A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

A KPMG Global Customer Experience Excellence Research 2023-24-es kutatásában 21 ország több mint 81 ezer vásárlójának tapasztalatait összegezte, hogy felmérje az ügyfélelégedettség alakulását, növelésének lehetséges módszereit. A felmérés mintegy 3000 márkára terjed ki, és többek között elemzi az ügyfélélmény terén legjobban teljesítő cégek gyakorlatát is.

Az idei felmérés eredményei szinte minden vizsgált országban elmaradnak a tavalyi évtől.  Összességében a fogyasztói elégedettség mérésére szolgáló mutatók mindegyike visszaesett az elmúlt egy évben. A vásárlók szerint ugyanis a márkák nem felelnek meg maradéktalanul az elvárásaiknak, azonban e tünet mögött összetett hatások együttese áll. Bár nem sok területen tapasztaltuk ezt, de az ügyfélélményről talán elmondhatjuk, hogy a pandémia pozitívan hatott rá: a vírushelyzet idején az ügyfelek élvezték a vállalatok által nyújtott extra gondoskodást, a túlélés érdekében ugyanis a cégek mindent megtettek, hogy kiszolgálják az igényeket, támogassák ügyfeleiket a váratlan élethelyzetben, a saját túlélésük zálogát is megtalálva. Most azonban a szolgáltatók visszatértek a járvány előtti szokásos üzletmenethez, ez pedig sok ügyfélben csalódást kelthet, miközben reálisan vizsgálva a kérdést értelemszerűen a pandémia alatti kereskedelmi megközelítések már nem illeszkednének napjaink életviteléhez.

„Miattuk van minden!”

De valójában mi az, ami egy márkával kapcsolatos ügyfélélményre, megélésre hatással van? A makrokörnyezet továbbra is nagy szerepet játszik abban, hogy az ügyfelek hogyan értékelik a vállalatokkal kapcsolatos tapasztalataikat. A legtöbb országban a megélhetési válság nagyban befolyásolja a vásárlók döntését, és az eddig tapasztaltakhoz képest kiemelten nagy hatással van annak megítélésére, hogy megfelelőnek érzik-e a kiszolgálást, az ügyfélkezelést, a környezeti és társadalmi kihívások kezelése terén felmutatott aktivitást. Az ügyfelek egy jelentős árnövekedés vagy munkaerőhiány okozta nehézkes ügyfél kiszolgálást az adott márkához kötnek, miközben ez egy sokkal összetettebb, továbbgyűrűző hatás végeredménye. Az emelkedő infláció világszerte nagy hatással volt az ügyfelekre, a felmérés szerint a pénzromlás és a megélhetési költségek növekedése a fogyasztók 97 százalékánál volt hatással a vásárlással kapcsolatos döntéseire, minden negyedik fogyasztót pedig rendkívül nagy mértékben érintett. Ennek ellenére van, ami nem változott: az emberek jelentős része továbbra is hajlandó többet fizetni azoknak a cégeknek a termékeiért, amelyek értékrendje azonos a sajátjukkal. Csaknem felük (48%) állítja, hogy hajlandó többet fizetni az etikus vállalatoknak, és az egyre növekvő árérzékenység ellenére is mindössze 7 százalékuk mondja azt, hogy egyáltalán nincs tekintettel erre.

„Beszélhetnék valakivel?”

A különböző technológiai megoldások alkalmazása az ügyfélkezelésben folyamatosan fejlődő terület. Az ügyfélelégedettség visszaeséséhez azonban az is hozzájárult a megkérdezettek szerint, hogy a vállalatok túl bátran vezettek be olyan technológiákat, amelyek válaszolnak a munkaerőhiány okozta kihívásaikra és akár költséghatékonyak is, de hiányzik belőlük az empátia és az emberi hang, amiket az ügyfelek ezekben a helyzetekben keresnek. Miközben a vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek a digitalizációra és egy tech-támogatott, jövőt álló működés kialakítására, addig az ügyfelek továbbra is érzelmi kapcsolatot szeretnének, azt akarják, hogy a választott márkákat képviselő csatornák igazodjanak ügyfeleikhez személyiségükben, stílusukban és értékrendjükben egyaránt.

Az ügyfélelégedettség hat pillére

A KPMG kutatásában az ügyfélélményt 6 pillér mentén vizsgálja: a becsületesség vagy bizalomépítés, az elvárások menedzsmentje, az idő és erőfeszítések aránya, a személyre szabottság, az empátia és a negatív élmények megfelelő kezelésének képessége. Az idei felmérés szerint a lojalitás legfontosabb mozgatórugója még mindig a személyre szabottság. Ez több, mint a tartalom vagy a termékek vásárlókra szabása; lényege, hogy az ügyfél úgy érzi: értékes, fontos és egyedi. Ennek kezelésében kiemelkedően fontos szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia, ugyanis az ügyféladatok és viselkedési minták felhasználásával létrehozott, személyre szabott élményeknek köszönhetően lesz visszatérő vásárló az egyszeri ügyfélből. „A KPMG 2023-as CEO Outlook felmérésében is már 10-ből 7 vállalatvezető jelölte meg az AI-t mint legfontosabb beruházási célt, ezek jelentős része ügyfélkiszolgálási területen várható. Megoldani azonban csak egy részét tudja a problémának az AI, sőt, ügyfélélmény szempontjából akár a visszájára is fordulhat egy-egy AI megoldás alkalmazása” – emelte ki Halász Erika, a KPMG Stratégiai és Működési hatékonyság üzleti tanácsadási területének vezetője.

Sok vásárlónak továbbra is fontos, hogy szükség esetén emberi segítséget kérhessen, az elakadásaiban ne egy gép segítsen, hanem valaki, aki valóban képes átérezni a helyzetét, akinek panaszkodhat és aki partnerként kezeli őt. Éppen ezért kell megőrizni a személyesség érzetét, meg kell találni azokat az ügyfélpontokat, ahol valós „human-to-human” ügyfélkapcsolat jön létre, nem elég minden problémára egységes megoldásként ráhúzni egy személyiséggel felruházott AI-t.

Bár idén mindegyik pillér esetében csökkentek az átlagos globális pontszámok, a személyre szabottság a hat közül továbbra is a legfontosabb pillére maradt a kiváló ügyfélélmény megteremtésének.  

Az AI megoldások bevezetése a 6 pillér közül talán a becsületesség, bizalomépítés pillért érintheti a leginkább. A bizalom minden kapcsolat alapja, ennek kiépítése és fenntartása terén az új technológia új megfontolások egész sorát hozza magával. A mesterséges intelligencia alkalmazásánál nagy hangsúlyt kell fektetni az átláthatóságra, az adatvédelemre és az etikus felhasználásra.

„Az IDC felmérése szerint minden AI-ra fordított dollár átlagosan 3,5 dollárt fial, de a vállalatok felső 5%-ánál ez eléri a 8 dollárt is. Ilyen kilátások mellett óriási a kísértés, hogy a vállalatok meggondolatlanul, csupán az üzleti szempontokat figyelembe véve vezessék be az AI-t minden területen. A márkáknak komoly felelősségük van abban, hogy a mesterséges intelligenciával nyert előnyöket az ügyfelek is értéknek tekintsék, különben hamar elillan a bizalom” – emelte ki Halász Erika.  

Az ügyfélproblémákat a fogyasztók megítélése szerint az utóbbi időszakban nem tudták proaktívan és hatékonyan kezelni a vállalatok. Ebben a mesterséges intelligencia alkalmazása nagy átalakulásokat hozhat, javíthatja a hatékonyságot és fokozhatja az általános ügyfélélményt. Ez ugyanakkor nem mentes a kihívásoktól, ugyanis amellett, hogy költséges, el kell fogadtatni a vásárlókkal, és az emberi felügyelet kérdését is meg kell oldani.

A fejlődő technológiák térnyerésével a vállalkozásoknak valószínűleg jobban meg kell felelniük ügyfeleik kommunikációs igényeinek, szükségleteinek. A fogyasztók mindenhol átlátható és következetes kommunikációt várnak el - akár ügyfélszolgálati robottal, akár emberi ügyintézővel van dolguk. 

Az ügyfelek úgy látják, a vásárlásoknál nem könnyítették dolgukat megfelelő mértékben, nem sikerült minimalizálni a szükséges erőfeszítéseket, és létrehozni súrlódásmentes folyamatokat. Itt is segítség lehet a mesterséges intelligencia, de meg kell találni, hogy emellett az emberi kapcsolat mikor és hol szolgálná legjobban az ügyfeleket.

Ehhez is kapcsolódik az empátia, az ügyfél szempontjainak, helyzetének megértése, amely elengedhetetlen a mélyebb kapcsolat kialakításához. A KPMG itt is hangsúlyozza: még az AI-alapú empátia ígéretes példái mellett sem szabad elfelejteni, hogy a technológia csak kiegészíti, nem pedig helyettesíti a valódi emberi interakciókat - a kiváló ügyfélélmény elérése érdekében tehát meg kell találni az egyensúlyt.

Esővel és lehűléssel kezdődik november első hete

Esővel és lehűléssel kezdődik november első hete, majd keddtől már nyugodt, csendes őszi idő várható csapadék nélkül. Ismét megjelennek a gyenge hajnali fagyok, a hőmérséklet csúcsértéke 12-17 Celsius-fok között alakul, de a tartósan borultabb tájakon ennél hidegebb várható - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 11. 02. 16:00
Megosztás:

Helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren helyreáll az ellátási lánc és a kerozinszállítás a tervezettek szerint 2025. november 7-én estétől - közölte a Budapest Airport pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 02. 14:00
Megosztás:

Ezekről a kérdésekről is tárgyal Orbán Viktor és Donald Trump

Az orosz-ukrán háború ügye, illetőleg a Magyarország és az Amerikai Egyesült Államok közötti valamennyi gazdasági, hadiipari, energetikai együttműködéssel kapcsolatos kérdés is napirendre kerül, így az orosz energiahordozók felhasználásának kérdése is ott lesz az asztalon - közölte a miniszterelnök politikai igazgatója a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában Orbán Viktor miniszterelnök és Donald Trump amerikai elnök közelgő washingtoni találkozójáról szólva.
2025. 11. 02. 13:00
Megosztás:

Már minden kétszázadik utalás qvik-en megy – de mi az a qvik, hogyan működik a qvik átutalás?

Qvik utalás fogalma és a qvik jelentése sokak számára még ismeretlen, pedig ma már minden kétszázadik azonnali utalás qvik-en keresztül történik – derül ki a Magyar Nemzeti Bank legfrissebb adataiból.
2025. 11. 02. 12:00
Megosztás:

Az Asiana Airlines jövőre közvetlen járatot indít Szöul és Budapest között

Az Asiana Airlines, Dél-Korea egyik vezető légitársasága 2026 áprilistól elindítja közvetlen Szöul (Incshon)-Budapest járatát - közölte a légitársaság képviseletét ellátó Aviareps Hungary az MTI-vel pénteken.
2025. 11. 02. 11:00
Megosztás:

Vékony jégen a Dogecoin – a hosszú távú befektetők tovább adják el tartalékaikat

Az early novemberi 1,2%-os emelkedés ellenére a Dogecoin (DOGE) továbbra is gyengélkedik: az árfolyam az elmúlt héten közel 6%-ot, októberhez képest pedig 27%-ot esett.
2025. 11. 02. 10:00
Megosztás:

Terjeszkedik Közép- és Kelet-Európában a Genius Automotive magyarországi érdekeltsége

Megkezdte a terjeszkedést a közép-kelet-európai régióban az Omoda és Jaecoo autómárka magyarországi importőre, a Genius Automotive Europe Kft.: október végén elindította a romániai piacon a kínai Chery Group két márkájának forgalmazását, decemberben pedig Bulgáriában vezeti be őket - tájékoztatta a társaság az MTI-t.
2025. 11. 02. 08:05
Megosztás:

Győrben létrejön a hatodik Konfuciusz Intézet Magyarországon

Budapest, Debrecen, Miskolc, Pécs és Szeged után a győri Széchenyi István Egyetemen létrejön immár a hatodik Konfuciusz Intézet is Magyarországon, ami újabb lendületet ad a magyar-kínai együttműködésnek - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton.
2025. 11. 02. 07:00
Megosztás:

Magyarországon is egyre több cég kér átmeneti vezetői támogatást

A Market Report Analytics friss elemzése szerint az interim menedzsment szolgáltatások globális piaca dinamikus növekedésen megy keresztül. A trend mögött elsősorban az átalakuló vállalati struktúrák, a digitalizáció felgyorsulása és a szakemberhiány áll. A Tribound Management tapasztalatai szerint ez a tendencia már Magyarországon is érzékelhető: egyre több közép- és nagyvállalat keres ideiglenes, magas szintű vezetői támogatást a kritikus időszakok sikeres áthidalásához.
2025. 11. 02. 06:00
Megosztás:

Újra vásárolnak az Ethereum-bálnák – de vajon túlélik a közelgő „halálkeresztet”?

Az Ethereum (ETH) november elején csendes optimizmussal indított: az árfolyam közel 1%-ot emelkedett, és 3 875 dollár körül stabilizálódott. A legnagyobb befektetők – az úgynevezett „bálnák” – ismét növelni kezdték pozícióikat, ami bizalomra utal a közeljövőben.
2025. 11. 02. 04:00
Megosztás:

Figyelmeztettek a pénzügyi tudatosság hiányára

A magyarok 80%-a nem készül fel arra, miből élne meg egy baleset utáni munkaképtelenség esetén - derült ki egy nemzetközi kutatásból, amelyet a Vienna Insurance Group megbízásából készített a Gallup.
2025. 11. 02. 03:00
Megosztás:

Olcsóbb az áram hétvégén, akár 30%-ot is nyerhetünk!

Ha az Ön vállalkozása hétvégén is működik, az E.ON Hétvége tarifa segítségével jelentős energiaköltség-megtakarítást érhet el.
2025. 11. 02. 02:00
Megosztás:

Orbán Viktor bejelentette: lesz 14. havi nyugdíj - íme a részletek

Orbán Viktor bejelentette, hogy a kormány döntést hozott a 14. havi nyugdíj bevezetéséről, és jelenleg a részletek kidolgozása folyik. Nézzük mit lehet tudni, részletek cikkünkben.
2025. 11. 02. 01:00
Megosztás:

Törvény született! Ha mesterséges intelligenciát használsz, tudj róla!

Megszületett Magyarország első mesterséges intelligencia törvénye.
2025. 11. 02. 00:05
Megosztás:

3 altcoin 1$ alatt, amit 2025 legjobb „penny kriptójaként” tartanak számon – Íme, mit vásárolnak a kisbefektetők

2025 legjobb filléres kriptói? Ne keress tovább: Shiba Inu, XLM Stellar és Digitap ($TAP). Míg a SHIB és az XLM a 25 legnagyobb kriptovaluta közé tartoznak, jelentős felértékelődési potenciállal bírnak, miközben megfizethetők maradtak.
2025. 11. 01. 23:00
Megosztás:

A BNB befektetők megduplázódó árfolyamra számítanak, miközben a Digitap ($TAP) Apple Pay híre elemzői $9.00-s célárhoz vezet

Egyre több elemző számít arra, hogy a Binance Coin (BNB) árfolyama a következő hónapokban kétszeresére nő, mivel az árfolyam kulcsfontosságú támaszszintek felett stabilizálódik.
2025. 11. 01. 21:20
Megosztás:

XRP árfolyam-előrejelzés: Novemberi spot ETF-pletykák 4,50 dolláros reményeket táplálnak, az RTX akár 1500%-ot is emelkedhet

Az XRP ismét reflektorfénybe került, miután újabb spekulációk láttak napvilágot arról, hogy már novemberben jóváhagyhatják az első spot XRP ETF-et.
2025. 11. 01. 20:33
Megosztás:

Országos Vízügyi Főigazgatóság: nincs vízeresztés a Balatonból

Nincs vízeresztés a Balatonból, a szakemberek a Sió-csatorna siófoki belterületi szakaszán lévő vizet engedik le, hogy elvégezhessék a szükséges javításokat - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság a Facebook-oldalán pénteken.
2025. 11. 01. 19:00
Megosztás:

Megjelentek a 2025-ös agrárkárenyhítés adatai

Az idei kárenyhítési évben bekövetkezett mezőgazdasági károk után 2025. november 30-ig nyújthatják be a kárenyhítő juttatás iránti kérelmet azok a károsultak, akik a 2025. évi kárenyhítési időszakban kárbejelentést tettek - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken.
2025. 11. 01. 18:00
Megosztás:

Megnyitja első fizikai boltját a Shein

A Shein ázsiai webáruház szerdán megnyitja első állandó fizikai üzletét a világon, a párizsi BHV luxusáruházban - jelentette be pénteken az Instagramon a BHV tulajdonosa, a francia Société des grands magasins (Nagyáruházak Társasága - SGM), miközben az online céget Franciaországban a gyakorlatai miatt idén már háromszor megbüntették.
2025. 11. 01. 17:00
Megosztás: