A magyar cégek kétharmada rendelkezik CSR vagy ESG stratégiával

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a szociális és környezeti problémák hatékony kezelésére – derül ki a WHC Csoport és a Scale Impact közös kutatásából. A megkérdezett vállalatok 49 százaléka évente kevesebb mint 5 millió forintot, a menedzsment pedig mindössze havi néhány munkaórát tud CSR-aktivitásokra fordítani. A cégek több mint felénél a HR területhez tartozik a társadalmi felelősségvállalás, ám az erre szánt kapacitás és erőforrás nagyon limitált – így a kitűzött stratégiai célok leginkább elszigetelt tevékenységekben valósulnak meg.

A magyar cégek kétharmada rendelkezik CSR vagy ESG stratégiával

Közel 50 hazai vállalat HR vezetőinek bevonásával készített felmérést a WHC Csoport és a Scale Impact, hogy képet kapjanak arról, hogyan és milyen mértékben jelenik meg a gyakorlatban a CSR és a HR területek stratégiai összekapcsolódása Magyarországon. Az átlagosan 100 milliárd forint árbevételű, összesen mintegy 120.000 munkavállalót foglalkoztató cégek döntő többsége pontosan látja a társadalmi felelősségvállalás és a környezettudatos működés szerepének változását, illetve érzékeli a külső és belső érdekcsoportok részről jelentkező elvárásokat. Ennek megfelelően a megkérdezett vállalatok közel kétharmada rendelkezik CSR és/vagy fenntarthatósági (ESG) célkitűzésekkel, ám döntő többségük nem integrálja a vállalati stratégiába ezeknek a területeknek a működését – így pedig nehéz valódi változást elérni.

„Az információs társadalom korából a felelősségteljes – purposeful - társadalom irányába tartunk. A vállalatok működésének társadalmi és környezeti hatása sokkal láthatóbb, mint ahogy azt vezetőik gondolják. Ezért a szavak nem sokat számítanak, a cégeknek muszáj ténylegesen és radikálisan tenni, ha meg akarják tartani a munkavállalóikat és vevőiket, ügyfeleiket.” – mondja Lévai Gábor, a Scale Impact társalapítója.

Szűkösek a források, fókuszban a munkáltatói márka

A kutatásban megkérdezett cégek több mint felénél (55 százalék) a HR területhez tartozik a társadalmi felelősségvállalás, ám az erre fordított menedzsment kapacitás és erőforrás nagyon limitált. Sok helyen a PR (19 százalék) vagy a marketing (7 százalék) felel az ehhez kapcsolódó aktivitásokért, de van, ahol közvetlenül a vállalatvezető (6 százalék). A megkérdezettek közel fele mindössze havi néhány órát fordít csak erre a területre, a teljes vállalaton belül pedig a CSR-rel foglalkozó kollégák száma átlagosan még az 1 főt sem éri el, ez a résztvevők mintegy 3000 fős átlaglétszámához viszonyítva nagyon rossz arány. A CSR-re költött összeg a cégek 49 százalékánál nem érte el az 5 millió forintot, negyedénél viszont meghaladta az 50 milliót.

A nemzetközi szakirodalom szerint a vállalatok társadalmi felelősségvállalása területén létező 5 szint közül (kezdő, elkötelezett, innovatív, integrált, transzformatív) a legtöbb hazai cég legfeljebb elkötelezett, vagyis csupán a második lépcsőfokot éri el. A kezdő szinten lévő vállalatok leginkább csak a törvényi elvárásoknak szeretnének megfelelni, az elkötelezettek már párbeszédet folytatnak az érdekcsoportjaikkal és tesznek vállalásokat is, ám ez távol van attól, hogy normává tegyék a hatásmérést, az erőforrások átszervezését, valamint integrálják a felelősségvállalást a vállalat mindennapjaiba. A transzformatív cégek valódi megoldásokat is képesek adnak a szociális és környezeti problémák kezelésére.

A vállalati HR-szakemberek által megvalósított CSR-programok többsége a munkáltatói márkaépítéshez és a csapatépítő (65-65 százalék) tevékenységekhez kapcsolódik, ezeket az oktatás-képzés (45 százalék), az onboarding (új munkavállalók integrálása), valamint a toborzás-kiválasztás (42-42 százalék) területe követi. Ez nem meglepő, tekintve, hogy a cégek többségénél ma már a munkavállalók számítanak a legfontosabb érdekcsoportoknak.

Több és jobb együttműködésre van szükség

A vállalatok nagy része biztosít lehetőséget önkénteskedésre a munkavállalói számára, 55 százalékuk segít pénzzel, 52 százalékuk emellett tudással is nonprofit szervezeteket. A legnépszerűbb programok a helyi közösségek és az oktatási tevékenységek támogatására, illetve a környezetterhelés csökkentésére irányulnak, továbbra is kedvelt aktivitás a szemétszedés és a faültetés. A vállalati szakértők visszajelzései azonban azt mutatják, hogy a nonprofitok nagy része még mindig nem tud megfelelni a partnerséggel járó elvárásoknak. Ez azért probléma, mert a két szektor közti legígéretesebb együttműködési lehetőség az, ha a szervezet nem támogatást kap, hanem szolgáltatóvá, beszállítóvá vagy együttműködő partnerré válik a cégek számára.

„A CSR-aktivitások ma már amellett, hogy a gyakorlatban járulnak hozzá a társadalom jobbá tételéhez, fontosak a munkáltatói márka szempontjából, vállalati szinten megtartó értékük van, de jelentőségük az üzleti aspektus tekintetében is kiemelkedő. A CSR-ra stratégiai szinten kell gondolnunk, a sikeres aktivitásokhoz pedig mindenképpen szükség van civil partnerre. Mi például az Ökumenikus Segélyszervezettel működünk együtt hosszú távon stratégiai partnerként” – teszi hozzá Sáfrány Lilla, a WHC Csoport HR vezetője. Összességében a kutatás eredményei egyértelműen rávilágítottak, hogy a vállalati stratégiát támogató CSR tevékenység nem elsősorban pénz, sokkal inkább tudatos gondolkodás, tervezés és menedzsment kapacitás kérdése.

Estek a tengerentúli, nem mozdultak érdemben az európai hozamok

A regionális bankokkal kapcsolatos aggodalmak, a vártnál érdemben gyengébb Philadelphia Fed feldolgozóipari index és két Fed-tisztviselő további kamatvágást előrevetítő nyilatkozata elég volt a kamatcsökkentési várakozások erősödéséhez.
2025. 10. 17. 10:30
Megosztás:

A regionális bankokkal kapcsolatos aggodalmak és kereskedelmi feszültségek húzták le a Wall Streetet

Mínuszban zártak csütörtökön a Wall Street főbb indexei, miután a regionális bankok körüli aggodalmak fokozták a befektetők idegességét, amelyet már amúgy is tápláltak az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi viták.
2025. 10. 17. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek a nyugat-európai piacok

Héthónapos csúcson zárt csütörtökön a francia részvénypiac, 1,4%-os emelkedéssel, miután a kormány túlélte a bizalmi szavazást, miközben a Nestlé árfolyamának megugrása lendületet adott a szélesebb európai piacnak.
2025. 10. 17. 09:00
Megosztás:

Vegyes forintmozgás péntek reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 17. 08:30
Megosztás:

Donald Trump szerint két héten belül lehet találkozója Vlagyimir Putyinnal Budapesten

Donald Trump szerint két héten belül létrejöhet a találkozója Vlagyimir Putyin orosz elnökkel Budapesten. Az amerikai elnök erről egy fehér házi eseményen beszélt csütörtökön.
2025. 10. 17. 07:30
Megosztás:

Az IKEA több vásárlót szolgált ki és több terméket adott el egy kihívásokkal teli évben

Az Ingka Csoport ma bejelentette, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma 39 milliárd eurót tett ki a 2025-ös pénzügyi évben – az eladott mennyiség 1,6%-kal, az áruházak és az online látogatások száma pedig 1,3%-kal, illetve 4,6%-kal nőtt. A fő prioritás az alacsony árak megtartása volt, ami 1,6%-os bevételcsökkenéshez vezetett az előző évhez képest (39,6 milliárd euró a 2024-es pénzügyi évben).
2025. 10. 17. 07:00
Megosztás:

A menopauza nem tabu – a nyílt párbeszéd a munkavállalók és a munkáltatók közös érdeke

A menopauza több mint biológiai változás: testileg és lelkileg is hatással van a nők mindennapjaira, így a munkavégzésükre is. Magyarországon azonban továbbra is tabutéma: az Ipsos nemzetközi kutatása szerint 33 ország közül hazánk végzett az utolsó helyen, ahol a menopauzát a leginkább kínos, magánügyként kezelt témának tartják. Az OTP Egészségpénztár számára fontos, hogy a munkáltatói partnereket és munkavállalókat is ösztönözze a menopauza témájának nyílt és támogató kezelésére, hiszen ez nemcsak az egyéni egészséget, hanem a szervezeti teljesítményt és a hosszú távú lojalitást is erősíti.
2025. 10. 17. 06:30
Megosztás:

MBH Elemzési Centrum: Fiatalok lakhatási helyzete – európai trendek és válaszok

A fiatalok lakhatása ma Európa-szerte a legnagyobb gazdasági és társadalmi kihívások egyike. A korosztály tagjai egyre később költöznek el a szülői házból, sokan zsúfolt lakásokban élnek, miközben jövedelmük jelentős részét felemészti a lakhatás. A problémát Magyarországon a kormány célzott programokkal, többek közt az Otthon Start vagy a Lakhatási Tőkeprogram, révén igyekszik kezelni – de számos más európai országban is működnek hasonló célú kezdeményezések. Az MBH Elemzési Centrum megvizsgálta, milyen okok állnak a jelenség mögött, és mely országok nyújtják a legjelentősebb támogatást.
2025. 10. 17. 06:00
Megosztás:

Helyhatósági választások Portugáliában

Az október tizenkettedikei voksolás győztese a kormányzó Szociáldemokrata Párt lett, de a jobboldali Chega is növelni tudta támogatottságát.
2025. 10. 17. 05:30
Megosztás:

Az elektromobilitás új korszaka: miért most kell lépniük a magyar autóipari szereplőknek?

Kína száguld az elektromos átállásban, Európa újra lendületet venne, az USA lelassul – az EY globális előrejelzése szerint a hibrid technológiák kulcsszerepet kapnak a következő évtizedben. A tanácsadó cég modellje alapján 2034-re a tisztán elektromos jármű értékesítések részaránya meghaladhatja az 50%-ot a három legnagyobb piacon, miközben a hibridek és a plug-in hibridek 2036-ig 30% feletti piaci súlyt szerezhetnek.
2025. 10. 17. 05:00
Megosztás:

Akció nélkül szinte nincs vásárlás sem: a magyar vásárlók 57%-át a kedvezmények csábítják

A magyar vásárlók többsége akkor költ a legszívesebben, ha akciót lát, és ezt nem is titkolják. Az Árukereső.hufelmérése szerint az árengedmények továbbra is messze a legerősebb vásárlási motivációt jelentik, miközben az érzelmi impulzusok és a közösségi média hirdetései jóval kisebb szerepet játszanak.
2025. 10. 17. 04:30
Megosztás:

890 tonna élelmiszer a jubileumot ünneplő Adománykonvoj mérlege

Kevés magyar kezdeményezésből lett globális ügy, de az élelmezési világnap ilyen siker. 1980 óta minden október 16-án az ENSZ arra hívja fel a figyelmet, hogy az élelemhez való hozzáférés alapvető emberi jog. Ennek ellenére ma is világszerte 673 millió ember – a Föld lakosságának 8% éhezik –, és csak Európában és Közép- Ázsiában 24 millióan küzdenek élelmiszerhiánnyal. A számok önmagukért beszélnek: összefogás nélkül nincs fenntartható és igazságos élelmezés.
2025. 10. 17. 04:00
Megosztás:

Pontosabban közlekedtek a vonatok szeptemberben, mint egy évvel ezelőtt

A Keleti pályaudvar felújítása miatt bevezetett ideiglenes forgalmi rend ellenére az első őszi, iskolai hónapban a vonatok összességében pontosabban közlekedtek, mint tavaly szeptemberben - írta Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója csütörtökön a Facebook-oldalán.
2025. 10. 17. 03:30
Megosztás:

Az ingatlanközvetítés területén is fontos szereplővé vált a Fundamenta

Hat éve kezdte meg ingatlanközvetítői tevékenységét a Fundamenta Ingatlan, amely mostanáig közel 100 milliárd forint értékű ingatlanértékesítést bonyolított le sikeresen. A vállalat az elmúlt időszakban évről évre 30–50 százalékos növekedést ért el az ingatlanközvetítés területén, mára pedig az ingatlanközvetítői létszám tekintetében a negyedik legnagyobb szereplőjévé vált a hazai ingatlanközvetítői piacnak. A Fundamenta Ingatlan 2025-ben eddig több mint 500 ingatlan adásvételében segítette ügyfeleit, amelyek összértéke meghaladja a 20 milliárd forintot.
2025. 10. 17. 03:00
Megosztás:

Kocsit vennél 3-5 millió Ft között? Mutatjuk mivel jársz jól!

A 3-5 millió forintos ársávban továbbra is a Škoda Octavia, valamint a Volkswagen Golf és Passat uralják az érdeklődést a magyar használtautó-piacon - derül ki a Használtautó.hu legfrissebb, októberi toplistájából.
2025. 10. 17. 02:00
Megosztás:

Le kell cserélni a gázkazánokat Magyarországon is az IEA döntése értelmében!

A globális éghajlatválság árnyékában egy merész terv fogalmazódott meg: az IEA ajánlása szerint már 2025-től tilthatnák az új fosszilis tüzelőanyagú kazánok forgalmazását. Ez azt jelentené, hogy a jövő háztartásai már nem gázkazánokat vesznek, hanem zöld technológiákat — hőszivattyúkat, hibrid rendszereket, geotermikus megoldásokat.
2025. 10. 17. 01:00
Megosztás:

Lottó csalás! VIDEÓRA vették a számokkal hogyan manipuláltak

Alig telik el hét, hogy valamelyik lottótársaságot ne érné csalásvád azoktól a játékosoktól, akiknek éppen nem kedvezett a szerencse. Az internetes fórumokon is számos ilyen bejegyzés és összeesküvés-elmélet kering. Most egy olyan esetet mutatunk be, amely sokak szerint az egyik legnyilvánvalóbb lottócsalás volt – ráadásul élő adásban, a tévékamerák előtt történt. A cikk végén meg is nézheti a felvételt, amely az egész botrányt elindította.
2025. 10. 17. 00:30
Megosztás:

Újraindult a kereskedés a Pensum Group részvényeivel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) jóváhagyása után csütörtökön újraindult a kereskedés a Pensum Group Nyrt. részvényeivel - közölte a tőzsdei társaság a BÉT honlapján csütörtökön.
2025. 10. 17. 00:05
Megosztás:

A közép- és kelet-európai gazdaságok valamelyest ellenállóképesek, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható

Közép- és Kelet-Európa gazdaságai valamelyes ellenállóképességet mutatnak az idén, mindenekelőtt az erős hazai fogyasztás révén, de jelentős növekedési gyorsulás nem várható, tekintettel az amerikai kereskedelmi politika és a világgazdasági növekedési kilátások bizonytalanságaira - áll a Fitch Ratings csütörtökön Londonban ismertetett regionális helyzetértékelésében.
2025. 10. 16. 23:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 42. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 10. 16. 23:00
Megosztás: