Bejött a cégeknek a digitalizáció, de az újabb forduló előtt erőt gyűjtenek

Hozzáértő adatelemzőkre, szoftvermérnökökre lenne szükségük a cégeknek, mivel napjainkban a szakemberhiány nehezíti meg leginkább a digitális technológiák alkalmazását. Egyebek mellett ezt állapítja meg a KPMG Global Tech Report 2022 felmérése. A kutatás készítői több mint 2200 felsővezetőt, iparági szakértőt kérdeztek az általuk követett IT stratégiáról, így a riportból többek között az is kiderül, hogy megérte-e a cégeknek a digitalizációba fektetni, illetve gátat szab-e bármi a továbbfejlődésnek etéren. Emellett választ kapunk azokra a kérdésekre is, hogy a vállalatok miként viszonyulnak a felhőben való adattároláshoz, vajon az új technológiák alkalmazása milyen további kiberbiztonsági kérdéseket vet fel, vagy hogy a digitálisan érett vállalatok mit csinálnak másképp versenytársaikhoz képest.

A példátlan piaci hullámzások ellenére a technológiai vezetők világszerte bíznak abban, hogy a technológia beváltja a hozzá fűzött reményeket. A KPMG Global Tech Report 2022 című kutatásában csaknem minden technológiai vezető arról számolt be, hogy az elmúlt két évben a digitális fejlődés hozzájárult a teljesítmény és a jövedelmezőség növekedéséhez. A lendületes növekedés és a feltörekvő technológiák iránti nyitottság ellenére a több mint 2200 technológiai felsővezetővel és iparági szakértővel készült felmérés arra is rámutat, hogy vannak még a továbbfejlődést hátráltató tényezők, úgy mint a technológiai területeken tapasztalható kompetenciahiány vagy a szaporodó kiberbiztonsági kihívások. Összességében azonban a vállalatok továbbra is lelkesen, elkötelezetten és bizalommal közelítenek a feltörekvő technológiákhoz.

A digitális transzformáció hozza a várt eredményeket, legfőbb motorja az ügyfélélmény növelése

Az elmúlt évek során a felsővezetők megtapasztalhatták a digitális átállás sikereit, és továbbra is optimisták a jövőbeli lehetőségek tekintetében. Szinte minden válaszadó megemlítette, hogy az elmúlt két évben szervezete digitális átalakulása javította az eredményességet, illetve a teljesítményt: a válaszadók közel 60%-a több mint 5%-os növekedésről számol be ennek köszönhetően.

A KPMG Global Tech Report 2022 kutatása többek között arra is rávilágít, hogy a digitális transzformáció  egyik legfontosabb mozgatórugója az ügyfélélmény javítása. Az ügyfélközpontúság a vevők igényeit leginkább kiszolgáló, hatékony folyamatok, termékek és szolgáltatások megtervezését, bevezetését jelenti. Az ügyfélélmény fokozására irányuló stratégiai tervekben a cégek kulcsszerepet szánnak a nagyvállalati technológiának. Mivel az ügyfélkapcsolatok több terület együttműködését igénylik, ha a front-, middle-, és back-office területek nem összehangoltan működnek, akkor az túlbonyolított és lassú folyamatokhoz vezet.

A válaszadók 62 százaléka szerint a silószerű működés lebontása terén van még tennivaló. A vállalat technológiai újratervezésével és a részlegek közötti akadályok lebontásával a cégek hozzájárulhatnak az ügyfélélmény javításához. Azok a cégek, amelyek elkötelezettek az akadálytalan együttműködés kialakítása, a szervezetek közti határok lebontása iránt, kiemelkednek a többi közül.

Az olyan feltörekvő technológiákkal, mint a metaverzum is, számolnak a vállalatok, de a többségnél még nem történtek konkrét beruházások

A válaszadók felismerték a feltörekvő technológiákban rejlő potenciált, és dolgoznak azon, hogy lefektessék az alapokat. A megkérdezettek 46 százaléka tervezi, hogy a jövőben befektet az új technológiákba, de többségük még nem, vagy csak keveset haladt előre.

A metaverzum kapcsán még a digitálisan fejlett cégek is elismerték, hogy egyelőre vagy a versenytársaikra, vagy az ügyfelek részéről jelentkező igényekre várnak, mielőtt ők maguk ilyen technológiára épülő termékek vagy szolgáltatások fejlesztésébe fektetnének. Más iparágakkal összehasonlítva a pénzügyi szolgáltatások piacán mutatkozik a legnagyobb igény a metaverzumba irányuló befektetésekre a következő évben. A legkisebb érdeklődést az energia és a vegyipar mutatja a koncepció iránt.

A felhő alapú technológiák bevezetése ma már nem a digitálisan vezető cégek ismérve, hanem az IT egy evolúciós lépcsőfoka

A KPMG felmérése azt mutatja, hogy a felhőbe való átállás már javában zajlik. A széleskörű bizalmat jelzi, hogy a válaszadók 88 százaléka szerint cége már előrehaladt állapotban van a technológia bevezetésével. A válaszadók 80 százaléka elégedett a felhőbe való átállásnak köszönhető eddigi eredményekkel. Az ilyen megoldások fő előnye a válaszadók 35 százaléka szerint az, hogy olcsóbbak, mint a házon belül üzemeltetett rendszerek és mint a saját IT-infrastruktúra fenntartása. A megkérdezettek 33 százaléka a hatékonyság növelését látja a legnagyobb előnynek.

A rugalmatlan szervezeti kultúra és képzett szakemberek hiánya a digitális transzformáció két legnagyobb kihívása

A KPMG kutatása szerint a legnagyobb kihívás, amellyel a vállalatok a digitális technológiák bevezetése során szembesülnek, a szakemberhiány. Ez az egészségügyben (52 százalék) és a gyártó szektorban (48 százalék) a legszembetűnőbb.

A vállalatoknak egyre nagyobb szükségük van olyan munkavállalókra, akik egyszerre rendelkeznek üzleti szemlélettel és digitális készségekkel. A legtöbb válaszadó szerint komoly kihívás olyan jelentkezők felkutatása, akik egyrészt értik az üzleti folyamatokat, másrészt az új digitális megoldások bevezetéséhez szükséges mély technikai tudással is rendelkeznek.  A munkavállalók képzésére és a toborzásra rendelkezésre álló, korlátozott költségvetés tovább súlyosbítja ezt a helyzetet, és a tapasztalatok szerint ez az egész szervezetre hatással van. Mindez ugyanis megnehezíti az új rendszerek bevezetését, az elmozdulást a felhőalapú megoldások felé, és gátolja az információbiztonsági kezdeményezéseket is.

A digitális innovációt a változásoknak ellenálló szervezeti kultúra is veszélyezteti. A kockázatkerülő vállalati hozzáállás a digitális átállás legnagyobb kihívásainak egyike, és a válaszadók 24 százalékánál hátráltatja a digitális kezdeményezéseket.

„Ez a két terület jó példa arra, hogy a rendelkezésreálló know-how, a sikeres pilot-projektek és a forrásbőség ellenére is lemaradást szenvedhet el egy terület digitalizációja csupán az emberi oldalon meglévő hiányosságok miatt” – mutat rá Tillinkó Zsanett, a KPMG Technológiai és Projekttanácsadási területének igazgatója.

A szakképzett munkaerő hiánya a kiberbiztonság területén is érezteti hatását

A fokozódó fenyegetések folyamatos nyomás alatt tartják a kiberbiztonsági csapatokat, miközben a szakemberhiány gyakran akadályozza a biztonsági erőfeszítéseket. A vállalatok szerint a kulcsképességek hiánya a legfőbb akadálya annak, hogy elérjék a kitűzött kiberbiztonsági célokat. A válaszadók 58 százaléka elismeri, hogy cége lemaradásban van a tervekhez képest – ez utalhat a kiberbiztonsági csapatok folyamatosan növekvő felelősségi körére is.

Az ügyfélkapcsolati csatornák digitalizációja a második legnagyobb kiberbiztonsági kihívás, a hibrid munkavégzés bevezetése után, amellyel a vállalatok szembesülnek napjainkban. Megfelelő védelem hiányában, a rendszerben újabb és újabb sebezhető pontok jelenhetnek meg, potenciálisan veszélybe sodorva az ügyfélkapcsolatokat. A KMPG 2022-es kiberbiztonsági kutatása (Mission: Trust. How to unlock the true value of the CISO) szerint az adatvédelmi aggályok tudják leginkább aláásni az ügyfelek bizalmát a cég és annak adatkezelése iránt. Annak érdekében, hogy a technológiai újítások bevezetése növelje az ügyfelek bizalmát és hűségét a cég iránt, a projektek során a kiberbiztonsági követelményeket már a tervezéskor be kell építeni az új rendszerekbe.

A felmérés szerint az említett problémák ellenére a válaszadók bíznak saját kiberbiztonsági képességeikben. Több mint 50 százalékuk nagyon magabiztosan állítja, hogy cége felkészült a kiberbiztonsági fenyegetésekkel szemben.

A digitális érettség hét meghatározó jele

A KPMG kutatása szerint a technológiai vezetők többsége ma már úgy véli, megtérülnek a versenyképeségük növelése érdekében végrehajtott digitális transzformációs kezdeményezések.  Az elmúlt két évben vagy a profitabilitásuk, vagy más 2 mérőszámuk is nőtt a digitális átállás eredményeként. Így a digitális transzformáció hatékonyságába fektetett bizalom rekordmagas szintre lépett, és maga az átállás alapkövetelménnyé vált.

A kutatás a digitális érettség hét fontos tényezőjét sorolja fel. Ezek a következők:

-    Elkerülhetetlen a silószerű működés lebontása, a területek közötti kommunikáció megteremtése
-    A szakemberhiány problémájára a vállalatoknak proaktív megoldásokat kell kidogozniuk, ki kell szélesíteniük a keresési bázisukat, nyitottá kell válniuk a többféle háttérrel és tapasztalattal érkező jelentkezőkre  
-    A felhő bevezetésében érintett különböző üzleti területek és az IT szoros együttműködése szükséges annak érdekében, hogy vállalati szinten egységes, költséghatékony felhő alapú megoldások szülessenek
-    Az kiberbiztonsági szakembereket már a kezdetektől be kell vonni a technológiai döntésekbe és az IT biztonsági tudatosság kiépítésébe a vállalaton belül
-    Az új technológiák bevezetésénél azokra kell a fókuszt helyezni, melyek leginkább elősegítik az ügyfélelégdettség növekedését
-    Az ügyfélelégedettség érdekében képesnek kell lenni a platform szolgáltatók közti váltásra
-    Merni kell kísérletezni és felvállalni bizonyos fokú bizonytalanságot

A digitális transzformáció válságállóvá teszi a vállalatokat

A digitális transzformáció terén aratott győzelem magabiztossá teszi a vállalatokat a napjainkban tapasztalható bizonytalanságokkal, kihívásokkal szemben. Az elért eredmények és a teljesítménynövekedés szinte “a túlélés” eszközévé tette az ügyfélközpontú technológiai stratégiákat. A KPMG tervezi, hogy a Global Tech Report 2022 felmérésben megfigyelt, digitális érettséget mutató viselkedésformákat később részletesen is megvizsgálja egy újabb kutatásban.

Több százezer rászorulót segített az elmúlt években a Szeged-Csanádi Egyházmegye

Több százezer rászorulót segített az elmúlt években a Szeged-Csanádi Egyházmegye, köztük több tízezer embert folyamatosan támogat szociális programjaival Békés és Csongrád-Csanád vármegyében, valamint Jász-Nagykun-Szolnok vármegye egy részén - tájékoztatta az egyházmegyei karitász az MTI-t.
2025. 05. 13. 07:30
Megosztás:

Az autók egyre okosabbak, mégis, mi hiányzik ahhoz, hogy kizárólag önvezető járművekkel közlekedjünk?

Az autonóm járművek megjelenésével feltárult egy olyan jövő képe, amelyben már nem lesz szükség emberi sofőrökre, és kizárólag „önvezető” autók közlekednek az utakon. De megvalósulhat-e mindez, miért van egyáltalán szükség az önállóan gondolkodó autókra, és hogyan javíthatnák az összekapcsolt autonóm járművek a közlekedés hatékonyságát? A HUN-REN SZTAKI Rendszer- és Irányításelméleti Kutatólaboratóriumának (SCL) vezetője most elmagyarázza, hogyan kell elképzelnünk mindezt.
2025. 05. 13. 07:00
Megosztás:

Stratégiai együttműködés a két legnagyobb hazai alkuszszövetség között

Hosszútávú stratégiai együttműködési megállapodást kötött a hazai független biztosításközvetítők érdekképviseletét ellátó két legnagyobb szervezet, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) és a Magyar Biztosítási Alkuszok Szövetsége (MABIASZ) hétfőn, a Visegrádon tartott, a MABIASZ által rendezett kétnapos biztosításialkusz-konferencián.
2025. 05. 13. 06:00
Megosztás:

Tovább drágulnak az albérletek: áprilisban 0,9%-os emelkedés országosan

Enyhe emelkedés jellemzi az országos és a budapesti albérletpiacot is: áprilisban országosan 0,9 százalékos, a fővárosban 1,3 százalékos emelkedés történt az előző hónaphoz képest; éves összevetésben országosan 7,6, Budapesten pedig 8,6 százalékkal nőttek a bérleti díjak - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) és az ingatlan.com lakbérindexéből.
2025. 05. 13. 05:30
Megosztás:

Rekordot döntött Románia első negyedévi külkereskedelmi mérleghiánya

Rekordot döntött Románia első negyedévi külkereskedelmi mérleghiánya - derül ki az Országos Statisztikai Intézet (INS) hétfőn közzétett adataiból.
2025. 05. 13. 05:00
Megosztás:

Az orosz gáz betiltása három és félszeresére növelné a magyar családok fűtési költségeit

Az orosz gáz betiltása három és félszeresére növelné a magyar családok fűtési költségeit a Századvég becslése szerint.
2025. 05. 13. 04:30
Megosztás:

Melyek a leggyakoribb stresszforrások a magyar otthonokban?

A magyarok 42%-a küzd rendszeresen stresszel, legtöbb aggodalmuk pedig a pénzügyekhez és a munkához kötődik, míg a háztartással kapcsolatos félelmek is sokszor komoly feszültséggel járnak – derül ki a VELUX Cégcsoport legfrissebb kutatásából. A nyitva felejtett ablak, a megkésett számlabefizetés vagy a bezáratlan ajtó csak néhány azon stresszforrások közül, melyek sokaknak nyugtalan pillanatokat okoznak.
2025. 05. 13. 04:00
Megosztás:

Önálló alapítványként működik a jövőben a ZalaZONE

Kiválik a jelenleg a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány tulajdonában lévő zalaegerszegi Autóipari Próbapálya Zala Kft., és a jövőben új, önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány jön létre a ZalaZONE járműipari innovációs ökoszisztéma működtetésére ZalaZone Alapítvány névvel - tájékoztatta a zalaegerszegi önkormányzat hétfőn az MTI-t.
2025. 05. 13. 03:30
Megosztás:

Több időt kaptak a cégek az ESG folyamatok kiépítésére

Az Európai Tanács a Stop-the-Clock (STC) irányelv keretében elhalasztotta a fenntarthatósági kötelezettségek teljesítésének kezdetét, ami több időt ad a cégeknek az ESG (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) folyamatok kiépítésére - közölte az EY hétfőn az MTI-vel.
2025. 05. 13. 03:00
Megosztás:

Pisilj okos WC-be! Kielemzi a vizeletedet

A Covid-19 járvány alatt a gyorstesztek berobbanása alapjaiban változtatta meg az egészségügyi önellenőrzés kultúráját. Bár a világjárvány lecsengett, a kérdés adott, vajon tartósan megélénkült-e a gyorstesztek piaca? Jobban ellenőrizzük-e magunkat otthon vagy visszatértünk a Covid előtti életformához?
2025. 05. 13. 02:00
Megosztás:

Ha 1996-2006 között született nő vagy, akkor pénzügyileg rossz hírünk van számodra!

Sok fiatalnak a szűkös anyagi lehetőségek miatt nem jut pénze spórolásra, a K&H ifjúsági index szerint ezért a 19-29 évesek 26 százaléka nem tud félretenni.
2025. 05. 13. 01:00
Megosztás:

Saját képzési központot indított útjára a Ganz

Oktatási központot hozott létre a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. a Ceglédi Szakképzési Centrummal együttműködésben. A tápiószelei gyárban működő Ganz Oktatási Központ Magyarországon is egyedülállónak számító, a transzformátor- és villamos forgógépgyártáshoz kapcsolódó tudásközpontot indít útjára, elősegítve a dinamikusan fejlődő iparvállalat szakember-utánpótlását.
2025. 05. 13. 00:30
Megosztás:

Hamisítják a fogyókúrás szerét a legnagyobb piaci szereplőnek!

A Novo Nordisk idei első negyedéves árbevétele dollárban 16%-kal, üzemi nyeresége pedig 18%-kal növekedett az előző év azonos időszakához képest a Bloomberg adatai szerint.
2025. 05. 13. 00:01
Megosztás:

Elindult a pályázat az állatbetegségek hatékonyabb kezelésére

Megjelent az antimikrobiális rezisztencia elleni küzdelmet szolgáló pályázat, amely jelentős segítség az állattenyésztőknek az állatbetegségek hatékonyabb kezelésében és megelőzésében - jelentette be az Agrárminisztérium (AM) hétfői közleménye szerint Viski József agrár- és vidékfejlesztési támogatásokért felelős államtitkár.
2025. 05. 12. 23:00
Megosztás:

Forgalomlassító tiltakozás kezdődött a Dorohusk-Rava Ruska lengyel-ukrán határátkelőn

Forgalomlassító tiltakozás kezdődött hétfőn a Dorohusk-Rava Ruska lengyel-ukrán határátkelő térségében, a lengyel fuvarozók az ukrán kollégáikhoz hasonló versenyszabályokat követelnek - közölte a Polskie Radio Lublin közszolgálati regionális csatorna.
2025. 05. 12. 22:30
Megosztás:

Melyik közösségi média felület a legnépszerűbb a fiatalok körében?

Az Instagram a favorit a 14-25 éves korosztálynál: innen tájékozódnak leggyakrabban a világ dolgairól, ehhez a platformhoz ragaszkodnának a leginkább, ha csak egyet kellene választaniuk, és 10-ből 8-an naponta használják. A mesterséges intelligenciával is kezdenek összebarátkozni, több mint 80%-uk igénybe vette már a házi feladat elkészítéséhez. És bár a megkérdezett tinik több mint harmada szeretne influenszer lenni, alulbecsülik azt, hogy vajon mennyit kereshet havonta egy már befutott tartalomgyártó.
2025. 05. 12. 22:00
Megosztás:

Gyengült a forint hétfő estére

Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben hétfőn kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 05. 12. 21:00
Megosztás:

MÁV: ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a MÁV-csoport Volán flottája, miután újabb 869 darab autóbusz beszerzésére jelent meg közbeszerzési ajánlati felhívás - közölte a MÁV hétfőn az MTI-vel.
2025. 05. 12. 20:30
Megosztás:

Az építőipar gyengülő teljesítménye miatt csökkent a Leier adózott eredménye 2024-ben

A jelenleg is családi vállalkozásként működő Leier Hungária Építőanyaggyártó Kft. tavaly 1,8 milliárd forint adózott eredménnyel zárt, míg egy évvel korábban a nyeresége 5,05 milliárd forint volt, a cég teljesítménye az építőipar gyengülésével és ezen belül a magas kamatkörnyezettel magyarázható - közölte a fennállásának 40. évfordulóját ünneplő társaság az MTI-vel.
2025. 05. 12. 20:00
Megosztás:

A családok védelme érdekében a kormány minden esetben fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben – a biztosítók önként vállalták a lakásbiztosítási díjak korlátozását!

A kormány az élelmiszerek, a háztartási cikkek, a banki számladíjak és a telekommunikációs szolgáltatások díjai esetében is fellépett az igazságtalan áremelésekkel szemben. A cél világos, meg kell védeni és meg kell erősíteni a magyar lakosság, a családok anyagi biztonságát. A kormány minden esetben fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben, ezért üdvözli, hogy a bankok és telekommunikációs cégek után a biztosítók is önkéntesen korlátozzák, befagyasztják a lakásbiztosítások díját.
2025. 05. 12. 19:00
Megosztás: