Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Az utóbbi időszakban növekedett a csípős termékek kedveltsége. A hazai fogyasztók ötöde jelezte, hogy az elmúlt néhány évben szokott rá ezekre az élelmiszerekre – derül ki a Gyulahús Kft. friss, reprezentatív kutatásából. A vállalathoz visszaérkező fogyasztói vélemények alapján a tendencia alakulásában a koronavírus is szerepet játszott. A felmérés továbbá rámutat, hogy a speciális termékeket vásárlók jelentős része nem éri be csupán a glutén- és laktózmentességgel. Elvárják a finom ízeket – ha ebben csalódnak, gyorsan tovább is állnak.

Egyre jobban bírják a magyarok a csípőset

Kellemes ízélmény nélkül nem sokat ér a glutén- és laktózmentesség

A magyarok nem mondanak le az finom ízekről még akkor sem, ha valamilyen speciális, „mentes” élelmiszert vásárolnak – derül ki a Gyulahús Kft. reprezentatív, 500 ember megkérdezésével, május végén készült kutatásából. E szerint a gyártók ebben a termékkörben sem vehetik félvállról az ízélmény kérdését, és kifejezetten nagy figyelmet kell erre fordítaniuk. A válaszokból ugyanis kiderül, hogy azok közel kétharmada (65%), akiknek valamilyen mentes élelmiszer kerül az asztalára, nagyon figyel arra, hogy az ízletes legyen. Sőt, 45 százalék már az első csalódás után le is mond a kipróbált áruról, és tovább keres, egészen addig, amíg rá nem bukkan a számára legfinomabbra.

„A Gyulahús májasai a gyártási technológiából fakadóan mindig is glutén- és laktózmentesek voltak. Az első pillanattól kezdve így kerültek boltokba, s így nyerték el a fogyasztók tetszését. A piac fejlődése láthatóan abba az irányba tart, hogy egyre több ember számára döntési szempont a „mentesség”. Ez a fejlemény számunkra versenyelőnyt is jelenthet, hiszen vásáróinknak nem kell új ízeket megszokniuk, egy tradicionális terméket tradicionális ízben tudunk kínálni számukra” – hangsúlyozta Daka Zsolt, a Gyulahús Kft. ügyvezető igazgatója.
   
A felmérés egyértelműen rámutatott, hogy a mentes termékek iránt igen jelentős az igény, ami mögött ráadásul nem feltétlenül a vásárlók egészségügyi problémája, emésztési nehézsége áll. A válaszok alapján ugyanis kétszer annyian (43%) vásárolnak speciális árukat, mint amennyien diétáznak (21%). Sőt, ezeket a termékeket keresők aránya csaknem négyszer nagyobb az orvos által igazoltan emésztési gondok miatt diétázók (12%) körénél. Akik speciális termékeket keresnek, azok 26 százaléka cukor-, 19 százaléka laktóz-, 12 százaléka gluténmentes, míg 10 százalék vegán árut szokott vásárolni.

A fogyasztók közel fele tehát több-kevesebb rendszerességgel szokott „mentes” élelmiszert vásárolni, ezzel együtt csupán egy kicsiny kör (10%) gondolja azt, hogy ezt a fajta táplálkozást érdemben a divat irányítja. Jóval szélesebb réteg (összesen 64%) véli úgy, hogy ezen élelmiszerek választása mögött valamiféle emésztési nehézség – még ha ez nincs is orvos által igazolva –, vagy a fogyasztó részéről megelőzési szándék húzódik meg.

A diétázók közel fele szerint nem elég széles a „mentes” termékek hazai kínálata

A kutatásból kiderül, hogy a diétázók között mintegy 60 százalék azok aránya, akiknek valamilyen orvos által igazolt probléma miatt kell ezt megtenniük. Figyelemre méltó, hogy csaknem 30 százalék azt mondta, azért választ ilyen étrendet, mert egészségesebbnek tartja a hagyományoshoz képest.

A fogyasztók közel fele nem tudta megítélni, hogy a speciális termékek kínálata megfelelő-e. Egyharmaduk szerint ez jónak mondható, míg 20 százalék szűknek tartja. Mindössze 2 százalék volt, aki túl széles választékot említett. Az ugyanakkor a hazai élelmiszeripari, húsipari cégek számára akár fejlesztési irányt is mutathat, hogy a diétázok közel fele úgy véli, a jelenlegi mentes termékkínálat nem elégséges.

Újra hódít a csípős íz

A kutatás egy másik területet is vizsgált, s kiderült, hogy a magyarok körében igen kedveltek – és egyre kedveltebbek – a csípős ételek. A válaszadók csaknem háromnegyede (73%) azt jelezte, hogy rendszeresen fogyaszt ilyen termékeket. Korcsoport szerint nem nagyon lehet ebben különbséget tenni, a fiatalabbak és az idősebbek egyforma arányban kedvelik a csípős ízt. A férfiak és a nők közötti eltérés azonban már szembetűnő, miután előbbiek több mint 80 százaléka mondta azt, hogy több-kevesebb rendszerességgel kerül a tányérjára erős étel, míg a hölgyek körében ez az arány 65 százalék.

A felmérés adatai rávilágítanak arra, hogy ezeknek a termékeknek a népszerűsége az elmúlt időszakban megnőtt. Csaknem 20 százalék úgy nyilatkozott, hogy mostanában szokott rá ezekre a finomságokra. Ezt igazolják egyébként a Gyulahúshoz beérkező visszajelzések, valamint szakmai vásárok kóstoltatásának tapasztalatai is. A vállalat szakemberei szerint ezeken az eseményeken az utóbbi időszakban számottevően megnőtt az érdeklődés a csípős termékek iránt, és jóval több fogy belőlük, mint korábban.

„A kutatás erre ugyan nem tért ki, de a növekvő trendben minden bizonnyal a pandémia is szerepet játszott. A csípős paprikával kapcsolatban általános vélemény, hogy fertőtlenítő hatása van. Ez pedig sokak szeme előtt lebegett, és a Covid alatt a népi bölcsességet követve például ilyen ételekkel is próbálták védekezésüket kiegészíteni” – fejtette ki Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.

Messze a kolbász a legnépszerűbb csípős élelmiszer

A csípős élelmiszerek között a legkedveltebb a kolbász, amelyet 10 vásárlóból 8 rendszeresen levesz a boltok polcairól. Meglepő módon a csípős fűszerek, ízesítők messze elmaradnak az előzőtől, ám azért a válaszadók közel kétharmada gyakran betesz ilyen termékeket a kosarába. A paprika (friss zöldség) áll a harmadik helyen 62 százalékkal. Ezek mellett a csípős savanyúságok, szószok, öntetek, mártások is igen keresettek, amelyeket a kutatásban részvevők mintegy fele viszonylag sűrűn vásárol és fogyaszt.

Az igények növekedése a jelek szerint a termékkínálatban is visszatükröződik – legalábbis a fogyasztók válaszai alapján. A kutatásban résztvevők többsége ugyan nem érzékelt változást a csípős termékek kínálatában, a vásárlók negyede azonban pozitív tendenciát tapasztal, s szerintük nőtt a választék. A bővülő kínálat ellenére a fogyasztók tizenhárom százaléka mégis szűknek érzi a csípős termékek kínálatát, ez általánosságban és a kolbászok/szalámik esetében is elmondható.

A csípős kínálatban magasan a Gyulai márkát tartották (31%) a legkiemelkedőbb húskészítménygyártónak a válaszadók.

Az első félévben 6,3%-kal több ingatlan tranzakció és 23%-os hitelpiaci növekedés

A Duna House (DH) közreadja havi Tranzakciószám Becslését (DHTB) és jelzáloghitel előrejelzését, amely szerint júniusban országosan 9 908 lakóingatlan cserélt tulajdonost és 134,5 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott.
2025. 07. 02. 15:00
Megosztás:

Jó adatra miért esik a tőzsde?

Tegnap jó munkaerő piaci adatokat láthattunk az USA-ból. Például a betöltetlen munkahelyek száma 7,77 millióra emelkedett, miközben a várakozás 7,3 volt.
2025. 07. 02. 14:30
Megosztás:

Varga Mihály: a bankrendszer a bizonytalan világgazdasági környezetben is stabil

A globális szinten tapasztalható bizonytalanság miatt az amerikai és az európai jegybankok is felfelé módosították az inflációs előrejelzésüket, míg a növekedésre vonatkozó várakozásaikat mérsékelték - jelentette ki Varga Mihály jegybankelnök, aki részt vett az Európai Központi Bank (EKB) éves konferenciáján, Sintrában.
2025. 07. 02. 14:00
Megosztás:

Változás a Zwack vezetésében: Belovai Csaba a Zwack Unicum Nyrt. új vezérigazgatója

A Zwack Unicum Nyrt. tulajdonosi döntése értelmében 2025. július 1-től a cégcsoport hazai és nemzetközi sikereiben több mint 20 éve kulcsszerepet játszó szakember, Belovai Csaba tölti be a vállalat vezérigazgatói tisztségét.
2025. 07. 02. 13:30
Megosztás:

Tavaly óta nem várta ennyi munkahely az amerikaiakat

Az Egyesült Államokban a nyitott álláshelyek száma májusban 374 ezerrel bővült, összesen 7,769 millióra, ami tavaly november óta a legmagasabb szint.
2025. 07. 02. 13:00
Megosztás:

A gazdasági bizonytalanságok ellenére sem lankad az európaiak utazási kedve

Az infláció, a gazdasági bizonytalanság, az éghajlatváltozás és a geopolitikai kockázatok miatti állandó aggodalmak ellenére az európaiak többsége idén is tervez nyaralást, és legnagyobb részük ebben az évben még többet is tervez költeni erre, mint korábban – derül ki az Allianz Nemzetközi Vakációs Bizalmi Index felmérésből.[1] Az eredmények alapján négyből három európai (75%) június és szeptember közötti időszakra időzíti a pihenését. Annak ellenére, hogy továbbra is sokan szeretnének utazni, a pénzügyi bizonytalanságok érezhetően befolyásolják ezeket a terveket. A megkérdezettek 61 százaléka az egyre növekvő utazási költségek, 51 százaléka pedig a személyes pénzügyi helyzete miatt fejezte ki aggodalmát, amely az utazási kedv enyhén csökkenő tendenciáját mutatja: ez a 2024-ben mért 83 százalékhoz képest 8 százalékponttal esett vissza.
2025. 07. 02. 12:00
Megosztás:

Mire számítsunk a részvénypiacokon az OTP Bank elemzői szerint?

Sok a kihívás a globális és a hazai a pénzpiacon: a világgazdasági lassulás és a vámháborús kockázatok világszerte beárnyékolják a befektetői hangulatot – állapították meg harmadik negyedéves befektetési stratégiájukban az OTP Bank elemzői.
2025. 07. 02. 11:30
Megosztás:

Fintradix: Stabil platform és innováció

Mivel a pénzügyi technológiák gyorsan fejlődnek, különösen értékes egy olyan partner, aki ügyesen ötvözi az innovációt a funkcionalitással. A Fintradix pontosan ilyen partner, amely stabil platformot biztosít ügyfelei számára, és széleskörű lehetőségeket nyit a növekedés és a fejlődés számára. Az innovációk folyamatos bevezetésére való összpontosítás lehetővé teszi a vállalat számára, hogy lépést tartson a korral, és magabiztosan alakítsa ki a szolgáltatásminőség új szabványait. Mivel a pénzügyi technológiák gyorsan fejlődnek, különösen értékes egy olyan partner, aki ügyesen ötvözi az innovációt a funkcionalitással.
2025. 07. 02. 11:00
Megosztás:

Trump adócsomagja és Powell óvatossága újraírta a hozammozgásokat

A korábbi napokban megfigyeltekkel ellentétesen mozogtak a kötvényhozamok a keddi kereskedés során a fejlett gazdaságok kötvénypiacain. Megtorpant az amerikai 10 éves hozam csaknem négy hete tartó lemorzsolódása, a referenciahozam 2bp-tal, 4,25%-ra emelkedett.
2025. 07. 02. 10:30
Megosztás:

Trump elnök nem hosszabbítja meg a július 9-i határidőt a kereskedelmi megállapodások tárgyalására

A Dow 0,91%-os emelkedéssel 44 494,44 ponton zárt, míg a Nasdaq Composite 0,82%-on. Az S&P500 minimális, 0,11%-os esést produkált, 6 198,01 pontos záróárfolyammal.
2025. 07. 02. 10:00
Megosztás:

Vegyesen zártak tegnap az európai tőzsdék

Vegyes hangulatban zártak kedden az európai részvénypiacok, miközben a befektetők az eurózóna inflációs adatait és az amerikai kereskedelmi tárgyalások kimenetelét mérlegelték.
2025. 07. 02. 09:30
Megosztás:

Kettészakadt a vásárlók köre az ingatlanpiacon

Megtorpant az ingatlanpiac 2025-ben, mivel a várt pénzáramlás elmaradt a magánnyugdíjpénztári megtakarítások és állampapírok irányából – közölte Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapítója. A vásárlók két csoportra szakadtak: a visszahúzódó befektetőkre és a kényszervásárlókra. Utóbbiak közé tartoznak például a családalapítók, akikre árfelhajtó hatással van a támogatások, mint a CSOK vagy a Babaváró. Vincze Krisztián, a GV Hitelközpont vezetője szerint az infláció miatt a fix kamatozású hitelek kedvezőbbé váltak. A piac alkuképes, de az árak nem csökkennek. Szakértők szerint a jó tanácsadás kulcsfontosságú a jelenlegi helyzetben.
2025. 07. 02. 09:10
Megosztás:

Útfelújítások fejeződtek be Medgyesegyházán

Megújult több utca burkolata több mint 130 millió forint uniós támogatásból a Békés vármegyei Medgyesegyházán - közölte az önkormányzat az MTI-vel.
2025. 07. 02. 08:30
Megosztás:

Mi a helyzet most a forinttal?

Alig változott szerda reggelre a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben az előző délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 07. 02. 08:00
Megosztás:

Új központtal erősít Magyarországon a Kärcher

Ünnepélyes keretek között adták át 2025. június 30-án a Kärcher Hungária Kft. új szervizközpontját Biatorbágyon. A beruházást a cég növekvő piaci részesedése indokolta. Az új létesítményben az üzleti felhasználók számára kínált professzionális termékek mellett a tisztítástechnológia legújabb trendjeit is bemutatták.
2025. 07. 02. 07:00
Megosztás:

Az Adventum Group első szállodaipari beruházását jelentette be a Radisson Hotel Group partnereként

Az Adventum Group és a Radisson Hotel Group örömmel jelenti be legújabb ingatlanfejlesztését: egy 208 szobás szállodát, amely várhatóan 2026 végén nyílik meg Wrocławban, a Sky Towerben, Prize by Radisson márkanév alatt. A Sky Tower az Adventum portfóliójának egyik legizgalmasabb és legnagyobb presztízsű épülete, mind építészeti, mind kereskedelmi szempontból.
2025. 07. 02. 06:30
Megosztás:

3-4 százalékkal is megemelheti a sertés- és baromfihúsok árát az EU által a kínai lizingyártók ellen tervezett védővám

Akár 3-4 százalékkal is megemelheti a hazai piacon a sertés- és baromfihúsok kilónkénti árát az Európai Bizottság által a kínai lizingyártók ellen indított antidömping-eljárás keretében idén januárban ideiglenesen bevezetett, 58,3 és 84,7 százalék közötti büntetővám, amelynek esetleges eltörléséről, megtartásáról, illetve utóbbi esetben annak mértékéről július 11-én szavaz az Európai Tanács.
2025. 07. 02. 06:00
Megosztás:

Fontos adóváltozások léptek hatályba kedden

Fontos adóváltozások léptek hatályba kedden, a helyszíni ellenőrzések gyorsabbá és hatékonyabbá válnak az adóhatóság digitális fordulatának köszönhetően - ismerteti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az MTI-hez kedden eljuttatott közleményében.
2025. 07. 02. 05:00
Megosztás:

Az OTP Bank a magyar vízilabda sportért

Az OTP Bank szintet lép a sporttámogatások terén. Májusban stratégiai partnerségre lépett a World Aquatics szervezettel, majd 2025. július 1-től a Magyar Vízilabda Szövetség (MVLSZ) kiemelt támogatójává is válik. A bejelentésre egy különleges eseményen került sor: a szingapúri világbajnokságra utazó magyar csapatok hivatalos bemutatásán.
2025. 07. 02. 04:30
Megosztás:

Gyorsuló ütemben drágulnak a lakóingatlanok a zenga.hu adatai szerint

Gyorsult a lakóingatlanok drágulási üteme 2025 második negyedévében az év elejéhez képest – közölte a zenga.hu hirdetési portál az MTI-hez kedden eljuttatott elemzésében.
2025. 07. 02. 04:00
Megosztás: