A légkondicionáló, mint India növekedésének új jelképe

Minderre már abból is lehetett következtetni, hogy az elemző látókörébe tartozó cégek közül az egyik legnagyobb klíma- és hűtéstechnikai vállalat érte el a legjobb teljesítményt. A cég klímagyártó üzletágának bevételei a 2013-as és 2023-as pénzügyi évek között 14 százalékos összetett éves növekedést értek el, míg részvényeinek árfolyama 2024 eleje óta több mint 100 százalékkal, 2023 eleje óta pedig több mint 200 százalékkal emelkedett. A cég légkondicionáló berendezései iránti kereslet az elmúlt években az indiai fogyasztás általános lassulása ellenére is élénk maradt. A Fidelity várakozásai szerint a klímaberendezések értékesítéséből származó bevétel az iparág egészére vetítve 2025-ben 20 százalékkal lesz magasabb.
A vállalat felemelkedése klasszikus feltörekvő piaci sikertörténetnek nevezhető. A középosztály erősödése miatt egyre többen engedhetik meg maguknak a légkondicionálót és más, sokak által vágyott fogyasztási cikkeket (hogy perspektívába helyezzük a dolgokat: a jelenleg több mint 400 milliós indiai középosztály 2050-ig több mint kétszeresére, egymilliárd főre nőhet). Mivel a légkondicionáló berendezések penetrációja a belföldi háztartások körében alig több mint 10 százalékos, az indiai légkondi-piac előtt más ázsiai feltörekvő országokhoz képest hosszú növekedési pálya áll (Kínában ez az adat 80%, Indonéziában 36%). Bár India egy főre jutó GDP-je (mely 2024-ben majdnem 2700 USD volt) messze van a 10 000 dollártól − ez az a küszöbérték, amelynél a légkondicionáló berendezések elterjedése ugrásszerűen megnő −, az is tény, hogy Indiában 60 millió embernek van 10 000 dollárnál nagyobb éves jövedelme. Ők a klímaberendezéssel foglalkozó vállalatok legfontosabb célközönsége, melynek létszáma 2027-re mintegy 100 millió főre nőhet.
Az éghajlatváltozás várhatóan még meredekebbé teszi majd ezt a keresleti görbét. A 2024-es, rekordmagas − egyes esetekben 50 Celsius fokot is meghaladó − hőmérsékletet hozó nyár rávilágított, hogy egyre nagyobb szükség van a légkondicionálásra ebben a hatalmas országban, amely az Egyenlítő felett helyezkedik el. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) becslése szerint 2050-re Indiában 1 milliárd légkondicionáló berendezés lehet, ami a jelenlegi globális volumennek körülbelül a fele. Ahol a háztartások jövedelme nem elegendő, ott a háztartási gépeket gyártó vállalatok fogyasztói finanszírozást kínálnak, hasonlóan a fejlett gazdaságok autóhiteleihez. Mindkét tényező felfelé tolja az ágazathoz fűződő növekedési várakozásokat.
Tény, hogy a makrogazdasági háttér a járvány utáni rövid fellendülés ellenére is nagyrészt csalódást okozott. A magas infláció, a magas kamatlábak és a reálbérnövekedés hiánya egyaránt rányomta bélyegét a háztartások költségvetésére. Az elmúlt év súlyos időjárási zavarai tovább tetézték a bajt. De remélhetőleg közeledik a fordulópont, mivel az infláció az enyhülés jeleit mutatja, és a külső tényezők is mind kedvezőbbnek mondhatók. A munkaerő-állomány bővülése felgyorsulhat, mivel az IT-szolgáltatási ágazatra, India egyik legnagyobb munkaadójára, jó hatással lesz az amerikai nagyvállalatok kiadásainak növekedése. A várt monetáris és fiskális ösztönzők szintén támogatást nyújtanak.
„Ha azonban a légkondicionálás története megtanított minket valamire, akkor az az, hogy az erős indiai vállalatok a gazdasági környezettől függetlenül képesek tovább nőni. Ezért nem riadunk vissza az ágazatban akár az ötvenszeres ár/nyereség arányoktól sem. Ahogy a háztartási gépek a jólét szimbólumaként egyre szélesebb körben elterjednek, valószínűleg mind több vállalat kerül majd bele a részvényeknek ebbe az izgalmas csoportjába” - teszi hozzá Al-Hilal István, a Fidelity International közép-kelet-európai igazgatója.