A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

A KPMG Global Customer Experience Excellence Research 2023-24-es kutatásában 21 ország több mint 81 ezer vásárlójának tapasztalatait összegezte, hogy felmérje az ügyfélelégedettség alakulását, növelésének lehetséges módszereit. A felmérés mintegy 3000 márkára terjed ki, és többek között elemzi az ügyfélélmény terén legjobban teljesítő cégek gyakorlatát is.

Az idei felmérés eredményei szinte minden vizsgált országban elmaradnak a tavalyi évtől.  Összességében a fogyasztói elégedettség mérésére szolgáló mutatók mindegyike visszaesett az elmúlt egy évben. A vásárlók szerint ugyanis a márkák nem felelnek meg maradéktalanul az elvárásaiknak, azonban e tünet mögött összetett hatások együttese áll. Bár nem sok területen tapasztaltuk ezt, de az ügyfélélményről talán elmondhatjuk, hogy a pandémia pozitívan hatott rá: a vírushelyzet idején az ügyfelek élvezték a vállalatok által nyújtott extra gondoskodást, a túlélés érdekében ugyanis a cégek mindent megtettek, hogy kiszolgálják az igényeket, támogassák ügyfeleiket a váratlan élethelyzetben, a saját túlélésük zálogát is megtalálva. Most azonban a szolgáltatók visszatértek a járvány előtti szokásos üzletmenethez, ez pedig sok ügyfélben csalódást kelthet, miközben reálisan vizsgálva a kérdést értelemszerűen a pandémia alatti kereskedelmi megközelítések már nem illeszkednének napjaink életviteléhez.

„Miattuk van minden!”

De valójában mi az, ami egy márkával kapcsolatos ügyfélélményre, megélésre hatással van? A makrokörnyezet továbbra is nagy szerepet játszik abban, hogy az ügyfelek hogyan értékelik a vállalatokkal kapcsolatos tapasztalataikat. A legtöbb országban a megélhetési válság nagyban befolyásolja a vásárlók döntését, és az eddig tapasztaltakhoz képest kiemelten nagy hatással van annak megítélésére, hogy megfelelőnek érzik-e a kiszolgálást, az ügyfélkezelést, a környezeti és társadalmi kihívások kezelése terén felmutatott aktivitást. Az ügyfelek egy jelentős árnövekedés vagy munkaerőhiány okozta nehézkes ügyfél kiszolgálást az adott márkához kötnek, miközben ez egy sokkal összetettebb, továbbgyűrűző hatás végeredménye. Az emelkedő infláció világszerte nagy hatással volt az ügyfelekre, a felmérés szerint a pénzromlás és a megélhetési költségek növekedése a fogyasztók 97 százalékánál volt hatással a vásárlással kapcsolatos döntéseire, minden negyedik fogyasztót pedig rendkívül nagy mértékben érintett. Ennek ellenére van, ami nem változott: az emberek jelentős része továbbra is hajlandó többet fizetni azoknak a cégeknek a termékeiért, amelyek értékrendje azonos a sajátjukkal. Csaknem felük (48%) állítja, hogy hajlandó többet fizetni az etikus vállalatoknak, és az egyre növekvő árérzékenység ellenére is mindössze 7 százalékuk mondja azt, hogy egyáltalán nincs tekintettel erre.

„Beszélhetnék valakivel?”

A különböző technológiai megoldások alkalmazása az ügyfélkezelésben folyamatosan fejlődő terület. Az ügyfélelégedettség visszaeséséhez azonban az is hozzájárult a megkérdezettek szerint, hogy a vállalatok túl bátran vezettek be olyan technológiákat, amelyek válaszolnak a munkaerőhiány okozta kihívásaikra és akár költséghatékonyak is, de hiányzik belőlük az empátia és az emberi hang, amiket az ügyfelek ezekben a helyzetekben keresnek. Miközben a vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek a digitalizációra és egy tech-támogatott, jövőt álló működés kialakítására, addig az ügyfelek továbbra is érzelmi kapcsolatot szeretnének, azt akarják, hogy a választott márkákat képviselő csatornák igazodjanak ügyfeleikhez személyiségükben, stílusukban és értékrendjükben egyaránt.

Az ügyfélelégedettség hat pillére

A KPMG kutatásában az ügyfélélményt 6 pillér mentén vizsgálja: a becsületesség vagy bizalomépítés, az elvárások menedzsmentje, az idő és erőfeszítések aránya, a személyre szabottság, az empátia és a negatív élmények megfelelő kezelésének képessége. Az idei felmérés szerint a lojalitás legfontosabb mozgatórugója még mindig a személyre szabottság. Ez több, mint a tartalom vagy a termékek vásárlókra szabása; lényege, hogy az ügyfél úgy érzi: értékes, fontos és egyedi. Ennek kezelésében kiemelkedően fontos szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia, ugyanis az ügyféladatok és viselkedési minták felhasználásával létrehozott, személyre szabott élményeknek köszönhetően lesz visszatérő vásárló az egyszeri ügyfélből. „A KPMG 2023-as CEO Outlook felmérésében is már 10-ből 7 vállalatvezető jelölte meg az AI-t mint legfontosabb beruházási célt, ezek jelentős része ügyfélkiszolgálási területen várható. Megoldani azonban csak egy részét tudja a problémának az AI, sőt, ügyfélélmény szempontjából akár a visszájára is fordulhat egy-egy AI megoldás alkalmazása” – emelte ki Halász Erika, a KPMG Stratégiai és Működési hatékonyság üzleti tanácsadási területének vezetője.

Sok vásárlónak továbbra is fontos, hogy szükség esetén emberi segítséget kérhessen, az elakadásaiban ne egy gép segítsen, hanem valaki, aki valóban képes átérezni a helyzetét, akinek panaszkodhat és aki partnerként kezeli őt. Éppen ezért kell megőrizni a személyesség érzetét, meg kell találni azokat az ügyfélpontokat, ahol valós „human-to-human” ügyfélkapcsolat jön létre, nem elég minden problémára egységes megoldásként ráhúzni egy személyiséggel felruházott AI-t.

Bár idén mindegyik pillér esetében csökkentek az átlagos globális pontszámok, a személyre szabottság a hat közül továbbra is a legfontosabb pillére maradt a kiváló ügyfélélmény megteremtésének.  

Az AI megoldások bevezetése a 6 pillér közül talán a becsületesség, bizalomépítés pillért érintheti a leginkább. A bizalom minden kapcsolat alapja, ennek kiépítése és fenntartása terén az új technológia új megfontolások egész sorát hozza magával. A mesterséges intelligencia alkalmazásánál nagy hangsúlyt kell fektetni az átláthatóságra, az adatvédelemre és az etikus felhasználásra.

„Az IDC felmérése szerint minden AI-ra fordított dollár átlagosan 3,5 dollárt fial, de a vállalatok felső 5%-ánál ez eléri a 8 dollárt is. Ilyen kilátások mellett óriási a kísértés, hogy a vállalatok meggondolatlanul, csupán az üzleti szempontokat figyelembe véve vezessék be az AI-t minden területen. A márkáknak komoly felelősségük van abban, hogy a mesterséges intelligenciával nyert előnyöket az ügyfelek is értéknek tekintsék, különben hamar elillan a bizalom” – emelte ki Halász Erika.  

Az ügyfélproblémákat a fogyasztók megítélése szerint az utóbbi időszakban nem tudták proaktívan és hatékonyan kezelni a vállalatok. Ebben a mesterséges intelligencia alkalmazása nagy átalakulásokat hozhat, javíthatja a hatékonyságot és fokozhatja az általános ügyfélélményt. Ez ugyanakkor nem mentes a kihívásoktól, ugyanis amellett, hogy költséges, el kell fogadtatni a vásárlókkal, és az emberi felügyelet kérdését is meg kell oldani.

A fejlődő technológiák térnyerésével a vállalkozásoknak valószínűleg jobban meg kell felelniük ügyfeleik kommunikációs igényeinek, szükségleteinek. A fogyasztók mindenhol átlátható és következetes kommunikációt várnak el - akár ügyfélszolgálati robottal, akár emberi ügyintézővel van dolguk. 

Az ügyfelek úgy látják, a vásárlásoknál nem könnyítették dolgukat megfelelő mértékben, nem sikerült minimalizálni a szükséges erőfeszítéseket, és létrehozni súrlódásmentes folyamatokat. Itt is segítség lehet a mesterséges intelligencia, de meg kell találni, hogy emellett az emberi kapcsolat mikor és hol szolgálná legjobban az ügyfeleket.

Ehhez is kapcsolódik az empátia, az ügyfél szempontjainak, helyzetének megértése, amely elengedhetetlen a mélyebb kapcsolat kialakításához. A KPMG itt is hangsúlyozza: még az AI-alapú empátia ígéretes példái mellett sem szabad elfelejteni, hogy a technológia csak kiegészíti, nem pedig helyettesíti a valódi emberi interakciókat - a kiváló ügyfélélmény elérése érdekében tehát meg kell találni az egyensúlyt.

Van 180 ezer forintod? Íme 3 kockázatosabb kriptovaluta, amit érdemes lehet évtizedekre megtartani

A kriptovaluták újra lendületbe jöttek az elmúlt évben, ahogy a kamatok csökkenése ismét vonzóvá tette a spekulatív eszközöket. Míg a legtöbb befektető továbbra is a jól ismert „kék csipkékben” – a Bitcoinban és az Ethereum-ban – látja a hosszú távú potenciált, vannak olyan merészebb alternatívák is, amelyek kisebb tőkével, nagyobb kockázatvállalással szintén komoly növekedési lehetőségeket kínálhatnak.
2025. 07. 21. 03:00
Megosztás:

Döbbenetes dolgot találtak Schmuck Andoron a halála után!

A fehér kalap és a piros nyakkendő titkos története most került napvilágra.
2025. 07. 21. 02:00
Megosztás:

Megrázta a világot a hír! Károly király halálára készülnek az udvarban

Az angol király, III. Károly egészségügyi állapota továbbra is középpontban áll: bár továbbra is aktív szerepet vállal a koronával járó feladatokban, egészségi állapota komoly aggodalomra ad okot.
2025. 07. 21. 01:00
Megosztás:

Politikai döntés! Megszavazták a főügyész menesztését

Egyhangúlag megszavazta Gali Baharav-Miara főügyésznő menesztését hivatalából a miniszterekből álló különleges bizottság Izraelben.
2025. 07. 21. 00:05
Megosztás:

Több mint 120 ezer látogató a Campus Fesztiválon

A szombati rekordot jelentő nézőszámmal 121 ezer látogató érkezett négy nap alatt a debreceni Campus Fesztiválra, ahol a régi idők felszabadult fesztiválhangulata találkozott a mai kor kényelmével és technológiájával - értékelték a szervezők a szombat éjszaka véget ért rendezvényt jelezve, hogy vasárnap hajnalban megkezdték a kordonok bontását, a Nagyerdei Stadion környékének helyreállítását.
2025. 07. 20. 23:00
Megosztás:

Ma sem volt telitalálat a hatos lottón

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 29. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 07. 20. 22:00
Megosztás:

Elérheti a Shiba Inu az 1 dolláros álomhatárt 2030-ra?

A kriptovaluták piaca jelenleg meghaladja a 3,8 billió dolláros értéket (2025. július 16-i adatok szerint). Mindez ellenére a szektor iránti bizalom még mindig ingatag. Bár néhány token – köztük a Shiba Inu (SHIB) – hatalmas közösséget és befektetői figyelmet vonzott, az ésszerűség gyakran háttérbe szorul a spekuláció mellett. Felmerül a kérdés: lehetséges, hogy a Shiba Inu ára 2030-ra elérje az 1 dollárt?
2025. 07. 20. 21:00
Megosztás:

Hol lesz a Coca-Cola részvény öt év múlva? – Stabilitás, osztalék és csendes növekedés

A Coca-Cola (NYSE: KO) szinte ikonikus szereplője a tőzsdének. A több mint egy évszázados múltra visszatekintő vállalat ma is a világ legnagyobb üdítőital-gyártója, és gyakran menedéknek számít a bizonytalan gazdasági időkben. Az elmúlt időszakban újra reflektorfénybe került, főleg a kereskedelmi vámok körüli aggodalmak idején. De vajon képes lesz a következő öt évben is tartani a tempót – vagy visszatér a piac alulteljesítői közé?
2025. 07. 20. 20:00
Megosztás:

Újra életbe lép a tűzgyújtási tilalom

A tartós csapadékhiány és kánikula miatt hétfőtől tűzgyújtási tilalom lép életbe Magyarország teljes területén - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vasárnap az MTI-vel.
2025. 07. 20. 19:00
Megosztás:

Napos idő után érkezik a lehűlés

A hét elején még napos, meleg, majd a hétvégén felhős idő és lehűlés várható, zápor, zivatar a hétvégéhez közeledve egyre gyakrabban alakulhat ki - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 07. 20. 17:00
Megosztás:

Újabb fejlesztés javítja az idősek biztonságát a Gondosóra programban

A legújabb fejlesztésnek köszönhetően a 112 segélyhívó szakemberei közvetlenül a Gondosóra felhasználójával tudnak kapcsolatba lépni, így a segítség még gyorsabban érkezik - közölte a miniszterelnök főtanácsadója vasárnapi Facebook-bejegyzésében.
2025. 07. 20. 15:00
Megosztás:

Jelenleg is tart az aratás, figyeljünk az utakon!

Még tart az aratási időszak, ezért országszerte a nagy mezőgazdasági munkagépek megemelkedett forgalmára kell számítani az utakon, ez pedig fokozott figyelmet és türelmet igényel minden járművezetőtől - hívta fel a figyelmet Nagy István agrárminiszter az Agrárminisztérium (AM) vasárnapi közleményében.
2025. 07. 20. 14:00
Megosztás:

44 ezer doboz sör egy Suzukiban – lebukott az italnagyker

Fennakadt az adóellenőrzésen egy ital-nagykereskedő; a cég számlái nem voltak rendben, a hivatalos bizonylatok alapján például egy alkalommal több mint 22 tonna, 44 ezer doboznyi sört szállítottak egy Suzuki Swiftben - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vasárnap az MTI-vel.
2025. 07. 20. 12:00
Megosztás:

Az iskolakezdés mentheti meg idén az áruhitelpiacot

Izgalmas hetek következnek az áruvásárlási hitelek piacán: a karácsonyi ünnepek előtti hetek mellett ugyanis a nyár második fele számít kiemelt időszaknak a piaci kereslet alakulása szempontjából – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Az erősítés ugyanakkor rá is fér az áruhitelek piacára, hiszen az idei év első öt hónapja jóval visszafogottabb keresletet hozott az egy évvel korábbinál.
2025. 07. 20. 11:00
Megosztás:

Belföldi áruszállítás cégek számára

A cégtulajdonosoknak rengeteg részletre kell odafigyelniük, ha azt szeretnék, hogy a cégük sikeresen és fennakadás nélkül működjön. Különösen igaz az, ha nagy mennyiségű áru mozgatására is szükség van akár telephelyek között, akár a megrendelők által megadott címekre. Ebben a cikkünkben azt a témát járjuk körül, mire érdemes odafigyelni, ha azt szeretnénk, hogy mindig minden zökkenőmentesen menjen és az áruszállítás ne okozzon nehézségeket.
2025. 07. 20. 10:00
Megosztás:

Dönt a jegybank, jönnek a júniusi munkanélküliségi adatok

Kamatdöntő ülést tart kedden a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa, pénteken pedig a foglalkoztatás és munkanélküliség júniusi adatait közli a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2025. 07. 20. 09:00
Megosztás:

Növekvő forgalomban emelkedett a BUX a héten

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 1,34 százalékos emelkedéssel 101 262,87 pontos történelmi csúcson zárta a hetet.
2025. 07. 20. 08:15
Megosztás:

Magyarország bízik az AI-ban

Miközben a mesterséges intelligencia (AI) világszerte egyre nagyobb hatással van a mindennapi életre, a magyarok túlnyomó többsége már most ismeri a technológia alapjait, és bízik benne, hogy a vállalatok felelősen használják az adatokat – derül ki az Ipsos legfrissebb nemzetközi AI Monitor 2025 kutatásából. A felmérés szerint az emberek nem bíznak abban, hogy az állam felelősségteljesen tudja szabályozni a mesterséges intelligenciát. A hazai válaszadók ebben a kérdésben a legpesszimistábbak közé tartoznak, és nem látják optimistán az AI gazdaságra gyakorolt hatását sem. felismerjük és értjük az AI-t?
2025. 07. 20. 07:00
Megosztás:

Bitcoin vagy Ethereum: melyik kriptó lesz a következő milliárdossá tevő eszköz?

Bár a Bitcoin és az Ethereum a világ két legnagyobb kriptovalutája, 2025-ben egészen más utat jártak be. A Bitcoin több mint 26%-ot erősödött, míg az Ethereum alig mozdult el, kevesebb mint 2%-kal nőtt eddig az évben. A kérdés így adja magát: melyik lesz a jobb befektetés a következő években? Melyik kriptoeszköz teszi majd milliomossá a legkitartóbb befektetőket?
2025. 07. 20. 06:00
Megosztás:

Külföldiek tanulnak magyarul a PTE nyári egyetemén

Több mint húsz országból érkeznek diákok Pécsre, a hétfőn kezdődő Magyar Nyelv és Kultúra Nyári Egyetemre, a magyart idegen nyelvként oktató kurzust huszonhatodik alkalommal rendezi meg a Pécsi Tudományegyetem (PTE).
2025. 07. 20. 05:00
Megosztás: