Az autómegosztási piac robbanásszerűen növekszik Európában

Az okostelefonok elterjedése, a vezető technológiákhoz való egyszerű hozzáférés, a globalizációval együtt járó társadalmi változások, valamint a felerősödő környezeti aggodalmak nem csak az autómegosztó rendszerek megszületését segítették elő, de robbanásszerű növekedését is ösztönzik.

Az autómegosztási piac robbanásszerűen növekszik Európában

A közösségi közlekedés piaca 2010-11 környéként indult jelentős növekedésnek, és az akkori 1 millió felhasználószám kevesebb mint egy évtized alatt közel megtízszereződött. Az érdeklődés (és a piac) dinamikus növekedését jól mutatja, hogy a szakemberek mintegy 36 millió közösségi autófelhasználót várnak 2025-re. Ezzel együtt az egész ágazat értéke is dinamikusan növekszik: a Global Market Insights előrejelzése szerint a szektor összértéke 2024-re eléri a közel 11 milliárd dollárt. Jelenleg Nyugat-Európa és az Egyesült Államok vezet az autómegosztás területén, de a szakértők szerint Ázsia lesz a következő leggyorsabb növekedést mutató földrajzi terület.

Autómegosztás: az egyik legjobb dolog, ami a városi közlekedéssel történhet

Az autómegosztó szolgálatásokkal a legtöbb nyugat európai nagyváros vezetése örömmel együttműködik. Számukra olyan kedvezményeket biztosítanak, mint például külön, dedikált parkolóhelyek a belvárosban, buszsáv szabad használata, vagy a belső égésű motorral hajtott gépkocsik elől elzárt zónákba való szabad behajtás. A városüzemeltetők az ilyen ösztönző megoldásoktól várják a városi gépjárművek számának, a dugók és torlódások, valamint a légszennyezés csökkenését. Ezen túlmenően az intelligens városokkal összefüggésben a hatóságok természetesen közlekedési adatokat is gyűjtenek, amik pedig jelentős segítséget nyújtanak számukra a későbbi infrastrukturális fejlesztések tervezésében.

Fontos a sikeres működéshez: a közösségi autómegosztó vállalkozások sikerének kulcsfontosságú feltétele a városonkénti nagy lakosságszám és a magas népsűrűség. Ez a két ok, amiért a szolgáltatók olyan nagyvárosokra koncentrálnak, mint Hamburg, Berlin, Milánó – vagy nálunk: Budapest.

Új szereplők a piacon

Bár az autómegosztást általában olyan cégekhez kötik, amelyek már fuvarozással foglalkoznak, az elmúlt években újabb hatalmas szereplők érkeztek az iparágba – azok az energiavállalatok, amelyek izgalmas lehetőséget látnak a közlekedés elektromos járművekre és alternatív üzemanyagokra való átállításában. Ez a tendencia már ma jól látható Lengyelországban, ahol a PGE Nowa Energia (Lengyel Energia Csoport, amely állami tulajdonú állami villamosenergia-vállalat és Lengyelország legnagyobb áramtermelő vállalata) megszerezte a 4Mobility, a Varsóban jelen lévő prémium autómegosztó szolgáltatások irányító részesedését. 

Idehaza is szárnyal az autómegosztás: a Jövő Mobilitása Szövetség információi szerint 2021-ről 2022-re 25 százalékkal növekedett a 3 hazai autómegosztó szolgáltatás felhasználóinak száma – tavaly Magyarországon összesen 23 millió kilométert tettek meg az ügyfelek a GreenGo, MOL Limo, és a ShareNow autóival. Budapest útjain összesen közel 1500 autó bérelhető perc alapon vagy egész napra, ami azt jelenti, hogy autónként átlagosan 15.330 kilométert tettek meg a felhasználók egy év alatt.

Európai kitekintés

Amíg Európa 130 nagyvárosában mintegy 50 különböző szolgáltató működik, és általánosságban igaz rájuk, hogy mögöttük leginkább olyan nagy szolgáltatók állnak, mint a SHARE NOW, a Free2Move vagy a Zity, addig Kelet-Európában a függetlenebb és kockázatitőke-finanszírozású szereplők is fontosak. Meglepő módon Oroszország az egyik legnagyobb és az egyik leggyorsan növekvő autómegosztó piac a világon: a két legnagyobb autómegosztó szolgáltató együttesen több mint 37 000 járművet telepített olyan városokban, mint Moszkva, Szentpétervár és Szocsi.

Néhány érdekes adat a témában:
•    2050-re a világ lakosságának 68%-a várhatóan városokban fog élni
•    Egy átlagos személygépkocsit napunk 2-4 %-ában használjuk
•    Európai városokba minden 1000 lakosra 600 gépjármű jut ma
•  Angliában a gépjárművezetők 28%-a kipróbálta már az autómegosztást és 21%-a informális, baráti alapon is megosztja a gépjárművét a barátaival és munkatársaival

Elektromos autózás

Az autómegosztó szolgáltatók egyre inkább „villamosítják” a flottájukat, aminek egyik legfontosabb oka a felhasználók egyre erősödő környezettudatossága, illetve a szigorodó CO2-kibocsátási célok. A teljesen elektromos flottával történő szolgáltatás legismertebb hazai példája a kizárólag elektromos gépjárművekből álló flottát üzemeltető GreenGo. Nyugat Európában már számos olyan szolgáltató van, amelyik 100%-osan csak elektromos gépjárműveket használ – ilyenek:

Mindemellett egyre többen tűzik ki célul, hogy pár év múlva kizárólag elektromos flottájuk lesz (pl. Mobility Carsharing – Svájc).

Magyarországi úttörő: GreenGo

Hat évvel ezelőtt, 2016 novemberében indította autómegosztó szolgáltatását 45 autóval, 25 négyzetkilométeres területtel a GreenGo, Magyarországon elsőként. Az indulás óta 11-szeresére, 500 autóra bővült a flotta, négyszeresére növekedett a szolgáltatási terület. Egy valami azonban nem változott: a mai napig a GreenGo az egyetlen cég, amely tisztán elektromos flottával rendelkezik. A cég indulása óta közel 4000 tonna szén-dioxidtól kímélte meg a környezetet, a rekorder GreenGo felhasználó pedig már 2397 alkalommal vette igénybe a cég szolgáltatását, amely az évek során folyamatosan fejlődött. Bevezették például a hosszabb utakhoz a kedvezményes napidíjat, így már nem csak Budapesten belül használhatók a cég elektromos autói, hanem akár vidéki útra is igénybe vehetők. Az egy bérlés alatt eddig megtett leghosszabb út 1600 km volt.

Jövő tavasszal megindulhat az építőipar fellendülése

Az idei 15-20%-os visszaesés után jövő tavasszal már érezhető lesz az építőipar fellendülése – állítják szakértők.
2024. 11. 24. 05:00
Megosztás:

A globális egészségügy 2025-ös kilátásai – elhízás, öregedés, Kína és Amerika a reflektorfényben

Az egészségügy fundamentumai továbbra is stabilak, így a befektetőknek változatlanul javasolt előnyben részesíteni az egészségügyi eszközök, a menedzselt ellátás és az orvostechnológia alszektorokat, ezek közép- és hosszú távon a biofarma-területnél jobban teljesítenek majd. Az ágazat általános vonzereje ellenére a Fidelity szakértői úgy vélik, hogy a befektetések során igen szelektívnek kell lennünk, és a jövőben érdemes az olyan jó minőségű vállalkozások felkutatására törekedni, amelyek hosszú távon a legjobb helyzetben lesznek ahhoz, hogy kiemelkedő hozamot érjenek el.
2024. 11. 24. 04:00
Megosztás:

Nők 40 éves nyugdíj - készülj fel a változásokra!

Az év végéhez közeledve gyakran előfordul, hogy a nyugdíjkorhatár betöltésétől még hosszú évekre lévő személy készülődni kezd a nyugdíjba vonulásra, ahogy mondani szokták: összeszámíttatja az éveit. Különösen gyakran teszik ezt azok a hölgyek, akik a nők kedvezményes nyugellátását, a „nők 40”-et tervezik igénybe venni, és egészen pontosan szeretnék tudni, hogy ez mikortól lehetséges számukra.
2024. 11. 24. 03:00
Megosztás:

Azért hangosabb a TV reklám hangja, mert közben megfigyelnek téged is !?

Miért hangosabb a reklám hangja a műsoroknál? A hangos reklámok pszichológiája és a TV készüléken keresztüli megfigyelés.
2024. 11. 24. 02:00
Megosztás:

Változás jön a villanyszámláknál 2025. január 1-től!

2025. január 1-jétől újabb mikrovállalkozások válnak jogosulttá a villamos energia egyetemes szolgáltatás igénybevételére, akik 2022. június 18-án nem egyetemes szolgáltatótól vételeztek, vagy ezen dátumot követően alakultak meg.
2024. 11. 24. 01:00
Megosztás:

Legjobb kriptovaluta befektetések 2025-ben: Melyik öt érmét ajánlják a szakértők?

A kriptovaluták világa 2025-re továbbra is jelentős növekedési potenciállal kecsegtet, amit a decentralizált pénzügyek (DeFi), a blokklánc technológia fejlődése és a metaverzumok térnyerése táplál.
2024. 11. 23. 23:59
Megosztás:

Az AgroVIR Kft. felvásárolja a NEXT Farming szoftver magyarországi operációját

Az AgroVIR Kft. és a FarmFacts Hungary Kft. tájékoztatja az érintetteket, hogy az AgroVIR Kft. 2024. november 13-án 100%-os tulajdonrészt vásárolt a NEXT Farming szoftver forgalmazójában, a FarmFacts Hungary Kft.-ben, amelynek korábbi tulajdonosa a németországi BayWa AG és a FarmFacts GmbH volt. Az AgroVIR Kft. és a FarmFacts Hungary Kft. tájékoztatja az érintetteket, hogy az AgroVIR Kft. 2024. november 13-án 100%-os tulajdonrészt vásárolt a NEXT Farming szoftver forgalmazójában, a FarmFacts Hungary Kft.-ben, amelynek korábbi tulajdonosa a németországi BayWa AG és a FarmFacts GmbH volt.
2024. 11. 23. 23:00
Megosztás:

Robbanásszerű nyereségek várhatók: Catzilla, Cardano vagy TRX az év végi sikerhez?

Ahogy az év vége közeledik, a kriptopiac pezseg a magas hozamot ígérő lehetőségektől. A Catzilla, Cardano és TRX a befektetők érdeklődését felkeltő top választások közé emelkedtek.
2024. 11. 23. 22:00
Megosztás:

Így szigorították a KRESZ-t Olaszországban

Zéró toleranciát vezet be a kábítószeres befolyásoltság alatti gépkocsivezetés ellen a római parlamentben megszavazott új közúti törvény, amely tiltja a mobiltelefonok vezetés közbeni használatát is, és szigorítja az elektromos rollerekét, amelyek esetében is kötelező lesz a biztosítás.
2024. 11. 23. 21:00
Megosztás:

Gazdaságos otthonfelújítás: tippek a modern hatásért

A lakásfelújítás egyszerre több szerepet is betölt: egyrészt persze szebbé és esztétikusabbá teszi otthonunkat, emellett segíthet abban, hogy az ingatlant új funkciókkal lássuk el, növeljük értékét és olyan környezetet teremtsünk saját magunk számára, ami tökéletesen megfelel az igényeinknek.
2024. 11. 23. 20:00
Megosztás:

Tíz észak-európai NATO-tagország tartott közös hadgyakorlatot

Brit vezetéssel tíz észak-európai NATO-tagország tartott közös hadgyakorlatot Lettországban.
2024. 11. 23. 19:00
Megosztás:

Magyarország nem kér a gazdasági hidegháborúból

Magyarország a gazdasági semlegességgel és a kormány mögött lévő erős felhatalmazással képes arra, hogy a nyomásgyakorlás ellenére is kimaradjon a gazdasági hidegháborúból - jelentette ki Varga Mihály pénzügyminiszter a Tranzit közéleti rendezvényen Zalakaroson a tárca szombati közleménye szerint.
2024. 11. 23. 18:00
Megosztás:

Szijjártó Péter: a Gazprombank szankciós listára helyezése veszélyezteti az energiabiztonságot

Az orosz Gazprombank amerikai szankciós listára helyezésével szándékosan veszélybe kívánják sodorni egyes közép-európai országok energiaellátásának biztonságát, a magyar kormány viszont partnereivel együtt dolgozik a megoldáson - tájékoztatott pénteken Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter.
2024. 11. 23. 17:00
Megosztás:

Magyarország eddigi legnagyobb energiatárolója épül Szolnokon

Magyarország eddigi legnagyobb energiatárolója épül Szolnokon - mondta az Energiaügyi Minisztérium (EM) parlamenti államtitkára szombaton a minisztérium Facebook oldalára feltöltött videójában.
2024. 11. 23. 15:00
Megosztás:

ÉKM: decembertől a csalókat is büntetik a tengelysúlymérő kapuk

December elsejétől elindul a továbbfejlesztett tengelysúlymérő rendszer. Az ország 189 helyszínén, összesen 280 forgalmi sávot figyelő ellenőrzőkapuk a jövőben a csalókkal szemben is hatékonyan fel tudnak lépni - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) szombaton reggel az MTI-vel.
2024. 11. 23. 14:00
Megosztás:

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
2024. 11. 23. 13:00
Megosztás:

Mélyponton a magyar vállalati innováció

A K&H innovációs index 2024 második félévi eredményei a hazai vállalatok innovációs teljesítményének aggasztó mértékű visszaesését mutatják. Az index, amely a 300 millió forint éves árbevétel feletti magyarországi társas vállalkozások innovációs aktivitását méri, ezúttal mindössze 26 pontos értéket ért el, ami jelentős csökkenés az előző időszakhoz képest, és a mérés elindulása óta mért legrosszabb teljesítmény. A magyarországi cégek innovációs hajlandósága és teljesítménye továbbra is messze elmarad az ideális szinttől egy olyan gazdasági környezetben, ahol a hazai nagy- és közepes vállalatok is elég borúlátóan ítélik meg a jövőt.
2024. 11. 23. 12:00
Megosztás:

Elérheti az FXGuys az 1 dollárt novemberben? Itt van minden, amit tudnia kell

Az FXGuys a kriptovaluták világának figyelem középpontjába került, mint az egyik vezető PropFi projekt, $FXG tokenje pedig hatalmas potenciált mutat. Egyedi staking jutalmaival és iparágvezető Trader Funding Programjával az FXGuys továbbra is ígéretes altcoinként pozicionálja magát.
2024. 11. 23. 10:00
Megosztás:

A vezetés iránytűje: japán filozófia mentheti meg a cégvezetőket?

A mai bizonytalan és kiszámíthatatlan időkben a cselekedeteink céljának ismerete nemcsak erőt, hanem fókuszt és irányt is adhat számunkra – legyen szó magánéletről, karrierről vagy a csapatok vezetéséről. Bodo B. Schlegelmilch, a WU Executive Academy dékánja, és Klara Palucki, az MBA program menedzsere és az ikigai szakértője, azt vizsgálták, hogy az ikigai, az ősi japán filozófia, hogyan segíthet megtalálni ezt a célt, miközben fenntartható vezetési gyakorlatokat is kínál.
2024. 11. 23. 09:00
Megosztás:

Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben

A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a kivárás jellemzi, jövőre azonban fellendülést várnak a szegmensben a BDO Corporate Finance szakértői. Az ipari-logisztikai és irodapiacon a túlkínálat és kihasználatlansági ráták növekedése jelenthet kihívást, míg a kiskereskedelmi és szállodapiac visszatérő kereslete pozitív jeleket mutat. 2025-ben a befektetők számára a rugalmasság kulcsfontosságú lesz, hiszen a piac minden szegmense eltérő növekedési kilátásokkal bír – hívta fel a figyelmet Máté Viktor, a BDO Corporate Finance új, ingatlantanácsadási igazgatója.
2024. 11. 23. 08:00
Megosztás: