Bejött a cégeknek a digitalizáció, de az újabb forduló előtt erőt gyűjtenek

Hozzáértő adatelemzőkre, szoftvermérnökökre lenne szükségük a cégeknek, mivel napjainkban a szakemberhiány nehezíti meg leginkább a digitális technológiák alkalmazását. Egyebek mellett ezt állapítja meg a KPMG Global Tech Report 2022 felmérése. A kutatás készítői több mint 2200 felsővezetőt, iparági szakértőt kérdeztek az általuk követett IT stratégiáról, így a riportból többek között az is kiderül, hogy megérte-e a cégeknek a digitalizációba fektetni, illetve gátat szab-e bármi a továbbfejlődésnek etéren. Emellett választ kapunk azokra a kérdésekre is, hogy a vállalatok miként viszonyulnak a felhőben való adattároláshoz, vajon az új technológiák alkalmazása milyen további kiberbiztonsági kérdéseket vet fel, vagy hogy a digitálisan érett vállalatok mit csinálnak másképp versenytársaikhoz képest.

A példátlan piaci hullámzások ellenére a technológiai vezetők világszerte bíznak abban, hogy a technológia beváltja a hozzá fűzött reményeket. A KPMG Global Tech Report 2022 című kutatásában csaknem minden technológiai vezető arról számolt be, hogy az elmúlt két évben a digitális fejlődés hozzájárult a teljesítmény és a jövedelmezőség növekedéséhez. A lendületes növekedés és a feltörekvő technológiák iránti nyitottság ellenére a több mint 2200 technológiai felsővezetővel és iparági szakértővel készült felmérés arra is rámutat, hogy vannak még a továbbfejlődést hátráltató tényezők, úgy mint a technológiai területeken tapasztalható kompetenciahiány vagy a szaporodó kiberbiztonsági kihívások. Összességében azonban a vállalatok továbbra is lelkesen, elkötelezetten és bizalommal közelítenek a feltörekvő technológiákhoz.

A digitális transzformáció hozza a várt eredményeket, legfőbb motorja az ügyfélélmény növelése

Az elmúlt évek során a felsővezetők megtapasztalhatták a digitális átállás sikereit, és továbbra is optimisták a jövőbeli lehetőségek tekintetében. Szinte minden válaszadó megemlítette, hogy az elmúlt két évben szervezete digitális átalakulása javította az eredményességet, illetve a teljesítményt: a válaszadók közel 60%-a több mint 5%-os növekedésről számol be ennek köszönhetően.

A KPMG Global Tech Report 2022 kutatása többek között arra is rávilágít, hogy a digitális transzformáció  egyik legfontosabb mozgatórugója az ügyfélélmény javítása. Az ügyfélközpontúság a vevők igényeit leginkább kiszolgáló, hatékony folyamatok, termékek és szolgáltatások megtervezését, bevezetését jelenti. Az ügyfélélmény fokozására irányuló stratégiai tervekben a cégek kulcsszerepet szánnak a nagyvállalati technológiának. Mivel az ügyfélkapcsolatok több terület együttműködését igénylik, ha a front-, middle-, és back-office területek nem összehangoltan működnek, akkor az túlbonyolított és lassú folyamatokhoz vezet.

A válaszadók 62 százaléka szerint a silószerű működés lebontása terén van még tennivaló. A vállalat technológiai újratervezésével és a részlegek közötti akadályok lebontásával a cégek hozzájárulhatnak az ügyfélélmény javításához. Azok a cégek, amelyek elkötelezettek az akadálytalan együttműködés kialakítása, a szervezetek közti határok lebontása iránt, kiemelkednek a többi közül.

Az olyan feltörekvő technológiákkal, mint a metaverzum is, számolnak a vállalatok, de a többségnél még nem történtek konkrét beruházások

A válaszadók felismerték a feltörekvő technológiákban rejlő potenciált, és dolgoznak azon, hogy lefektessék az alapokat. A megkérdezettek 46 százaléka tervezi, hogy a jövőben befektet az új technológiákba, de többségük még nem, vagy csak keveset haladt előre.

A metaverzum kapcsán még a digitálisan fejlett cégek is elismerték, hogy egyelőre vagy a versenytársaikra, vagy az ügyfelek részéről jelentkező igényekre várnak, mielőtt ők maguk ilyen technológiára épülő termékek vagy szolgáltatások fejlesztésébe fektetnének. Más iparágakkal összehasonlítva a pénzügyi szolgáltatások piacán mutatkozik a legnagyobb igény a metaverzumba irányuló befektetésekre a következő évben. A legkisebb érdeklődést az energia és a vegyipar mutatja a koncepció iránt.

A felhő alapú technológiák bevezetése ma már nem a digitálisan vezető cégek ismérve, hanem az IT egy evolúciós lépcsőfoka

A KPMG felmérése azt mutatja, hogy a felhőbe való átállás már javában zajlik. A széleskörű bizalmat jelzi, hogy a válaszadók 88 százaléka szerint cége már előrehaladt állapotban van a technológia bevezetésével. A válaszadók 80 százaléka elégedett a felhőbe való átállásnak köszönhető eddigi eredményekkel. Az ilyen megoldások fő előnye a válaszadók 35 százaléka szerint az, hogy olcsóbbak, mint a házon belül üzemeltetett rendszerek és mint a saját IT-infrastruktúra fenntartása. A megkérdezettek 33 százaléka a hatékonyság növelését látja a legnagyobb előnynek.

A rugalmatlan szervezeti kultúra és képzett szakemberek hiánya a digitális transzformáció két legnagyobb kihívása

A KPMG kutatása szerint a legnagyobb kihívás, amellyel a vállalatok a digitális technológiák bevezetése során szembesülnek, a szakemberhiány. Ez az egészségügyben (52 százalék) és a gyártó szektorban (48 százalék) a legszembetűnőbb.

A vállalatoknak egyre nagyobb szükségük van olyan munkavállalókra, akik egyszerre rendelkeznek üzleti szemlélettel és digitális készségekkel. A legtöbb válaszadó szerint komoly kihívás olyan jelentkezők felkutatása, akik egyrészt értik az üzleti folyamatokat, másrészt az új digitális megoldások bevezetéséhez szükséges mély technikai tudással is rendelkeznek.  A munkavállalók képzésére és a toborzásra rendelkezésre álló, korlátozott költségvetés tovább súlyosbítja ezt a helyzetet, és a tapasztalatok szerint ez az egész szervezetre hatással van. Mindez ugyanis megnehezíti az új rendszerek bevezetését, az elmozdulást a felhőalapú megoldások felé, és gátolja az információbiztonsági kezdeményezéseket is.

A digitális innovációt a változásoknak ellenálló szervezeti kultúra is veszélyezteti. A kockázatkerülő vállalati hozzáállás a digitális átállás legnagyobb kihívásainak egyike, és a válaszadók 24 százalékánál hátráltatja a digitális kezdeményezéseket.

„Ez a két terület jó példa arra, hogy a rendelkezésreálló know-how, a sikeres pilot-projektek és a forrásbőség ellenére is lemaradást szenvedhet el egy terület digitalizációja csupán az emberi oldalon meglévő hiányosságok miatt” – mutat rá Tillinkó Zsanett, a KPMG Technológiai és Projekttanácsadási területének igazgatója.

A szakképzett munkaerő hiánya a kiberbiztonság területén is érezteti hatását

A fokozódó fenyegetések folyamatos nyomás alatt tartják a kiberbiztonsági csapatokat, miközben a szakemberhiány gyakran akadályozza a biztonsági erőfeszítéseket. A vállalatok szerint a kulcsképességek hiánya a legfőbb akadálya annak, hogy elérjék a kitűzött kiberbiztonsági célokat. A válaszadók 58 százaléka elismeri, hogy cége lemaradásban van a tervekhez képest – ez utalhat a kiberbiztonsági csapatok folyamatosan növekvő felelősségi körére is.

Az ügyfélkapcsolati csatornák digitalizációja a második legnagyobb kiberbiztonsági kihívás, a hibrid munkavégzés bevezetése után, amellyel a vállalatok szembesülnek napjainkban. Megfelelő védelem hiányában, a rendszerben újabb és újabb sebezhető pontok jelenhetnek meg, potenciálisan veszélybe sodorva az ügyfélkapcsolatokat. A KMPG 2022-es kiberbiztonsági kutatása (Mission: Trust. How to unlock the true value of the CISO) szerint az adatvédelmi aggályok tudják leginkább aláásni az ügyfelek bizalmát a cég és annak adatkezelése iránt. Annak érdekében, hogy a technológiai újítások bevezetése növelje az ügyfelek bizalmát és hűségét a cég iránt, a projektek során a kiberbiztonsági követelményeket már a tervezéskor be kell építeni az új rendszerekbe.

A felmérés szerint az említett problémák ellenére a válaszadók bíznak saját kiberbiztonsági képességeikben. Több mint 50 százalékuk nagyon magabiztosan állítja, hogy cége felkészült a kiberbiztonsági fenyegetésekkel szemben.

A digitális érettség hét meghatározó jele

A KPMG kutatása szerint a technológiai vezetők többsége ma már úgy véli, megtérülnek a versenyképeségük növelése érdekében végrehajtott digitális transzformációs kezdeményezések.  Az elmúlt két évben vagy a profitabilitásuk, vagy más 2 mérőszámuk is nőtt a digitális átállás eredményeként. Így a digitális transzformáció hatékonyságába fektetett bizalom rekordmagas szintre lépett, és maga az átállás alapkövetelménnyé vált.

A kutatás a digitális érettség hét fontos tényezőjét sorolja fel. Ezek a következők:

-    Elkerülhetetlen a silószerű működés lebontása, a területek közötti kommunikáció megteremtése
-    A szakemberhiány problémájára a vállalatoknak proaktív megoldásokat kell kidogozniuk, ki kell szélesíteniük a keresési bázisukat, nyitottá kell válniuk a többféle háttérrel és tapasztalattal érkező jelentkezőkre  
-    A felhő bevezetésében érintett különböző üzleti területek és az IT szoros együttműködése szükséges annak érdekében, hogy vállalati szinten egységes, költséghatékony felhő alapú megoldások szülessenek
-    Az kiberbiztonsági szakembereket már a kezdetektől be kell vonni a technológiai döntésekbe és az IT biztonsági tudatosság kiépítésébe a vállalaton belül
-    Az új technológiák bevezetésénél azokra kell a fókuszt helyezni, melyek leginkább elősegítik az ügyfélelégdettség növekedését
-    Az ügyfélelégedettség érdekében képesnek kell lenni a platform szolgáltatók közti váltásra
-    Merni kell kísérletezni és felvállalni bizonyos fokú bizonytalanságot

A digitális transzformáció válságállóvá teszi a vállalatokat

A digitális transzformáció terén aratott győzelem magabiztossá teszi a vállalatokat a napjainkban tapasztalható bizonytalanságokkal, kihívásokkal szemben. Az elért eredmények és a teljesítménynövekedés szinte “a túlélés” eszközévé tette az ügyfélközpontú technológiai stratégiákat. A KPMG tervezi, hogy a Global Tech Report 2022 felmérésben megfigyelt, digitális érettséget mutató viselkedésformákat később részletesen is megvizsgálja egy újabb kutatásban.

Krasznahorkai-év indul a Nobel-díj átadásának napján az ELTE-n

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) jövő decemberig tartó programsorozattal köszönti egykori hallgatóját, Krasznahorkai Lászlót. A Krasznahorkai-év a Nobel-díjak átadásának napján, szerdán élő közvetítéssel, vetítéssel és szakmai beszélgetéssel indul.
2025. 12. 10. 03:30
Megosztás:

Hankó Balázs: a Pannónia Ösztöndíjprogram a világ egyik legjobbja

A világ egyik legjobb, legversenyképesebb programjának nevezte a Pannónia Ösztöndíjprogramot Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter a program első alkalommal megrendezett karácsonyi gálaestjén kedden az Eiffel Műhelyházban.
2025. 12. 10. 03:00
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakítását

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:30
Megosztás:

Jóváhagyta a pozsonyi parlament a bejelentést tevők védelmére hivatott hivatal átalakításá

Jóváhagyta kedden a pozsonyi parlament azt a belügyminisztérium által jegyzett jogszabály-módosítást, amelynek alapján a bejelentéstévők védelmét szolgáló szlovák hivatal (ÚOO) januártól egy szélesebb feladatkörökkel megbízott hivatallá változik.
2025. 12. 10. 02:00
Megosztás:

Optimisták a gazdasági helyzetükkel, óvatosak a létszámterveikkel kapcsolatban a magyarországi cégek

Bár a cégek többsége stabilitásra vagy javulásra számít jövőre a saját gazdasági helyzetét tekintve, a munkavállalói létszámukkal kapcsolatos terveik már ennél óvatosabbak. A munkaerőpiaci helyzet idénre átlagosan csökkenő toborzási időt és jobb jelölteket hozott a munkáltatók számára, így csökkentek a jelentkezők kvalitásaival kapcsolatos kifogásaik, viszont lényegesen többen panaszkodtak azok elkötelezettségére a felvételi folyamat során – derül ki a Profession.hu friss, HR Körkép kiadványához készített kutatásából.
2025. 12. 10. 01:00
Megosztás:

Nagy István: lesz elegendő magyar hal minden család asztalára

A magyar akvakultúrában dolgozók kiváló munkát végeztek, így lesz elegendő magyar hal minden család asztalára; az emberek idén is a tavalyi áron juthatnak halhoz, haltermékekhez - mondta az agrárminiszter kedden Budapesten sajtótájékoztatón.
2025. 12. 10. 00:30
Megosztás:

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 09. 23:30
Megosztás:

Akcióeső a pénzintézeteknél: robotporszívót, masszázsgépet, ajándékutalványt is kaphat, aki elkezd idén félretenni

A Grantis szakértői idén is megnézték, hogy milyen kedvezmények és akciók vannak a biztosítóknál és a pénztáraknál azoknak, akik év végén indítanak nyugdíjcélú megtakarítást.
2025. 12. 09. 23:00
Megosztás:

V. Németh Zsolt: a hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban

A hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban - jelentette ki az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára kedden Debrecenben, a "Vizet a tájba" programon belül megvalósuló Civaqua projekt folytatásáról szóló támogatási szerződés aláírása után.
2025. 12. 09. 22:30
Megosztás:

A karácsonyi lézerfények veszélyeztethetik a légi közlekedést

A karácsonyi lézerfények veszélyeztethetik a légi közlekedést, a nem biztonságos termékek vásárlása a fogyasztókra nézve is súlyos kockázatot jelent - hívta fel a figyelmet a kedden az MTI-nek küldött közleményében a HungaroControl és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).
2025. 12. 09. 22:00
Megosztás:

Az ünnepi díszeket exportáló cégek idén akár 17%-os nyereséget is elérhettek volna

Bár a december a karácsonyi fényekről, csillogó díszekről és a kereskedelmi forgalomról szól, az ünnepi díszeket exportáló vállalatok számára ez valójában csak az utolsó lépés a hónapokkal korábban elkezdett munkafolyamatban. A termelés, az anyagrendelések, a külföldi vevőkkel kötött szerződések és a logisztika jellemzően már az év első negyedévében elindulnak. Ebben az időszakban hozzák meg azokat a pénzügyi döntéseket, amelyek meghatározzák az ünnepi szezon tényleges jövedelmezőségét.
2025. 12. 09. 21:30
Megosztás:

Románia és Németország védelmi együttműködéséről egyeztetett a Fekete-tenger partján a két szaktárca képviselője

Románia és Németország szoros védelmi együttműködéséről, a NATO keleti szárnyának közös védelméről egyeztetett kedden a bukaresti és a berlini védelmi minisztérium képviselője a Fekete-tenger partvidékén található Mihail Kogalniceanu légi támaszponton.
2025. 12. 09. 21:00
Megosztás:

Újabb akvizíció által bővíti adatkommunikációs szolgáltatásait a 4iG

A 4iG Informatikai Zrt. (4iG iT) 90 százalékos üzletrészt vásárol a menedzselt adatátviteli szolgáltatások piacának egyik vezető szereplőjében, a Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat) - közölte a tőzsdei társaság az MTI-vel kedden.
2025. 12. 09. 20:30
Megosztás:

A DOGE és az ADA rali még csak most kezdődhet, de az elemzők szerint a Digitap akár 25-szörös nyereséget is gyorsabban elérhet

A DOGE és az ADA árfolyama is felfelé mozdult el, miután a havi grafikonokon esést mutattak. Még néhány ismert kriptós influencer, mint Nehal és JD is bikás árfolyam-előrejelzéseket tett ezekre a „top 10 altcoin, amit érdemes megvenni” listán szereplő tokenekre.
2025. 12. 09. 20:00
Megosztás:

ÉVOSZ: létrejött az Építőipari Kerekasztal

Létrejött az Építőipari Kerekasztal, a magyar építésgazdaság informális együttműködési fóruma - közölte az MTI-vel kedden az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ).
2025. 12. 09. 19:00
Megosztás:

Karácsonyi csúcsforgalom: többszörösére nőhet a villanyautók töltési ideje

A karácsonyi időszak hagyományosan az év egyik legforgalmasabb és legszervezettebb időszaka, ám a villanyautósok számára ez gyakran komoly logisztikai kihívásokkal jár.
2025. 12. 09. 18:46
Megosztás:

Az EU vizsgálja a Google MI-adatgyűjtését

Az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatot indított annak felmérésére, hogy a Google amerikai technológiai vállalat megsérti-e az EU versenyjogi szabályait a webes kiadók és a YouTube tartalmainak mesterségesintelligencia-célú (MI) felhasználásával - közölte a brüsszeli testület kedden.
2025. 12. 09. 18:05
Megosztás:

Mozgolódnak a bálnák: Újabb fordulópont előtt állhat a Shiba Inu (SHIB)?

A Shiba Inu (SHIB) ismét reflektorfénybe került, miután a bálnák aktivitása hónapok óta nem látott szintre ugrott, és az elemzők komoly árfolyam-ingadozásokra figyelmeztetnek. A tőzsdéken elérhető SHIB mennyiség jelentősen megugrott, miközben az intézményi érdeklődés is erősödik – mindezek a jelek együtt egy újabb, potenciálisan sorsfordító időszakra utalnak a mémcoin életében.
2025. 12. 09. 17:30
Megosztás:

Összesen 240 magyar-orosz vállalatközi tárgyalásra kerül sor Moszkvában

A magyar-orosz üzleti fórumon összesen 240 vállalatközi tárgyalásra kerül sor kedden Moszkvában, és ez sokat segíthet abban, hogy hazánk a lehető legjobb startpozíciót vehesse fel az ukrajnai háború utáni időkre, és igazi nyertese lehessen az új világgazdasági korszaknak - jelentette ki a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Moszkvában.
2025. 12. 09. 16:30
Megosztás:

Elindította a banki termékek összehasonlítását a Netrisk.hu

Belép a banki termékek piacára az online biztosításközvetítő Netrisk.hu, az oldalon a személyi kölcsönöket és Otthon Start konstrukciókat már össze lehet hasonlítani, és hamarosan elindul a jelzáloghitel- és a bankszámla-összehasonlító kalkulátor is - mondta a Netrisk csoport Ausztriáért és Magyarországért felelős regionális ügyvezetője a társaság keddi budapesti sajtóbeszélgetésén.
2025. 12. 09. 15:30
Megosztás: