Az utasbiztonság és szociális segítségnyújtás erősítésére jött létre a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat
Mint írták, a január 1-jével a Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) új szervezeti és működési szabályzatának megfelelően megalakult a BKK rendészeti osztály, amely 39 emberrel látja el a feladatát a budapesti közösségi közlekedés járatain és megállóiban. A rendészek száma folyamatosan nő, a teljes létszámuk 75 lesz.
Hozzátették: az újonnan létrejött egység a BKK, illetve a BKV korábban is szolgálatot teljesítő vagyon- és biztonsági őreivel összehangolva folytatja tevékenységét, és a fővárosi rendészet munkatársaival kiegészülve a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat rendszerében dolgozik, amelyben az egyidejű szolgálat során több mint félszáz munkatárs felügyeli a rendet a közösségi közlekedésben.
Azt írták: az egységek tevékenységét irányító, 24 órában működő diszpécserközpont gyorsabb reakciót tesz lehetővé probléma esetén, emellett az utasok folyamatos rendészeti jelenlétet tapasztalhatnak a kiemelt vonalakon, így például a 4-6-os villamoson.
Hozzátették: a közös, 24 órás diszpécserszolgálatnak kiemelt szerepe van a munkatársak hatékony vezénylésében, a jelzést követően ők irányítják a helyszínre a leggyorsabban odaérő egységet, köztük a BKK zavarelhárító autójával szolgálatot teljesítő zavarelhárító-rendész párost.
Közölték: a közös irányítású Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat nemcsak az ügyfelek biztonságérzetének és utazáskomfortjának javításáért felel, hanem az utazási feltételek megsértése - így például a szennyezett ruházat, kéregetés, ittas állapot - miatt az utazásból kizárt, szociálisan nehéz helyzetben lévő embereknek is segítséget nyújt a hajléktalanok ellátását végző fővárosi, valamint civil szervezetekkel együttműködve.
Tudatták azt is, hogy márciustól a BudapestGO alkalmazásban megjelenő új funkció lehetőséget ad az utasoknak a közvetlen jelzésre. Rendészeti beavatkozást igénylő esetekben - mint például a kéregetés, ittas, bódult személy - ők maguk hívhatják az utasbiztonsági rendszer központi irányítószolgálatát, a személy- és vagyonbiztonságot közvetlenül veszélyeztető helyzetekben pedig a 112-t. Baleset vagy veszélyhelyzet esetén - mint az utasrosszullét, vandalizmus, agresszió - továbbra is a 112-t kell hívni.
Közölték azt is, a Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat rendszerében dolgozó rendészek, valamint személy- és vagyonőrök az egyszerűbb azonosíthatóság érdekében közös formaruhában, egyforma láthatósági sárga mellényben dolgoznak.
A közleményben idézték Walter Katalint, a BKK vezérigazgatóját, aki emlékeztetett rá, a társaság 2009 óta biztosít személy- és vagyonőri szolgáltatást a felszíni járatokon, a BKV biztonsági szolgálata pedig a metrókban felügyeli a rendet. A BKK Biztonsági Szolgálatának működtetése az elmúlt években hatékonyabb lett, háromszorosára nőtt az intézkedések száma és nőtt az utasok biztonságérzete a BKK járatain. A társaság 2021 óta a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal rendszeresen tart kiemelt járatellenőrzéseket, amelyekhez a FÖRI és a BKV munkatársai is csatlakoznak.
Walter Katalin szerint az utasok biztonságérzetét nagyban növelik a járműveken elhelyezett kamerák, ezért a BKK szolgáltatási területén üzemeltetett járművek már körülbelül 70 százaléka rendelkezik kamerával, és minden további új beszerzésnél feltétel a kamera megléte. Hozzátette: 2024. december 9-ével a társaság 50 darab testkamerával látta el a jegyellenőröket, utaskoordinátorokat, valamint a BKK Biztonsági Szolgálat munkatársait, a cél pedig, hogy minél több jegyellenőr, utaskoordinátor és BKK Biztonsági Szolgáltat munkatársának munkavégzését is segítse a technológia.