Az AI és a nemzetközi piacterek nyomása alatt a magyar webshopok

Optimisták, de óvatosak a hazai webáruházak: 80 százalék árbevétel-növekedésre számít 2025-ben, közel ötödük pedig kifejezetten jelentős bővüléssel kalkulál. Az újonnan indult webshopok a legbizakodóbbak: 91 százalékuk növekedést prognosztizál, több mint harmaduk (38%) pedig másfélszeres árbevétel-növekedést tervez. A webshopok 9 százaléka 2025-ben indult, ami továbbra is az e-kereskedelem iránti erős vállalkozási kedvre utal.
A háttérben ugyanakkor komoly működési nehézségek húzódnak meg. A legnagyobb problémát a válaszadók szerint az új vásárlók megszerzése (64%) és a vásárlási gyakoriság növelése (62%) jelenti. Emellett jelentős terhet ró a kereskedőkre a marketingmenedzsment (48%) és a visszatérő vevők megtartása (44%). A tőkehiány és a finanszírozási korlátok (37%) továbbra is akadályozzák a fejlődést.
„Mindezek ellenére töretlen a bizalom a digitális piac bővülése iránt. Részben azért, mert az online értékesítés még mindig alacsonyabb belépési küszöböt kínál, mint a fizikai kereskedelem. Webshopot indítani továbbra is jó befektetés, a fizikai üzletek számára pedig az online jelenlét stratégiai növekedési lehetőséget jelent” – mutat rá Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.
A nemzetközi szereplők beléptek a határon, a hazai webshopok alig lépnek át rajta
A globális verseny hatása egyre inkább érzékelhető. A kínai hátterű Temu 2025-ös hazai megjelenése látványos piaci átrendeződést hozott: a kereskedők 33 százaléka forgalomcsökkenést tapasztalt az agresszíven árazó versenytárs miatt, mindössze 2 százalékuk vélte úgy, hogy a Temu megjelenése pozitív hatással volt a forgalmára.
A válaszadók tapasztalatai szerint szinte minden értékesítési kategóriában forgalomcsökkenés volt érezhető . A visszaesés leggyakrabban a „Játék, ajándék”, „Ruházat, sportruházat”, „Lakberendezés”, „Barkács és kert”, valamint a „Szépségápolás, kozmetikumok” szegmensekben jelentkezett.
A nemzetközi piacterek jelenléte tudatosabb működésre kényszeríti a hazai szereplőket, ugyanakkor rávilágít arra is, hogy a magyar webáruházak nemzetközi jelenléte továbbra is gyenge.
A felmérést kitöltő webáruházak többsége továbbra is kizárólag belföldön értékesít: mindössze 19 százalékuk működik külpiacokon, közülük is csupán minden második van jelen legalább öt országban – vagyis a nemzetközi működés inkább kivétel, mint szabály.
A terjeszkedést komoly akadályok nehezítik: a külföldi vevők megszerzése (51%) és a piacismeret hiánya (50%) a legfőbb gátló tényezők. Emellett a finanszírozási problémák (28%), az eltérő rendszerekhez való technikai illeszkedés (29%), valamint az adózási és jogi megfelelés (27%) is gyakran akadályt gördít a magyar webshopok nemzetközi ambíciói elé.
Bankkártya lett az új készpénz
A fizetési szokásokban is átalakulás figyelhető meg. 2025-re a bankkártyás online fizetés vált a leggyakrabban használt móddá (35%), miközben a készpénzes utánvét részesedése – bár csökkenő – még mindig 28 százalék. A bankkártyás utánvét aránya 21 százalék, a banki átutalásé 19 százalék.
A webáruházak egyre szélesebb fizetési kínálattal igyekeznek alkalmazkodni a vásárlói elvárásokhoz: jelentősen nőtt azon webshopok aránya, amelyek elérhetővé tették az online bankkártyás, mobiltárcás, mentett kártyás, valamint SZÉP- és egészségpénztári fizetéseket is. Ez nemcsak a vásárlói élményt javítja, hanem a konverziós arányokra is pozitív hatással van.
„A kutatás eredményei egyértelműen igazolják, hogy a vásárlók a gyors, kényelmes és biztonságos megoldásokat keresik, a zökkenőmentes fizetési folyamat pedig kulcsfontosságú a bizalom építésében és a kosárelhagyás csökkentésében. Egy webshop számára ma már a versenyképesség múlik az olyan innovációkon, mint a hamarosan Magyarországon is elérhető Click to Pay, amely a kártyaadatok beírása nélkül kínál egyszerre kényelmes és biztonságos fizetést.. ” – emelte ki Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője.
A fizetési kínálat bővítése egyre több e-kereskedőnél napirendre kerül: a válaszadó webshopok 28 százaléka az elmúlt évben új fizetési lehetőségeket vezetett be, vagy a meglévő rendszereket fejlesztette tovább – elsősorban a vásárlói élmény javítása érdekében.
A döntések hátterében sok esetben a fogyasztói elvárások állnak: a válaszadók ötöde (20%) szerint az új fizetési megoldások bevezetését közvetlenül a vásárlói igények és szokások indokolták. Ez is azt mutatja, hogy a kereskedők egyre inkább alkalmazkodnak a felhasználók elvárásaihoz.
Már tízből hat webáruházban dolgozik AI „munkatárs”
A mesterséges intelligencia látványos térnyerése már kézzelfogható a hazai e-kereskedelemben: a webáruházak 62 százaléka már jelenleg is használ AI-alapú megoldásokat, további 26 százalékuk pedig a közeljövőben tervezi azok bevezetését. Az AI leggyakoribb felhasználási területei közé tartozik a termékleírások és marketingszövegek generálása (86%), valamint a képek előállítása és szerkesztése (66%). Emellett egyre elterjedtebb az AI használata az elemzések (36%), piackutatás (36%), stratégiaalkotás (34%) és ügyfélszolgálat (25%) területén is.
Az AI-eszközöket átlagosan három-négy különböző területen használják a webshopok. Az ügyfélszolgálati chatbotok főként gyakori kérdések megválaszolásában, termékajánlásban és az első szintű panaszkezelésben segítik a munkát.
„Ma már az számít luxusnak, ha valaki nem használ mesterséges intelligenciát az e-kereskedelemben. A lehetőségek száma szinte követhetetlen, és nem minden kereskedőnek van ideje vagy erőforrása külön rendszereket integrálni. Ezért a Shoprenteren belül olyan célzott AI-funkciókat biztosítunk, amelyek segítik a napi működést – a szövegírástól, képgeneráláson át az elemzésig” – mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.
Az e-kereskedők túlnyomó többsége (83%) úgy véli, hogy az AI már most is érezhetően átalakítja az online értékesítés kulcsfolyamatait, vagy rövid időn belül teljesen új szintre emeli azokat.
Az eredmények is azt mutatják, hogy a hazai e-kereskedelem jövője az alkalmazkodás képességén, az innovációkra való nyitottságon és a digitális megoldások tudatos integrációján múlik. A mesterséges intelligencia csak addig jelent valódi versenyelőnyt, amíg kézzelfogható értéket teremt a vásárlók számára. Rab Máté szerint a hosszú távú siker kulcsa az, hogy a technológiai újításokat mindig a vásárlói élmény szolgálatába állítsuk.
A 2025-ös kutatás részletes eredményei szabadon letölthetők a Nagy Webáruház Felmérés hivatalos weboldaláról.