A magyarok 67%-a 30 ezer forintnál is kevesebbet költ idén karácsonyra

Az infláció hatása erősen befolyásolja idén az ajándékokra szánt keretet: a megkérdezettek 53%-a nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne, 33% ugyanakkor az áremeléseknek köszönhetően valószínűleg többet – derült ki a MediaMarkt friss, magyarok körében végzett reprezentatív kutatásából. Az ajándék értéke mindemellett kevésbé tűnik fontosnak, apróbb, személyesebb ajándékokat, meglepetéseket jobban szeretünk adni és kapni is.

A magyarok 67%-a 30 ezer forintnál is kevesebbet költ idén karácsonyra

Ajándékozunk, amikor csak tehetjük

Bármilyen ünnepről legyen is szó, nagyon elenyésző azon családok száma, akik semmilyen alkalomból, soha nem ajándékoznak (4-5%). Az Opinio Institute MediaMarkt felkérésére készített kutatásából az is kiderült, hogy az ajándékozási kedv nem függ az iskolai végzettségtől, a lakóhely típusától vagy a régiótól, a nemtől viszont igen. A nők nagyobb arányban, közel 80%-ban nyilatkoztak úgy, hogy szoktak ajándékozni a családjukban, mint a férfiak, akiknél ez csupán 70% volt. Utóbbiaknál ugyanakkor többször előfordul, hogy csak különleges alkalmakkor lepik meg szeretteiket. A válaszadók háromnegyede gondolja úgy, hogy idén is fog ajándékozni, további 12% pedig, hogy fog, de csak a gyerekeknek. A lakosság mindössze 9%-a biztos abban, hogy nem fog ajándék kerülni a fa alá, további 15% pedig még nem döntötte el.

Idén lehet, hogy a kevesebb is több

Az idei év várhatóan szegényesebb lesz ajándékozás szempontjából. A megkérdezettek több mint fele nyilatkozott úgy, hogy kevesebbet költ idén ajándékra, mint szeretne, ebből a nők közel 60%-ot, a férfiak 48%-ot tesznek ki. De sokan vannak olyanok is (33%), akik szerint ugyanannyi ajándék vásárlása, az árak emelkedése miatt többe fog kerülni, mint tavaly ilyenkor. A felmérés szerint a lakosság 67%-a 30 ezer forintnál is kevesebbet költ ajándékokra, ebből a kistelepülésen élők és az alacsonyabb végzettségűek az átlagnál is jóval kevesebbet, 10 ezer forint alatti összeget tudnak erre a célra szánni. A diplomások közel negyede 30-50 ezer, másik negyede még többet, 50-100 ezer forint között tervez költeni. Akik nem ajándékoznak, ott az a családi megegyezés, hogy az együttlét a fontosabb, nem az ajándék (56%), de jelentős azok aránya is, akik anyagi okokat jelöltek meg az ajándékozás elhagyására (40%). Megjelennek ugyanakkor a fenntarthatósági szempontok is, a nem ajándékozó válaszadók negyede nem akar újabb tárgyakat halmozni.

Személyes dolgokat szeretünk adni és kapni is

Szerencsére még mindig jobban számít nekünk az ünnepek meghittsége, mint az ajándék, és annak értéke. Ezt mutatja az is, hogy a válaszadók kétharmada udvariasan hallgat, ha olyan ajándékot kap, amire nincs szüksége, vagy nem tetszik neki, mert nem szeretné megbántani az ajándékozót. Körülbelül a válaszadók ötöde lecsökkenti ennek kockázatát, azzal, hogy előre megbeszélik, ki mit fog kapni. Saját kezűleg kevesen készítenek ajándékot (4%), viszont jól ismerik azokat, akinek kedveskedni szeretnének, és igyekeznek azt választani, amire igazán vágynak (38%). Az idősebbeknél még magasabb ez az arány (46%). Emellett sokan praktikussági szempontokat helyeznek előtérbe, és többnyire olyan tárgyat szeretnek venni, amire a másiknak szüksége van (36%). Ezt a választ az átlagnál jóval magasabb arányban (44%) a 20-29 közötti korosztályban jelölték meg.

A legtöbben a személyes dolgoknak, apróságoknak örülnek (49%), a nők valamivel magasabb arányban (55%), mint a férfiak (42%). A fiatalabbak a személyes ajándékok mellett kifejezetten szeretik a meglepetéseket is, akkor is, ha az esetleg olyan, amire nincs szükségük. A középkorúak praktikusabb gondolkozásúak: inkább szeretik megbeszélni, mi legyen az ajándék. A válaszadók ötöde kimondottan szereti, ha konyhai, háztartási eszközöket kap, ez a válasz a 20-29 korosztályban volt a legnépszerűbb. 

„Egészen frissek a tapasztalataink a témában, hiszen az elmúlt hónap már javában az ajándékkeresgélésről szólt az áruházainkban. A vásárlók többsége határozott elképzeléssel jön. Pontosan tudja, mi az az okos eszköz, kiegészítő, esetleg konyhai kisgép, amit keres, vagy eleve közösen jönnek kiválasztani azzal, akinek szánják, nehogy mellé nyúljanak. Különösen igaz ez a nagyobb értékű termékek esetében. Ha mégis megtörténne, hogy nem jó ajándékot választanak, szerencsére január végéig lehetőségük van visszahozni, kicserélni a terméket, ha bontatlan a csomagolás és megvan a blokk.” – kommenteli a kutatás eredményeit Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország ügyvezető igazgatója. 

Még mindig szeretünk személyesen vásárolni

Az ajándékok keresgélése tekintetében egyértelműen az online böngészés van előtérben. A férfiak és a középkorúak az átlagot meghaladó mértékben jelezték, hogy nem csak online választanak, de úgy is rendelik meg a termékeket. Nem elhanyagolható ugyanakkor a személyes beszerzés sem: a válaszadók közel egynegyede továbbra is szeret körülnézni, és az üzletekben, nagyobb bevásárlóközpontokban beszerezni az ajándékokat. A kisebb-nagyobb műszaki cikkek gyakran szerepelnek az ajándék lehetőségek között, 63% nyilatkozott úgy, hogy szokott elektronikus cikkekben is gondolkodni karácsonyi ajándéknak. A férfiaknál valamivel nagyobb ez az arány, mint a nők esetében, illetve minimálisan a felsőfokú végzettséggel rendelkezőkre is igaz az, hogy nagyobb valószínűséggel vásárolnak műszaki cikket ajándékba. „Nagyon jól sikerült az idei novemberünk, ami feltehetően annak is köszönhető, hogy sokan előre hozták a karácsonyi ajándékok vásárlását és kihasználták az egész hónapot felölelő, időszakos ajánlatainkat. Bár természetesen érezhető volt, hogy a vásárlók jobban megfontolják, hogy mire, mennyit költenek, ez a tudatosság azonban nem feltétlenül az olcsóbb termékek, hanem kategórián belül a legjobb ár-érték arányú, nagy gépek esetében az energiatakarékosabb választásokat jelentette, amire beruházásként is tekinthettek.” – tette hozzá Szilágyi Gábor. 

A MediaMarkt felkérésére az Opinio Institute közvéleménykutató cég által végzett reprezentatív kutatás telefonos applikáció segítségével, több 1000 ember bevonásával készült a 15-59 éves magyar lakosság körében, november utolsó hetében.

Nőtt a tartós javak megrendelése az Egyesült Államokban márciusban

Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál jelentősebben bővült havi szinten a tartós javak megrendelése márciusban a washingtoni kereskedelmi minisztérium statisztikai intézete, a Census Bureau szerdai jelentése alapján.
2024. 04. 25. 13:30
Megosztás:

Felvásárolja a Sprintert a Sameday

Az easybox csomagautomatákat üzemeltető, romániai székhelyű Sameday futárszolgálat magyarországi házhozszállítási infrastruktúrája 60 százalékkal bővülhet magyar szektortársa, a Pick Pack Pontokat üzemeltető Sprinter felvásárlásával - tájékoztatta a társaság a MTI-t szerdán.
2024. 04. 25. 13:00
Megosztás:

Az OPUS GLOBAL Nyrt. osztalékot fizet a tavalyi eredménye után

Az OPUS GLOBAL Nyrt. a 2023-as eredménye után részvényenként 10 forintot, összességében 6,7 milliárd forint osztalékot fizet - mondta a cég vezérigazgató-helyettese az OPUS GLOBAL Nyrt. közgyűlését követő háttérbeszélgetésen szerdán Budapesten.
2024. 04. 25. 12:30
Megosztás:

A Szabó Fogaskerékgyártónak új csarnoka épül

Új gyártócsarnokot építtet a magas minőségű fogaskerekek és hajtóművek összeszerelésével foglalkozó Szabó Fogaskerékgyártó Kft. ez év őszére, a 2,5 milliárd forintos beruházás alapkövét szerdán tették le Kaposváron.
2024. 04. 25. 12:00
Megosztás:

Kétnapos állásbörze a Corvinus Egyetemen

Kétnapos a Corvinus Egyetem idei karrierexpója, ahol több mint kétszáz állásajánlat közül lehet válogatni szerdán és csütörtökön.
2024. 04. 25. 11:30
Megosztás:

Komoly fejlesztést terveznek megvalósítani Kesznyétenben

Egyebek mellett egészségházra, valamint útfejlesztésre fordítják azt a több mint 350 millió forintot, amelyből fejlesztések valósulhatnak meg a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében található Kesznyétenben a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Plusz projektjein keresztül.
2024. 04. 25. 11:00
Megosztás:

Már érik a szamóca, jó termés várható

A fűtött és fűtetlen fóliasátrakban már érik a magyar szamóca, május elején a szabadföldi ültetvényeken is megkezdődhet a szüret. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Zöldség Gyümölcs Szakmaközi Szervezet (FruitVeB) csütörtökön kiadott körképe szerint az idén kiegyensúlyozott termés várható.
2024. 04. 25. 10:30
Megosztás:

Vegyesen kezdtek a vezető nyugat-európai tőzsdék

Vegyesen indítottak a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2024. 04. 25. 10:00
Megosztás:

A magyar kormány felszólítja a MOL-t és a többi üzemanyag forgalmazót, hogy vigyék le az üzemanyagok árát, különben...

A magyar kormány önkéntes árcsökkentést vár a piaci szereplőktől. Tegnap megjelent a Gazdasági Minisztérium jelentése a magyar kiskereskedelmi üzemanyag árakról.
2024. 04. 25. 09:45
Megosztás:

Vegyesen mozogtak az ázsiai indexek

Vegyesen mozogtak a vezető ázsiai tőzsdék csütörtökön.
2024. 04. 25. 09:30
Megosztás:

Kisebb negatív korrekcióval indulhat a kereskedés a tőzsdén az elemző szerint

Kissé elbizonytalanodott a nemzetközi befektetői hangulat, ezért kisebb negatív korrekcióval indulhat a kereskedés a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) csütörtökön az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint. A BUX 437,29 pontos, 0,66 százalékos emelkedéssel, 66 376,55 ponton zárt szerdán.
2024. 04. 25. 09:00
Megosztás:

Május végén nyílik meg az első Primark idehaza

Május 28-án az Arena Mallban nyitja meg első magyarországi üzletét a Primark nemzetközi divatáruház 3100 négyzetméteren - tájékoztatta a társaság az MTI-t szerdán.
2024. 04. 25. 08:30
Megosztás:

Erősödött a forint reggel

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben csütörtök reggel a szerda kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 04. 25. 07:30
Megosztás:

A Boehringer Ingelheim jelentős növekedést ért el 2023-ban és felgyorsítja a késői fázisú klinikai vizsgálatait

A Boehringer Ingelheim közzétette jelentését az éves eredményéről: a társaság 2023-ban jelentős haladást ért el kutatási folyamataiban, a kulcsfontosságú kutatási területeken zajló klinikai vizsgálatok a tervek szerint haladtak. A kutatás-fejlesztésre fordított kiadások 14,2%-kal nőttek, elérve az 5,8 milliárd eurót. A csoport nettó értékesítése 9,7%-kal* nőtt 2023-ban, 25,6 milliárd euróra, főleg a humán gyógyászat 10,3%-os* és az állatgyógyászat 6,9%-os* árbevétel-növekedésének köszönhetően.
2024. 04. 25. 07:00
Megosztás:

Újabb húszezer laptopot szállít a Delta Systems Kft. az iskoláknak

A tavaly őszi szállítás után idén újabb, csaknem 20 ezer laptopot kapnak Békés, Jász-Nagykun-Szolnok, Baranya és Somogy vármegye diákjai a Delta Systems Kft. közreműködésével mintegy 4 milliárd forint értékben. A Klebelsberg Központ nevében eljáró Digitális Kormányzati Ügynökség (DKÜ) a csaknem húszezer darab notebook beszerzésével kapcsolatos közbeszerzés nyerteseként nevezte meg a Delta Systems Kft. vezette konzorciumot, mellyel a négy vármegye tanulói számára biztosítják a digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeit.
2024. 04. 25. 06:30
Megosztás:

Hol járnak a legjobban a lakásvásárlók az Otthonfelújítási Programmal?

A 3,5 millió forintos támogatásra jogosult települések közül a Sarkadi, a Mezőkovácsházi és Bácsalmási járásban lévőknél járnak a legjobban a vásárlók az eladó házak átlagos négyzetméterára szerint. A felújítással elérhető értéknövekedés pedig ezekben a járásokban akár 69-114 százalékos lehet. A 3,5 millióra jogosult járásokban élők becsült átlagos nettó béréhez képest Fonyódiban, Marcaliban és Pécsváradiban jelentheti a legkisebb megterhelést a kedvezményes hitel törlesztése.
2024. 04. 25. 06:00
Megosztás:

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.
2024. 04. 25. 05:30
Megosztás:

Top 100 nagyvállalat médiakiadásai drasztikusan csökkentek

A Mindshare, Magyarország egyik vezető médiatervező- és vásárló ügynöksége legfrissebb elemzése szerint a hazai nagyvállalatok forgalmuk alig 0,5 százalékát költik médiavásárlásra. A részletes elemzés a nagyvállalatok médiaköltéseinek alakulását vette figyelembe a magyarországi hirdetési piacon, eredménye pedig bizonyítja: elértéktelenedett a hazai média árazása.
2024. 04. 25. 05:00
Megosztás:

Új területen erősít az OTP Mobil: a vállalat felvásárolta a HelloPayt

Tovább bővültek az OTP Mobil által kínált innovatív fizetési lehetőségek, így már nem csak a Simple alkalmazás és a SimplePay megoldások előnyeit élvezhetik a felhasználók. A fintech vállalat ugyanis felvásárolta a HelloPayt, amely elsősorban vendéglátóhelyek, szórakozóhelyek és fesztiválok fizetési rendszereit üzemelteti.
2024. 04. 25. 04:30
Megosztás:

Magyarország legnagyobb fenntarthatósági (ESG) tanácsadója jön létre az EY és a denkstatt szolgáltatásainak egyesülésével

A denkstatt az EY Globális Fenntarthatósági csapatának részévé válik. Magyarországon így mintegy 60 szakértő támogatja majd a vállalatokat a környezetvédelemmel, fenntarthatósággal és a klímaváltozással kapcsolatos kérdések teljes körű kezelésében. A tranzakció hazánk mellett Ausztriában, Bulgáriában, Romániában és Szlovákiában is megtörténik
2024. 04. 25. 04:00
Megosztás: