Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Az utóbbi időszakban növekedett a csípős termékek kedveltsége. A hazai fogyasztók ötöde jelezte, hogy az elmúlt néhány évben szokott rá ezekre az élelmiszerekre – derül ki a Gyulahús Kft. friss, reprezentatív kutatásából. A vállalathoz visszaérkező fogyasztói vélemények alapján a tendencia alakulásában a koronavírus is szerepet játszott. A felmérés továbbá rámutat, hogy a speciális termékeket vásárlók jelentős része nem éri be csupán a glutén- és laktózmentességgel. Elvárják a finom ízeket – ha ebben csalódnak, gyorsan tovább is állnak.

Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Kellemes ízélmény nélkül nem sokat ér a glutén- és laktózmentesség

A magyarok nem mondanak le az finom ízekről még akkor sem, ha valamilyen speciális, „mentes” élelmiszert vásárolnak – derül ki a Gyulahús Kft. reprezentatív, 500 ember megkérdezésével, május végén készült kutatásából. E szerint a gyártók ebben a termékkörben sem vehetik félvállról az ízélmény kérdését, és kifejezetten nagy figyelmet kell erre fordítaniuk. A válaszokból ugyanis kiderül, hogy azok közel kétharmada (65%), akiknek valamilyen mentes élelmiszer kerül az asztalára, nagyon figyel arra, hogy az ízletes legyen. Sőt, 45 százalék már az első csalódás után le is mond a kipróbált áruról, és tovább keres, egészen addig, amíg rá nem bukkan a számára legfinomabbra.

„A Gyulahús májasai a gyártási technológiából fakadóan mindig is glutén- és laktózmentesek voltak. Az első pillanattól kezdve így kerültek boltokba, s így nyerték el a fogyasztók tetszését. A piac fejlődése láthatóan abba az irányba tart, hogy egyre több ember számára döntési szempont a „mentesség”. Ez a fejlemény számunkra versenyelőnyt is jelenthet, hiszen vásáróinknak nem kell új ízeket megszokniuk, egy tradicionális terméket tradicionális ízben tudunk kínálni számukra” – hangsúlyozta Daka Zsolt, a Gyulahús Kft. ügyvezető igazgatója.
   
A felmérés egyértelműen rámutatott, hogy a mentes termékek iránt igen jelentős az igény, ami mögött ráadásul nem feltétlenül a vásárlók egészségügyi problémája, emésztési nehézsége áll. A válaszok alapján ugyanis kétszer annyian (43%) vásárolnak speciális árukat, mint amennyien diétáznak (21%). Sőt, ezeket a termékeket keresők aránya csaknem négyszer nagyobb az orvos által igazoltan emésztési gondok miatt diétázók (12%) körénél. Akik speciális termékeket keresnek, azok 26 százaléka cukor-, 19 százaléka laktóz-, 12 százaléka gluténmentes, míg 10 százalék vegán árut szokott vásárolni.

A fogyasztók közel fele tehát több-kevesebb rendszerességgel szokott „mentes” élelmiszert vásárolni, ezzel együtt csupán egy kicsiny kör (10%) gondolja azt, hogy ezt a fajta táplálkozást érdemben a divat irányítja. Jóval szélesebb réteg (összesen 64%) véli úgy, hogy ezen élelmiszerek választása mögött valamiféle emésztési nehézség – még ha ez nincs is orvos által igazolva –, vagy a fogyasztó részéről megelőzési szándék húzódik meg.

A diétázók közel fele szerint nem elég széles a „mentes” termékek hazai kínálata

A kutatásból kiderül, hogy a diétázók között mintegy 60 százalék azok aránya, akiknek valamilyen orvos által igazolt probléma miatt kell ezt megtenniük. Figyelemre méltó, hogy csaknem 30 százalék azt mondta, azért választ ilyen étrendet, mert egészségesebbnek tartja a hagyományoshoz képest.

A fogyasztók közel fele nem tudta megítélni, hogy a speciális termékek kínálata megfelelő-e. Egyharmaduk szerint ez jónak mondható, míg 20 százalék szűknek tartja. Mindössze 2 százalék volt, aki túl széles választékot említett. Az ugyanakkor a hazai élelmiszeripari, húsipari cégek számára akár fejlesztési irányt is mutathat, hogy a diétázok közel fele úgy véli, a jelenlegi mentes termékkínálat nem elégséges.

Újra hódít a csípős íz

A kutatás egy másik területet is vizsgált, s kiderült, hogy a magyarok körében igen kedveltek – és egyre kedveltebbek – a csípős ételek. A válaszadók csaknem háromnegyede (73%) azt jelezte, hogy rendszeresen fogyaszt ilyen termékeket. Korcsoport szerint nem nagyon lehet ebben különbséget tenni, a fiatalabbak és az idősebbek egyforma arányban kedvelik a csípős ízt. A férfiak és a nők közötti eltérés azonban már szembetűnő, miután előbbiek több mint 80 százaléka mondta azt, hogy több-kevesebb rendszerességgel kerül a tányérjára erős étel, míg a hölgyek körében ez az arány 65 százalék.

A felmérés adatai rávilágítanak arra, hogy ezeknek a termékeknek a népszerűsége az elmúlt időszakban megnőtt. Csaknem 20 százalék úgy nyilatkozott, hogy mostanában szokott rá ezekre a finomságokra. Ezt igazolják egyébként a Gyulahúshoz beérkező visszajelzések, valamint szakmai vásárok kóstoltatásának tapasztalatai is. A vállalat szakemberei szerint ezeken az eseményeken az utóbbi időszakban számottevően megnőtt az érdeklődés a csípős termékek iránt, és jóval több fogy belőlük, mint korábban.

„A kutatás erre ugyan nem tért ki, de a növekvő trendben minden bizonnyal a pandémia is szerepet játszott. A csípős paprikával kapcsolatban általános vélemény, hogy fertőtlenítő hatása van. Ez pedig sokak szeme előtt lebegett, és a Covid alatt a népi bölcsességet követve például ilyen ételekkel is próbálták védekezésüket kiegészíteni” – fejtette ki Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.

Messze a kolbász a legnépszerűbb csípős élelmiszer

A csípős élelmiszerek között a legkedveltebb a kolbász, amelyet 10 vásárlóból 8 rendszeresen levesz a boltok polcairól. Meglepő módon a csípős fűszerek, ízesítők messze elmaradnak az előzőtől, ám azért a válaszadók közel kétharmada gyakran betesz ilyen termékeket a kosarába. A paprika (friss zöldség) áll a harmadik helyen 62 százalékkal. Ezek mellett a csípős savanyúságok, szószok, öntetek, mártások is igen keresettek, amelyeket a kutatásban részvevők mintegy fele viszonylag sűrűn vásárol és fogyaszt.

Az igények növekedése a jelek szerint a termékkínálatban is visszatükröződik – legalábbis a fogyasztók válaszai alapján. A kutatásban résztvevők többsége ugyan nem érzékelt változást a csípős termékek kínálatában, a vásárlók negyede azonban pozitív tendenciát tapasztal, s szerintük nőtt a választék. A bővülő kínálat ellenére a fogyasztók tizenhárom százaléka mégis szűknek érzi a csípős termékek kínálatát, ez általánosságban és a kolbászok/szalámik esetében is elmondható.

A csípős kínálatban magasan a Gyulai márkát tartották (31%) a legkiemelkedőbb húskészítménygyártónak a válaszadók.

Megkezdődik a vidéki vendéglátóhelyek támogatása

Tizenhárom milliárd forint vissza nem térítendő támogatásra pályázhatnak a vendéglátóhelyek, elsőként az egész évben nyitva tartó, vidéki éttermeknek nyílik meg a lehetőség május 27-től - hívta fel a figyelmet csütörtöki közleményében a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).
2024. 05. 17. 08:30
Megosztás:

Több mint 674 millió forint értékben nyert el támogatást a VERTIKAL Group által vezetett konzorcium innovációs projekt megvalósítására

Konzorciumvezetőként nyert el támogatást a Budapesti Értéktőzsde Xtend platformján jegyzett VERTIKAL Group a Kulturális és Innovációs Minisztérium „Fókuszterületi innovációs projektek támogatása” című pályázatán. A konzorcium – amelyet a társaságon kívül a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem és az Óbudai Egyetem alkot – a projekt keretein belül nagy sorozatban gyártható, újrahasznosított anyagokból készülő, speciális kerekek és azok gyártástechnológiájának kifejlesztését valósíthatja meg a társaság dombóvári telephelyén. A pozitív elbírálást követően odaítélt támogatás értéke meghaladja a 674 millió forintot, míg az elszámolható összköltség közel 927.5 millió forint.
2024. 05. 17. 08:00
Megosztás:

Gyengült a forint reggel

Gyengült a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek reggel a csütörtök kora esti jegyzésekhez képest a nemzetközi bankközi devizapiacon.
2024. 05. 17. 07:30
Megosztás:

A SsangYong gyártója, a KGM értékesítési rekordot ért el 2024 áprilisában

A SsangYong gyártója, a KGM áprilisban összesen 6,088 járművet értékesített exportra. Az értékesítési rekordhoz az AutoWallis magyarországi adatai is jelentősen hozzájárultak.
2024. 05. 17. 07:00
Megosztás:

Kiderült, hogy kik utaznak legtöbbet céges taxival

Az üzleti taxis fuvarok harmadát szerdán rendelik az utasok, nyáron azonban ötödével visszaesik a céges utazások száma – derül ki a Bolt adataiból.
2024. 05. 17. 06:30
Megosztás:

Nyugdíj- és egészségpénztárak: új csúcsokkal indult az év

Igen eredményesen kezdték az évet a hazai önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak, amelyek mind az összesített taglétszám, mind a tagi és munkáltatói befizetések tekintetében jelentős előrelépést mutattak fel az első negyedévben. A nyugdíjkasszák ismét reálhozamot értek el, az egészségpénztárak tagjai pedig még több szolgáltatást igényeltek, köztük például minden eddiginél többet költöttek lakáshitel-törlesztésre.
2024. 05. 17. 06:00
Megosztás:

Áprilisban kifulladt a budapesti albérletdrágulás lendülete

Áprilisban eltérő irányt vettek az országos és a fővárosi lakbérek. Miközben márciushoz képest országosan átlagosan 0,8 százalékkal nőttek a bérleti díjak Budapesten 0,5 százalékkal csökkentek - derül ki a KSH-ingatlan.com lakbérindexéből.
2024. 05. 17. 05:30
Megosztás:

Teljes mértékben napenergiával működtethető a Lenovo üllői gyárának innovációs központja

A Lenovo fenntarthatósági szempontok szerint épült üllői gyártóüzemében az új napelemek révén a teljes napenergia-kapacitás 3 megawattra (MW) nőtt, ami akár ahhoz is elegendő lenne, hogy egy elektromos autó 17 280 kilométeres utat tegyen meg. A két épületben összesen már 5072 napelemet működtető létesítmény része a Lenovo ambiciózus, a második hatókörű kibocsátásának csökkentésére irányuló globális tervének. Ennek részeként a vállalat jelenleg 17 megawattnyi napelemes kollektort működtet és további létesítmények létrehozását vizsgálja Brazíliában, Mexikóban és Kínában.
2024. 05. 17. 05:00
Megosztás:

A transzferárazás rejtett csapdái

A NAV ellenőrzési gyakorlatában egyre komolyabb szerepet kap a transzferárazás auditja. Ráadásul a vonatkozó szabályok is évről-évre egyre összetettebbek. A transzferár-dokumentációs határidők közeledtével érdemes végigtekinteni, hogy mik azok a rejtett csapdák, amelyeket kerüljünk el a dokumentáció és az adatszolgáltatás elkészítésekor. Ebben van segítségünkre a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője.
2024. 05. 17. 04:30
Megosztás:

Duplázás a Defláción: A Rollblock (RBLK) bevételmegosztási modellje deflációsabbá teszi, mint a Binance Coin (BNB) és az Ethereum (ETH)

Az innováció a siker kulcsa a kriptopiacon, és a Rollblock (RBLK) kiemelkedő szereplő a bevételmegosztási modelljével. Ez a rendszer növeli a hasznosságát, és deflációsabbnak tűnik, mint az olyan altcoinok, mint a Binance Coin (BNB) és az Ethereum (ETH). Az elemzők szerint ez a második szakaszban lévő előértékesítési sztár lehet a következő 50-szeres értéknövekedést produkáló altcoin 2024-ben.
2024. 05. 17. 03:30
Megosztás:

Ez a 10 legnépszerűbb használt autó modell Magyarországon

A magyar piac egészét hirdetésszámban és megtekintésben is lefedő Használtautó.hu autópiaci szakértője megvizsgálta, hogy a 10 legnépszerűbb használtautó-modell esetében hogyan alakulnak megyénként az átlagárak. A portál adatai alapján Nógrád és Heves megyékben találhatók a legolcsóbb és legöregebb, Pest és Zala megyében pedig a legdrágább és legfiatalabb darabok.
2024. 05. 17. 03:00
Megosztás:

Itt hibázott nagyot Fico testőrsége - a szakértő megmutatja

Szerdán, a Nyitrabányán tartott kihelyezett kormányülés után meglőtték Robert Fico szlovák miniszterelnököt, akinek az állapota még mindig nagyon súlyos. A kormányfőt három golyó is eltalálta az öt leadott lövésből. Hajós István biztonsági szakértő szerint Fico testőrsége több ponton is hibázhatott, a jövőben pedig itthon is minden bizonnyal szigorítják a biztonsági intézkedéseket.
2024. 05. 17. 02:00
Megosztás:

A TESCO durva húzása: pénzt kérnek érte, pedig ingyen volt!

A TESCO legutóbbi döntése, mely szerint mostantól pénzt számol fel a műanyag ruhafogasokért, nagy visszhangot váltott ki. Az üzletlánc a környezettudatosság jegyében vezette be ezt az intézkedést, ám sokan kérdezik: valóban a Föld megmentése a cél, vagy csak egy ügyes marketingfogásról van szó? És mennyibe "fáj" így egy ruhafogas?
2024. 05. 17. 01:30
Megosztás:

Az öregség szaga - Miért van az idősebb embereknek más szaguk és hogyan lehet megszüntetni?

Mindannyian észrevehettük már, hogy az idősebb embereknek gyakran van egy jellegzetes szaguk. Ez a szag semmiképpen sem kellemetlen, inkább különleges és megkülönböztető. Azonban sokan kíváncsiak arra, hogy mi okozza ezt az illatot, és van-e valami, amit tenni lehetne a mérséklésére.
2024. 05. 17. 01:00
Megosztás:

Normális?! Ön még mindig fizet a drága SMS-ért, amit a bankja küld?

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2024. februári adatai szerint a számlavezetés során a bankok felé kifizetett díjak 15 százalékát teszik ki az SMS szolgáltatások. Bár a jegybank nyolcezer forint közelébe becsülte az SMS-ekre fordított éves átlagos ügyfélköltséget, a BiztosDöntés.hu szerint ez a költség még ennél nagyobb is lehet. Pedig ma már a legtöbb banknál létezik erre egy ingyenes alternatíva, melyre könnyen át lehet állni.
2024. 05. 17. 00:30
Megosztás:

A kriptobefektetők elkapkodják a Mega Dice tokent

Az eredetileg 0,069 dolláros kezdeti árfolyamon értékesített DICE jelenlegi ára már 0,075 dollárra emelkedett, ami 8,6 százalékos drágulást jelent.
2024. 05. 17. 00:01
Megosztás:

Új foglalkoztatási program kezdődik 30 felettieknek

Csütörtöktől elérhető a 30 évesnél idősebb álláskeresőknek szóló, 150 milliárd forintos támogatási rendszer - mondta a foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár az M1 aktuális csatornán csütörtökön.
2024. 05. 16. 23:30
Megosztás:

Románia van a legnehezebb helyzetben a régióban

Az ikerdeficit miatt a régió országai közül Románia van a legnehezebb gazdasági helyzetben - jelentette ki szerdán Mugur Isarescu, a Román Nemzeti Bank (BNR) elnöke a BNR negyedéves inflációs jelentését ismertetve.
2024. 05. 16. 23:00
Megosztás:

A Deutsche Telekom AG bevétele nem érte el a várt szintet

A Deutsche Telekom AG, Európa legnagyobb távközlési vállalata adózott eredménye 87,1 százalékkal csökkent az idei első negyedévben, amikor a vártnál kevésbé nőttek a bevételei.
2024. 05. 16. 22:30
Megosztás:

Mai Európai Bírósági döntés a magyar a ÁFA szabályokról

Az Európai Unió Bírósága által 2024. május 16-án meghozott döntés (C-746/22) szerint ellentétes az Unió jogával az a magyar szabály, amely nem engedi meg a külföldi adózóknak az áfa-visszatérítési eljárásokban, hogy irataikat akár a másodfokú (fellebbezési) eljárásban is beadhassák. Ez ugyanakkor nem csupán a külföldiek áfa-visszatérítésére lehet hatással, de bármely olyan áfa-ügyben is felhasználható, ahol az adóhatóság megtagadta a fellebbezés során benyújtott tények, bizonyítékok értékelését. Az ügy legfontosabb tanulságait a Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértőivel szedtük össze.
2024. 05. 16. 22:00
Megosztás: