A közpénz tervezett megosztása sem maradhat ellenőrizetlenül
A Fővárosi Önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető bevételek körét és a részesedési arányokat a forrásmegosztási törvény határozza meg. Ennek értelmében a Fővárosi Önkormányzat által kivetett helyi iparűzési adóból származó bevételből, valamint a hozzá kapcsolódóan kiszabott pótlékból és bírságból származó bevételekből a Fővárosi Önkormányzat részesedése 54,0%, míg a kerületi önkormányzatok együttes részesedése 46,0%. A kerületi önkormányzatok a bevételből való részesedésük arányában kötelesek hozzájárulni a Fővárosi Önkormányzati Adóhatóság helyi adóztatással kapcsolatban felmerülő kiadásaihoz.
A helyi adókról szóló törvény szerint a helyi iparűzési adót a Fővárosi Önkormányzat, míg az idegenforgalmi adót a főváros esetében a kerületi önkormányzatok jogosultak beszedni. A kerületi önkormányzat képviselőtestülete azonban az idegenforgalmi adó beszedését átengedheti a fővárosi önkormányzatnak, ezzel a lehetőséggel 2020-ban hat kerületi önkormányzat élt. Esetükben a forrásmegosztási rendelet alapján kivetett idegenforgalmi adóból származó bevétel a forrásmegosztási törvényben meghatározott szabályok szerint osztottan illeti meg a Fővárosi Önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat. A forrásmegosztási rendelet bevételi és kiadási tervszámait 2021. évre az alábbi táblázat mutatja be.
Az Állami Számvevőszék megállapította, hogy a Főpolgármesteri Hivatalban nem alakítottak ki a forrásmegosztási rendelet szabályozott és szabályszerű megalkotása előkészítési folyamatához a 2020. november 1-jétől hatályba lépett szervezeti és működési szabályzatban előírtakkal összhangban lévő, a világos szervezeti struktúrát, a folyamatok átláthatóságát biztosító belső szabályzatokat. A Főjegyző a forrásmegosztási rendeletalkotás előkészítésében részt vevő Költségvetési Tervezési és Felügyeleti Főosztály részére a jogszabályban előírtak ellenére az ellenőrzési nyomvonalat nem készítette el és a szervezeti és működési szabályzatban előírtak ellenére nem hagyta jóvá, valamint nem határozta meg ügyrendjét. Ezáltal a forrásmegosztási rendeletalkotás előkészítési folyamata a Főpolgármesteri Hivatalban nem volt szabályozott és szabályszerű.
A Fővárosi Önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat osztottan megillető – helyi iparűzési adó és idegenforgalmi adó, pótlék és bírság – bevételeket megalapozottan tervezték meg. A forrásmegosztásnál figyelembe vett, a Fővárosi Önkormányzati Adóhatóság működtetésével összefüggő, helyi adózással kapcsolatos kiadások megállapítása és elszámolása szabályszerű volt. A kerületi önkormányzatok felé többletkiadás érvényesítése nem történt, mert a Fővárosi Önkormányzat a forrásmegosztási törvényben előírtakkal összhangban kizárólag a helyi adóhoz kapcsolódóan kiszabott pótlékból és bírságból származó bevételek 50%-áig terjedő mértékben érvényesített kiadást.
A 2021. évben a megosztandó bevételek és kiadások pénzügyi elszámolása szabályszerű volt. Az ÁSZ ellenőrzése a 2021. évi forrásmegosztási rendelet felülvizsgálata során nem tárt fel jogosulatlanul igénybe vett, vagy a jogszerűen megillető forrásnál alacsonyabb összegű részesedést, ezért a 2022. évi forrásmegosztás során korrekció ér-vényesítését nem tartja indokoltnak.
Az ÁSZ intézkedések megtétele céljából a Főpolgármesteri Hivatal főjegyzőjének 2 javaslatot fogalmazott meg.