Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Az utóbbi időszakban növekedett a csípős termékek kedveltsége. A hazai fogyasztók ötöde jelezte, hogy az elmúlt néhány évben szokott rá ezekre az élelmiszerekre – derül ki a Gyulahús Kft. friss, reprezentatív kutatásából. A vállalathoz visszaérkező fogyasztói vélemények alapján a tendencia alakulásában a koronavírus is szerepet játszott. A felmérés továbbá rámutat, hogy a speciális termékeket vásárlók jelentős része nem éri be csupán a glutén- és laktózmentességgel. Elvárják a finom ízeket – ha ebben csalódnak, gyorsan tovább is állnak.

Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Kellemes ízélmény nélkül nem sokat ér a glutén- és laktózmentesség

A magyarok nem mondanak le az finom ízekről még akkor sem, ha valamilyen speciális, „mentes” élelmiszert vásárolnak – derül ki a Gyulahús Kft. reprezentatív, 500 ember megkérdezésével, május végén készült kutatásából. E szerint a gyártók ebben a termékkörben sem vehetik félvállról az ízélmény kérdését, és kifejezetten nagy figyelmet kell erre fordítaniuk. A válaszokból ugyanis kiderül, hogy azok közel kétharmada (65%), akiknek valamilyen mentes élelmiszer kerül az asztalára, nagyon figyel arra, hogy az ízletes legyen. Sőt, 45 százalék már az első csalódás után le is mond a kipróbált áruról, és tovább keres, egészen addig, amíg rá nem bukkan a számára legfinomabbra.

„A Gyulahús májasai a gyártási technológiából fakadóan mindig is glutén- és laktózmentesek voltak. Az első pillanattól kezdve így kerültek boltokba, s így nyerték el a fogyasztók tetszését. A piac fejlődése láthatóan abba az irányba tart, hogy egyre több ember számára döntési szempont a „mentesség”. Ez a fejlemény számunkra versenyelőnyt is jelenthet, hiszen vásáróinknak nem kell új ízeket megszokniuk, egy tradicionális terméket tradicionális ízben tudunk kínálni számukra” – hangsúlyozta Daka Zsolt, a Gyulahús Kft. ügyvezető igazgatója.
   
A felmérés egyértelműen rámutatott, hogy a mentes termékek iránt igen jelentős az igény, ami mögött ráadásul nem feltétlenül a vásárlók egészségügyi problémája, emésztési nehézsége áll. A válaszok alapján ugyanis kétszer annyian (43%) vásárolnak speciális árukat, mint amennyien diétáznak (21%). Sőt, ezeket a termékeket keresők aránya csaknem négyszer nagyobb az orvos által igazoltan emésztési gondok miatt diétázók (12%) körénél. Akik speciális termékeket keresnek, azok 26 százaléka cukor-, 19 százaléka laktóz-, 12 százaléka gluténmentes, míg 10 százalék vegán árut szokott vásárolni.

A fogyasztók közel fele tehát több-kevesebb rendszerességgel szokott „mentes” élelmiszert vásárolni, ezzel együtt csupán egy kicsiny kör (10%) gondolja azt, hogy ezt a fajta táplálkozást érdemben a divat irányítja. Jóval szélesebb réteg (összesen 64%) véli úgy, hogy ezen élelmiszerek választása mögött valamiféle emésztési nehézség – még ha ez nincs is orvos által igazolva –, vagy a fogyasztó részéről megelőzési szándék húzódik meg.

A diétázók közel fele szerint nem elég széles a „mentes” termékek hazai kínálata

A kutatásból kiderül, hogy a diétázók között mintegy 60 százalék azok aránya, akiknek valamilyen orvos által igazolt probléma miatt kell ezt megtenniük. Figyelemre méltó, hogy csaknem 30 százalék azt mondta, azért választ ilyen étrendet, mert egészségesebbnek tartja a hagyományoshoz képest.

A fogyasztók közel fele nem tudta megítélni, hogy a speciális termékek kínálata megfelelő-e. Egyharmaduk szerint ez jónak mondható, míg 20 százalék szűknek tartja. Mindössze 2 százalék volt, aki túl széles választékot említett. Az ugyanakkor a hazai élelmiszeripari, húsipari cégek számára akár fejlesztési irányt is mutathat, hogy a diétázok közel fele úgy véli, a jelenlegi mentes termékkínálat nem elégséges.

Újra hódít a csípős íz

A kutatás egy másik területet is vizsgált, s kiderült, hogy a magyarok körében igen kedveltek – és egyre kedveltebbek – a csípős ételek. A válaszadók csaknem háromnegyede (73%) azt jelezte, hogy rendszeresen fogyaszt ilyen termékeket. Korcsoport szerint nem nagyon lehet ebben különbséget tenni, a fiatalabbak és az idősebbek egyforma arányban kedvelik a csípős ízt. A férfiak és a nők közötti eltérés azonban már szembetűnő, miután előbbiek több mint 80 százaléka mondta azt, hogy több-kevesebb rendszerességgel kerül a tányérjára erős étel, míg a hölgyek körében ez az arány 65 százalék.

A felmérés adatai rávilágítanak arra, hogy ezeknek a termékeknek a népszerűsége az elmúlt időszakban megnőtt. Csaknem 20 százalék úgy nyilatkozott, hogy mostanában szokott rá ezekre a finomságokra. Ezt igazolják egyébként a Gyulahúshoz beérkező visszajelzések, valamint szakmai vásárok kóstoltatásának tapasztalatai is. A vállalat szakemberei szerint ezeken az eseményeken az utóbbi időszakban számottevően megnőtt az érdeklődés a csípős termékek iránt, és jóval több fogy belőlük, mint korábban.

„A kutatás erre ugyan nem tért ki, de a növekvő trendben minden bizonnyal a pandémia is szerepet játszott. A csípős paprikával kapcsolatban általános vélemény, hogy fertőtlenítő hatása van. Ez pedig sokak szeme előtt lebegett, és a Covid alatt a népi bölcsességet követve például ilyen ételekkel is próbálták védekezésüket kiegészíteni” – fejtette ki Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.

Messze a kolbász a legnépszerűbb csípős élelmiszer

A csípős élelmiszerek között a legkedveltebb a kolbász, amelyet 10 vásárlóból 8 rendszeresen levesz a boltok polcairól. Meglepő módon a csípős fűszerek, ízesítők messze elmaradnak az előzőtől, ám azért a válaszadók közel kétharmada gyakran betesz ilyen termékeket a kosarába. A paprika (friss zöldség) áll a harmadik helyen 62 százalékkal. Ezek mellett a csípős savanyúságok, szószok, öntetek, mártások is igen keresettek, amelyeket a kutatásban részvevők mintegy fele viszonylag sűrűn vásárol és fogyaszt.

Az igények növekedése a jelek szerint a termékkínálatban is visszatükröződik – legalábbis a fogyasztók válaszai alapján. A kutatásban résztvevők többsége ugyan nem érzékelt változást a csípős termékek kínálatában, a vásárlók negyede azonban pozitív tendenciát tapasztal, s szerintük nőtt a választék. A bővülő kínálat ellenére a fogyasztók tizenhárom százaléka mégis szűknek érzi a csípős termékek kínálatát, ez általánosságban és a kolbászok/szalámik esetében is elmondható.

A csípős kínálatban magasan a Gyulai márkát tartották (31%) a legkiemelkedőbb húskészítménygyártónak a válaszadók.

Megkezdte a kártérítések kifizetését a Colonnade Biztosító az Unitravel-ügy károsultjainak

A Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe, mint a fizetésképtelenné vált Unitravel utazási iroda vagyoni biztosítékát nyújtó biztosító, pénteken megkezdte a kártérítések kifizetését az érintett utasok részére - közölte a biztosító az MTI-vel.
2025. 09. 27. 09:00
Megosztás:

A GVH határozottan fellép a kartellekkel szemben

2017 óta közel 30 milliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kartell ügyekben – ismertette Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke a Debreceni Egyetemen tartott előadásában. Mint mondta: a nemzeti versenyhatóság határozottan fellép a kartell megállapodásokkal szemben, és különösen nagy szigorral üldözi a közbeszerzési kartelleket. Hozzátette: a GVH nemzetközi összevetésben is aktív a közbeszerzésekkel kapcsolatos kartellek feltárásában. A 2024-ben folyamatban lévő, összesen 19 kartell eljárásban vizsgált tenderek száma meghaladta az 1500-at, amelyek közül több mint 1000 tender közpénzek felhasználását érintette.
2025. 09. 27. 07:00
Megosztás:

Megkezdte a kártérítések kifizetését a Colonnade Biztosító az UNITRAVEL ügy károsultjainak

A Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe – mint a fizetésképtelenné vált UNITRAVEL Kft. vagyoni biztosítékát nyújtó biztosító – a mai napon, 2025. szeptember 26-án megkezdte a kártérítések kifizetését az érintett utasok részére. A kárkifizetések a Fővárosi Kormányhivatal 2025. július 10-én hozott határozata nyomán indultak el, amely a UNITRAVEL Kft. hivatalos fizetésképtelenségét állapította meg.
2025. 09. 27. 06:00
Megosztás:

Taxikat, szórakozóhelyeket és vendéglátóhelyeket ellenőrzött a fogyasztóvédelmi hatóság

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok fokozottan ellenőrzik a vendéglátó egységeket, a szórakozóhelyeket, a fesztiválokat és a taxikat egyaránt. A hatósági ellenőrzések kiterjednek az egyes idegenforgalmi szolgáltatásokra vonatkozó előírások betartásának vizsgálatára, valamint a vásárlói magatartást tisztességtelenül befolyásoló kereskedelmi gyakorlatok kiszűrésére. A folyamatos ellenőrzések hatására a kifogásolt kereskedői gyakorlatok aránya évről-évre csökken.
2025. 09. 27. 05:00
Megosztás:

Autós kereskedők: a vásárlók döntsenek, milyen autót vezetünk a jövőben

A nemzetközi autókereskedői szövetségek szerint a vásárlók döntésére kell bízni, hogy milyen technológiát választanak, a megfizethető, minőségi járművek gyártására kell összpontosítani, a piaci folyamatokba pedig nem mesterségesen, hanem pozitív motivációval lehet beavatkozni - mondta a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke pénteken, az európai autókereskedők szövetségének (CECRA) budapesti közgyűlése során tartott nemzetközi kerekasztal-beszélgetés megállapításait összegezve.
2025. 09. 27. 04:00
Megosztás:

Horvátország elutasítja, hogy nyerészkedne a Magyarországra szállított kőolajon

Andrej Plenkovic horvát kormányfő és Ante Susnjar gazdasági miniszter is visszautasította pénteken Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kijelentését, hogy Horvátország kihasználja a válságos helyzetet és háborús felárat szed a Magyarországra szállított kőolaj után, valamint hogy nem tud elegendő kőolajat szállítani Magyarország és Szlovákia zavartalan ellátásához.
2025. 09. 27. 03:00
Megosztás:

A 3. világháború ha kitörne, ide menekülj a ChatGPT szerint

A mostani geopolitikai viszonyok között sajnos nem lehet teljes bizonyossággal kizárni egy harmadik világháború lehetőségét. Noha senki sem vágyik arra, hogy ilyen forgatókönyv valóra váljon, mégis célszerű átgondolni, hol találhatnánk menedéket egy ilyen jellegű konfliktus során.
2025. 09. 27. 02:00
Megosztás:

A nyugdíjakból ennyit vonnak le 2026 januártól

2026 januárjától alapvetően megváltozott a nyugdíjakból és munkabérekből történő levonások rendszere - számolt be a Blikk Rúzs.
2025. 09. 27. 01:00
Megosztás:

Bemutatjuk a külföldi online kaszinó oldalak legjobbjait

Magyarországon jelenleg csupán négy online kaszinó rendelkezik magyar szerencsejáték engedéllyel, ezért talán nem túlzunk, ha azt állítjuk, hogy enyhén szólva szegényes a kínálat a hazai online kaszinókból. A magyar kaszinójátékosok szerencséjére a külföldi online kaszinó oldalakból óriási a kínálat, és a bónuszok terén is mérföldekkel előrébb járnak a magyar kaszinóktól.
2025. 09. 27. 00:01
Megosztás:

Magyar áttörés: Hazai csapat a startup-világbajnokság világdöntőjében

Az EV.analytica nyerte meg a startup-világbajnokság budapesti fordulóját, amivel egyenes ágon kvalifikálta magát a San Franciscó-i világdöntőbe. A három fiatal szakember – Németh András, Papp Zoltán és Simon Gergely – által alapított vállalkozás ezzel a sikerrel a világpiac kapujához érkezett: a tét nemcsak egy egymillió dolláros befektetés, hanem a nemzetközi reflektorfény és globális partnerségek megszerzése.
2025. 09. 26. 23:00
Megosztás:

A tokenégetés fogalma, jelentése és értelmezése a kriptovaluták világában

Mit jelent a tokenégetés, és miért fontos ez a kriptopiacokon? Részletes elemzés laikusok számára – működés, módszerek, célok és bizonyítási lehetőségek
2025. 09. 26. 22:00
Megosztás:

Erősödött a forint péntekre

Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben péntek kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
2025. 09. 26. 21:00
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Emelkedéssel zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék pénteken.
2025. 09. 26. 20:00
Megosztás:

Kriptovaluta hírek: Unus Sed Leo – mi mozgatja a LEO árfolyamát?

Az alábbi elemzés célja, hogy áttekintést adjon arról, milyen tényezők – projekt‑ és piaci hírek, bejelentések, intézményi mozgások – állnak az Unus Sed Leo (LEO) kriptovaluta árfolyamának mozgása mögött az elmúlt hónapokban. Az elemzés szem előtt tartja, hogy a LEO aktívan kötődik a Bitfinex / iFinex ökoszisztémához, ezért az exchange‑szintű fejlemények is kulcsszerepet játszanak.
2025. 09. 26. 19:30
Megosztás:

Új korszak a vezetékes hálózatban – országos 10 Gb-os XGSPON, Wi-Fi7 és Netvédelem

A Magyar Telekom újabb mérföldkőhöz érkezett: elindította az országos lefedettségű XGSPON technológiát, amely a multigigabites internetsebességek révén új szintre emeli az otthoni és üzleti kapcsolódás élményét. Legyen szó akár home office-ról, tanulásról, gamerekről, tartalomgyártókról vagy bármilyen vállalkozásról, ahol a feltöltési sebesség kulcsfontosságú – mostantól bárki élvezheti a kiemelkedő digitális élményt. A vállalat ezzel elsőként használja ki a Deutsche Telekom Csoportban az XGSPON hálózat teljes sebességét országos szinten.
2025. 09. 26. 19:00
Megosztás:

Átadták a BMW debreceni autógyárát

Hivatalosan is átadták BMW Group új autógyárát pénteken Debrecenben, ahol megkezdődött a cég legújabb modellje, a Neue Klasse iX3 sorozatgyártása.
2025. 09. 26. 18:30
Megosztás:

50 százalékkal erősebb a magyar építőipar mint 2010-ben

Jelenleg mintegy 50 százalékkal erősebb a magyar építőipar mint 2010-ben - jelentette ki az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára pénteken Szegeden.
2025. 09. 26. 18:00
Megosztás:

Több mint 4000 vállalkozás kezdheti meg digitális fejlesztéseit a Demján Sándor rogram támogatásával

A Neumann Technológiai Fesztivál keretében ünnepélyesen lezárult a Demján Sándor Program egyik legsikeresebb elemét, a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” Programot népszerűsítő rendezvénysorozat. A program 9 milliárd forintos keretösszegéből összesen több mint 6.000 hazai mikro- és kisvállalkozás kaphat támogatást digitális fejlesztéseihez. Az eddig kiállított 4.310 voucher közül 1.370-et már beváltottak a vállalkozások.
2025. 09. 26. 17:30
Megosztás:

Európai techcég lép be a magyar digitális könyvpiacra: a Voxa 3 millió eurós befektetéssel célozza meg a piacvezető szerepet

A tíz országban jelen lévő európai technológiai vállalat, a Voxa, ma hivatalosan is elindította hangoskönyv- és e-book streamingszolgáltatását Magyarországon. A cég komoly növekedési potenciált lát a hazai piacon, ezért 2026 végéig 3 millió euró (megközelítőleg 1,2 milliárd forint) értékű befektetést hajt végre. A tőkeinjekció célja a regionális szinten is kiemelkedő gyártókapacitás kiépítése, a Libri Csoporttal kötött stratégiai partnerség elmélyítése, valamint a korlátlan fogyasztáson alapuló előfizetéses modell hazai meghonosítása.
2025. 09. 26. 17:00
Megosztás:

Vége a négyéves kriptociklusnak? – Intézményi tőke írja át a kriptovaluta piac jövőjét

A kriptopiacot évekig a négyéves Bitcoin felezési ciklus határozta meg: árrobbanások és összeomlások váltották egymást előre kiszámítható módon. Ez a korszak azonban hamarosan lezárulhat. Az ETF-ek, a stabilcoin-alapú infrastruktúra és a tokenizált pénzügyi eszközök megjelenése átalakítja a kriptót: a spekuláció helyét átveszi a tartós pénzügyi rendszerbe való integráció.
2025. 09. 26. 16:30
Megosztás: