A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

A KPMG Global Customer Experience Excellence Research 2023-24-es kutatásában 21 ország több mint 81 ezer vásárlójának tapasztalatait összegezte, hogy felmérje az ügyfélelégedettség alakulását, növelésének lehetséges módszereit. A felmérés mintegy 3000 márkára terjed ki, és többek között elemzi az ügyfélélmény terén legjobban teljesítő cégek gyakorlatát is.

Az idei felmérés eredményei szinte minden vizsgált országban elmaradnak a tavalyi évtől.  Összességében a fogyasztói elégedettség mérésére szolgáló mutatók mindegyike visszaesett az elmúlt egy évben. A vásárlók szerint ugyanis a márkák nem felelnek meg maradéktalanul az elvárásaiknak, azonban e tünet mögött összetett hatások együttese áll. Bár nem sok területen tapasztaltuk ezt, de az ügyfélélményről talán elmondhatjuk, hogy a pandémia pozitívan hatott rá: a vírushelyzet idején az ügyfelek élvezték a vállalatok által nyújtott extra gondoskodást, a túlélés érdekében ugyanis a cégek mindent megtettek, hogy kiszolgálják az igényeket, támogassák ügyfeleiket a váratlan élethelyzetben, a saját túlélésük zálogát is megtalálva. Most azonban a szolgáltatók visszatértek a járvány előtti szokásos üzletmenethez, ez pedig sok ügyfélben csalódást kelthet, miközben reálisan vizsgálva a kérdést értelemszerűen a pandémia alatti kereskedelmi megközelítések már nem illeszkednének napjaink életviteléhez.

„Miattuk van minden!”

De valójában mi az, ami egy márkával kapcsolatos ügyfélélményre, megélésre hatással van? A makrokörnyezet továbbra is nagy szerepet játszik abban, hogy az ügyfelek hogyan értékelik a vállalatokkal kapcsolatos tapasztalataikat. A legtöbb országban a megélhetési válság nagyban befolyásolja a vásárlók döntését, és az eddig tapasztaltakhoz képest kiemelten nagy hatással van annak megítélésére, hogy megfelelőnek érzik-e a kiszolgálást, az ügyfélkezelést, a környezeti és társadalmi kihívások kezelése terén felmutatott aktivitást. Az ügyfelek egy jelentős árnövekedés vagy munkaerőhiány okozta nehézkes ügyfél kiszolgálást az adott márkához kötnek, miközben ez egy sokkal összetettebb, továbbgyűrűző hatás végeredménye. Az emelkedő infláció világszerte nagy hatással volt az ügyfelekre, a felmérés szerint a pénzromlás és a megélhetési költségek növekedése a fogyasztók 97 százalékánál volt hatással a vásárlással kapcsolatos döntéseire, minden negyedik fogyasztót pedig rendkívül nagy mértékben érintett. Ennek ellenére van, ami nem változott: az emberek jelentős része továbbra is hajlandó többet fizetni azoknak a cégeknek a termékeiért, amelyek értékrendje azonos a sajátjukkal. Csaknem felük (48%) állítja, hogy hajlandó többet fizetni az etikus vállalatoknak, és az egyre növekvő árérzékenység ellenére is mindössze 7 százalékuk mondja azt, hogy egyáltalán nincs tekintettel erre.

„Beszélhetnék valakivel?”

A különböző technológiai megoldások alkalmazása az ügyfélkezelésben folyamatosan fejlődő terület. Az ügyfélelégedettség visszaeséséhez azonban az is hozzájárult a megkérdezettek szerint, hogy a vállalatok túl bátran vezettek be olyan technológiákat, amelyek válaszolnak a munkaerőhiány okozta kihívásaikra és akár költséghatékonyak is, de hiányzik belőlük az empátia és az emberi hang, amiket az ügyfelek ezekben a helyzetekben keresnek. Miközben a vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek a digitalizációra és egy tech-támogatott, jövőt álló működés kialakítására, addig az ügyfelek továbbra is érzelmi kapcsolatot szeretnének, azt akarják, hogy a választott márkákat képviselő csatornák igazodjanak ügyfeleikhez személyiségükben, stílusukban és értékrendjükben egyaránt.

Az ügyfélelégedettség hat pillére

A KPMG kutatásában az ügyfélélményt 6 pillér mentén vizsgálja: a becsületesség vagy bizalomépítés, az elvárások menedzsmentje, az idő és erőfeszítések aránya, a személyre szabottság, az empátia és a negatív élmények megfelelő kezelésének képessége. Az idei felmérés szerint a lojalitás legfontosabb mozgatórugója még mindig a személyre szabottság. Ez több, mint a tartalom vagy a termékek vásárlókra szabása; lényege, hogy az ügyfél úgy érzi: értékes, fontos és egyedi. Ennek kezelésében kiemelkedően fontos szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia, ugyanis az ügyféladatok és viselkedési minták felhasználásával létrehozott, személyre szabott élményeknek köszönhetően lesz visszatérő vásárló az egyszeri ügyfélből. „A KPMG 2023-as CEO Outlook felmérésében is már 10-ből 7 vállalatvezető jelölte meg az AI-t mint legfontosabb beruházási célt, ezek jelentős része ügyfélkiszolgálási területen várható. Megoldani azonban csak egy részét tudja a problémának az AI, sőt, ügyfélélmény szempontjából akár a visszájára is fordulhat egy-egy AI megoldás alkalmazása” – emelte ki Halász Erika, a KPMG Stratégiai és Működési hatékonyság üzleti tanácsadási területének vezetője.

Sok vásárlónak továbbra is fontos, hogy szükség esetén emberi segítséget kérhessen, az elakadásaiban ne egy gép segítsen, hanem valaki, aki valóban képes átérezni a helyzetét, akinek panaszkodhat és aki partnerként kezeli őt. Éppen ezért kell megőrizni a személyesség érzetét, meg kell találni azokat az ügyfélpontokat, ahol valós „human-to-human” ügyfélkapcsolat jön létre, nem elég minden problémára egységes megoldásként ráhúzni egy személyiséggel felruházott AI-t.

Bár idén mindegyik pillér esetében csökkentek az átlagos globális pontszámok, a személyre szabottság a hat közül továbbra is a legfontosabb pillére maradt a kiváló ügyfélélmény megteremtésének.  

Az AI megoldások bevezetése a 6 pillér közül talán a becsületesség, bizalomépítés pillért érintheti a leginkább. A bizalom minden kapcsolat alapja, ennek kiépítése és fenntartása terén az új technológia új megfontolások egész sorát hozza magával. A mesterséges intelligencia alkalmazásánál nagy hangsúlyt kell fektetni az átláthatóságra, az adatvédelemre és az etikus felhasználásra.

„Az IDC felmérése szerint minden AI-ra fordított dollár átlagosan 3,5 dollárt fial, de a vállalatok felső 5%-ánál ez eléri a 8 dollárt is. Ilyen kilátások mellett óriási a kísértés, hogy a vállalatok meggondolatlanul, csupán az üzleti szempontokat figyelembe véve vezessék be az AI-t minden területen. A márkáknak komoly felelősségük van abban, hogy a mesterséges intelligenciával nyert előnyöket az ügyfelek is értéknek tekintsék, különben hamar elillan a bizalom” – emelte ki Halász Erika.  

Az ügyfélproblémákat a fogyasztók megítélése szerint az utóbbi időszakban nem tudták proaktívan és hatékonyan kezelni a vállalatok. Ebben a mesterséges intelligencia alkalmazása nagy átalakulásokat hozhat, javíthatja a hatékonyságot és fokozhatja az általános ügyfélélményt. Ez ugyanakkor nem mentes a kihívásoktól, ugyanis amellett, hogy költséges, el kell fogadtatni a vásárlókkal, és az emberi felügyelet kérdését is meg kell oldani.

A fejlődő technológiák térnyerésével a vállalkozásoknak valószínűleg jobban meg kell felelniük ügyfeleik kommunikációs igényeinek, szükségleteinek. A fogyasztók mindenhol átlátható és következetes kommunikációt várnak el - akár ügyfélszolgálati robottal, akár emberi ügyintézővel van dolguk. 

Az ügyfelek úgy látják, a vásárlásoknál nem könnyítették dolgukat megfelelő mértékben, nem sikerült minimalizálni a szükséges erőfeszítéseket, és létrehozni súrlódásmentes folyamatokat. Itt is segítség lehet a mesterséges intelligencia, de meg kell találni, hogy emellett az emberi kapcsolat mikor és hol szolgálná legjobban az ügyfeleket.

Ehhez is kapcsolódik az empátia, az ügyfél szempontjainak, helyzetének megértése, amely elengedhetetlen a mélyebb kapcsolat kialakításához. A KPMG itt is hangsúlyozza: még az AI-alapú empátia ígéretes példái mellett sem szabad elfelejteni, hogy a technológia csak kiegészíti, nem pedig helyettesíti a valódi emberi interakciókat - a kiváló ügyfélélmény elérése érdekében tehát meg kell találni az egyensúlyt.

Spanyolországban véget ért a 20 napig tartó erdőtűzhullám

Spanyolországban véget ért a 20 napig tartó erdőtűzhullám -jelentette be Virginia Barcones, a spanyol vészhelyzeti és polgári védelmi főigazgatóság vezetője vasárnap Madridban.
2025. 09. 01. 06:00
Megosztás:

XRP ETF – az áttörés vagy a vég kezdete?

Az XRP tőzsdén kereskedett alap (ETF) lehetősége heves vitát váltott ki a kriptopiaci elemzők körében. Egyesek szerint a termék óriási intézményi tőkét vonzhat, mások viszont úgy látják, hogy a lépés épp az XRP gyengeségeit tenné nyilvánvalóvá.
2025. 09. 01. 05:00
Megosztás:

Új MÁV+ app funkció: bérlet widget

Az új MÁV+ app funkcióról, a bérlet widgetről írt Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója vasárnapi Facebook-bejegyzésében.
2025. 09. 01. 04:00
Megosztás:

Érkezik a 30 ezer forintos élelmiszer-utalvány a nyugdíjasoknak

Érkezik a nyugdíjasoknak a 30 ezer forintos élelmiszer-utalvány hétfőtől - erről beszélt Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója a Facebook-oldalán vasárnap közzétett videóban.
2025. 09. 01. 03:00
Megosztás:

Mentőszolgálat: sokan érdeklődtek a szűrővizsgálatok iránt a városligeti mentőnapon

Több ezren vettek részt szombaton a városligeti mentőnapon, a programok közül az ingyenes egészségügyi szűrések, a gyerekprogramok és a mentési bemutatók voltak a legkeresettebbek - közölte az Országos Mentőszolgálat vasárnap az MTI-vel.
2025. 09. 01. 02:00
Megosztás:

Idén tizenötezer hallgatót vettek fel pedagógusképzésre

Ebben az évben tizenötezer hallgatót vettek fel pedagógusképzésre és ez a harmadik év, amikor több mint százezren jelentkeztek a felsőoktatásba - mondta el a közmédiának a Kulturális és Innovációs Minisztérium családokért felelős államtitkára vasárnap délután Tiszaújvárosban, a Tiszaújvárosi Hunyadi Mátyás Általános Iskola jubileumi tanévnyitó ünnepsége előtt.
2025. 09. 01. 01:00
Megosztás:

Hiába akarnak vállalkozni a magyarok, mégis kevesebb az új vállalkozás

Bár a vállalkozói lét megítélése továbbra is pozitív a magyarok körében, a valós vállalkozási aktivitás jelentősen esett az elmúlt egy évben. A friss adatok alapján bár a vállalkozásindítási szándék nem csökkent, a vállalkozási ötletek a korábban tapasztaltnál kisebb arányban valósulnak meg.
2025. 08. 31. 23:00
Megosztás:

Rekord hallgatói létszámmal indul a tanév az Óbudai Egyetemen

Az idei felvételi eljárás ismét egyértelműen megmutatta, hogy az Óbudai Egyetem Magyarország egyik legdinamikusabban fejlődő felsőoktatási intézménye, amely évről évre egyre több fiatalt szólít meg. Idén szeptemberben több mint 4500 elsőéves hallgató kezdheti meg tanulmányait egyetemünkön - tájékoztatott Prof. Dr. Kovács Levente, az Óbudai Egyetem rektora.
2025. 08. 31. 22:00
Megosztás:

Panyi Miklós: albérletből saját otthonba, pár óra és startolunk

Albérletből saját otthonba, "pár óra és startolunk" - írta Panyi Miklós, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára a Facebook-oldalán vasárnap az Otthon Start programról szóló bejegyzésében.
2025. 08. 31. 21:00
Megosztás:

Lengyelország lesz a legnagyobb kedvezményezettje az EU védelmi hitelprogramjának

Lengyelország lesz a legnagyobb kedvezményezettje a SAFE (Security Action for Europe) uniós védelmi hitelprogramnak - jelentette ki Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság (EB) elnöke vasárnap, a lengyel-fehérorosz határon Donald Tusk lengyel kormányfővel közösen rendezett sajtóértekezleten.
2025. 08. 31. 20:00
Megosztás:

Kína és India kapcsolataik további javítását ígérik

Hszi Csin-ping kínai elnök és Narendra Modi indiai miniszterelnök vasárnap kijelentették, hogy tovább javítják a 2020-as határkonfliktus óta feszült kapcsolataikat, és egyetértettek abban, hogy nem vetélytársként, hanem partnerként kell tekinteniük egymásra - jelentette a kínai állami média.
2025. 08. 31. 19:00
Megosztás:

Nyolc vármegye kivételével hétfőn megszűnik a tűzgyújtási tilalom

Szeptember 1-jén országos szinten megszűnik a tűzgyújtási tilalom, mert az elmúlt napok esőzéseinek köszönhetően egyes területeken mérséklődött a tűzveszély, a korlátozás azonban nyolc vármegyében érvényben marad - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) vasárnap az MTI-vel.
2025. 08. 31. 18:00
Megosztás:

Változékony idő várható szeptember első hetében

Változékony idő várható szeptember első hetében: a hét elején még sokat süt a nap és kedden akár 28-34 Celsius-fok is lehet a legmelegebb órákban, majd többfelé kell záporra, zivatarra készülni és a hőmérséklet is kissé csökken, de a hét végére ismét többórás napsütés várható 25-32 fok közötti csúcshőmérséklettel - derül ki a HungaroMet Zrt. előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2025. 08. 31. 16:00
Megosztás:

Pásztor Szabolcs: a bankok elsődleges hiteltermékét adja majd az Otthon Start program

A bankok elsődleges hiteltermékét adja majd az Otthon Start program, az ügyfelek pedig komoly lehetőséget kapnak arra, hogy ingatlant szerezzenek, első lakást vásároljanak - mondta a szeptember elsején induló hitelprogramról Pásztor Szabolcs közgazdász, a Nemzeti Közszolgálat Egyetem docense a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában. Kitért a Tisza Párt progresszív adózásról szóló elképzeléseire is, előnyösebbnek nevezve a jelenlegi egykulcsos szja-t.
2025. 08. 31. 15:00
Megosztás:

AM: számíthatnak a kormányra a szőlősgazdák

Határozottan fellépünk a szőlőültetvényeket megtámadó szőlő aranyszínű sárgaság terjedésének megfékezése és kordában tartása, valamint a támogatások uniós szintű kibővítése érdekében - jelentette ki közösségi oldalán Nagy István agrárminiszter a tárca vasárnapi közleménye szerint.
2025. 08. 31. 14:05
Megosztás:

Az új tanévben a határon túli pedagógusok is igényelhetnek pedagógus igazolványt

A kormány nyáron meghozott döntése értelmében mostantól a külhoni magyar pedagógusok is igényelhetnek pedagógus igazolványt, és a külföldről hazatérő diákok után az iskolák kiegészítő támogatást igényelhetnek - jelentette be Balatoni Katalin miniszterelnöki biztos szombaton a Szentendrei Református Gimnáziumban megtartott Kárpát-medencei Református Tanévnyitó ünnepségen.
2025. 08. 31. 13:00
Megosztás:

Karácsony Gergely: a nyáron megújultak Budapest közútjai

A nyáron megújultak Budapest közútjai, hidjai, villamosvonalai, és új buszok, villamosok álltak forgalomba - tudatta Karácsony Gergely főpolgármester közleményben és Youtube-videóban vasárnap.
2025. 08. 31. 12:00
Megosztás:

Tron TRX árfolyam előrejelzés: a 60%-os díjcsökkentésre beindul az emelkedés?

Tron radikális lépése: 60%-os tranzakciós díjcsökkentés után újraindul az emelkedés? Új korszak kezdődik a Tron hálózatán – de vajon ez a lépés a legjobb döntés volt a jövő szempontjából? Mire számíthatunk a Tron (TRX) árfolyam kapcsán? Tron árfolyam elemzés, TRX ár előrejelzés 2025 szeptember.
2025. 08. 31. 11:00
Megosztás:

MetaPlanet kriptostrategiája megtorpan – zuhanó részvényár, forráshiány és szabályozói nyomás árnyékolja be a jövőt

Ígéretes indulás után mélyrepülés – mi történik a MetaPlanettel?
2025. 08. 31. 10:00
Megosztás:

Emelkedő forgalom mellett csökkent a héten a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX a múlt pénteki záráshoz képest 2,80 százalékos csökkenéssel 102 554,62 ponton fejezte be a hetet.
2025. 08. 31. 09:00
Megosztás: