A legjobb munkatársait veszítheti el az a cég, aki nem biztosít home office-t
Sokaknak olyan fontos lett a home office lehetősége, mint a fizetés mértéke
Mikor tavasszal újra beindult az élet az irodákban, rövid időn belül sok munkáltató szembesült azzal, hogy nem tudja a home office előtti mederben folytatni a működést. Vannak ugyan, akik szívesen kezdtek el újra bejárni dolgozni, de az elmúlt félév tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy a munkavállalók hozzászoktak az otthoni munkavégzéshez, kialakítottak egy új ritmust. Digitálisan társalognak, ami különösen az introvertált embereknek kedvez, hiszen így ők jobban tudnak a munkára koncentrálni. Emellett költség- és időhatékonyabb is lehet az otthoni munka, hiszen nem kell költeni az utazásra, a munkaruhára, külön étkezésre, és a munkába járás ideje is megspórolható.
Különösen nehéz helyzetbe azok a cégek kerülhetnek, akik görcsösen ragaszkodnak a személyes jelenléthez, miközben a legértékesebb munkavállalóik és szakembereik közül sokan szívesebben és hatékonyabban dolgoznak otthonról. „Nagyon gyorsan eljöhet az az idő, hogy a legjobb dolgozóit azért veszíti el egy vállalkozás, mert nem veszi figyelembe az igényeit, nem biztosítja számára, hogy otthonról végezze el a munkát. Ezek a szakemberek könnyen találni fognak egy számukra kedvezőbb feltételeket kínáló munkahelyet. Be kell látni, hogy elérkeztünk abba a korba, amikor egy cég sikerét erősen befolyásolja, hogy engedett-e a home office és ha igen, az milyen háttérrel működik” – véli Juhász Viktor.
A munkáltatóknak alkalmazkodni kell, ha sikeresek akarnak maradni
Mivel bármikor bekövetkezhet egy újabb lezárás, és az otthoni munkavégzésre való kötelező átállás, a legtöbb vállalkozás tisztában van vele, hogy ideje olyan informatikai és digitális hátteret kialakítani, ami megkönnyíti a szervezet életét. A valóságban azonban a munkáltatók többsége még mindig erősen tart a home office-tól. „Ennek több oka is van, de a legfőbb kifogások általában ezek: a vezetők kevésbé látják a folyamatokat, például azt, hogy hány órát dolgozik pontosan a munkavállaló. Úgy érzik, kiengedik a kezükből a kontrollt, ha nincs közvetlen személyes napi kapcsolat a kollégával. Nem megfelelő az információáramlás, nincsenek meg azok a platformok digitálisan, ahol hatékonyan lehet kommunikálni. Illetve hiányzik a megfelelő szoftveres háttér, ami miatt sok a pontatlanság, a javítani való, és ez stresszhez vezet. Emellett sok vezető érzi úgy, hogy az ad-hoc feladatok kiosztása és végrehajtása jóval nehezebb home office esetében” – vázolta fel Juhász Viktor. Kiemelte: A cégek legfőbb feladata a közeljövőben, hogy mindent meg kell majd tudni oldani digitálisan, amit eddig analóg módon tettek meg.
Még nem késő változtatni, de aki ebben lemarad, hátrányba kerülhet
Alapvetően a kis- és középvállalkozásokat két csoportba lehet osztani informatikai fejlesztések terén. Az első csoport, aki nem igazán költött rá eddig, a másik pedig, aki eddig is sokat foglalkozott a digitális rendszereivel és folyamatosan keresi a jobb megoldásokat. Utóbbi könnyebb helyzetben van a home office térhódításával is, ők általában nyitottabbak és hajlandóak időt és pénzt befektetni a fejlődés érdekében. „Az első csoportból nehéz meggyőzni a változtatás szükségességéről azokat, akik még mindig szinte teljesen elzárkóznak a digitalizációtól. Ők már most hatalmas hátrányban vannak a versenytársaikhoz képest. Szerencsére egyre többen vannak azok, akik 5-6 éve nem foglalkoztak informatikai fejlesztésekkel, de most nagyon ráfókuszáltak és keresik a megfelelő szolgáltatót, akiben megbíznak” – véli a szakember. „Nagyon sok cégnél látjuk, hogy meg vannak ijedve, drágának ítélik a megoldásokat, de a bérrel összevetve minimális összegről beszélünk. A versenyképesség növelése és a munkavállaló megtartása miatt a digitális átállás nem költség, hanem a túlélés és a fejlődés kulcsa” – összegez Juhász Viktor.