Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés elektrifikációja felé vezető utat – állapítja meg járműipari kitekintőjében, a Global Auto Outlookban az Allianz. Miközben az autóiparnak valóban kulcsszerepe van a zöldátállásban, a hagyományos német és amerikai szereplőknek ugyanúgy sokasodó kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a trónkövetelő kínaiaknak.

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Bréma közelében dokkolt be február végén a kínai BYD első járműszállító hajója, fedélzetén a Tesla-gyilkosként is emlegetett elektromosautó-gyártó 3000 négykerekűjével. A hétezres kapacitású és 199 méter hosszú Explorer No.1.-t több hasonló méretű, jórészt Európa felé tartó szállítóhajó követi majd, és a terveken egyelőre az sem változtat, hogy a Közel-Keleten kialakult háborús helyzet miatt Afrikát megkerülve kell elérniük az öreg kontinens kikötőit.

Az Allianz autószektoros elemzése, a Global Auto Outlook fényében valamennyire jogos a kínai elektromos járművek (EV-k) gyártóinak Európára vonatkozó derűlátása. A riport összeállítói azzal kalkulálnak, hogy 2024-ben az új elektromos személygépkocsik eladása meghaladja a 18 millió darabot. Ez éves szinten 32,8 százalékos bővülést jelent, amelyben Európa viszi a prímet 41,2 százalékkal.

Ugyanakkor az elemzők a fogyasztói kiadások – különösen Kínában és Európában mutatkozó – visszafogására és a világgazdasági növekedés elmaradására hívják fel a figyelmet. Ezek hatására – noha az EV-k a jelentős ellenszélben is viszonylag kedvező helyzetben maradnak – a 2023-as erőteljes fellendülést követően várhatóan lassulni fog az autóeladások dinamikája: az idén mindössze 1,9 százalékos bővülés várható azt követően, hogy tavaly 11,3 százalékos növekedést követően közel 88 millió autót értékesítettek világszerte. Másrészt a fokozódó versenyben és a bizonytalan környezetben az autógyártóknak csökkenő árképzési erővel és zsugorodó árréssel kell szembenézniük.

Miközben az aligha vitatható, hogy az autóiparnak meghatározó a szerepe a zöldátállásban, a globális autóiparra viharos út vár a közlekedés elektrifikációjában, amelyet a már említett geopolitikai feszültségek, a kereslet lassulása és a szabályozási bizonytalanságok alakítanak.

A tektonikus mozgásokban az is közrejátszik, hogy Kína egyfajta bomlasztó erőként lépett fel: a kínai elektromos autók a globális piac meghódítására készülnek, 2019. és 2023. között majdnem a nyolcszorosára tornázták fel az eladásokat és a termelést. Azon túl, hogy a kínai EV-gyártóknak korai piacra lépőként komoly költségelőnyük van, alacsonyabbak a munkaerőköltségeik és kihasználhatják a méretgazdaságosságukat is, nem hagyható figyelmen kívül az erre fordított nagymértékű kormányzati támogatás sem.

Ezek mind döntő szerepet játszanak abban, hogy Kína ma már vitathatatlanul domináns szerepet tölt be az iparágban, melynek a legnagyobb vesztesei az európai autógyártók, különösen a németek. Ez nagyon rosszul érinti az európai gazdaságot, amelynek az autóipar a gerincét képezte a regionális termelés 6 százalékával, miközben az európai K+F kiadások csaknem harmada összpontosult ebben a szektorban.

A meglévő erősségeikre összpontosító, közvetlenül 6,5 millió embert foglalkoztató európai autógyártók azonban későn léptek be az elektromos autók piacára. Ráadásul azonnali nehézséget okozott számukra, hogy megfizethető modelleket állítsanak elő nyereségesen, hiszen az elektromos autók előállítása még mindig 27 százalékkal kerül többe, mint a benzinüzeműeké.

Dominanciájuk ellenére a kínai cégek nem dőlhetnek hátra az Allianz elemzői szerint: számos tényező jelent rájuk nézve is komoly potenciális kockázatot. A fokozódó árháború, a túlkapacitásból fakadó problémák, a növekvő geopolitikai feszültségek vagy az újgenerációs akkumulátortechnológiák megjelenése olyan szintű kihívások, amelyek akár Kína jelenlegi vezető pozícióját is alááshatják.

A kihívók sorába tartozik természetesen az amerikai autóipar is: itt az iparpolitika lendületet ad ugyan az elektromos autókra történő átállásnak, de a költségekkel kapcsolatos kihívások és a politikai bizonytalanságok továbbra is fennállnak. Míg az előbbi kategóriában a növekvő munkaerőköltségek és a nagyobb méretű járművek preferenciája jelent fenyegetést, addig az amerikai autóipar jövőjében egyértelműen a politikai faktor a legjelentősebb változó: a soron következő választás is olyan változást hozhat a zöldátalakulásban, amely az amerikai autógyártás terveit és irányultságát is átszabhatja.

Amellett, hogy a közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság irányába mutat, ez az átállás összetett és hosszadalmas folyamat, amely másként jelentkezik az egyes országokban és kontinenseken. Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagy része még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, de az elektromos részarány 2024. áprilisra 4,72 százalékról 6,43 százalékra, a hibrid arány 17,35 százalékról 21,46 százalékra emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, és közel 58 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba idén áprilisban 2023. áprilisához képest.

„Az elektromos autók térnyeréséhez kapcsolódó technológiák nemcsak az autógyártók, a beszállítók és a vásárlók számára hoznak változást, de a biztosítók számára is: az e-autók számával párhuzamosan a rájuk szabott biztosításokra is nő a kereslet. Globális vállalatként mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer áll mögöttünk, aminek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt információkat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, így nem ismeretlen kockázatokra, hanem valós ügyféligényekre kell kialakítanunk a terméket és a díjszabást” – mondta el Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatója.

A teljes riport angol nyelven itt érhető el: Allianz Research – Global Auto Outlook 

A DH Group belép a spanyol piacra a donpiso felvásárlásával

A DH Group a donpiso ingatlanhálózat felvásárlásával belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít.
2025. 11. 26. 05:30
Megosztás:

Lezárult a Shopper Park Plus 100 millió eurót meghaladó nyilvános részvénykibocsátása

A Shopper Park Plus Nyrt. hétfőn 9,3 millió darab "A" sorozatú dematerializált törzsrészvényt bocsátott ki 100 millió eurót meghaladó értékben a lezárult másodlagos nyilvános részvénykibocsátása során - közölte a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) prémium kategóriájában jegyzett szabályozott ingatlanbefektetési társaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 26. 05:00
Megosztás:

Egyre vonzóbb a szakképzés

Az elmúlt öt évben a diákok, a szülők és az oktatók számára is vonzóvá vált a szakképzés - jelentette ki a szakképzésért felelős helyettes államtitkár kedden Szegeden.
2025. 11. 26. 04:00
Megosztás:

Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon

A járműtörténet-ellenőrző szolgáltatások terjedésével ma már egyre több autós számára magától értetődő, hogy vásárlás előtt megvizsgálja a kiválasztott jármű előéletét. A tudatos vásárlás célja nem más, mint elkerülni az olyan autókat, amelyeknek a múltja kockázatokat hordoz. Akár elhanyagolt állapotról, akár korábbi balesetről vagy rejtett hibákról van szó, a biztonságos közlekedés szempontjából ezek a járművek aggályosak lehetnek, és gyakrabban hibásodhatnak meg.
2025. 11. 26. 03:30
Megosztás:

HVG rangsor: első helyen a Szegedi Tudományegyetem az oktatói kiválósági listán

Továbbra is Magyarország legjobb egyeteme a Szegedi Tudományegyetem az oktatói kiválóság alapján a HVG közelmúltban megjelent felsőoktatási rangsora szerint. A Tisza-parti intézmény a többi rangsorban is előkelő helyen végzett: az összesített képzési rangsorban a harmadik helyen van, a hallgatók kiválósága alapján az ötödik helyet szerezte meg.
2025. 11. 26. 03:00
Megosztás:

Az Otthon Start ellenére sem lehet a túlárazott lakásokat eladni a balatoni ingatlanpiacon

Érzékeny és óvatos a balatoni ingatlanpiac, melyre a visszafogott áremelkedés volt jellemző az idei évben. És az is leginkább csak az Otthon Starttal érintett ingatlanok kategóriájában jelentkezett.
2025. 11. 26. 02:30
Megosztás:

Először lehet Bitcoinnal fizetni egy jelentős művészeti aukción

Magyarország aukciós történetében először lehet bitcoinnal is fizetni egy jelentős művészeti árverésen. A Virág Judit Galéria téli aukcióján bocsátják a közönség elé Weiler Péter egyik alkotását, amelyért a vevők forint mellett kriptovalutával is fizethetnek, ráadásul maga a mű is különleges, hiszen a Bitcoin Ordinals révén felkerül a blokkláncra, így az alkotás megmásíthatatlan.
2025. 11. 26. 02:00
Megosztás:

Nyugdíjasok nagyot nyernek az új banki szabályozással

A Parlament Gazdasági Bizottsága jóváhagyta azt a jogszabály-módosítást, amely szerint 2026. január 1-jétől kétszeresére emelkedhet – azaz 300 000 forintra nőhet – az ATM-ekből havonta díjmentesen felvehető készpénz összege. Ha a Parlament is rábólint a javaslatra, mintegy 1,3 millió nyugdíjast érint majd az intézkedés, mivel ennyien kapják bankszámlára a nyugdíjukat.
2025. 11. 26. 01:30
Megosztás:

Pénteken indul a BKV ünnepi fényflottája

Péntek délután öt órakor indítja útjára ünnepi fényflottáját a BKV - tudatta a társaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 26. 01:00
Megosztás:

Csökkent a tüdőrák előfordulása Magyarországon

Az epidemiológiai adatok szerint 2011 és 2019 között a 40-59 éves magyar férfiak körében a tüdőrák előfordulása mintegy 50 százalékkal csökkent, miközben a halálozás is évi 10 százalék körüli mérséklődést mutatott - derül ki a Magyar Tüdőgyógyász Társaság (MTT) onkopulmonológiai szekciója és az MSD Pharma Hungary Kft. közleményéből, amelyet kedden juttattak el az MTI-hez. A szakemberek a héten Budapesten megrendezett Közép-európai Tüdőrák Konferencia (CELCC) kapcsán ismertették a legfrissebb magyarországi epidemiológai adatokat.
2025. 11. 26. 00:30
Megosztás:

Jubileumi bélyeget bocsátott ki a Magyar Posta

A Magyar Posta jubileumi bélyegkibocsátással ünnepli a Magyar Atlétikai Club (MAC) fennállásának 150. évfordulóját.
2025. 11. 26. 00:05
Megosztás:

Háztartási géppiac számai: merre mennek a mosogatógép árak?

A magyar háztartási géppiac az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül: a gyártási költségek emelkedése, az energiahatékonysági elvárások erősödése és a vásárlói igények változásai mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a mosogatógép árak érezhetően megmozdultak. A vásárlók ma már nemcsak az árakat figyelik, hanem a fogyasztást, a megtérülést és a hosszú távú fenntarthatóságot is. De merre tartanak az árak, és mi befolyásolja leginkább a piacot?
2025. 11. 25. 23:30
Megosztás:

XRP árfolyam előrejelzés 2026-ra: Miért hozhat a Digitap ($TAP) 100-szor nagyobb hozamot?

A következő bikapiac kezd körvonalazódni, és a fejlemények jelentős növekedési potenciálra utalnak az elkövetkező évben. Míg a Ripple XRP-je várhatóan áttörést érhet el 2026-ra az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) által jóváhagyott több ETF miatt, egy új token még nagyobb megtérülésre pozicionálja magát.
2025. 11. 25. 23:00
Megosztás:

A Brexit naponta negyedmilliárd font adóveszteséget okoz

Naponta csaknem negyedmilliárd font adóveszteséget okoznak a brit költségvetésnek a brit EU-tagság megszűnéséből (Brexit) eredő negatív gazdasági hatások a londoni alsóház független elemzőműhelyként is működő könyvtára (House of Commons Library) által kedden ismertetett friss számítások szerint.
2025. 11. 25. 22:30
Megosztás:

Még medvepiac idején is bikás marad a Digitap ($TAP) előértékesítési árfolyam-előrejelzése

Mára nyilvánvalóvá vált, hogy a kriptopiac medvepiacba került. Habár a Bitcoin októberben áttörte a 120 000 dolláros szintet, nemrég 85 000 dollár alá esett vissza, ami vitákat váltott ki arról, hogy vajon meddig csökkenhet az árfolyam, mielőtt ismét emelkedésnek indul. Ennek ellenére sok elemző úgy véli, hogy bizonyos coinok továbbra is emelkedhetnek, még akkor is, ha a piac általánosan pirosba fordul.
2025. 11. 25. 22:00
Megosztás:

Lázár János: munkabéke van a MÁV-Volán csoportnál

Nagy eredmény, hogy munkabéke, három éves bérmegállapodás, együttműködés van a MÁV-Volán csoportnál, a bérviszonyokat korrektül tudják rendezni - mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter kedden közösségi oldalára feltett videóüzenetében.
2025. 11. 25. 21:30
Megosztás:

A legtöbb előértékesítés nem éli túl ezt a medvepiacot – íme 3, amely igen

A Bitcoin (BTC) lendületet kapott Trump elnök 2024. novemberi győzelme után. Decemberben először ugrott 124 000 dollárra, és 2025 októberében majdnem elérte a 126 000 dollárt.
2025. 11. 25. 21:00
Megosztás:

A DH Group belép a spanyol ingatlanpiacra

A DH Group felvásárolja a donpiso ingatlanhálózatot, ezzel belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít - közölte a DH kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján.
2025. 11. 25. 20:30
Megosztás:

2030-ra Európa dobogósa lehet a magyar agrárium

A magyar mezőgazdaság és élelmiszeripar 2030-ra Európa dobogósa lesz, a 15 éve tartó építkezés megteremtette az alapokat a további fejlődéshez - mondta Nagy István kedden Budapesten, az Agro Summit agrárgazdasági évadnyitó rendezvényén.
2025. 11. 25. 20:00
Megosztás:

BÉT: Ezek a hírek ma kedvetően hatottak a tőzsdére

A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe, a BUX 907,81 pontos, 0,84 százalékos emelkedéssel, 108 613,56 ponton zárt kedden.
2025. 11. 25. 19:30
Megosztás: