A koronavírus sok változást hozott a vendéglátóiparban, a műanyagtörvény nem hozott áttörést
Az Indepack Kft. ahogy 2019-ben és 2020-ban, idén is kérdőívvel fordult a vendéglátóipari cégekhez, (éttermek, gyorséttermek, kávézók, büfék, pizzériák) hogy felmérje azok csomagolóeszköz-használatát.
A megkérdezettek válaszaiból kiderül, hogy jelenleg a cégek negyede (24%-a) már kizárólag lebomló csomagolóeszközt használ. 38%-uk a hagyományos műanyag eszközöket részesíti előnyben és ugyancsak 38%, akik mindkét típust használják. Az elmúlt 3 év trendje azt mutatja, hogy a lebomló anyagú csomagolóeszközök használata folyamatosan nő, de a hatályba lépett kormányrendelet hatására nem ugrott meg kimagaslóan.
Ennek több oka van. Arra a kérdésünkre, hogy a kormányrendelet hatására cserélte-e le eszközeit lebomlóra, a válaszadók 27%-a nyilatkozta, hogy az eszközelit nem érintette a szabályozás, hiszen a fedelezhető műanyag elviteles dobozok és a habdobozok egy része nem esett a törvényi szabályozás alá. Az összes válaszadó 40%-a azon a véleményen van, hogy amíg nem kötelező nem cseréli le az eszközeit, mert a lebomló sokkal drágább, mint a hagyományos műanyag és a vendégei nem fizetnék meg. A válaszadók 29%-a eleget tett a törvényi szabályozásnak és a keverőpálcákat, szívószálakat, evőeszközöket, valamint műanyag tányérokat lebomlóra/komposztálhatóra cserélte.
A tartós, valamint visszaváltató csomagolóeszközökre való átállás továbbra is alacsony értéket mutat. A válaszadók csupán 6%-a választotta ezt a megoldást. Mint arra egy korábbi felmérésünk rámutatott, az éttermek fele nem rendelkezik fehérmosogatóval, ezért nincs lehetőségük a vendégtől visszaérkező dobozokat elmosni.
Az Indepack Kft. kutatása arra is választ keresett, hogy a koronavírus miatti lezárások, szabályozások hogyan érintették a vendéglátóipari üzletek működését. A cégek 41%-a gyorsan alkalmazkodott az új helyzethez és folyamatosan működtek. A bezárásra kényszerült vállalkozások 32%-a tudott újranyitni. 15%-uknál lett új szolgáltatás a házhozszállítás és ezt azóta is megtartották. 4%-uk azóta csak kiszállításra dolgozik. 8%-uk megváltoztatta az üzlet jellegét. Legnehezebb helyzetbe a közétkeztetés, valamint a gyermekétkeztetés került a digitális oktatás, illetve az otthoni munkavégzések miatt. A rendezvények elmaradása is sok cégnek jelentős bevételkiesést okozott.