A magyar cégek kétharmada rendelkezik CSR vagy ESG stratégiával

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a szociális és környezeti problémák hatékony kezelésére – derül ki a WHC Csoport és a Scale Impact közös kutatásából. A megkérdezett vállalatok 49 százaléka évente kevesebb mint 5 millió forintot, a menedzsment pedig mindössze havi néhány munkaórát tud CSR-aktivitásokra fordítani. A cégek több mint felénél a HR területhez tartozik a társadalmi felelősségvállalás, ám az erre szánt kapacitás és erőforrás nagyon limitált – így a kitűzött stratégiai célok leginkább elszigetelt tevékenységekben valósulnak meg.

A magyar cégek kétharmada rendelkezik CSR vagy ESG stratégiával

Közel 50 hazai vállalat HR vezetőinek bevonásával készített felmérést a WHC Csoport és a Scale Impact, hogy képet kapjanak arról, hogyan és milyen mértékben jelenik meg a gyakorlatban a CSR és a HR területek stratégiai összekapcsolódása Magyarországon. Az átlagosan 100 milliárd forint árbevételű, összesen mintegy 120.000 munkavállalót foglalkoztató cégek döntő többsége pontosan látja a társadalmi felelősségvállalás és a környezettudatos működés szerepének változását, illetve érzékeli a külső és belső érdekcsoportok részről jelentkező elvárásokat. Ennek megfelelően a megkérdezett vállalatok közel kétharmada rendelkezik CSR és/vagy fenntarthatósági (ESG) célkitűzésekkel, ám döntő többségük nem integrálja a vállalati stratégiába ezeknek a területeknek a működését – így pedig nehéz valódi változást elérni.

„Az információs társadalom korából a felelősségteljes – purposeful - társadalom irányába tartunk. A vállalatok működésének társadalmi és környezeti hatása sokkal láthatóbb, mint ahogy azt vezetőik gondolják. Ezért a szavak nem sokat számítanak, a cégeknek muszáj ténylegesen és radikálisan tenni, ha meg akarják tartani a munkavállalóikat és vevőiket, ügyfeleiket.” – mondja Lévai Gábor, a Scale Impact társalapítója.

Szűkösek a források, fókuszban a munkáltatói márka

A kutatásban megkérdezett cégek több mint felénél (55 százalék) a HR területhez tartozik a társadalmi felelősségvállalás, ám az erre fordított menedzsment kapacitás és erőforrás nagyon limitált. Sok helyen a PR (19 százalék) vagy a marketing (7 százalék) felel az ehhez kapcsolódó aktivitásokért, de van, ahol közvetlenül a vállalatvezető (6 százalék). A megkérdezettek közel fele mindössze havi néhány órát fordít csak erre a területre, a teljes vállalaton belül pedig a CSR-rel foglalkozó kollégák száma átlagosan még az 1 főt sem éri el, ez a résztvevők mintegy 3000 fős átlaglétszámához viszonyítva nagyon rossz arány. A CSR-re költött összeg a cégek 49 százalékánál nem érte el az 5 millió forintot, negyedénél viszont meghaladta az 50 milliót.

A nemzetközi szakirodalom szerint a vállalatok társadalmi felelősségvállalása területén létező 5 szint közül (kezdő, elkötelezett, innovatív, integrált, transzformatív) a legtöbb hazai cég legfeljebb elkötelezett, vagyis csupán a második lépcsőfokot éri el. A kezdő szinten lévő vállalatok leginkább csak a törvényi elvárásoknak szeretnének megfelelni, az elkötelezettek már párbeszédet folytatnak az érdekcsoportjaikkal és tesznek vállalásokat is, ám ez távol van attól, hogy normává tegyék a hatásmérést, az erőforrások átszervezését, valamint integrálják a felelősségvállalást a vállalat mindennapjaiba. A transzformatív cégek valódi megoldásokat is képesek adnak a szociális és környezeti problémák kezelésére.

A vállalati HR-szakemberek által megvalósított CSR-programok többsége a munkáltatói márkaépítéshez és a csapatépítő (65-65 százalék) tevékenységekhez kapcsolódik, ezeket az oktatás-képzés (45 százalék), az onboarding (új munkavállalók integrálása), valamint a toborzás-kiválasztás (42-42 százalék) területe követi. Ez nem meglepő, tekintve, hogy a cégek többségénél ma már a munkavállalók számítanak a legfontosabb érdekcsoportoknak.

Több és jobb együttműködésre van szükség

A vállalatok nagy része biztosít lehetőséget önkénteskedésre a munkavállalói számára, 55 százalékuk segít pénzzel, 52 százalékuk emellett tudással is nonprofit szervezeteket. A legnépszerűbb programok a helyi közösségek és az oktatási tevékenységek támogatására, illetve a környezetterhelés csökkentésére irányulnak, továbbra is kedvelt aktivitás a szemétszedés és a faültetés. A vállalati szakértők visszajelzései azonban azt mutatják, hogy a nonprofitok nagy része még mindig nem tud megfelelni a partnerséggel járó elvárásoknak. Ez azért probléma, mert a két szektor közti legígéretesebb együttműködési lehetőség az, ha a szervezet nem támogatást kap, hanem szolgáltatóvá, beszállítóvá vagy együttműködő partnerré válik a cégek számára.

„A CSR-aktivitások ma már amellett, hogy a gyakorlatban járulnak hozzá a társadalom jobbá tételéhez, fontosak a munkáltatói márka szempontjából, vállalati szinten megtartó értékük van, de jelentőségük az üzleti aspektus tekintetében is kiemelkedő. A CSR-ra stratégiai szinten kell gondolnunk, a sikeres aktivitásokhoz pedig mindenképpen szükség van civil partnerre. Mi például az Ökumenikus Segélyszervezettel működünk együtt hosszú távon stratégiai partnerként” – teszi hozzá Sáfrány Lilla, a WHC Csoport HR vezetője. Összességében a kutatás eredményei egyértelműen rávilágítottak, hogy a vállalati stratégiát támogató CSR tevékenység nem elsősorban pénz, sokkal inkább tudatos gondolkodás, tervezés és menedzsment kapacitás kérdése.

Szárnyalt az autóipari termelés Romániában

Éves szinten 26,34 százalékkal nőtt januárban az autóipari termelés Romániában - írja az economedia.ro a Romániai Autógyártók Egyesületének (ACAROM) adatai alapján.
2024. 02. 28. 06:30
Megosztás:

A vevők ideje jöhet a használtautó-piacon

A Használtautó.hu statisztikái szerint árcsökkenés jelei mutatkoznak a magyar piacon. 3 év után így újra a vevők kerülhetnek kedvezőbb helyzetbe, ami a kínálat alakulására is komoly hatással lehet. A portál több mint 3 millió hirdetés alapján vizsgálta meg az elmúlt 3 év áremelkedésének a tendenciáit. A Datahouse újautó-adatait felhasználva a 20 legnépszerűbb modell átlagárait pedig összehasonították a használtpiacon látottakkal.
2024. 02. 28. 05:30
Megosztás:

Kelet-Európa adta a VGP szerződések több mint felét a VGP csoportnál

Eredményes évet zárt tavaly a VGP, a logisztikai és könnyűipari ingatlanok európai szolgáltatója. A cég 2024-ben további 41,3 millió EUR éves bérleti díjbevételre számít, ami a nettó bérleti díjbevétel jelentős növekedését támogatja, az ingatlanjaik 99 százalékos kihasználtsággal működnek. A csoporton belül Kelet-Európa - elsősorban Románia, Szlovákia, a Cseh Köztársaság és Magyarország - adta az új lízingszerződések 54%-át. Hazánkban a tavalyi évben összesen 59 000 m² területen adtak át ingatlanokat, és további 100 000m²-en folynak még építkezések.
2024. 02. 28. 05:00
Megosztás:

4,65 milliárd forintos gyárfejlesztést jelentett be a Ganz

Összesen 12 millió euró értékű technológiafejlesztési célú beruházást indított forgógép üzletágában a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. (Ganz). A Rotating Machine 2.0 nevű fejlesztési programnak köszönhetően elsősorban a gyártás során használt eszközöket és berendezéseket újítják fel, valamint a teljes gépállomány korszerűsítésére is sor kerül. A fejlesztések célja a gyár modern gyártóüzemmé alakítása, melyet a Ganz hosszútávú stratégiájának megfelelően végeznek el annak érdekében, hogy a megújulóenergia-szektort az eddigieknél jobban ki tudják szolgálni.
2024. 02. 28. 04:30
Megosztás:

Automatizálja hálózatfelügyeleti rendszereit a 4iG Csoport

Az Elisa Polystar nemzetközi szoftvercéggel működik együtt a hálózatfelügyelet automatizálása kapcsán a 4iG Csoport. A két vállalat automatizált hálózatüzemeltetési- és felügyeleti rendszer bevezetéséről írt alá együttműködési szerződést. Az együttműködés első fázisában az innovatív megoldást elsőként a Vodafone Magyarországnál vezetik be.
2024. 02. 28. 04:00
Megosztás:

Miért szálltak el ennyire az albérletárak, és hogyan lehetne ezt csökkenteni?

A fizetésekhez képest Európában Budapesten a legdrágább lakást bérelni – az Economist február 20-án közzétett kutatása szerint. Nagy közfelháborodást váltott ki a téma, ezért a Habitat for Humanity Magyarország szakértői összegyűjtötték ennek okait és a lehetséges intézkedéseket.
2024. 02. 28. 03:30
Megosztás:

Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI

Az egészségügyi területen az adatok hiánya és költségessége korlátozza az MI fejlődését, különösen a bőrbetegségek esetén. A magyar MI fejlesztő csapat, az AIP Labs azonban létrehozott egy olyan fejlett, generatív MI-t, amely nemcsak tanul a meglévő forrásokból, hanem új adatokat is képes létrehozni, megkerülve a drága és nehezen beszerezhető címkézett adatok problémáját. Így szintetikus képeket tudnak alkotni olyan ritka bőrbetegségekről is, amelyekről jelenleg kevés információ áll rendelkezésre.
2024. 02. 28. 03:00
Megosztás:

Új népbetegség a láthatáron - antimikrobiális rezisztencia (AMR)

2050-re népbetegség lehet az antimikrobiális rezisztencia (AMR), amit korunk egyik legjelentősebb állat- és közegészségügyi kihívásának tekintenek. A megoldás keresése így már most rendkívül időszerű.
2024. 02. 28. 02:00
Megosztás:

450 millió forintból fejlesztik a hazai startupokat

A magyarországi startup ökoszisztéma fejlesztésére a Virgo Ventures Technológiai Inkubátor Kft. 450 millió forint támogatást nyert el a Startup Factory pályázaton - közölte a cég kedden az MTI-vel.
2024. 02. 28. 01:30
Megosztás:

Ismét jól teljesített a horvát gazdaság

A horvát gazdaság teljesítménye 2,8 százalékkal bővült tavaly az előző évhez viszonyítva - közölte első gyorsbecslése alapján a horvát statisztikai hivatal (DZS) kedden.
2024. 02. 28. 01:00
Megosztás:

Negyedével nőtt a kőolajvezetéket üzemeltető Janaf nyeresége

Az Adria kőolajvezeték horvátországi szakaszát üzemeltető Janaf vállalat nettó nyeresége tavaly 52 millió euró volt, ami 27,6 százalékkal több, mint 2022-ben. A társaság teljes bevétele 29 százalékkal, 153,3 millió euróra emelkedett - közölte a cég kedden.
2024. 02. 28. 00:30
Megosztás:

Bővítette szolgáltatási területét a GreenGo autómegosztó

A GreenGo az eddigi budapesti szolgáltatási területét öt helyszínnel bővítette, így mintegy 300 000 lakos számára vált elérhetőbbé az autómegosztás - közölte a GreenGo kedden az MTI-vel.
2024. 02. 27. 23:30
Megosztás:

A GVH célkeresztjében a Temu

Több bejelentéses eljárás is folyamatban van a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) a kínai Temu online piactér kereskedelmi gyakorlatával kapcsolatban. A GVH vizsgálói értékelik a beadványokban foglaltakat, illetve részletes adatgyűjtést végeznek, ezek alapján pedig a nemzeti versenyhatóság megteszi a szükséges intézkedéseket a magyar fogyasztók védelme érdekében, indokolt esetben versenyfelügyeleti eljárást indít.
2024. 02. 27. 23:00
Megosztás:

100 bázispontot vágott az MNB

9 százalékra csökkent a hazai alapkamat. A mai ülésen 100 bázispontos kamatcsökkentés hajtott végre a Magyar Nemzeti Bank. Az általános konszenzus 100 bázispontról szólt, azonban a 75 bázispontos csökkentés mellett is jócskán fel lehetett sorakoztatni érveket, ahogy arra Virág Barnabás alelnök is utalt egy múlt heti lapinterjúban. A mai kamatdöntéssel az overnight jegybanki betét 8 százalékra, az overnight fedezett hitel kamata 10 százalékra csökkent.
2024. 02. 27. 22:30
Megosztás:

Megrótták a Boeinget

Megrovó értékelést adott ki a Boeing biztonsági kultúrájáról az amerikai légi irányítási hatóság (FAA).
2024. 02. 27. 22:00
Megosztás:

Egymásnak feszülhetnek az olajóriások

Az Exxon és a Cnooc azt fontolgatja, hogy él elővásárlási jogával, és megveszi a Hess részesedését a guyanai tengeri olajmezőn zajló beruházásban.
2024. 02. 27. 21:30
Megosztás:

Félvezetők - érdemes venni ilyen részvényt?

Egy kicsit beszéljünk a félvezető részvényekről! De mielőtt belevágnánk, tudja-e a kedves olvasó, hogy miért ez a neve ezeknek az anyagoknak?
2024. 02. 27. 21:00
Megosztás:

Drága mulatság elektromos autót gyártani - és venni?

Az e-autózási piacon vegyesek a várakozások: egyre nőhet az ilyen járművek aránya, gyártásuk azonban még hat évig drágább lehet, mint a hagyományos kocsiké - véli a megkérdezettek többsége a KPMG által elvégzett felmérés szerint, amelynek összefoglalóját kedden juttatták el az MTI-nek.
2024. 02. 27. 20:30
Megosztás:

Odavertek a forintnak rendesen - szakad az árfolyam a kamatdöntés után!

Gyengült kedden a forint a jegybanki kamatdöntést követően a főbb devizákkal szemben a bankközi piacon.
2024. 02. 27. 20:00
Megosztás:

Vegyes zárás az európai tőzsdéken

Pozitív kezdés után vegyesen, többségében indexemelkedéssel fejezték be a keddi kereskedést a vezető európai értékpapírpiacok.
2024. 02. 27. 19:30
Megosztás: