Apad a profit, nőnek a költségek a cégeknél - Lassul a magyar marketingipar lendülete

Kihívásokkal teli piacon, de alapvetően stabilan működnek a marketing-iparághoz köthető hazai cégek. Azonban a gyengülés jelei már látszódnak: az árbevételek jól alakultak, de elindult a profit csökkenése, a költségek pedig elszabadultak – derült ki az iparág gazdasági teljesítményét mérő Marketing Indexből. A 33 ezer vállalkozás pénzügyi adatait feldolgozó kutatás szerint szinte az összes területen jól láthatóak a koncentrálódás jelei, az ágazat cégeinek száma csökkent, a főváros dominanciája megkerülhetetlen, míg a bevétel 80 százaléka a cégek kevesebb mint 20 százalékánál összpontosul. 2025-től az eredmények fenntartása egyre nagyobb kihívás. Az iparágban egyelőre nem látszik erős, pozitív trendforduló, ezért kulcskérdés, hogy a piaci szereplők hogyan igazodnak ehhez a helyzethez.

Apad a profit, nőnek a költségek a cégeknél - Lassul a magyar marketingipar lendülete

Hiánypótló összefoglaló született a magyar marketingszakma cégeinek teljesítményéről, gazdasági hozzáadott értékéről: idén is megjelent a Marketing Index, amely a szektoron belül egyedülálló adatmennyiséget dolgozott fel. Mintegy 33 ezer marketing-iparághoz köthető vállalkozás 2025. augusztus 1-ig feldolgozott pénzügyi beszámolója alapján készült.

A Marketing Index 2020-ban indult először útjára és azóta évről évre követi a marketingszakma gazdasági mozgásait. Többek között kiderül belőle, hogyan alakul a társas és egyéni vállalkozók aránya, hol koncentrálódik az árbevétel, melyik ágazatban lódultak meg leginkább a költségek, mennyire tudják megvetni a lábukat az új belépők a piacon.

A mutatót a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), a Positive Adamsky (PDKY) és az OPTEN szakemberei számolják ki a tőzsdei indexek mintájára. Az ágazatokat kilenc ismérv alapján vizsgálták: az árbevétel változása, cégek számának változása, személy jellegű ráfordítások trendvonalai, befizetett adó aránya, átlagos létszámarányos árbevétel, EBIDTA-arány változás, eladósodottság változása, likviditási mutató elmozdulása, létszámváltozás.

Az árbevétel nő, a profit vékonyodik

„A Marketing Index legfrissebb adataiból azt látjuk, hogy kihívásokkal és küzdelmekkel teli a piac, de a megélések ellenére alapvetően stabilan működik. Az Index 2020-ban 10 ezer pontos bázisértékről indult, 2024-ben pedig elérte a 15 709 pontot. Részben az induló év (2020) alacsony bázisának köszönhető az elmúlt öt évben látott folyamatos növekedés. Az utolsó három üzleti évet vizsgálva (2022, 2023, 2024) a növekedési görbe bár továbbra is pozitív tartományban maradt, de lényegesen laposabb. Azt is látjuk, hogy az árbevétel-arányos eredmény 2024-re csökkenésnek indult. A költségoldalon a bérköltségek és az ahhoz kapcsolódó adóterhek emelkedése jelentős nyomást gyakorol a profitabilitásra. Érdekes trend a piaci koncentráció kettőssége is: miközben az árbevétel 80 százalékát a vállalkozások kevesebb mint 20 százaléka realizálja, a piac továbbra is kifejezetten fragmentált. Nagyszámú kisebb cég és egyéni vállalkozás működik, ami a verseny intenzitását és az üzleti modellek sokszínűségét erősíti” – mondta Hinora Bálint, a Positive Adamsky (PDKY) group CEO-ja, és a BKIK Marketing Osztály elnöke. 

Fogy a levegő a reklámügynökségeknél

A Marketing Index két komponensből áll, az egyik a szűken vett marketingszolgáltató tevékenységek, így a reklámügynökségek, a médiareklám, a direkt marketing, a PR és a piackutatás. Míg a másik az olyan kiegészítő marketingszolgáltató tevékenységeket tartalmazza, mint a rendezvényszervezés, média és sajtó, digitális produkció, hang- és képművészet, nyomdaipar.

A vizsgált területek közül a reklámügynökségi index 2020 óta több mint 60 százalékkal nőtt, de 2024-ben lassabb tempóra váltott. A mutató 16 145 pontnál állt meg, ami 3,5 százalékkal haladja meg a 2023-as év adatát. 

Az árbevétel ugyan közel 8 százalékkal bővült, de a személyi jellegű ráfordítások több mint 20 százalékos ugrása nyomán a szegmens EBITDA mutatója (üzemi eredménye) enyhén visszacsúszott. Ez azt jelenti, hogy a nyereséges működés fenntartása egyre nagyobb kihívást jelent a vállalatoknak. A piac gerincét a rengeteg kis forgalmú ügynökség adja, ugyanakkor a volumeneket néhány nagyvállalat dominanciája határozza meg: a bevétel 80 százaléka a cégek 14,9 százalékánál koncentrálódik. Szintén a piac koncentrációját erősíti, hogy míg a cégek száma csökkent, a foglalkoztatottaké nőtt. Az adatokból az is kiderült, hogy a társas vállalkozások körében konszolidáció zajlik, azonban az egyéni vállalkozások növekvő jelenléte a piac széttöredezettségét erősíti. Az indexben mért likviditási mutató elmozdulása enyhe gyengülést jelez, ami arra utal, hogy a vállalatok rövid távú tartalékai kevésbé erősödtek, mint korábban. Az eladósodottság ugyanakkor stabil maradt. 

Tartja magát a médiareklám, de ott a figyelmeztetés

A médiareklám-index 2024-re 14 568-ra emelkedett, ez közel 46 százalékos növekedést jelent: a szektor nemcsak túlélte a gazdasági hullámzásokat, hanem tartós növekedési pályára állt. A bővülés motorja az árbevétel dinamikus emelkedése volt, a forgalom 2024-re 436,4 milliárd forintra nőtt. Beszédes adat, hogy öt év alatt a létszám közel 40 százalékkal, a személyi jellegű ráfordítások pedig több mint 110 százalékkal nőttek. Ezen a területen is az látszik az adatokból, hogy a vállalkozások többsége kis árbevétellel működik, miközben a teljes piac forgalmának 80 százalékát az összes szereplő mindössze 6 százaléka adja. Külön figyelmet érdemel az EBITDA-arány, amely 2024-ben 4 százalékkal javult, ez azt mutatja, hogy a cégek a növekvő forgalmat nemcsak megtartották, hanem egyre hatékonyabban tudják nyereséggé alakítani. 

PR-cégek: több a bevétel, de hová tűnik a profit?

A PR-szegmens indexe 2024-ben 15 026 ponton állt, ami új csúcs, és öt év alatt közel 50 százalékos ugrást jelent. A szektorban foglalkoztatottak száma szintén közel a duplájára, 1477 főre nőtt. Az árbevétel 35,8 milliárd forint volt az elmúlt évben, ami 7,3 százalékos emelkedést jelent éves szinten. Az adatokból azonban az is látszik, hogy a költségek egyre gyorsabban szaladnak, és a profit egyre vékonyabbra húzódik. A személyi jellegű ráfordítások például 12 százalékkal nőttek, így az EBITDA ráta gyengült. A vállalkozások arányát nézve fontos változás ált be: a PR-piac egyre inkább az egyéni vállalkozások terepe lett, miközben a társas cégek száma csökken, és a megszűnések aránya emelkedik. A PR esetében is erősen koncentrálódik a piac, a teljes forgalom 80 százalékát mindössze 91 cég adja, ami a szereplők közel 13 százalékát jelenti. 

Feszes tempó a rendezvényeseknél, lendületben a filmszektor

Egyedi helyzetben van a kísérőágak közé tartozó rendezvényszektor, ennek az indexe 2024-ben 24 903 pontnál állt meg. A koronavírus-járvány kitörése ezt az iparágat erősen megtépázta, 2021-ben és 2022-ben már robusztus emelkedés látszott, azóta viszont a dinamika fokozatosan mérséklődik, 2024-ben az árbevétel 11 százalékkal bővült. Itt is megjelenik a piaci koncentráció: a foglalkoztatottak száma is nőtt, de közben a cégszám enyhén csökkent, a nagyobb szereplők kerülnek előnybe. A költségek oldalán azonban egyre erőteljesebb a nyomás: a személyi jellegű ráfordítások több mint 24 százalékkal ugrottak meg, miközben a hatékonysági mutatók (EBITDA-arány) csak mérsékelten javultak. 

Az elemzésből kiderül az is, hogy a filmgyártást is magában foglaló kép- és hangművészet alszektor indexe már majdnem elérte a 19 ezer pontot. A szegmens teljes árbevétele 2024-ben meghaladta a 421 milliárd forintot, ami öt év alatt több mint kétszeres bővülést jelent. A növekedés mögött egyértelműen a nagyobb szereplők állnak: a teljes bevétel négyötödét mindössze a cégek 5,8 százaléka, azaz 205 vállalkozás adja. Ez extrém koncentrációt jelez, ahol a kisebb cégek sokasága inkább statisztál, mintsem valódi súlyt képvisel. A foglalkoztatottak száma öt év alatt 70 százalékkal nőtt. A személyi jellegű ráfordítások ezzel párhuzamosan szinte robbanásszerűen emelkedtek: öt év alatt közel négyszeres a szorzó. A munkaerő továbbra is a szektor motorja, de a költségek súlya folyamatosan szűkíti a jövedelmezőséget.

Média: kevesebb szereplő, nagyobb központosítás

A szektor indexe 2020 és 2024 között folyamatosan emelkedett, 10 ezer pontról 12 215-re nőtt, ami közel 22 százalékos bővülést jelent. Ez alapján a média- és sajtópiac egy stabilan építkező szegmens benyomását kelti. A növekedés motorja egyértelműen az árbevétel, amely 2023-hoz képest is 9 százalékkal emelkedett. Ugyanakkor a cégszám trendszerű csökkenése, arra utal, hogy a kisebb szereplők lassan kikopnak, és a piac inkább a konszolidáció felé tart.
A humán erőforrásra fordított kiadások markáns emelkedése mutatja, hogy a tartalomgyártás és a szakértelem értéke tovább nő – ugyanakkor ez költségoldalon egyre nagyobb terhet is jelent. Ezt erősíti, hogy az EBITDA-arány 2024-ben 13 százalékkal visszaesett, ami jelzi, hogy a növekvő bevételt nem sikerült ugyanolyan hatékonysággal profittá alakítani. 

2026 sok mindent eldönthet a piacon

Hinora Bálint hozzátette, a makrokörnyezet erős nyomást gyakorol az üzleti szektor egészére, és a Marketing Index adatai egyértelműen jelzik: a 2024-es pénzügyi beszámolókban már elindult az árbevétel-arányos eredmény mérséklődése. A 2025-ös év várhatóan választ ad arra, hogy az ágazat eredménye tovább csökken-e, vagy sikerül a stabilitás mellett valamekkora növekedést is produkálni. 

A legfontosabb kérdés az, hogy a piaci szereplők hogyan igazodnak majd ehhez a tartós kihíváshelyzethez. Idén és jövőre fokozódhat a verseny a munkaerőpiacon, a bérek fenntarthatósága és a teljesítményarányos jövedelmezőség is veszélybe kerülhet. A 2026-os év egyik legnagyobb tétje az lehet, hogy a cégek mennyiben képesek új üzleti modellekkel, hatékonyságnövelő beruházásokkal vagy új kompetenciákkal reagálni. Bár a bizonytalanság továbbra is meghatározó, a most meghozott döntések alapozhatják meg a szektor következő stabilitási ciklusát.

MNB: új alelnöke lehet a Magyar Nemzeti Banknak

Banai Péter Benőt november 25-én hallgatja meg az Országgyűlés Gazdasági bizottsága a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elemzésekért, pénzforgalomért és jegybanki programokért felelős alelnök-jelöltjeként, miután Virág Barnabás lemondott a megbízatásáról - közölte az MNB pénteken az MTI-vel.
2025. 11. 21. 14:00
Megosztás:

Tízmilliókért keltek el a magyar kortárs festők művei – Keserü Ilona festménye 42 millió forintot ért

A Virág Judit Galéria 17. Háború utáni és kortárs aukcióján Keserü Ilona egyik újabb alkotása ért el magas leütési árat, 42 millió forintot. A teremben más híres kortárs művészek alkotásainál is repkedtek a tízmilliók. Bak Imre 1989-es nagyméretű remekműve 24 millió forintos leütési áron talált gazdára, Lantos Ferenc érett korszakának expresszív geometrikus kompozíciójánál pedig a kikiáltási ár kétszeresénél, 18 millió forintnál koppant a kalapács.
2025. 11. 21. 13:30
Megosztás:

Most fog igazán meglátszani, mit okoz az Airbnb-tiltás

A többi belvárosi kerülethez képest nem változtatta meg drasztikusan a VI. kerület lakáspiacát a tavalyi terézvárosi Airbnb-t tiltó rendelet. Az eladó és a kiadó lakások kínálata, valamint a hirdetési árak alakulása alapján a terézvárosi lakástulajdonosok egyelőre kivártak, és nem dobták piacra tömegesen Airbnb-s lakásaikat. A zenga.hu elemzési vezetője szerint viszont a Kúria legutóbbi döntése nyomán a magán és egyéb szálláshelyek tulajdonosai közül a közeljövőben többen is eladóként jelenhetnek meg a piacon.
2025. 11. 21. 13:00
Megosztás:

Évi 80-90 milliárd forintos adócsökkentést jelenthet a vállalkozásoknak a 11 pontos csomag

Évi 80-90 milliárd forintos adócsökkentést jelenthet a vállalkozásoknak a 11 pontos adócsökkentési és adóegyszerűsítési csomag - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) kis- és középvállalkozások fejlesztéséért, technológiáért és védelmi iparért felelős államtitkára a TV2 Mokka című műsorában péntek reggel.
2025. 11. 21. 12:30
Megosztás:

Mélyrepülésben a Dogecoin: kritikus támasz szint tört meg, folytatódik a medvetrend

A Dogecoin, a legismertebb mémcoin, technikai összeomláson megy keresztül: a 0,15 dolláros támasz szint átszakadt, a piac pedig továbbra is a medvék uralma alatt áll. Miközben a teljes kriptopiac extrém félelem állapotába süllyedt, a DOGE mozgása technikai szempontból is komoly aggodalomra ad okot. Vajon megáll a zuhanás, vagy újabb mélypontok jönnek?
2025. 11. 21. 12:00
Megosztás:

Lassult az OECD harmadik negyedévi GDP-növekedése

A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) tagállamainak gazdasága 0,2 százalékkal nőtt az idei harmadik negyedévben az előző három hónaphoz képest, amikor nagyobb, 0,4 százalékos bővülést mértek - áll a szervezet honlapján.
2025. 11. 21. 11:30
Megosztás:

Megerősítette a Vajda-Papír „B+” minősítését a Scope Ratings

A Scope Ratings megerősítette a Vajda-Papír Kft. kibocsátói és fedezetlen kötvényminősítését „B+” szinten. A minősítés megerősítése azt tükrözi, hogy a cégcsoport pénzügyi alapjai továbbra is erősek, miközben a cég nagyszabású beruházási programot indított a növekedés és versenyképesség hosszú távú biztosítása érdekében.
2025. 11. 21. 11:00
Megosztás:

Brutális zuhanás a kriptopiacon: a Bitcoin 85 ezer dollár alá esett, 2 milliárd dollárnyi pozíciót likvidáltak

A kriptopiac történetének egyik legsötétebb hónapját éli novemberben, miután a Bitcoin árfolyama meredeken, 85 ezer dollár alá zuhant – ezzel gyakorlatilag eltörölve az év eddigi nyereségét. A pánik elérte az altcoinokat is, miközben intézményi befektetők tömegesen menekülnek, és a piac félelemindexe rég nem látott mélységekbe süllyedt. Mi történt pontosan, és mi jöhet ezután?
2025. 11. 21. 10:30
Megosztás:

A volatilitás a kötvénypiacon is megfigyelhető volt, gyenge volt a zöld kötvények kereslete

A piac által régóta hiányolt munkaerőpiaci adatok megjelenését követően a tízéves hozam közel öt bázispontos esés után visszatért a 4,1%-os szintre.
2025. 11. 21. 10:00
Megosztás:

Turbulens napot követően erős mínuszban zártak a vezető amerikai indexek

Volatilis napot zártak tegnap az amerikai tőzsdék. Az Nvidia pozitív eredményei rallyt eredményeztek, a lelkesedés viszont hamar alábbhagyott, a munkaerőpiaci adatok pedig tovább növelték a kamatpályával kapcsolatos bizonytalanságot, így a vezető tengerentúli indexek mínuszban zártak csütörtökön.
2025. 11. 21. 09:30
Megosztás:

A kedvező Nvidia-jelentést követően emelkedtek az európai tőzsdék

Az európai részvények csütörtökön pluszban zártak, miután az AI-piac meghatározó szereplője, az Nvidia kedvező eredményei csökkentették az AI-lufi körüli aggodalmakat.
2025. 11. 21. 09:00
Megosztás:

Így költenek a magyarok karácsonykor - friss kutatás

Idén a legtöbben 25-50 ezer forintot szánnak összesen a karácsonyi ajándékokra. A nagy többség nem nyújtózik tovább annál, amennyit a havi jövedelme vagy a spórolt pénze enged, áruhitelben vagy egyéb, banki kölcsönben csak kevesen gondolkodnak.
2025. 11. 21. 08:30
Megosztás:

Alig vitték idén a babaváró hitelt, de most fordulhat a kocka

Nem sikerült fényesen az első három negyedév a babaváró hitel szempontjából, hiszen eddigi mélypontjára jutott a frissen megkötött szerződések száma és összege is – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. Az utolsó negyedévben viszont fordulhat a kocka: az Otthon Start hitel megjelenése vélhetően jót tett a babaváró iránti keresletnek is.
2025. 11. 21. 08:00
Megosztás:

Fél évben belül NAV ellenőrzésre számít a cégek többsége

Az európai kereslet visszaesése és a digitális átállás miatt aggódnak leginkább a hazai vállalatok – mutat rá az EY közel 200 pénzügyi és adóvezető körében készített felmérése. A tanácsadó cég éves adókonferenciáján bemutatott kutatásából kiderül, hogy a megkérdezett társaságok többsége fél éven belül adóellenőrzésre számít.
2025. 11. 21. 07:30
Megosztás:

Az EP-nek haladéktalanul meg kell kezdenie az ukrajnai korrupciós ügyek kivizsgálását

Elképesztőnek és példátlan demokratikus visszaélésnek nevezte csütörtökön Deutsch Tamás a Fidesz európai parlamenti képviselője, hogy az Európai Parlament többsége nem engedte napirendre venni az Ukrajnában napokban kirobbant korrupciós ügyek megtárgyalását.
2025. 11. 21. 06:30
Megosztás:

184 milliárd forintos adózás előtti eredménnyel zárta az év első három negyedévét az MBH Bank

Az MBH Bank eredményesen zárta a 2025-ös év első kilenc hónapját: a társaság továbbra is magas jövedelmezőséggel, szilárd tőkemegfeleléssel és likviditási pozícióval rendelkezik. A bankcsoport az idei év első kilenc hónapjában jelentős, több mint 184,3 milliárd forintos korrigált adózás előtti eredményt ért el, a korrigált tőkearányos megtérülési mutatója pedig 18,1%.
2025. 11. 21. 05:30
Megosztás:

Az érdeklődő vállalkozók már jelentkezhetnek a SEED Alapítvány Országos Vállalkozói Mentorprogramjára

Személyes támogatással, valódi tapasztalattal, bizonyított eredményekkel folytatódik a Kormány és az Európai Unió társfinanszírozásával, 1,5 milliárd forintos keretből megvalósuló Országos Vállalkozói Mentorprogram. A program 2025 és 2027 között 400 hazai vállalkozó személyre szabott fejlesztését és mentori támogatását célozza, kiemelt figyelemmel a női, fiatal, generációváltó és társadalmi vállalkozásokra. Az érdeklődő vállalkozók a https://seed.hu/szintlepes/ weboldalon jelentkezhetnek a mentorprogramra.
2025. 11. 21. 05:00
Megosztás:

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító kisebbségi tulajdonosát

A Waberer’s csoport kivásárolja a Magyar Posta Biztosító Zrt. kisebbségi tulajdonosát, és 100 százalékos tulajdonrészt szerez a biztosítóban - tette közzé a Waberer’s International Nyrt. a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján csütörtökön.
2025. 11. 21. 04:30
Megosztás:

Mennyire gondolkodik előre és gondoskodik magáról a magyar?

Az Öngondoskodási Index 2025 kutatás szerint a tudatos pénzügyi tervezés egyre inkább beépül a mindennapokba. A magyar lakosság pénzügyi tudatossága tovább erősödik, és ez leglátványosabban a fiatalok körében figyelhető meg.
2025. 11. 21. 04:00
Megosztás:

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat

Átadták a Pénzügyi Tudatosság Fejlesztéséért Díjakat csütörtökön a Nemzetgazdasági Minisztériumban (NGM), az idén három diák, öt pedagógus és egy oktatási intézmény részesült az elismerésben.
2025. 11. 21. 03:30
Megosztás: