A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

A KPMG Global Customer Experience Excellence Research 2023-24-es kutatásában 21 ország több mint 81 ezer vásárlójának tapasztalatait összegezte, hogy felmérje az ügyfélelégedettség alakulását, növelésének lehetséges módszereit. A felmérés mintegy 3000 márkára terjed ki, és többek között elemzi az ügyfélélmény terén legjobban teljesítő cégek gyakorlatát is.

Az idei felmérés eredményei szinte minden vizsgált országban elmaradnak a tavalyi évtől.  Összességében a fogyasztói elégedettség mérésére szolgáló mutatók mindegyike visszaesett az elmúlt egy évben. A vásárlók szerint ugyanis a márkák nem felelnek meg maradéktalanul az elvárásaiknak, azonban e tünet mögött összetett hatások együttese áll. Bár nem sok területen tapasztaltuk ezt, de az ügyfélélményről talán elmondhatjuk, hogy a pandémia pozitívan hatott rá: a vírushelyzet idején az ügyfelek élvezték a vállalatok által nyújtott extra gondoskodást, a túlélés érdekében ugyanis a cégek mindent megtettek, hogy kiszolgálják az igényeket, támogassák ügyfeleiket a váratlan élethelyzetben, a saját túlélésük zálogát is megtalálva. Most azonban a szolgáltatók visszatértek a járvány előtti szokásos üzletmenethez, ez pedig sok ügyfélben csalódást kelthet, miközben reálisan vizsgálva a kérdést értelemszerűen a pandémia alatti kereskedelmi megközelítések már nem illeszkednének napjaink életviteléhez.

„Miattuk van minden!”

De valójában mi az, ami egy márkával kapcsolatos ügyfélélményre, megélésre hatással van? A makrokörnyezet továbbra is nagy szerepet játszik abban, hogy az ügyfelek hogyan értékelik a vállalatokkal kapcsolatos tapasztalataikat. A legtöbb országban a megélhetési válság nagyban befolyásolja a vásárlók döntését, és az eddig tapasztaltakhoz képest kiemelten nagy hatással van annak megítélésére, hogy megfelelőnek érzik-e a kiszolgálást, az ügyfélkezelést, a környezeti és társadalmi kihívások kezelése terén felmutatott aktivitást. Az ügyfelek egy jelentős árnövekedés vagy munkaerőhiány okozta nehézkes ügyfél kiszolgálást az adott márkához kötnek, miközben ez egy sokkal összetettebb, továbbgyűrűző hatás végeredménye. Az emelkedő infláció világszerte nagy hatással volt az ügyfelekre, a felmérés szerint a pénzromlás és a megélhetési költségek növekedése a fogyasztók 97 százalékánál volt hatással a vásárlással kapcsolatos döntéseire, minden negyedik fogyasztót pedig rendkívül nagy mértékben érintett. Ennek ellenére van, ami nem változott: az emberek jelentős része továbbra is hajlandó többet fizetni azoknak a cégeknek a termékeiért, amelyek értékrendje azonos a sajátjukkal. Csaknem felük (48%) állítja, hogy hajlandó többet fizetni az etikus vállalatoknak, és az egyre növekvő árérzékenység ellenére is mindössze 7 százalékuk mondja azt, hogy egyáltalán nincs tekintettel erre.

„Beszélhetnék valakivel?”

A különböző technológiai megoldások alkalmazása az ügyfélkezelésben folyamatosan fejlődő terület. Az ügyfélelégedettség visszaeséséhez azonban az is hozzájárult a megkérdezettek szerint, hogy a vállalatok túl bátran vezettek be olyan technológiákat, amelyek válaszolnak a munkaerőhiány okozta kihívásaikra és akár költséghatékonyak is, de hiányzik belőlük az empátia és az emberi hang, amiket az ügyfelek ezekben a helyzetekben keresnek. Miközben a vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek a digitalizációra és egy tech-támogatott, jövőt álló működés kialakítására, addig az ügyfelek továbbra is érzelmi kapcsolatot szeretnének, azt akarják, hogy a választott márkákat képviselő csatornák igazodjanak ügyfeleikhez személyiségükben, stílusukban és értékrendjükben egyaránt.

Az ügyfélelégedettség hat pillére

A KPMG kutatásában az ügyfélélményt 6 pillér mentén vizsgálja: a becsületesség vagy bizalomépítés, az elvárások menedzsmentje, az idő és erőfeszítések aránya, a személyre szabottság, az empátia és a negatív élmények megfelelő kezelésének képessége. Az idei felmérés szerint a lojalitás legfontosabb mozgatórugója még mindig a személyre szabottság. Ez több, mint a tartalom vagy a termékek vásárlókra szabása; lényege, hogy az ügyfél úgy érzi: értékes, fontos és egyedi. Ennek kezelésében kiemelkedően fontos szerepet tölthet be a mesterséges intelligencia, ugyanis az ügyféladatok és viselkedési minták felhasználásával létrehozott, személyre szabott élményeknek köszönhetően lesz visszatérő vásárló az egyszeri ügyfélből. „A KPMG 2023-as CEO Outlook felmérésében is már 10-ből 7 vállalatvezető jelölte meg az AI-t mint legfontosabb beruházási célt, ezek jelentős része ügyfélkiszolgálási területen várható. Megoldani azonban csak egy részét tudja a problémának az AI, sőt, ügyfélélmény szempontjából akár a visszájára is fordulhat egy-egy AI megoldás alkalmazása” – emelte ki Halász Erika, a KPMG Stratégiai és Működési hatékonyság üzleti tanácsadási területének vezetője.

Sok vásárlónak továbbra is fontos, hogy szükség esetén emberi segítséget kérhessen, az elakadásaiban ne egy gép segítsen, hanem valaki, aki valóban képes átérezni a helyzetét, akinek panaszkodhat és aki partnerként kezeli őt. Éppen ezért kell megőrizni a személyesség érzetét, meg kell találni azokat az ügyfélpontokat, ahol valós „human-to-human” ügyfélkapcsolat jön létre, nem elég minden problémára egységes megoldásként ráhúzni egy személyiséggel felruházott AI-t.

Bár idén mindegyik pillér esetében csökkentek az átlagos globális pontszámok, a személyre szabottság a hat közül továbbra is a legfontosabb pillére maradt a kiváló ügyfélélmény megteremtésének.  

Az AI megoldások bevezetése a 6 pillér közül talán a becsületesség, bizalomépítés pillért érintheti a leginkább. A bizalom minden kapcsolat alapja, ennek kiépítése és fenntartása terén az új technológia új megfontolások egész sorát hozza magával. A mesterséges intelligencia alkalmazásánál nagy hangsúlyt kell fektetni az átláthatóságra, az adatvédelemre és az etikus felhasználásra.

„Az IDC felmérése szerint minden AI-ra fordított dollár átlagosan 3,5 dollárt fial, de a vállalatok felső 5%-ánál ez eléri a 8 dollárt is. Ilyen kilátások mellett óriási a kísértés, hogy a vállalatok meggondolatlanul, csupán az üzleti szempontokat figyelembe véve vezessék be az AI-t minden területen. A márkáknak komoly felelősségük van abban, hogy a mesterséges intelligenciával nyert előnyöket az ügyfelek is értéknek tekintsék, különben hamar elillan a bizalom” – emelte ki Halász Erika.  

Az ügyfélproblémákat a fogyasztók megítélése szerint az utóbbi időszakban nem tudták proaktívan és hatékonyan kezelni a vállalatok. Ebben a mesterséges intelligencia alkalmazása nagy átalakulásokat hozhat, javíthatja a hatékonyságot és fokozhatja az általános ügyfélélményt. Ez ugyanakkor nem mentes a kihívásoktól, ugyanis amellett, hogy költséges, el kell fogadtatni a vásárlókkal, és az emberi felügyelet kérdését is meg kell oldani.

A fejlődő technológiák térnyerésével a vállalkozásoknak valószínűleg jobban meg kell felelniük ügyfeleik kommunikációs igényeinek, szükségleteinek. A fogyasztók mindenhol átlátható és következetes kommunikációt várnak el - akár ügyfélszolgálati robottal, akár emberi ügyintézővel van dolguk. 

Az ügyfelek úgy látják, a vásárlásoknál nem könnyítették dolgukat megfelelő mértékben, nem sikerült minimalizálni a szükséges erőfeszítéseket, és létrehozni súrlódásmentes folyamatokat. Itt is segítség lehet a mesterséges intelligencia, de meg kell találni, hogy emellett az emberi kapcsolat mikor és hol szolgálná legjobban az ügyfeleket.

Ehhez is kapcsolódik az empátia, az ügyfél szempontjainak, helyzetének megértése, amely elengedhetetlen a mélyebb kapcsolat kialakításához. A KPMG itt is hangsúlyozza: még az AI-alapú empátia ígéretes példái mellett sem szabad elfelejteni, hogy a technológia csak kiegészíti, nem pedig helyettesíti a valódi emberi interakciókat - a kiváló ügyfélélmény elérése érdekében tehát meg kell találni az egyensúlyt.

Az ipari energiatároló létesítése engedélyhez kötött

A Hálózati energiatárolók telepítése energiapiaci szereplőknél című pályázat nyerteseinek figyelniük kell arra, hogy a hálózati tárolók telepítése és üzemeltetése a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) engedélyéhez kötött - hívta fel a figyelmet a hivatal pénteki közleményében.
2024. 05. 04. 18:00
Megosztás:

A rendszeres megtakarítók átlagosan 80 ezer forintot tesznek félre

A megtakarítással rendelkező magyar lakosság 48%-a alkalmanként tesz félre, a rendszeresen megtakarítók pedig általában havonta és körülbelül 80 ezer forinttal tudják növelni megtakarításukat – derült ki az MBH Csoport reprezentatív kutatásából, amely a magyar lakosság befektetési, megtakarítási szokásait vizsgálta.
2024. 05. 04. 17:00
Megosztás:

Mit tehetünk az egyre gyakoribb betörések ellen?

Érdemes átgondolni, milyen módon védekezhetünk a különböző vagyon elleni bűncselekmények ellen. A szakember szerint a leghatékonyabb még mindig a biztonsági kamera felszerelése, ám van egy két szabály, amikre érdemes odafigyelnünk, ha ilyen módon akarjuk biztosítani a védelmünket.
2024. 05. 04. 16:00
Megosztás:

Komoly bírságot kapott a 4Life Directre

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) negyvenmillió forint bírságot szabott ki a 4Life Directre és biztosító-partnereire, mert hiányosan teljesítették korábbi vállalásukat, a fogyasztóknak csak egy részét kompenzálták - tájékoztatta a versenyhatóság pénteken az MTI-t.
2024. 05. 04. 15:00
Megosztás:

Nehezen talál magára a használtautó-import

Noha a hazai jövedelmek reálértéke ismét felfelé ível, a kereslet növekedése az autópiacon ezt csak bizonyos késéssel fogja követni - kommentálta a használt személyautók importjára vonatkozó legfrissebb adatokat pénteki elemzésében Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója.
2024. 05. 04. 14:00
Megosztás:

Áprilisban kilőtt az újautó-piac

A Datahouse által közétett, legfrissebb adatok szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót helyeztek forgalomba.
2024. 05. 04. 13:00
Megosztás:

Alig élénkült a lakásépítés az első negyedévben

2024. első negyedévében 2779 új lakás épült, 23 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban. A kiadott építési engedélyek és egyszerű bejelentések alapján építendő lakások száma 4524 volt, 9,3 százalékkal maradt el a 2023. azonos időszakitól - jelentette pénteken a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
2024. 05. 04. 12:00
Megosztás:

Keresettek az EU-kötvényeket

Az Európai Bizottság költségvetési biztosa szerint az Európai Unió egyre közelebb jár annak a céljának az eléréséhez, hogy a tőkepiaci szereplők szuverén kötvénykibocsátónak tekintsék.
2024. 05. 04. 11:00
Megosztás:

Az Európai Bizottság meghosszabbítja a mezőgazdasági és halászati engedélyeket

Az Európai Bizottság hat hónappal meghosszabbítja azokat az ideiglenes intézkedéseket, amelyek lehetővé teszik az uniós tagországok kormányai számára, hogy állami támogatást fizessenek a piaci zavarok által érintett mezőgazdasági és halászati termelőknek - közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
2024. 05. 04. 10:00
Megosztás:

Lassú változás megy végbe a magyarországi használtautó-piacon

A magyarországi használtautó-piacon jelenleg az alsó-közép kategória a legnépszerűbb, az élen még a korábbi évtizedek hagyományosan erős márkái állnak, azonban már látható, hogy középtávon a most feltörekvő márkák lesznek keresettek - vélekedik Tóth Péter, a Das WeltAuto Centrum Budaörs értékesítési igazgatója a használtautó-kereskedő hálózat közleményében, amelyet csütörtökön juttattak el az MTI-hez.
2024. 05. 04. 09:00
Megosztás:

Hazánknak szüksége van Kínára

Magyarországnak versenyképessége javítása érdekében szüksége van a kínai kapcsolatokra, a két ország közötti együttműködés erősítésére - mondta a nemzetgazdasági miniszter csütörtökön Budapesten, a Kína-Magyarország Övezet és Út Pragmatikus Együttműködés Tematikus Fórumon.
2024. 05. 04. 08:00
Megosztás:

A DOT lenyűgöző piaci kapitalizációja, az ICP felgyorsítja a globális terjeszkedést, míg vezető elemzők ezt az új kriptót tartják a következő 100-szoros érmének

Az Internet Computer coin lenyűgöző évet tudhat maga mögött, amely során dominanciáját mutatta a grafikonokon, hiszen az ára éves szinten (YTD) 135%-kal növekedett. E lendületre építve, az Internet Computer Crypto bejelentette terveit a globális terjeszkedés felgyorsítására, amit az átalakító ICP Global Community Town Hall révén kíván megvalósítani.
2024. 05. 04. 07:00
Megosztás:

Új holdingvállalatot hoz létre a 4iG Nyrt.

A 4iG Nyrt. új holdingvállalatot alapít 4iG Űr és Technológiai Zrt. néven, amelynek főbb piaci területe lesz az űripar- és műholdfejlesztés, dróngyártás és drónvédelem, valamint a védelmi digitalizáció - közölte a 4iG Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2024. 05. 04. 06:00
Megosztás:

Idén nyáron egységesíti ügyfélkiszolgálását az MVM Next

Az ügyfélkiszolgálás egységesítése érdekében az MVM Csoport tulajdonában álló E.ON Áramszolgáltató Kft. beolvad az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt.-be. Ezzel 2024. július 1-jétől az MVM Next az országban egyedülálló módon, egységes márka alatt szavatolja a földgáz- és a villamos energia egyetemes szolgáltatást az ügyfeleknek - közölte az MVM Next csütörtökön az MTI-vel.
2024. 05. 04. 05:00
Megosztás:

A Dunántúl bőségesen a Tiszántúl alig részesül csapadékban

Záporok öntözik előbb az ország délnyugati, majd északkeleti felét, de csak a Dunántúlon várható nagyobb mennyiségű csapadék, míg a Tiszántúlon többfelé alig fog esni, és tovább szárad a talaj - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2024. 05. 04. 04:00
Megosztás:

Bezárja egyik erdélyi gyárát a kábelgyártó Leoni

Bezárja egyik erdélyi gyárát a kábelgyártó Leoni a "drasztikusan csökkenő megrendelések" miatt - írta a vállalat közlését idézve az economedia.ro.
2024. 05. 04. 03:00
Megosztás:

Eldőlt! Betiltják a dízel és a benzines autókat - mutatjuk a pontos dátumokat

Világszerte forradalmi változások várnak az autóiparra, ahogy egyre több ország tervezi a belső égésű motorokkal szerelt járművek forgalmazásának betiltását. Az Európai Unió is tervezi fokozatosan kiszorítani a piacról a benzines és dízelmotorral szerelt autókat, míg más országok eltérő ütemterveket dolgoztak ki. Nézzük, melyik országban melyik év a nagy vízválasztó (azaz inkább benzin- és dízelválasztó év)!
2024. 05. 04. 02:00
Megosztás:

Az állattartás mindig meghatározó elem lesz a mezőgazdaságban

Az Agrárminisztérium (AM) a jövőben is elkötelezett az ágazat segítése mellett, a magyar állattenyésztők és állattartók számára uniós összehasonlításban a legnagyobb számú támogatási jogcím áll rendelkezésre - mondta az AM parlamenti államtitkára csütörtökön Hódmezővásárhelyen, a 31. Alföldi Állattenyésztési és Mezőgazda Napok Szakkiállítás és Vásár megnyitóján a minisztérium közleménye szerint.
2024. 05. 04. 01:00
Megosztás:

Anyu pincéjéből a kriptópiac élére

A Sealana egy újonnan indított Solana mém érme, amely váratlanul komoly vihart kavart, miután az előértékesítés első óráiban máris 125 ezer dollárt gyűjtött össze. Ez a korai siker tükrözi a piac mém érmék iránti csillapíthatatlan étvágyát, még akkor is, amikor más kriptovaluták küszködnek.
2024. 05. 04. 00:01
Megosztás:

Ügyfélkapu nyitására hívja fel a figyelmet a NAV

Az egyszerűbb és kényelmesebb adózás érdekében Ügyfélkapu nyitására hívja fel a figyelmet csütörtöki közleményében a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV).
2024. 05. 03. 23:00
Megosztás: