A rugalmas logisztika tartja életben az ellátási láncokat

A világgazdaság ismét fellendülőben van, a meredeken növekvő keresletnek azonban nem csak a folytatódó világjárvány, hanem egyre inkább az anyaghiány miatt is meg kell küzdenie. Ez történelmi kihívást és igazi próbatételt jelent az ellátási láncok és a globális hálózatok számára. A DACHER szakértői szerint a logisztikai vállalatok partnerként és megoldásszállítóként keresettebbek, mint valaha.

A rugalmas logisztika tartja életben az ellátási láncokat

A világjárvány hatására a globális ellátási láncok több okból zavarokba ütköztek. A kínai és dél-amerikai nemzetközi kikötők a koronavírus vagy a sztrájkok miatt kénytelenek korlátozni kapacitásukat,  a Srí Lanka-i viharok és az ausztráliai kikötők bezárása zavart okoztak a globális ellátási láncokban az ázsiai-csendes-óceáni térségben. Nem is beszélve a fogyasztási cikkek iránti felgyülemlett keresletről az Egyesült Államokban, amely a több milliárd dolláros gazdaságélénkítő csomaggal együtt rekord mennyiségű importot eredményezett, ezzel együtt a továbbszállításhoz szükséges teherautókapacitás hiányát is. Ha ez még nem lenne elég, most a chipválság kerül a címlapokra.

A koronavírus lendületet ad a digitalizációnak, a félvezetőgyártók pedig küzdenek, hogy lépést tartsanak vele. Ennek jelentős következményei vannak: az olyan kulcsfontosságú iparágakban, mint az autóipar vagy a gépgyártás, leállt a termelés. A gyártók kénytelenek ügyfeleik türelmét kérni, és egyes esetekben ismét szüneteltetni a gyártósorokat.

A fellendülés hiányosságokat okoz

Szűk keresztmetszetek és anyaghiányok sújtják az ipart 2021-ben. Az okok sokrétűek. Ami azonban kulcsfontosságú az érdekeltek számára, az az, hogy ezek a szűk keresztmetszetek nem a válság, hanem a várva várt gazdasági fellendülés jelei. A müncheni ifo Intézet közgazdászai szerint a kapacitás- és anyaghiányban jelenleg semmi szokatlan nincs. Amikor a 2011-es gazdasági és pénzügyi válság után a gazdaság újra lendületbe jött, 19 százalékos volt az anyaghiány. A jelenlegi koronavírus válságban 64 százalékos hiány hátráltatja a gazdasági fellendülést - a közgazdászok ezt egyértelmű jelnek tekintik, hogy a világjárvány hatása még sokáig érezhető lesz.

Mindezek miatt a logisztikai vállalatok partnerként és megoldásszállítóként keresettebbek, mint valaha. A gazdasági fellendülés a jelenlegi körülmények között nem lehetséges kiterjedt és kiegyensúlyozott hálózatok nélkül.

A tengeri árufuvarozás tekintetében az európai kikötők jelenlegi konténerkapacitás-hiánya nyilvánvaló, a késések pedig mindennapossá váltak. Van azonban fény az alagút végén. "Még nem látjuk, hogyan alakulnak a világjárvány okozta feladási problémák a tengeren, a kikötőkben vagy a hátországban, és mennyi időbe telik majd a lemaradások felszámolása" - mondja Edoardo Podestà, a DACHSER légi és tengeri logisztikai igazgatója, hozzátéve, hogy a hajózási társaságok arra számítanak, hogy legalább az év végéig szinte minden kereskedelmi útvonalon helyreáll teljes a kihasználtság. Az elmúlt hónapokban tapasztalt zavarokat követően rendkívül nagy a keresletet a fogyasztási cikkek iránt, amelyet az amerikai gazdasági segélycsomag és az európai gazdasági fellendülés is ösztönöz. Ehhez jön még a bútorok, valamint az építő- és felújítási anyagok iránti erős kereslet. Az autóipar is kezd talpra állni az elmúlt két évben elszenvedett súlyos visszaesések után - hatalmas kereslet mutatkozik az autóalkatrészek szállítása iránt.

Ugyanakkor a tengeri fuvarozás magas díjai növelik a légi fuvarozás vonzerejét. Míg a válság előtt a légi áruszállítás mintegy tizenkétszer drágább volt, mint a tengeri, addig 2021 májusában "csak" hatszorosa volt a tengeri áruszállításnak. Az év első felében a DACHSER több mint 100 chartertevékenységet végzett, 12 különböző indulási és 15 különböző fogadó repülőteret szolgálva ki.      
     
Figyelembe véve a konténerszállító hajókon és az utasszállító repülőgépek rakterében  tapasztalható kapacitáshiányt, a DACHSER nem számít a helyzet jelentős enyhülésére 2021 második felében. Ez azt jelenti, hogy a fuvardíjak továbbra is magasak maradnak, aminek óhatatlanul megjelenik az áruk és így a logisztikai szolgáltatások árának alakulásában.

A gazdasági hatások közvetlenül tükröződnek a DACHSER-hálózaton és különösen a közúti logisztikai hálózaton áthaladó áruforgalom mennyiségében. A szárazföldi szállítás esetében a rakodási kapacitás és a járművezetők iránti igény jelentősen megnőtt. A DACHSER számos új intézkedéssel reagált a szűk keresztmetszetekre, a fuvarok tervezhetőségének átláthatóságára összpontosított, és a vállalat saját, hivatásos tehergépkocsi-vezetőiből álló munkacsoportot hozott létre. Az európai szárazföldi szállítási helyzet azonban továbbra is feszült. A tranzitterminálokban eltöltött üresjárati idő egyes esetekben jelentősen megnövekedett, ez csökkenti a hatékonyságot, hosszabbá teszi az értesítési folyamatokat, és növeli a költségeket. Aggasztó a fa jelenlegi magas ára, amely nagyban befolyásolja a raklapok árát; a csomagolóanyag-szolgáltatók már nem képesek a szükséges mennyiségű és minőségű raklapot biztosítani.

Ebben a különleges fellendülési helyzetben kulcsszerepet játszik a robusztus és kiegyensúlyozott hálózat. A világjárvány miatt hatalmas mennyiségű felhalmozódott termékkel kell megbirkózni. Vagy tárolják a termékeket egy későbbi, kedvezőbb időpontig, vagy különleges kedvezményes akciókkal próbálják piacra dobni őket. Ez azt jelenti, hogy a minőségi tényező még nagyobb jelentőségre tesz szert abban, hogy a logisztikai szolgáltatók kitűnjenek a versenytársak közül.

A piac elzárkózása nem megoldás

"Azt is látjuk, hogy ügyfeleink kifejezetten az ellátási láncuk biztonságát és rugalmasságát és rugalmasabb szállítási lehetőségeket vizsgálják"– tette hozzá Szabó Péter, a DACHSER magyarországi general managere. „Nem akarják teljesen átalakítani ellátási láncaikat, a regionális és globális termelési struktúrák intelligens keveréke jobb módja a jövőbeli válságokra való felkészülésnek. A raktározást is kiterjesztik regionálisan, hogy jobban védekezzenek az ellátási lánc megszakításai ellen.”            

Ez megmagyarázza, hogy miért lesznek minden eddiginél keresettebbek a rugalmasan strukturált logisztikai hálózatok; olyan hálózatok, amelyek képesek a különböző fuvarozókat a lehető legjobban kombinálni az ügyfél igényeit szem előtt tartva.

Balatoni büfét vennél még a nyár előtt? - mutatjuk mi a kínálat!

Jobban járhat az, aki idén akarna belevágni egy étteremvásárlásba vagy büfébérlésbe, legalábbis ami a bérleti vagy eladási árakat illeti.
2025. 05. 31. 03:00
Megosztás:

Mikor vegyük meg az EURÓT a nyaraláshoz? Árfolyam előrejelzés

Az EKB várhatóan 2025. június 5-én 25 bázisponttal csökkenti az alapkamatot, 2,00%-ra, ami a hetedik egymást követő kamatcsökkentés lenne egy év alatt. Ugyanakkor a júliusi ülésen valószínűleg szünetet tartanak a kamatcsökkentési ciklusban, mivel az infláció csak kissé haladja meg a 2%-os célt, és az alapkamat közelít a semleges szinthez.
2025. 05. 31. 02:00
Megosztás:

Ön melyik évben lett nyugdíjas? Annál szegényebb, minél régebben, mutatjuk miért

Minél régebben vonult valaki nyugdíjba, annál nehezebb anyagi helyzetbe kerül. MASZSZ: A választások előtti egyszeri támogatás helyett rendszerszintű nyugdíjreformra van szükség!
2025. 05. 31. 01:00
Megosztás:

Pakisztán Bitcoin tartalékot tervez – Mely kriptók érdemesek most a befektetésre?

A Las Vegasban megrendezett Bitcoin 2025 konferencián a pakisztáni kriptotanács vezetője, Bilal Bin Saqib alátámasztotta, hogy Pakisztán fővárosa, Iszlámábád stratégiai Bitcoin-tartalékot fog létrehozni.
2025. 05. 31. 00:01
Megosztás:

Több mint 15 milliárd forint osztalékot fizet a Telekom macedón leányvállalata

A Magyar Telekom leányvállalata, a Makedonski Telekom AD– Skopje pénteki közgyűlésén a 2024. üzleti év után 2,38 milliárd macedón dénár (2025. május 29-i árfolyamon számolva mintegy 15,65 milliárd forint) összegű osztalék kifizetéséről határozott - közölte a cég a tőzsde honlapján pénteken.
2025. 05. 30. 23:00
Megosztás:

Az IFUA Horváth Zöld Kerék díj idei nyertese az UBM Csoport és a K&H Csoport

2025-ben az UBM Csoport és a K&H Csoport nyerte el az IFUA Horváth Zöld Kerék díjat. Ez a díj hazai szervezetek környezeti fenntarthatósági törekvéseinek üzleti irányítási megoldásait ismeri el. A pályázatok elbírálásában az IFUA Horváth szakemberei mellett a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) vezetői is részt vettek.
2025. 05. 30. 22:00
Megosztás:

Beszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő

Megszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő - közölte az MTI-vel pénteken a Duna House Holding Nyrt., amelynek 100 százalékos tulajdonában áll az alapkezelő.
2025. 05. 30. 21:00
Megosztás:

Stratégiai cél, hogy Magyarország a burgonyatermesztés területén önellátóvá váljon

Az Agrárminisztérium (AM) kiemelten fontosnak tartja a belföldi burgonyatermesztés megerősítését, a gazdálkodók támogatását és az önellátás elérését – jelentette ki Hubai Imre, a tárca mezőgazdaságért felelős államtitkára a Mindent a burgonyáról című szakmai konferencián pénteken az AM pénteki közleménye szerint.
2025. 05. 30. 20:00
Megosztás:

Kezdő vállalkozások támogató központ nyílt Erdélyben

Kezdő vállalkozásokat támogató központ nyílt meg pénteken az erdélyi Sepsiszentgyörgyön, a Start Venture Studio (Start VS) feladata, hogy segítse a helyi startup-cégek nemzetközi terjeszkedését – tájékoztatta a szervezet pénteken az MTI-t.
2025. 05. 30. 19:30
Megosztás:

A medvék kilövése ellen tiltakoznak civilszervezetek Szlovéniában

Miután a szlovén természetierőforrás- és területrendezési minisztérium 206 medve kilövését engedélyezte, ami az országban élő populáció közel ötödét teszi ki, civilszervezetek tiltakozásba kezdtek a határozat ellen.
2025. 05. 30. 18:30
Megosztás:

A KÉSZ-csoport elkészítette Magyarország első integrált napelemes homlokzatburkolatát

A KÉSZ-csoport tagvállalata, a KÉSZ Metaltech Kft. kivitelezésében, az Eferte tervezőiroda tervei alapján elkészítették az ország első fotovoltaikus homlokzatát, amelynél a napelemek a homlokzatburkolattal egy síkban jelennek meg - közölte az építőipari cégcsoport az MTI-vel.
2025. 05. 30. 17:30
Megosztás:

Három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést

Magyar építészeti megoldások a világ élvonalában: három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken.
2025. 05. 30. 17:00
Megosztás:

GVH: sikerrel zárult a versenytársak közötti megállapodásokról szóló bírói képzés

Sikerrel zárult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), valamint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) közösen működtetett Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) bírói képzése, amely ezúttal a versenytársak közötti megállapodásokra összpontosított – közölte a GVH pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 16:30
Megosztás:

Kritikus a spanyol mezőgazdaság helyzete

A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek pénteken, sürgős intézkedéseket, köztük az ukrán gabonaimport korlátozását követelve.
2025. 05. 30. 16:00
Megosztás:

Klíma- és természeti kockázatokra is fókuszál az MNB

A megújuló energia részaránya történelmi csúcsot döntött Magyarországon, a zöld hitelezés is bővült a fenntartható tőkepiac fejlődése mellett. Az MNB célja, hogy transzparens módon támogassa a zöld átmenethez szükséges alkalmazkodást - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken az MTI-vel, miután megjelent saját környezeti fenntarthatósági kockázati elemzése és a tavalyi évről szóló Zöld pénzügyi jelentése is.
2025. 05. 30. 15:30
Megosztás:

Kutatás: a dolgozók visszatérnének, de már nem bármilyen irodába

Egy friss kutatás szerint az emberek 85 százaléka a home office-ból már szívesebben visszatérne az irodába - de nem mindegy, hogy milyenbe. A jövő a hibrid munkáé és az irodahoteleké.
2025. 05. 30. 15:00
Megosztás:

Eredményes évet zárt a NAVIGATOR: újabb akvizícióval folytatja dinamikus növekedését a BÉT ipari-tech holdingja

2024-ben folytatta növekedését, 2025 kapcsán pedig pozitív kilátásokat fogalmazott meg a NAVIGATOR Csoport: a menedzsment előzetes várakozásával összhangban 5 milliárd forintot megközelítő pro-forma konszolidált árbevétel mellett az EBITDA meghaladta az 500 millió forintot. A frissen bejelentett újabb akvizíciót követően a 2026-os stratégiai célok megerősítésre kerültek, és az elmúlt évekhez hasonlóan idén is fizet osztalékot részvényeseinek az innovatív ipari technológiák alkalmazásában élenjáró vállalatcsoportot építő társaság.
2025. 05. 30. 14:30
Megosztás:

Fontos változás: több bank is lecseréli egyes bankkártyáit

Több bank is komoly változásokat jelentett be a bankkártyáinál. Az Erste és a Raiffeisen Bank például Visára cseréli a MasterCard kártyáit, míg a MagNet Banknál egyetlen MasterCard kártyatípus lesz csak elérhető a jövőben.
2025. 05. 30. 14:00
Megosztás:

A NAV értesíti a vállalkozásokat az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallásról

Mintegy 70 ezer vállalkozástól várja az adóhivatal az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallást, melynek a június 2-ai határidejére felhívja az érintettek figyelmét. A cél az, hogy az adózók elkerüljék a súlyosabb szankciókat - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI-vel pénteken.
2025. 05. 30. 13:30
Megosztás:

Magyarul tanítja a Microsoft a mesterséges intelligenciát

A magyar nyelv szempontjából történelmi léptékű kötelezettségvállalást ért el a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Microsofttal szemben folytatott eljárásában, a globális technológiai vállalat 10 milliárdnyi magyar szó felhasználásával fejleszti saját mesterséges intelligencia (MI) alapú rendszereit, és az adatokat más fejlesztők számára is ingyenesen hozzáférhetővé teszi - közölte a versenyhatóság pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 12:30
Megosztás: