A Stadler világújdonsága: az RS ZERO szolnoki kocsiszekrénnyel

Az RS ZERO-val a vasúti járműgyártó a sikeres Regio-Shuttle RS1 modell utódját leplezte le múlt héten a Stadler a berlini gyárában. A járművet a szakmai közönségnek a világ vasúti járműiparának legjelentősebb eseményén, a berlini InnoTranson mutatja be a Stadler hivatalosan. Jelenleg két modern és környezetbarát hajtástechnológia áll rendelkezésre: a hidrogén és az akkumulátor. Mindkettő lehetővé teszi a jövőben a mellékvonalak szén-dioxid kibocsátásmentes üzemeltetését. A nem villamosított mellékvonalak számára környezetbarát megoldást kínáló innováció magyar kezek munkáját is dicséri, hiszen a prototípus kocsiszekrénye a Stadler szolnoki kocsiszekrény üzemében készült. A hazai hozzáadott értékkel készült RS ZERO új fejezetet nyithat a fenntartható mobilitás terén.

A Stadler világújdonsága: az RS ZERO szolnoki kocsiszekrénnyel

A Stadler múlt héten bemutatta az új RS ZERO prototípusát, a sikeres RS1 Regio-Shuttle innovatív utódját. Ez 28 éve a német regionális vasúti közlekedés egyik legnépszerűbb járműve, jelenleg mintegy 500 RS1 jármű üzemel Németországban és Csehországban. A Stadler erre a bevált technológiára alapozva, a legmodernebb, környezetbarát hajtásrendszereket építi be az új járműbe. Az RS ZERO opcionálisan hidrogén- és/vagy akkumulátoros meghajtással is rendelhető, és ezzel nemcsak új mércét állít fel a környezetbarát vasúti közlekedés terén, hanem világújdonságot is jelent. Az Európai Unió vasúti hálózatának kb 40%-a nem villamosított, és a pályák állapota ezeken a vonalakon nem engedi meg nehéz vasúti járművek közlekedtetését.  Magyarországon ez az arány 55%, ami mintegy 4400 kilométernyi pályaszakaszt jelent.  Ezekre a vonalakra ad környezetbarát megoldást az RS ZERO.

A haladás szimbóluma

Az RS ZERO a folytonosságot és az innovációt jelképezi. A Stadler folytatja az RS1 sikertörténetét, ugyanakkor az új, fenntartható hajtási megoldásokkal megfelel a jelen kihívásainak. Az RS ZERO megtartja az RS1 jellegzetes trapéz alakú ablakformáját, és modern LED-szárnnyal illeszkedik a futurisztikus formatervbe.

„A Regio-Shuttle RS1 fontos része a Stadler történetének. Az utolsó járművet 11 évvel ezelőtt adtuk át. Most nagy örömömre szolgál, hogy ennek a sikertörténetnek egy új fejezetét kezdjük el az RS ZERO-val, amellyel tovább bővíthetjük technológiai vezető szerepünket az alternatív hajtástechnológiák területén” - mondta Peter Spuhler, a Stadler csoport igazgatótanácsának elnöke.

Technológiai nyitottság és fenntarthatóság

Magyarországon a vasútvonalak 55 százaléka nem villamosított, amely mintegy 4400 kilométernyi olyan vasúti hálózatot jelent, amelyre környezetbarát megoldást kell találni. A közlekedési átállás célja az is, hogy jelentősen több forgalmat tereljen át a vasútra - ennek érdekében nem csak Európában, hanem Magyarországon is a régi és nem villamosított vonalakat újra kell aktiválni. Az RS ZERO akkumulátoros és hidrogénhajtással megoldást kínál a szén-dioxid kibocsátásmentes üzemeltetésre ezeken a vonalakon. Mindegy, hogy ezek a vonalak villamosítottak, vagy hidrogéntöltő állomásokat vagy töltőszigeteket igényelnek. Minden jármű a vasúthálózat mindenkori adottságaihoz igazítható. Könnyű kialakításának és 18 tonna alatti tengelyterhelésének köszönhetően ideálisan alkalmas gazdaságilag vonzó szállítási szolgáltatás létrehozására még az alacsony forgalmi sűrűségű másodlagos útvonalakon is.

„Az RS ZERO prototípussal nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az akkumulátoros FLIRT Akku után a berlini telephelyen szereljük össze a következő alternatív hajtástechnológiájú járművet” - magyarázza Jure Mikolčić, a Stadler németországi divíziójának vezérigazgatója. „Technológiai nyitottságunknak köszönhetően mindig a megfelelő járművet tudjuk kínálni ügyfeleinknek, és ezzel hozzájárulunk a közlekedés átalakításához.”

Kényelem és rugalmasság

Az RS ZERO egy- és kétrészes kivitelben is elérhető, és 70-től akár 150 utasig kínál ülőhelyet. Alacsony padlószint, tágas és lépcsőmentes alacsonypadlós kialakítás és akadálymentesség jellemzi, ami különösen előnyös a mozgáskorlátozott utasok számára.

„Célunk egy különösen könnyű jármű kifejlesztése volt, amely lehetővé teszi a másodlagos útvonalakon való emissziómentes közlekedést” - hangsúlyozza Ansgar Brockmeyer, a vállalatcsoport marketingért és értékesítésért felelős ügyvezető alelnöke. „Az RS ZERO-val egy olyan vonatot kínálunk ügyfeleinknek, amely a hatékonyságot a maximális kényelemmel ötvözi, és a lehető legnagyobb mértékű akadálymentes közlekedést biztosítja minden utas számára.”

A Berlinben bemutatott RS ZERO prototípusa egy egykocsis, hidrogénhajtású jármű, amelynek kocsiszekrénye magyar szakemberek munkájával a Stadler szolnoki üzemben készült, amely mára a legnagyobb ilyen üzem a vállalatcsoporton belül. A Stadler számos módosítási opciót mutat be a kerékpárok, babakocsik és nagyméretű csomagok szállítására, multifunkcionális térrel, társalgó- és komfortzónákkal, normál és privát ülésekkel, kerekesszékesek számára kialakított térrel, WC-vel és vonatirodával.

A prototípus belső berendezésénél különös hangsúlyt fektettek a fenntartható anyagok használatára. A padlóburkolat például mintegy 98 százalékban megújuló nyersanyagokból készült, és mentes a szintetikus gumitól valamint lágyítószerektől. Az oldalfalak burkolata újrahasznosított anyagokból, többek között PET-palackokból készült, a beépített légkondicionáló rendszer pedig rendkívül klímabarát hűtőközeggel működik.

Mikor vegyük meg az EURÓT a nyaraláshoz? Árfolyam előrejelzés

Az EKB várhatóan 2025. június 5-én 25 bázisponttal csökkenti az alapkamatot, 2,00%-ra, ami a hetedik egymást követő kamatcsökkentés lenne egy év alatt. Ugyanakkor a júliusi ülésen valószínűleg szünetet tartanak a kamatcsökkentési ciklusban, mivel az infláció csak kissé haladja meg a 2%-os célt, és az alapkamat közelít a semleges szinthez.
2025. 05. 31. 02:00
Megosztás:

Ön melyik évben lett nyugdíjas? Annál szegényebb, minél régebben, mutatjuk miért

Minél régebben vonult valaki nyugdíjba, annál nehezebb anyagi helyzetbe kerül. MASZSZ: A választások előtti egyszeri támogatás helyett rendszerszintű nyugdíjreformra van szükség!
2025. 05. 31. 01:00
Megosztás:

Pakisztán Bitcoin tartalékot tervez – Mely kriptók érdemesek most a befektetésre?

A Las Vegasban megrendezett Bitcoin 2025 konferencián a pakisztáni kriptotanács vezetője, Bilal Bin Saqib alátámasztotta, hogy Pakisztán fővárosa, Iszlámábád stratégiai Bitcoin-tartalékot fog létrehozni.
2025. 05. 31. 00:01
Megosztás:

Több mint 15 milliárd forint osztalékot fizet a Telekom macedón leányvállalata

A Magyar Telekom leányvállalata, a Makedonski Telekom AD– Skopje pénteki közgyűlésén a 2024. üzleti év után 2,38 milliárd macedón dénár (2025. május 29-i árfolyamon számolva mintegy 15,65 milliárd forint) összegű osztalék kifizetéséről határozott - közölte a cég a tőzsde honlapján pénteken.
2025. 05. 30. 23:00
Megosztás:

Az IFUA Horváth Zöld Kerék díj idei nyertese az UBM Csoport és a K&H Csoport

2025-ben az UBM Csoport és a K&H Csoport nyerte el az IFUA Horváth Zöld Kerék díjat. Ez a díj hazai szervezetek környezeti fenntarthatósági törekvéseinek üzleti irányítási megoldásait ismeri el. A pályázatok elbírálásában az IFUA Horváth szakemberei mellett a Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) vezetői is részt vettek.
2025. 05. 30. 22:00
Megosztás:

Beszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő

Megszüntette tevékenységét az Impact Alapkezelő - közölte az MTI-vel pénteken a Duna House Holding Nyrt., amelynek 100 százalékos tulajdonában áll az alapkezelő.
2025. 05. 30. 21:00
Megosztás:

Stratégiai cél, hogy Magyarország a burgonyatermesztés területén önellátóvá váljon

Az Agrárminisztérium (AM) kiemelten fontosnak tartja a belföldi burgonyatermesztés megerősítését, a gazdálkodók támogatását és az önellátás elérését – jelentette ki Hubai Imre, a tárca mezőgazdaságért felelős államtitkára a Mindent a burgonyáról című szakmai konferencián pénteken az AM pénteki közleménye szerint.
2025. 05. 30. 20:00
Megosztás:

Kezdő vállalkozások támogató központ nyílt Erdélyben

Kezdő vállalkozásokat támogató központ nyílt meg pénteken az erdélyi Sepsiszentgyörgyön, a Start Venture Studio (Start VS) feladata, hogy segítse a helyi startup-cégek nemzetközi terjeszkedését – tájékoztatta a szervezet pénteken az MTI-t.
2025. 05. 30. 19:30
Megosztás:

A medvék kilövése ellen tiltakoznak civilszervezetek Szlovéniában

Miután a szlovén természetierőforrás- és területrendezési minisztérium 206 medve kilövését engedélyezte, ami az országban élő populáció közel ötödét teszi ki, civilszervezetek tiltakozásba kezdtek a határozat ellen.
2025. 05. 30. 18:30
Megosztás:

A KÉSZ-csoport elkészítette Magyarország első integrált napelemes homlokzatburkolatát

A KÉSZ-csoport tagvállalata, a KÉSZ Metaltech Kft. kivitelezésében, az Eferte tervezőiroda tervei alapján elkészítették az ország első fotovoltaikus homlokzatát, amelynél a napelemek a homlokzatburkolattal egy síkban jelennek meg - közölte az építőipari cégcsoport az MTI-vel.
2025. 05. 30. 17:30
Megosztás:

Három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést

Magyar építészeti megoldások a világ élvonalában: három hazai iskolaépület kapott nemzetközi elismerést - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) pénteken.
2025. 05. 30. 17:00
Megosztás:

GVH: sikerrel zárult a versenytársak közötti megállapodásokról szóló bírói képzés

Sikerrel zárult a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), valamint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) közösen működtetett Versenyügyi Regionális Oktatási Központjának (ROK) bírói képzése, amely ezúttal a versenytársak közötti megállapodásokra összpontosított – közölte a GVH pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 16:30
Megosztás:

Kritikus a spanyol mezőgazdaság helyzete

A spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére figyelmeztettek a legnagyobb szakmai érdekképviseletek pénteken, sürgős intézkedéseket, köztük az ukrán gabonaimport korlátozását követelve.
2025. 05. 30. 16:00
Megosztás:

Klíma- és természeti kockázatokra is fókuszál az MNB

A megújuló energia részaránya történelmi csúcsot döntött Magyarországon, a zöld hitelezés is bővült a fenntartható tőkepiac fejlődése mellett. Az MNB célja, hogy transzparens módon támogassa a zöld átmenethez szükséges alkalmazkodást - közölte a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénteken az MTI-vel, miután megjelent saját környezeti fenntarthatósági kockázati elemzése és a tavalyi évről szóló Zöld pénzügyi jelentése is.
2025. 05. 30. 15:30
Megosztás:

Kutatás: a dolgozók visszatérnének, de már nem bármilyen irodába

Egy friss kutatás szerint az emberek 85 százaléka a home office-ból már szívesebben visszatérne az irodába - de nem mindegy, hogy milyenbe. A jövő a hibrid munkáé és az irodahoteleké.
2025. 05. 30. 15:00
Megosztás:

Eredményes évet zárt a NAVIGATOR: újabb akvizícióval folytatja dinamikus növekedését a BÉT ipari-tech holdingja

2024-ben folytatta növekedését, 2025 kapcsán pedig pozitív kilátásokat fogalmazott meg a NAVIGATOR Csoport: a menedzsment előzetes várakozásával összhangban 5 milliárd forintot megközelítő pro-forma konszolidált árbevétel mellett az EBITDA meghaladta az 500 millió forintot. A frissen bejelentett újabb akvizíciót követően a 2026-os stratégiai célok megerősítésre kerültek, és az elmúlt évekhez hasonlóan idén is fizet osztalékot részvényeseinek az innovatív ipari technológiák alkalmazásában élenjáró vállalatcsoportot építő társaság.
2025. 05. 30. 14:30
Megosztás:

Fontos változás: több bank is lecseréli egyes bankkártyáit

Több bank is komoly változásokat jelentett be a bankkártyáinál. Az Erste és a Raiffeisen Bank például Visára cseréli a MasterCard kártyáit, míg a MagNet Banknál egyetlen MasterCard kártyatípus lesz csak elérhető a jövőben.
2025. 05. 30. 14:00
Megosztás:

A NAV értesíti a vállalkozásokat az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallásról

Mintegy 70 ezer vállalkozástól várja az adóhivatal az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallást, melynek a június 2-ai határidejére felhívja az érintettek figyelmét. A cél az, hogy az adózók elkerüljék a súlyosabb szankciókat - közölte a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI-vel pénteken.
2025. 05. 30. 13:30
Megosztás:

Magyarul tanítja a Microsoft a mesterséges intelligenciát

A magyar nyelv szempontjából történelmi léptékű kötelezettségvállalást ért el a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Microsofttal szemben folytatott eljárásában, a globális technológiai vállalat 10 milliárdnyi magyar szó felhasználásával fejleszti saját mesterséges intelligencia (MI) alapú rendszereit, és az adatokat más fejlesztők számára is ingyenesen hozzáférhetővé teszi - közölte a versenyhatóság pénteken az MTI-vel.
2025. 05. 30. 12:30
Megosztás:

Az MI valós hatása a munkaerőpiacra: Kik nyernek, kik alkalmazkodnak?

A mesterséges intelligencia már nemcsak egy divatszó. Eszköz lett belőle. Zavaró tényező. Sőt, sok szempontból játékszabály-módosító a munkaerőpiacon. Egyes ágazatok sebességet váltanak, mások irányt, a munkavállalók pedig próbálnak lépést tartani, vagy inkább elébe menni a változásoknak.
2025. 05. 30. 12:00
Megosztás: