trendekről Bulgáriában, Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában. A tanulmány szerint 2025-ben mérsékelt gazdasági fellendülés, csökkenő infláció és egyre hangsúlyosabb stratégiai fókusz jellemezte a fenntarthatóság területét – miközben az ingatlanpiacokat a modernizáció, az új irodakínálat szűkössége, az erős logisztikai kereslet és a retail parkok folyamatos bővülése határozta meg.
2025. 12. 17. 17:00
Megosztás:

Megérkeztek a téli szezonális élelmiszerlánc-ellenőrzés újabb eredményei

Élőhal-kereskedőket, forraltbor-árusokat, őstermelőket, vad- és halfeldogozókat, valamint nagyüzemi és kézműves söröket is ellenőriztek az elmúlt hetekben az élelmiszerlánc-biztonsági felügyelők. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), valamint a kormány- és járási hivatalok szakemberi által végzett téli szezonális ellenőrzés újabb célterületeinek összesítése, egy-egy kirívó esettől eltekintve, pozitív tapasztalatokat hozott. Egy vadhúsfeldolgozó üzemben 3 tonna élelmiszert vontak ki a forgalomból és a működését is felfüggesztették. Egy sörben a dobozos termékeknél nem engedélyezett adalékanyagot mutatott ki a Nébih laboratóriuma - közölte az Agrárminisztérium (AM) szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 16:30
Megosztás:

Januártól Ukrajnában és Moldovában is a magyar tarifa szerint mobilozhatunk

2026. január 1-től Ukrajna és Moldova is tagja lesz az európai roamingzónának, így ha egy magyar előfizető ezen országokból telefonál haza vagy bármelyik uniós tagállamba, a hazai díjtételekkel számolhat.
2025. 12. 17. 16:00
Megosztás:

A Mol-csoport és a SOCAR szárazföldi kutatási és termelésmegosztási megállapodást írt alá

A Mol-csoport és a azerbajdzsáni állami olajtársaság, a SOCAR átfogó szénhidrogén kutatási, fejlesztési és termelésmegosztási megállapodást írt alá, amely Azerbajdzsán Shamakhi-Gobustan régiójának egy szárazföldi területére vonatkozik, a közös kutatási projektben a Mol-csoport operátorként 65 százalékos, a SOCAR pedig 35 százalékos részesedéssel rendelkezik - közölte a Mol szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 15:30
Megosztás:

Hamis szurkolói termékeket találtak a pénzügyőrök

Több ezer, ismert sportmárkák és külföldi klubcsapatok logójával ellátott terméket találtak pénzügyőrök egy vállalkozás székhelyén; a termékeket replikaként hirdette a cég - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 15:00
Megosztás:

A munkavállalók kevesebb, mint fele kapott bónuszt tavaly

Különösen aktívak a munkavállalók az álláspiacon, döntéseiket továbbra is a fizetések és juttatások mértéke határozza meg leginkább, így fokozott a vállalatokon lévő bérnyomás. Jelenleg minden harmadik dolgozó elgondolkozna a munkahelyváltáson, ha idén nem kapna prémiumot – derül ki a Profession.hu friss, reprezentatív kutatásából.
2025. 12. 17. 14:30
Megosztás:

Karácsonyi élményajándékozás pörgeti fel az utazási piacot

Az egyre népszerűbb karácsonyi élményajándékozás új lendületet ad az utazási kedvnek. A „télből a nyárba” programok mellett a jövő évi nyaralások és kulturális körutazások előfoglalása is megkezdődik, ahol a korai döntés nem csak kedvezményeket, de jobb helyeket is biztosít a népszerű desztinációk esetében.
2025. 12. 17. 14:00
Megosztás:

Újabb földterületek megvásárlására nyílik lehetőség

A földértékesítési program következő ütemében több mint ezer településen nyílik lehetőség 10 hektárnál kisebb területű, állami tulajdonú földrészlet megvásárlására. A földrészletekre 30 napig, azaz január 16-ig lehet vételi ajánlatot tenni az Agrárminisztérium (AM) Elektronikus Pályázati Rendszerének (EPR) felületén - közölte az AM szerdán az MTI-vel.
2025. 12. 17. 13:30
Megosztás:

2025-ben így tanulnak nyelveket a leggyorsabban fejlődők

A nyelvtanulás 2025-re végleg maga mögött hagyta a kizárólag tankönyv-alapú, frontális oktatást. A leggyorsabban fejlődő tanulók már pontosan tudják, hogy a siker nem a bemagolt nyelvtani szabályokon, hanem a tudatos módszerválasztáson és az aktív részvételen múlik. A hangsúly egyre inkább azon van, hogy a nyelv ne tantárgy legyen, hanem élő eszköz, amelyet a tanuló magabiztosan használ a mindennapokban, akár munkáról, utazásról vagy személyes kapcsolatokról van szó.
2025. 12. 17. 13:00
Megosztás:

Élvezd a stílusos lakberendezést: prémium bútorok nagy kedvezménnyel

Olasz bútormárkák közül válogathatsz rendkívüli árengedmény keretében, ahol kiemelkedő ajánlatokat találsz. Elegáns lakókörnyezetre vágysz, de eddig nem találtál rá az álmaid bútoraira a megfelelő áron?
2025. 12. 17. 12:30
Megosztás:

Óvodákat újítanak meg Csongrádon

Négy tagóvodát újítanak meg Csongrádon mintegy 300 millió forintból uniós támogatással - tájékoztatta az önkormányzat az MTI-t.
2025. 12. 17. 12:00
Megosztás:

Februártól 300.000 Ft készpénz vehető fel ingyenesen havonta

Kihirdették a vonatkozó jogszabályt, így most már biztos, hogy februártól az eddigi duplájára, havi 300 ezer forintra nő a bankkártyás készpénzfelvétel díjmentességének az értékhatára. A BiztosDöntés.hu szakértői szerint a változás nyomán a készpénzállomány is megugorhat a lakosságnál.
2025. 12. 17. 11:30
Megosztás:

Kötéltánc a bizonytalanság felett, új korszakban a Kockázatkezelési vezetők – megjelent a KPMG CRO-reportja

Az idei KPMG Summiton került publikálásra az ötödik KPMG CRO Report, amelyben a pénzügyi szektor kockázatkezelési vezetői számoltak be arról, hogyan látják és piaci trendeket és az aktuális kihívásokat. Idén a felmérésben közel 30 kockázatkezelési vezető (CRO) vett részt, három szektorból (bank, alapkezelő és biztosító), kérdőíves, illetve személyes interjú formájában. A november 27-én rendezett KPMG Summiton Szalai Péter, a vállalat kockázatkezelési tanácsadás területének vezetője és számos meghívott szakértő – többek között Barabási Albert-László fizikus és hálózatkutató; Szemerkényi Réka, Magyarország volt washingtoni nagykövete és Oszkó Péter, volt pénzügyminiszter – elemezték a kutatás eredményeit és a kockázatkezelés legnagyobb kihívásait.
2025. 12. 17. 11:00
Megosztás:

Adatvezérelt üzemmódba kapcsol az MNB

Ezúttal sem változott a kamatszint. A Magyar Nemzeti Bank a várakozásoknak megfelelően nem módosított a a kamatszinten, az alapkamatot 6,50 százalékon, az overnight jegybanki betét kamatát 5,50 százalékon, míg az overnight fedezett hitel kamatát 7,50 százalékon hagyták. Ezentúl ülésről ülésre dönt az MNB. A mai közleményben volt egy nagyon fontos változás, az utolsó mondat: "A Tanács folyamatosan értékeli a beérkező makrogazdasági adatokat és az inflációs kilátásokat befolyásoló tényezőket, kiemelten az év eleji átárazásokat, valamint a pénzügyi piacok stabilitását, amelyek alapján körültekintően és adatvezérelten, ülésről ülésre dönt az alapkamat mértékéről.”
2025. 12. 17. 10:30
Megosztás:

Eltűnt az árkülönbség az elektromos és hibrid autók között

Megjelent a Használtautó.hu és a Központi Statisztikai Hivatal novemberi közös statisztikája, amely szerint a hazai használtautó-piacon több kulcsterületen is lassuló, de egyre határozottabb szerkezeti átrendeződés figyelhető meg. Miközben az árkategóriák aránya hónapról hónapra stabilizálódik, az elektromos és hibrid hajtású modellek kínálata továbbra is jóval az átlag felett bővül, és a márkák, illetve modellek rangsorában is több figyelemre méltó elmozdulás történt.
2025. 12. 17. 10:00
Megosztás:

Űr- és védelmi fejlesztések: nemzetközi partnerséget kötött a 4iG

A 4iG Űr és Védelmi Technológiák Zrt. (4iG SDT), valamint a Northrop Grumman együttműködik a következő generációs védelmi rendszerek területén - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 17. 09:30
Megosztás: