A lakásbiztosítási kampánytól a verseny növekedését várja a kormány

Felmérések szerint a lakástulajdonosok mintegy ötöde úgy véli, hogy jelenlegi biztosítása nem nyújt majd teljeskörű fedezetet a lehetséges károkra, ezért az államtitkár arra biztatott mindenkit: használja ki a kampány adta lehetőségeket, azt, hogy ebben az időszakban számos biztosító új, személyre szabott kedvezményt nyújt.
Hozzátette: azoknak is érdemes a biztosítók ajánlatait áttekinteni, akik jelenleg nem rendelkeznek lakásbiztosítással, és azoknak is, akiknek régi szerződése nem tükrözi az ingatlan aktuális értékét.
A tavalyi kampányban több százezren vizsgálták felül szerződésüket; fele-fele arányban volt azok aránya, akik alacsonyabb áron kötötték újra biztosításukat vagy magasabb szolgáltatási elemekkel bővítették azt.
Túri Anikó elmondta: az idei kampány újdonsága, hogy a szerződések április 30-ával szűnnek meg és az újrakötött szerződések fordulónapja egységesen május 1-je. Az ügyfelek a tavalyi évhez hasonlóan az idén is ingyenesen mondhatják fel, módosíthatják szerződésüket március 1. és 31. között.
Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke elmondta: a tavaly elindított lakásbiztosítási kampány minden várakozást felülmúló aktivitást mutatott, több mint 640 ezer szerződés kötöttek újra, vagy kötöttek át, ami a teljes, 3,3 milliós lakásbiztosítási állomány ötöde.
A kampány célja a verseny élénkítése, a szolgáltatási ár-érték arány javulása, illetve a minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások (MFO) részarányának növelése volt
- fogalmazott.
A tavalyi évet értékelve elmondta, hogy az MNB nem elsősorban az árverseny fokozását tűzte ki célul, hanem szolgáltatások és díjak együttes versenyét szerette volna elérni, továbbá csökkenteni a piaci szegmensben egyébként magas piaci koncentrációt. Utóbbiról szólva elmondta, hogy a kisebb biztosítók piaci súlyuknál nagyobb értékesítést értek el 2024-ben, ami szintén a verseny élénkülését mutatta.
Tavaly 16 százalékkal nőtt a lakásbiztosítások átlagos díja a piac egészében, a fedezetek viszont még ennél is nagyobb emelkedést mutattak, a 2023-as értéket 32,3 százalékkal felülmúlva 184 ezer milliárd forintra bővültek. Összességében a lakásbiztosítások ár-érték aránya mintegy 14 százalékkal javult 2024-ben - fűzte hozzá.
A minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítások 22 százalékos árelőnnyel rendelkeztek, a megkötött, vagy átkötött mintegy 60 ezer szerződés az előző évi duplája, mintegy 6,7 százalékos részesedésnek felelt meg.
Hozzátette: az állománynövekedés nem volt kifejezett kampánycél, ennek ellenére, a szerződésszám 1,1 százalékkal 3,26 millióra emelkedett 2024 végére, míg az állománydíj 28 milliárd forinttal, 192 milliárd forintra. A lakott ingatlanok biztosítási lefedettsége így 2024 végére 76,42 százalékra emelkedett, ami 0,5 százalékpontos javulás 2023-hoz képest.
A jegybank 11 biztosítóval és 9 pénzintézettel együttműködve blockchain alapú DLT rendszert vezetett be, amely többek között lehetővé teszi az adatok egységes lekérdezését, egyben az átállást a papíralapú ügyintézésről az elektronikusra.
Kandrács Csaba elmondta: az MNB körlevekkel segíti majd a kampányt és az idén is próbavásárlásokkal igyekszik biztosítani a verseny tisztaságát.