Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Az utóbbi időszakban növekedett a csípős termékek kedveltsége. A hazai fogyasztók ötöde jelezte, hogy az elmúlt néhány évben szokott rá ezekre az élelmiszerekre – derül ki a Gyulahús Kft. friss, reprezentatív kutatásából. A vállalathoz visszaérkező fogyasztói vélemények alapján a tendencia alakulásában a koronavírus is szerepet játszott. A felmérés továbbá rámutat, hogy a speciális termékeket vásárlók jelentős része nem éri be csupán a glutén- és laktózmentességgel. Elvárják a finom ízeket – ha ebben csalódnak, gyorsan tovább is állnak.

Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Kellemes ízélmény nélkül nem sokat ér a glutén- és laktózmentesség

A magyarok nem mondanak le az finom ízekről még akkor sem, ha valamilyen speciális, „mentes” élelmiszert vásárolnak – derül ki a Gyulahús Kft. reprezentatív, 500 ember megkérdezésével, május végén készült kutatásából. E szerint a gyártók ebben a termékkörben sem vehetik félvállról az ízélmény kérdését, és kifejezetten nagy figyelmet kell erre fordítaniuk. A válaszokból ugyanis kiderül, hogy azok közel kétharmada (65%), akiknek valamilyen mentes élelmiszer kerül az asztalára, nagyon figyel arra, hogy az ízletes legyen. Sőt, 45 százalék már az első csalódás után le is mond a kipróbált áruról, és tovább keres, egészen addig, amíg rá nem bukkan a számára legfinomabbra.

„A Gyulahús májasai a gyártási technológiából fakadóan mindig is glutén- és laktózmentesek voltak. Az első pillanattól kezdve így kerültek boltokba, s így nyerték el a fogyasztók tetszését. A piac fejlődése láthatóan abba az irányba tart, hogy egyre több ember számára döntési szempont a „mentesség”. Ez a fejlemény számunkra versenyelőnyt is jelenthet, hiszen vásáróinknak nem kell új ízeket megszokniuk, egy tradicionális terméket tradicionális ízben tudunk kínálni számukra” – hangsúlyozta Daka Zsolt, a Gyulahús Kft. ügyvezető igazgatója.
   
A felmérés egyértelműen rámutatott, hogy a mentes termékek iránt igen jelentős az igény, ami mögött ráadásul nem feltétlenül a vásárlók egészségügyi problémája, emésztési nehézsége áll. A válaszok alapján ugyanis kétszer annyian (43%) vásárolnak speciális árukat, mint amennyien diétáznak (21%). Sőt, ezeket a termékeket keresők aránya csaknem négyszer nagyobb az orvos által igazoltan emésztési gondok miatt diétázók (12%) körénél. Akik speciális termékeket keresnek, azok 26 százaléka cukor-, 19 százaléka laktóz-, 12 százaléka gluténmentes, míg 10 százalék vegán árut szokott vásárolni.

A fogyasztók közel fele tehát több-kevesebb rendszerességgel szokott „mentes” élelmiszert vásárolni, ezzel együtt csupán egy kicsiny kör (10%) gondolja azt, hogy ezt a fajta táplálkozást érdemben a divat irányítja. Jóval szélesebb réteg (összesen 64%) véli úgy, hogy ezen élelmiszerek választása mögött valamiféle emésztési nehézség – még ha ez nincs is orvos által igazolva –, vagy a fogyasztó részéről megelőzési szándék húzódik meg.

A diétázók közel fele szerint nem elég széles a „mentes” termékek hazai kínálata

A kutatásból kiderül, hogy a diétázók között mintegy 60 százalék azok aránya, akiknek valamilyen orvos által igazolt probléma miatt kell ezt megtenniük. Figyelemre méltó, hogy csaknem 30 százalék azt mondta, azért választ ilyen étrendet, mert egészségesebbnek tartja a hagyományoshoz képest.

A fogyasztók közel fele nem tudta megítélni, hogy a speciális termékek kínálata megfelelő-e. Egyharmaduk szerint ez jónak mondható, míg 20 százalék szűknek tartja. Mindössze 2 százalék volt, aki túl széles választékot említett. Az ugyanakkor a hazai élelmiszeripari, húsipari cégek számára akár fejlesztési irányt is mutathat, hogy a diétázok közel fele úgy véli, a jelenlegi mentes termékkínálat nem elégséges.

Újra hódít a csípős íz

A kutatás egy másik területet is vizsgált, s kiderült, hogy a magyarok körében igen kedveltek – és egyre kedveltebbek – a csípős ételek. A válaszadók csaknem háromnegyede (73%) azt jelezte, hogy rendszeresen fogyaszt ilyen termékeket. Korcsoport szerint nem nagyon lehet ebben különbséget tenni, a fiatalabbak és az idősebbek egyforma arányban kedvelik a csípős ízt. A férfiak és a nők közötti eltérés azonban már szembetűnő, miután előbbiek több mint 80 százaléka mondta azt, hogy több-kevesebb rendszerességgel kerül a tányérjára erős étel, míg a hölgyek körében ez az arány 65 százalék.

A felmérés adatai rávilágítanak arra, hogy ezeknek a termékeknek a népszerűsége az elmúlt időszakban megnőtt. Csaknem 20 százalék úgy nyilatkozott, hogy mostanában szokott rá ezekre a finomságokra. Ezt igazolják egyébként a Gyulahúshoz beérkező visszajelzések, valamint szakmai vásárok kóstoltatásának tapasztalatai is. A vállalat szakemberei szerint ezeken az eseményeken az utóbbi időszakban számottevően megnőtt az érdeklődés a csípős termékek iránt, és jóval több fogy belőlük, mint korábban.

„A kutatás erre ugyan nem tért ki, de a növekvő trendben minden bizonnyal a pandémia is szerepet játszott. A csípős paprikával kapcsolatban általános vélemény, hogy fertőtlenítő hatása van. Ez pedig sokak szeme előtt lebegett, és a Covid alatt a népi bölcsességet követve például ilyen ételekkel is próbálták védekezésüket kiegészíteni” – fejtette ki Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.

Messze a kolbász a legnépszerűbb csípős élelmiszer

A csípős élelmiszerek között a legkedveltebb a kolbász, amelyet 10 vásárlóból 8 rendszeresen levesz a boltok polcairól. Meglepő módon a csípős fűszerek, ízesítők messze elmaradnak az előzőtől, ám azért a válaszadók közel kétharmada gyakran betesz ilyen termékeket a kosarába. A paprika (friss zöldség) áll a harmadik helyen 62 százalékkal. Ezek mellett a csípős savanyúságok, szószok, öntetek, mártások is igen keresettek, amelyeket a kutatásban részvevők mintegy fele viszonylag sűrűn vásárol és fogyaszt.

Az igények növekedése a jelek szerint a termékkínálatban is visszatükröződik – legalábbis a fogyasztók válaszai alapján. A kutatásban résztvevők többsége ugyan nem érzékelt változást a csípős termékek kínálatában, a vásárlók negyede azonban pozitív tendenciát tapasztal, s szerintük nőtt a választék. A bővülő kínálat ellenére a fogyasztók tizenhárom százaléka mégis szűknek érzi a csípős termékek kínálatát, ez általánosságban és a kolbászok/szalámik esetében is elmondható.

A csípős kínálatban magasan a Gyulai márkát tartották (31%) a legkiemelkedőbb húskészítménygyártónak a válaszadók.

Szijjártó Péter: hazaengedték a sorozás okán elvitt magyar hallgatókat Ukrajnában

Hazaengedték a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Egyetemről sorozás okán elvitt magyar diákokat Ukrajnában, az újabb eset viszont ismét ráirányítja a figyelmet a béke fontosságára - írta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán a Facebookon.
2025. 11. 06. 04:30
Megosztás:

Hiába nő az átlagfizetés, a megtakarítás a leggazdagabbak kiváltsága lett

A Blochamps Capital korábbi prognózisa köszön vissza az MNB és a KSH friss adataiban: Magyarországon a vagyonkoncentráció kiugró mértékű. Karagich István, a privátbanki elemzőcég vezetője szerint a pénzügyi gyarapodás csak látszólag széles körű, a jegybanki adatok szerint a pénzügyi vagyon 72 százalékát itthon az emberek 10 százaléka birtokolja, miközben a lakosság fele összesen csupán 5 százalékos részesedéssel bír.
2025. 11. 06. 04:00
Megosztás:

Országos adománygyűjtést indít a Magyar Vöröskereszt és a PENNY Magyarország

Az ünnepekre készülve országos adománygyűjtési akciót tart pénteken és szombaton a Magyar Vöröskereszt a PENNY Magyarországgal együttműködve - tájékoztatta a segélyszervezet kedden az MTI-t, hozzátéve: ez már a hatodik alkalom, hogy közös erőfeszítésük révén akár 50 tonna élelmiszer és tisztítószer juthat el a nélkülözőkhöz.
2025. 11. 06. 03:30
Megosztás:

Új tüdőkórházat adtak át Sepsiszentgyörgyön

Új tüdőkórházat adtak át szerdán Sepsiszentgyörgyön, a modern eszközökkel felszerelt egészségügyi intézmény az engedélyeztetési folyamat után, várhatóan jövő év elején nyitja meg kapuit - közölte Tamás Sándor Kovászna megyei tanácselnök Facebook-oldalán.
2025. 11. 06. 03:00
Megosztás:

Itt az időpont, amikor Magyarország utoléri Ausztriát!

Nézzük meg „hideg fejjel”, adatokkal és közgazdasági logikával, mikor és milyen feltételek mellett érhetne fel Magyarország Ausztria gazdasági fejlettségéhez. Az elemzésben végig a legfrissebb, nyilvános nemzetközi forrásokra (IMF, Világbank, Eurostat, OECD, Statisztik Austria) támaszkodunk, és külön jelezzük az év-számokat, hogy egyértelmű legyen az időbeliség.
2025. 11. 06. 02:00
Megosztás:

Megszűnik a Messenger - a Facebook döntése végleges

Sokk a felhasználóknak: a Meta bejelentette, hogy megszünteti a Messenger asztali verzióját Windows és macOS rendszereken – számolt be róla a HVG. Ez azt jelenti, hogy hamarosan csak a webes felületen lehet majd üzenni.
2025. 11. 06. 01:00
Megosztás:

[ÉLŐ] Kriptovaluta hírek ma – 2025. november 5. – Miért zuhan újra a kripto? És miért immunis a $TAP?

A piacok jelenleg „előbb adnak el, később kérdeznek” módban működnek, ahogy a likviditás menekül a kijáratok felé. Ha egy altcoin nem termel bevételt vagy nem old meg valós problémát, a befektetőket egyszerűen nem érdekli.
2025. 11. 05. 23:00
Megosztás:

Új tüdőkórházat adtak át Sepsiszentgyörgyön

Új tüdőkórházat adtak át szerdán Sepsiszentgyörgyön, a modern eszközökkel felszerelt egészségügyi intézmény az engedélyeztetési folyamat után, várhatóan jövő év elején nyitja meg kapuit - közölte Tamás Sándor Kovászna megyei tanácselnök Facebook-oldalán.
2025. 11. 05. 21:30
Megosztás:

Bank360: Mindenki az Otthon Startra figyel, miközben a személyi kölcsönöknél dőlnek a rekordok

Július után ismét 100 milliárd forint feletti összegű személyi kölcsönre szerződtek a háztartások 2025. szeptemberben. Idén ez már a második ilyen hónap volt, egyelőre töretlen a népszerűsége a kelendő fogyasztási kölcsönnek. A babaváró hitelből idén még nem fogyott annyi, mint szeptemberben. A Bank360 a Magyar Nemzeti Bank adatait szemlézte.
2025. 11. 05. 21:30
Megosztás:

Állami mankón a lakáshitelezés: az új hitelek 38%-a támogatott

Megérkeztek a szeptemberi hitelstatisztikai adatok, amelyekből egyértelműen látszik, hogy a támogatott hitelek aránya a teljes hitelkihelyezésben jelentősen megugrott. Ennek fő mozgatórugója az Otthon Start program, gyakorlatilag az egész ország erről beszél a bejelentése óta.
2025. 11. 05. 21:00
Megosztás:

A Mol csoport Európa összefogását sürgeti egy új európai ipari stratégia érdekében

Kézzelfogható intézkedéseket sürget a Mol csoport Európa ipari versenyképességének helyreállítása érdekében, a társaság szerdai közleményében arra figyelmeztet, hogy a magas energiaköltségek, a szabályozás összetettsége és terhe, valamint az egyre inkább széttagolt piacok veszélyeztetik a kontinens hosszú távú jólétét.
2025. 11. 05. 20:30
Megosztás:

Már több mint 20 milliárd forintot kaptak kézhez az energetikai otthonfelújítási program nyertesei

Már több mint 20 milliárd forintot kaptak kézhez az energetikai otthonfelújítási program nyertesei. A családi házak energetikai korszerűsítését segítő pályázaton eddig 4700 jelentkezőnek utaltak támogatást - összegezte a hivatalos Facebook oldalára szerdán feltöltött bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium (EM).
2025. 11. 05. 19:30
Megosztás:

Rengeteg használt autó ömlött be az országba októberben

Októberben a DataHouse adatai szerint 12 588 import használt személyautó kapott hazai rendszámot, ami 10 százalékkal több az előző havi mennyiségnél, és több mint 17 százalékkal haladja meg a tavalyi hasonló időszak 10 725-ös értékét. Hasonló mértékű behozatalra utoljára 2021 márciusában volt példa, azóta a regisztrált import használt autók száma meg sem közelítette a 12 ezres szintet.
2025. 11. 05. 19:00
Megosztás:

Jön a Black Friday és a karácsony, indulhat a roham a hitelekért is

November elejével elindult az üzletekben a Black Friday-hoz kötődő, illetve a karácsonyi ünnepkör előtti akciók szezonja, ami a személyi kölcsönök és az áruvásárlási hitelek iránti keresletnek is jót tesz majd – hívja fel a figyelmet Fülöp Norbert Attila, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője. A személyi kölcsönöknél az év végi időszaktól függetlenül is az egekben jár a kereslet, ám az áruhiteleknél úgy tűnik, az idei év csendesebb lesz a tavalyihoz képest.
2025. 11. 05. 18:30
Megosztás:

Indul a Demján Sándor 1+1 Program második üteme – 20 milliárd forint támogatás a vidéki vállalkozások fejlesztésére

A Kormány mindent megtesz a magyar kis- és középvállalkozások támogatása érdekében! Ezért 2025. október 6-ától bevezettük a fix 3%-os kkv hitelt és megdupláztuk a Demján Sándor Tőkeprogram keretében egy vállalkozásba befektethető tőke maximális összegét. A Kormány azonban itt nem áll meg: a hazai kkv-k további megerősítése érdekében elindítja a Demján Sándor 1+1 KKV Beruházás-élénkítő Támogatási Program második ütemét, 20 milliárd forint keretösszeggel. A program új szakaszában egy vállalkozás legalább 25 millió forint, legfeljebb 200 millió forint vissza nem térítendő támogatást igényelhet, 50 százalékos támogatási intenzitással. A program célja, hogy a vidéki vállalkozások eszközberuházásainak támogatásával növelje a magyar kkv-k termelékenységét, versenyképességét és technológiai felkészültségét. Az előregisztráció november 6-án indul, a támogatási kérelmek benyújtására december 1-jén lesz lehetőség.
2025. 11. 05. 18:00
Megosztás:

Jubileumi csengetéssel ünnepelte 30 éves tőzsdei jelenlétét az OTP Bank Nyrt.

Harminc évvel ezelőtt vezette be részvényeit a Budapesti Értéktőzsde parkettjére az OTP Bank Nyrt., amelynek jubileumát ma ünnepélyes, kereskedésindító csengetéssel köszöntötték a tőzsdén. A hazai tőkepiac egyik jelentős szereplője három évtized alatt a BUX index legnagyobb súlyú papírjává vált, több BÉT Legek díjat is elnyert, és jelenleg is aktív szerepet vállal a tőkepiac fejlesztésében. A Budapesti Értéktőzsdével közösen indított stratégiai programjaik is jól mutatják a bank elkötelezettségét a hazai és regionális befektetői közösség erősítése iránt.
2025. 11. 05. 17:30
Megosztás:

Hatalmas új okosraktárat nyitott a Kifli.hu

Több tízmillió euró értékű beruházással hozta létre új logisztikai központját a Kifli.hu Biatorbágyon. Az online szupermarket, 16 500 négyzetméteres telephelye a cseh anyacég, a Rohlik Group történetének legnagyobb beruházása. A központban a legkorszerűbb automatizálási technológia működik, jelentősen növelve a kapacitást, még gyorsabb kiszállítást és még szélesebb választékot biztosítva a vásárlóknak.
2025. 11. 05. 17:00
Megosztás:

Megugrott a BMW negyedéves profitja

A BMW AG német autógyártó nyeresége 256 százalékkal nőtt az idei harmadik negyedévben éves összevetésben - került föl a cég honlapjára szerdán.
2025. 11. 05. 16:30
Megosztás:

Kínai autómárkák robbanásszerű növekedése – így alakul az EU autópiaca 2025-ben

Az Európai Unió autópiaca 2025 szeptemberében 10%-kal bővült az előző évhez képest. Bár a hibrid autók továbbra is uralják a piacot, a figyelem középpontjába egyre inkább a kínai autómárkák kerülnek, amelyek rekordnövekedést értek el. Az elektromos átállás viszont még messze nem tart ott, ahol az EU szeretné – derül ki a NextAuto lízingspecialista írásából.
2025. 11. 05. 16:00
Megosztás:

A legjobb kriptotőzsdék RWA-kereskedéshez

Mik azok az RWA-k és a tokenizált részvények? A Real-World Assets (RWAs), vagyis valós eszközök egyszerűen a hagyományos pénzügyi eszközök – például amerikai államkötvények, részvények vagy ETF-ek – digitalizált formái, amelyeket a blokkláncon adnak ki. Ezt a folyamatot nevezzük tokenizációnak.
2025. 11. 05. 15:30
Megosztás: