Az autómegosztási piac robbanásszerűen növekszik Európában

Az okostelefonok elterjedése, a vezető technológiákhoz való egyszerű hozzáférés, a globalizációval együtt járó társadalmi változások, valamint a felerősödő környezeti aggodalmak nem csak az autómegosztó rendszerek megszületését segítették elő, de robbanásszerű növekedését is ösztönzik.

Az autómegosztási piac robbanásszerűen növekszik Európában

A közösségi közlekedés piaca 2010-11 környéként indult jelentős növekedésnek, és az akkori 1 millió felhasználószám kevesebb mint egy évtized alatt közel megtízszereződött. Az érdeklődés (és a piac) dinamikus növekedését jól mutatja, hogy a szakemberek mintegy 36 millió közösségi autófelhasználót várnak 2025-re. Ezzel együtt az egész ágazat értéke is dinamikusan növekszik: a Global Market Insights előrejelzése szerint a szektor összértéke 2024-re eléri a közel 11 milliárd dollárt. Jelenleg Nyugat-Európa és az Egyesült Államok vezet az autómegosztás területén, de a szakértők szerint Ázsia lesz a következő leggyorsabb növekedést mutató földrajzi terület.

Autómegosztás: az egyik legjobb dolog, ami a városi közlekedéssel történhet

Az autómegosztó szolgálatásokkal a legtöbb nyugat európai nagyváros vezetése örömmel együttműködik. Számukra olyan kedvezményeket biztosítanak, mint például külön, dedikált parkolóhelyek a belvárosban, buszsáv szabad használata, vagy a belső égésű motorral hajtott gépkocsik elől elzárt zónákba való szabad behajtás. A városüzemeltetők az ilyen ösztönző megoldásoktól várják a városi gépjárművek számának, a dugók és torlódások, valamint a légszennyezés csökkenését. Ezen túlmenően az intelligens városokkal összefüggésben a hatóságok természetesen közlekedési adatokat is gyűjtenek, amik pedig jelentős segítséget nyújtanak számukra a későbbi infrastrukturális fejlesztések tervezésében.

Fontos a sikeres működéshez: a közösségi autómegosztó vállalkozások sikerének kulcsfontosságú feltétele a városonkénti nagy lakosságszám és a magas népsűrűség. Ez a két ok, amiért a szolgáltatók olyan nagyvárosokra koncentrálnak, mint Hamburg, Berlin, Milánó – vagy nálunk: Budapest.

Új szereplők a piacon

Bár az autómegosztást általában olyan cégekhez kötik, amelyek már fuvarozással foglalkoznak, az elmúlt években újabb hatalmas szereplők érkeztek az iparágba – azok az energiavállalatok, amelyek izgalmas lehetőséget látnak a közlekedés elektromos járművekre és alternatív üzemanyagokra való átállításában. Ez a tendencia már ma jól látható Lengyelországban, ahol a PGE Nowa Energia (Lengyel Energia Csoport, amely állami tulajdonú állami villamosenergia-vállalat és Lengyelország legnagyobb áramtermelő vállalata) megszerezte a 4Mobility, a Varsóban jelen lévő prémium autómegosztó szolgáltatások irányító részesedését. 

Idehaza is szárnyal az autómegosztás: a Jövő Mobilitása Szövetség információi szerint 2021-ről 2022-re 25 százalékkal növekedett a 3 hazai autómegosztó szolgáltatás felhasználóinak száma – tavaly Magyarországon összesen 23 millió kilométert tettek meg az ügyfelek a GreenGo, MOL Limo, és a ShareNow autóival. Budapest útjain összesen közel 1500 autó bérelhető perc alapon vagy egész napra, ami azt jelenti, hogy autónként átlagosan 15.330 kilométert tettek meg a felhasználók egy év alatt.

Európai kitekintés

Amíg Európa 130 nagyvárosában mintegy 50 különböző szolgáltató működik, és általánosságban igaz rájuk, hogy mögöttük leginkább olyan nagy szolgáltatók állnak, mint a SHARE NOW, a Free2Move vagy a Zity, addig Kelet-Európában a függetlenebb és kockázatitőke-finanszírozású szereplők is fontosak. Meglepő módon Oroszország az egyik legnagyobb és az egyik leggyorsan növekvő autómegosztó piac a világon: a két legnagyobb autómegosztó szolgáltató együttesen több mint 37 000 járművet telepített olyan városokban, mint Moszkva, Szentpétervár és Szocsi.

Néhány érdekes adat a témában:
•    2050-re a világ lakosságának 68%-a várhatóan városokban fog élni
•    Egy átlagos személygépkocsit napunk 2-4 %-ában használjuk
•    Európai városokba minden 1000 lakosra 600 gépjármű jut ma
•  Angliában a gépjárművezetők 28%-a kipróbálta már az autómegosztást és 21%-a informális, baráti alapon is megosztja a gépjárművét a barátaival és munkatársaival

Elektromos autózás

Az autómegosztó szolgáltatók egyre inkább „villamosítják” a flottájukat, aminek egyik legfontosabb oka a felhasználók egyre erősödő környezettudatossága, illetve a szigorodó CO2-kibocsátási célok. A teljesen elektromos flottával történő szolgáltatás legismertebb hazai példája a kizárólag elektromos gépjárművekből álló flottát üzemeltető GreenGo. Nyugat Európában már számos olyan szolgáltató van, amelyik 100%-osan csak elektromos gépjárműveket használ – ilyenek:

Mindemellett egyre többen tűzik ki célul, hogy pár év múlva kizárólag elektromos flottájuk lesz (pl. Mobility Carsharing – Svájc).

Magyarországi úttörő: GreenGo

Hat évvel ezelőtt, 2016 novemberében indította autómegosztó szolgáltatását 45 autóval, 25 négyzetkilométeres területtel a GreenGo, Magyarországon elsőként. Az indulás óta 11-szeresére, 500 autóra bővült a flotta, négyszeresére növekedett a szolgáltatási terület. Egy valami azonban nem változott: a mai napig a GreenGo az egyetlen cég, amely tisztán elektromos flottával rendelkezik. A cég indulása óta közel 4000 tonna szén-dioxidtól kímélte meg a környezetet, a rekorder GreenGo felhasználó pedig már 2397 alkalommal vette igénybe a cég szolgáltatását, amely az évek során folyamatosan fejlődött. Bevezették például a hosszabb utakhoz a kedvezményes napidíjat, így már nem csak Budapesten belül használhatók a cég elektromos autói, hanem akár vidéki útra is igénybe vehetők. Az egy bérlés alatt eddig megtett leghosszabb út 1600 km volt.

A kriptovaluták felnőtté válása: Hogyan lett a blockchain a digitális gazdaság alapja

A 2025-ös év mérföldkő lett a kriptovaluták világában. Már nemcsak spekulációról vagy új technológiák teszteléséről van szó — a blokklánc immár valódi gazdasági motort jelent, amely integrálódik a globális pénzügyi rendszerbe. A világ digitális jövője egyre inkább a decentralizált technológiákra épül.
2025. 10. 24. 12:00
Megosztás:

1300 milliárd dollárra nőhet 2030-ra a globális vállalati és befektetési banki piac

A vállalati és befektetési banki szolgáltatások piaca (corporate and investment banking - CIB) a következő években átlagosan évi 4 százalékkal növekedhet és 2030-ra meghaladhatja az 1045 milliárd dollárt, a nem banki pénzügyi intézmények (NBFI) bevételeivel együtt pedig elérheti az 1300 milliárd dollárt - derül ki a Boston Consulting Group (BCG) nemzetközi tanácsadó éves szektorális jelentéséből.
2025. 10. 24. 11:00
Megosztás:

Ingyenes képzéseket tart az IPOSZ a mesterséges intelligenciáról és a vállalkozói készségekről

Nemzetközi együttműködésben ingyenes képzéseket tart az Ipartestületek Országos Szövetsége (IPOSZ) a mesterséges intelligenciáról és a vállalkozói készségekről a magyar kis és középvállalkozásoknak.
2025. 10. 24. 10:00
Megosztás:

Cardano és DOGE gyenge visszapattanást mutatnak, miközben a $TAP 55%-ot robbant! Az elemzők 35-szörös növekedést jósolnak a negyedik negyedévben

A Cardano és a Dogecoin árfolyamának gyenge visszapattanása továbbra is fennálló eladási nyomásra utal.
2025. 10. 24. 09:00
Megosztás:

Alig mozdult péntekre a forint

Vegyesen alakult, alig változott péntek reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 24. 08:00
Megosztás:

Stratégiai partnerségre lép a WING és az Accent Hotel Management

Stratégia megállapodást írt alá a WING ingatlanfejlesztő és az Accent Hotel Management arról, hogy hatékonyan működtessenek közös szállodaprojekteket Magyarországon - közölték a vállalatok az MTI-vel.
2025. 10. 24. 06:00
Megosztás:

Donald Trump jövő csütörtökön találkozik Hszi Csin-ping kínai elnökkel

Donald Trump amerikai elnök jövő hét csütörtökön találkozik Hszi Csin-ping kínai elnökkel - jelentette be a Fehér Ház csütörtökön.
2025. 10. 24. 05:00
Megosztás:

Egyre rövidebb a banki feketelista 2025-ben

Szeptemberben 654 ezer lakossági mulasztást tartottak nyilván a Központi Hitelinformációs Rendszerben (KHR), ami csaknem tizedével kevesebb a múlt év véginél. Miután egy hiteladósra átlagosan 1,8 szerződés jut, nagyjából 350 ezren lehetnek a banki feketelistán. A BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint viszont minden eszközzel érdemes elkerülni a negatív adóslistát, hiszen az hosszú időre is lehetetlenné teheti az újabb hitelfelvételt.
2025. 10. 24. 04:00
Megosztás:

Extra nyugdíjat kaphat Bárki, ha ezekben az években született!

A magyar nyugdíjrendszer jelenlegi szabályozása – bár nem egyetlen, frissen kihirdetett rendeletben testesül meg – folyamatosan módosul, új intézkedéseket és juttatásokat vezetve be, amelyek komoly hatással vannak a 60 és 89 év közötti korosztályra.
2025. 10. 24. 02:00
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 60-89 éves nyugdíjasok készüljetek!

A magyar nyugdíjrendszer aktuális szabályozása – bár nem egyetlen, drámai, újonnan aláírt rendelet formájában – folyamatosan hoz változásokat és juttatásokat, amelyek jelentős mértékben érintik a 60 és 89 év közötti korosztályt.
2025. 10. 24. 01:00
Megosztás:

9 órás iskolakezdés – Itt a bejelentés, senki nem számított erre!

A közoktatásban többször felmerült már az a javaslat, hogy az oktatás reggel nyolc helyett kilenc órakor kezdődjön.
2025. 10. 24. 00:05
Megosztás:

Q4-es árfolyam-előrejelzés: az ETH elérheti a 10 000 dollárt, a SOL az 1 000 dollárt, de ez az új altcoin, a $TAP akár 35-szörözhet – íme, miért

Annak ellenére, hogy a kriptopiac októberben lassú és darabos mozgást mutatott, a kereskedők és elemzők körében ismét kezd visszatérni az optimizmus.
2025. 10. 23. 23:00
Megosztás:

A Bitcoinnak fájni fog, ha nem tudja utolérni az aranyat, az XRP-bikák visszatértek: miért veszítenek mindketten a Digitappal ($TAP) szemben

Az arany végre megremegett. Október 21-én <a href="https://economictimes.indiatimes.com/news/international/us/why-is-gold-down-today-gold-price-crashes-over-5-its-worst-single-day-drop-since-2013-silver-plunges-7/articleshow/124724560.cms?from=mdr" target="_blank">az arany több mint 5%-ot esett, ami a legnagyobb napi visszaesés 2013 óta</a> — mindez hónapokon át tartó kitartó erősödés után. Kriptobefektetők világszerte készülődtek long pozíciók nyitására, mivel az arany mindig előbb indul el, majd nagyjából kilencven nappal később a Bitcoin is lendületbe jön.
2025. 10. 23. 22:00
Megosztás:

Az ukrán elnök azt reméli, hogy az EU mielőbb döntést hoz a zárolt orosz vagyonok felhasználásával kapcsolatban

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök csütörtökön Brüsszelben az uniós tagállamok vezetőinek reményét fejezte ki, hogy az Európai Unió mielőbb politikai döntést hoz egy új, úgynevezett "jóvátételi hitel" elindításáról, amelyet a zárolt orosz vagyonokból finanszíroznának Ukrajna támogatására.
2025. 10. 23. 21:00
Megosztás:

Több hullámban áztató eső érkezik

Az őszi vetésnek nagy szüksége lenne csapadékra, a következő egy hétben pedig több hullámban áztató eső érkezik - írta a HungaroMet Zrt. csütörtöki agrometeorológiai elemzésében.
2025. 10. 23. 20:00
Megosztás:

Gyengült a forint csütörtök estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben csütörtökön kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 10. 23. 19:00
Megosztás:

A Renault 6,8 százalékkal növelte negyedéves árbevételét

A francia Renault SA autógyártó 6,8 százalékkal növelte árbevételét a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához képest - áll a cég csütörtöki közleményében.
2025. 10. 23. 18:00
Megosztás:

Kína technológiai függetlenséget és ipari fejlesztéseket ígér következő ötéves tervében

A Kínai Kommunista Párt (KKP) vezetése a 2026 és 2030 közötti időszakra vonatkozó fejlesztési terv előkészítése során többek közt a modern ipari rendszer kiépítését és a tudományos-technológiai önellátás felgyorsítását nevezte meg a következő évek legfontosabb céljai között - jelentette a kínai állami média csütörtökön.
2025. 10. 23. 17:00
Megosztás:

A Waberers stratégiai megállapodást írt alá a kazah KTZ Express-szel

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Értéktőzsde Prémium kategóriájában jegyzett Waberer’s Csoport a KTZ Express-szel, amely a kazah állami vasúttársaság nemzetközi intermodális logisztikai leányvállalata. A megállapodás célja, hogy a felek közös vállalatot hozzanak létre egy, Budapest térségében megvalósuló intermodális terminál, gyűjtőpont fejlesztésére és üzemeltetésére. A terminál a Transzkaszpi Nemzetközi Szállítási Útvonal (másnéven Middle Corridor) – az új Selyemút – európai végpontjaként, logisztikai hubjaként szolgál majd. A fejlesztés mellett a felek abban is megállapodtak, hogy a Kínából Európába irányuló konténerforgalmat közösen bonyolítják le, a Waberer’s Csoport végezheti az Európán belüli vasúti és közúti szállítási feladatokat, míg a KTZ az ázsiai szállítási útvonalakért felelős.
2025. 10. 23. 16:00
Megosztás:

Ökoszisztéma-alapú keretrendszert jelentett be a Visa az AI-vezérelt kereskedelem biztonságosabbá tételére

A Visa bejelentette a Trusted Agent Protocol elindítását, amely alapvető keretrendszert teremt az ügynökalapú kereskedelemhez. A protokoll biztonságos kommunikációt tesz lehetővé a mesterséges intelligenciával működő ügynökök és a kereskedők között a vásárlási folyamat minden szakaszában. Célja, hogy kezelje az AI vezérelt vásárlások egyedi kihívásait, és megteremtse annak lehetőségét, hogy a mesterséges intelligencia a fogyasztók nevében keressen, hasonlítson össze és fizessen – mindezt biztonságosan az ügynökök és a kereskedők között. A Cloudflare-rel közösen fejlesztett protokoll már elérhető a Visa Developer Centerben és a GitHubon.
2025. 10. 23. 15:11
Megosztás: