A Stadler világújdonsága: az RS ZERO szolnoki kocsiszekrénnyel
A Stadler múlt héten bemutatta az új RS ZERO prototípusát, a sikeres RS1 Regio-Shuttle innovatív utódját. Ez 28 éve a német regionális vasúti közlekedés egyik legnépszerűbb járműve, jelenleg mintegy 500 RS1 jármű üzemel Németországban és Csehországban. A Stadler erre a bevált technológiára alapozva, a legmodernebb, környezetbarát hajtásrendszereket építi be az új járműbe. Az RS ZERO opcionálisan hidrogén- és/vagy akkumulátoros meghajtással is rendelhető, és ezzel nemcsak új mércét állít fel a környezetbarát vasúti közlekedés terén, hanem világújdonságot is jelent. Az Európai Unió vasúti hálózatának kb 40%-a nem villamosított, és a pályák állapota ezeken a vonalakon nem engedi meg nehéz vasúti járművek közlekedtetését. Magyarországon ez az arány 55%, ami mintegy 4400 kilométernyi pályaszakaszt jelent. Ezekre a vonalakra ad környezetbarát megoldást az RS ZERO.
A haladás szimbóluma
Az RS ZERO a folytonosságot és az innovációt jelképezi. A Stadler folytatja az RS1 sikertörténetét, ugyanakkor az új, fenntartható hajtási megoldásokkal megfelel a jelen kihívásainak. Az RS ZERO megtartja az RS1 jellegzetes trapéz alakú ablakformáját, és modern LED-szárnnyal illeszkedik a futurisztikus formatervbe.
„A Regio-Shuttle RS1 fontos része a Stadler történetének. Az utolsó járművet 11 évvel ezelőtt adtuk át. Most nagy örömömre szolgál, hogy ennek a sikertörténetnek egy új fejezetét kezdjük el az RS ZERO-val, amellyel tovább bővíthetjük technológiai vezető szerepünket az alternatív hajtástechnológiák területén” - mondta Peter Spuhler, a Stadler csoport igazgatótanácsának elnöke.
Technológiai nyitottság és fenntarthatóság
Magyarországon a vasútvonalak 55 százaléka nem villamosított, amely mintegy 4400 kilométernyi olyan vasúti hálózatot jelent, amelyre környezetbarát megoldást kell találni. A közlekedési átállás célja az is, hogy jelentősen több forgalmat tereljen át a vasútra - ennek érdekében nem csak Európában, hanem Magyarországon is a régi és nem villamosított vonalakat újra kell aktiválni. Az RS ZERO akkumulátoros és hidrogénhajtással megoldást kínál a szén-dioxid kibocsátásmentes üzemeltetésre ezeken a vonalakon. Mindegy, hogy ezek a vonalak villamosítottak, vagy hidrogéntöltő állomásokat vagy töltőszigeteket igényelnek. Minden jármű a vasúthálózat mindenkori adottságaihoz igazítható. Könnyű kialakításának és 18 tonna alatti tengelyterhelésének köszönhetően ideálisan alkalmas gazdaságilag vonzó szállítási szolgáltatás létrehozására még az alacsony forgalmi sűrűségű másodlagos útvonalakon is.
„Az RS ZERO prototípussal nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az akkumulátoros FLIRT Akku után a berlini telephelyen szereljük össze a következő alternatív hajtástechnológiájú járművet” - magyarázza Jure Mikolčić, a Stadler németországi divíziójának vezérigazgatója. „Technológiai nyitottságunknak köszönhetően mindig a megfelelő járművet tudjuk kínálni ügyfeleinknek, és ezzel hozzájárulunk a közlekedés átalakításához.”
Kényelem és rugalmasság
Az RS ZERO egy- és kétrészes kivitelben is elérhető, és 70-től akár 150 utasig kínál ülőhelyet. Alacsony padlószint, tágas és lépcsőmentes alacsonypadlós kialakítás és akadálymentesség jellemzi, ami különösen előnyös a mozgáskorlátozott utasok számára.
„Célunk egy különösen könnyű jármű kifejlesztése volt, amely lehetővé teszi a másodlagos útvonalakon való emissziómentes közlekedést” - hangsúlyozza Ansgar Brockmeyer, a vállalatcsoport marketingért és értékesítésért felelős ügyvezető alelnöke. „Az RS ZERO-val egy olyan vonatot kínálunk ügyfeleinknek, amely a hatékonyságot a maximális kényelemmel ötvözi, és a lehető legnagyobb mértékű akadálymentes közlekedést biztosítja minden utas számára.”
A Berlinben bemutatott RS ZERO prototípusa egy egykocsis, hidrogénhajtású jármű, amelynek kocsiszekrénye magyar szakemberek munkájával a Stadler szolnoki üzemben készült, amely mára a legnagyobb ilyen üzem a vállalatcsoporton belül. A Stadler számos módosítási opciót mutat be a kerékpárok, babakocsik és nagyméretű csomagok szállítására, multifunkcionális térrel, társalgó- és komfortzónákkal, normál és privát ülésekkel, kerekesszékesek számára kialakított térrel, WC-vel és vonatirodával.
A prototípus belső berendezésénél különös hangsúlyt fektettek a fenntartható anyagok használatára. A padlóburkolat például mintegy 98 százalékban megújuló nyersanyagokból készült, és mentes a szintetikus gumitól valamint lágyítószerektől. Az oldalfalak burkolata újrahasznosított anyagokból, többek között PET-palackokból készült, a beépített légkondicionáló rendszer pedig rendkívül klímabarát hűtőközeggel működik.