Duplázásra készül az ALTEO e-mobilitási üzletága
A semminél több, teljesértékű megoldásnak viszont aligha nevezhető, ha egy társasházban néhány közös használatú töltési pontot hoznak létre: életszerűtlen, de minimum rendkívül bonyolult, hogy a lakók minden nap meg tudjanak egyezni abban, ki és milyen sorrendben teheti töltésre az autóját, csatlakozzon le róla, hogy más is tudja használni a közös eszközt – és ez kiemelten nehézkes késő esti vagy éjszakai idősávban. „Ezt a megoldást ráadásul a beruházók sem kedvelik, hiszen a parkolóhelyeket 100 százalékban tudják értékesíteni, így fölösleges luxusnak érzik néhány helyet közös használatra fenntartani” – mondta Novotny Dénes, az ALTE-GO ügyvezető igazgatója.
Az elektromos autót használók valós igényeit felismerve az ALTE-GO egy olyan megoldást ajánl, amely minden érintett számára optimális: a lakókat reggelente teljesen feltöltött autók várják induláskor, és a beruházó pénztárcáját is megkíméli. A lényeg: a rendelkezésre álló villamos teljesítményt dinamikusan osztják szét a töltők, azaz az elektromos autók között. Egy tavaly átadott, hasonló elven működő irodaház kapcsán részletesen kielemezték a tisztán elektromos és plug-in hibrid gépjárműveket használók töltési szokásait, valamint figyelembe vették a jövőbeni töltési, akkumulátor-kapacitási trendjeit. Mindezek tapasztalatát felhasználva, helyszíni felmérés keretében az ALTE-GO megvizsgálja az adott társasházban rendelkezésre álló villamoskapacitást, megnézi azokat az elektromos fogyasztókat (például lépcsőházvilágítás, liftek stb.), amelyek csak időszakosan terhelik meg a házat és ez alapján konkrét javaslatot tesz a kiépíthető töltőberendezések darabszámára és a villamos betáplálás legköltséghatékonyabb kiépítésére. Az optimalizációt az ALTE-GO Energy Guard rendszere végzi, teljesen automatikusan és biztonságosan.
A WING lakóingatlanfejlesztő üzletágával, a LIVING-gel együttműködve, a Kassák Passage projektben 64 töltőberendezést telepítettek. Az egymással is összekapcsolt töltők folyamatosan jelzik, milyen teljesítményt tudnak felvenni az autók, az Energy Guard pedig figyeli, hogy mekkora villamoskapacitás érhető el a társasházban. A folyamatos szinkronról a rendszer gondoskodik, ezáltal minden egyes gépjármű számára optimális töltési sebesség biztosítható – ráadásul igazságosan. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például egy plug-in hibrid csak 3,7kW-on fog töltődni, mert ennél többet nem tud felvenni, miközben egy kétszer ekkora teljesítményre is képes tisztán elektromos gépjárműnél ehhez igazodik a töltésfevétel.
Minden töltő mellé kulccsal zárható, átlátszó elosztódobozt is felszerelt az ALTE-GO, amelyben fogyasztásmérő „ketyeg”: így a lakók nyomon követhetik, hogy mennyi energiát használtak fel töltésre. A doboz tartalmazza az életvédelmi eszközöket, amelyek kötelező kiegészítői az elektromos autók töltési infrastruktúrájának. A lakók dedikált, rádiófrekvenciás azonosításra képes kártyákat kapnak: a töltés csak ezekkel indítható el, és mindenki csak a saját töltőjét tudja működtetni.
„A dedikált elektromos gépjármű töltése iránti igény egyre gyakrabban merül fel az ügyfelek részéről” – közölte Martin János, a WING lakófejlesztésekért felelős vezérigazgató-helyettes, a LIVING vezetője. Sok esetben ugyanakkor nem áll rendelkezésre, vagy csak kezelhetetlenül drágán teremthető meg a szükséges villamosenergia-kapacitás az igény szerinti számú töltőhöz – erre a szűkösségre ad választ az ALTE-GO megoldása, amely többletenergia lekötése nélkül képes orvosolni a helyzetet. A megoldás tökéletesen illeszkedik a LIVING lakópark-fejlesztési gyakorlatához, amely kiemelt szempontként kezeli a környezettudatosságot és az energiahatékonyságot. A LIVING sztenderjeinek megfelelően a kialakított lakások közel nulla energiaigényűek, így az otthonok AA energetikai besorolásúak. A töltőberendezések telepítésével a LIVING fenntartható fejlesztőként egy újabb lépést tehet a zöld szemlélet irányába.
Novotny Dénes elmondta: a LIVING lakóingatlan-fejlesztő cég összes folyamatban lévő társasház építési projektjénél keresik az együttműködés lehetőségét a töltők kiépítéséhez. Közben pedig a már átadott társasházakban is megvizsgálják a lehetséges fejlesztési opciókat.
Az ALTE-GO Kft. ügyvezetője arról is említést tett, hogy másfél évvel ezelőtti indulása óta az ALTE-GO 120 elektromos gépjármű töltési pontot telepített, elsősorban irodaházi környezetben. Mivel több nagy projekt a befejezéshez közelít, a következő hónapban ennek a számnak a megkétszereződésére számítanak; a jövő évben pedig már 500 töltési pont telepítésével és üzemeltetésével számolnak.