Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés elektrifikációja felé vezető utat – állapítja meg járműipari kitekintőjében, a Global Auto Outlookban az Allianz. Miközben az autóiparnak valóban kulcsszerepe van a zöldátállásban, a hagyományos német és amerikai szereplőknek ugyanúgy sokasodó kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a trónkövetelő kínaiaknak.

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Bréma közelében dokkolt be február végén a kínai BYD első járműszállító hajója, fedélzetén a Tesla-gyilkosként is emlegetett elektromosautó-gyártó 3000 négykerekűjével. A hétezres kapacitású és 199 méter hosszú Explorer No.1.-t több hasonló méretű, jórészt Európa felé tartó szállítóhajó követi majd, és a terveken egyelőre az sem változtat, hogy a Közel-Keleten kialakult háborús helyzet miatt Afrikát megkerülve kell elérniük az öreg kontinens kikötőit.

Az Allianz autószektoros elemzése, a Global Auto Outlook fényében valamennyire jogos a kínai elektromos járművek (EV-k) gyártóinak Európára vonatkozó derűlátása. A riport összeállítói azzal kalkulálnak, hogy 2024-ben az új elektromos személygépkocsik eladása meghaladja a 18 millió darabot. Ez éves szinten 32,8 százalékos bővülést jelent, amelyben Európa viszi a prímet 41,2 százalékkal.

Ugyanakkor az elemzők a fogyasztói kiadások – különösen Kínában és Európában mutatkozó – visszafogására és a világgazdasági növekedés elmaradására hívják fel a figyelmet. Ezek hatására – noha az EV-k a jelentős ellenszélben is viszonylag kedvező helyzetben maradnak – a 2023-as erőteljes fellendülést követően várhatóan lassulni fog az autóeladások dinamikája: az idén mindössze 1,9 százalékos bővülés várható azt követően, hogy tavaly 11,3 százalékos növekedést követően közel 88 millió autót értékesítettek világszerte. Másrészt a fokozódó versenyben és a bizonytalan környezetben az autógyártóknak csökkenő árképzési erővel és zsugorodó árréssel kell szembenézniük.

Miközben az aligha vitatható, hogy az autóiparnak meghatározó a szerepe a zöldátállásban, a globális autóiparra viharos út vár a közlekedés elektrifikációjában, amelyet a már említett geopolitikai feszültségek, a kereslet lassulása és a szabályozási bizonytalanságok alakítanak.

A tektonikus mozgásokban az is közrejátszik, hogy Kína egyfajta bomlasztó erőként lépett fel: a kínai elektromos autók a globális piac meghódítására készülnek, 2019. és 2023. között majdnem a nyolcszorosára tornázták fel az eladásokat és a termelést. Azon túl, hogy a kínai EV-gyártóknak korai piacra lépőként komoly költségelőnyük van, alacsonyabbak a munkaerőköltségeik és kihasználhatják a méretgazdaságosságukat is, nem hagyható figyelmen kívül az erre fordított nagymértékű kormányzati támogatás sem.

Ezek mind döntő szerepet játszanak abban, hogy Kína ma már vitathatatlanul domináns szerepet tölt be az iparágban, melynek a legnagyobb vesztesei az európai autógyártók, különösen a németek. Ez nagyon rosszul érinti az európai gazdaságot, amelynek az autóipar a gerincét képezte a regionális termelés 6 százalékával, miközben az európai K+F kiadások csaknem harmada összpontosult ebben a szektorban.

A meglévő erősségeikre összpontosító, közvetlenül 6,5 millió embert foglalkoztató európai autógyártók azonban későn léptek be az elektromos autók piacára. Ráadásul azonnali nehézséget okozott számukra, hogy megfizethető modelleket állítsanak elő nyereségesen, hiszen az elektromos autók előállítása még mindig 27 százalékkal kerül többe, mint a benzinüzeműeké.

Dominanciájuk ellenére a kínai cégek nem dőlhetnek hátra az Allianz elemzői szerint: számos tényező jelent rájuk nézve is komoly potenciális kockázatot. A fokozódó árháború, a túlkapacitásból fakadó problémák, a növekvő geopolitikai feszültségek vagy az újgenerációs akkumulátortechnológiák megjelenése olyan szintű kihívások, amelyek akár Kína jelenlegi vezető pozícióját is alááshatják.

A kihívók sorába tartozik természetesen az amerikai autóipar is: itt az iparpolitika lendületet ad ugyan az elektromos autókra történő átállásnak, de a költségekkel kapcsolatos kihívások és a politikai bizonytalanságok továbbra is fennállnak. Míg az előbbi kategóriában a növekvő munkaerőköltségek és a nagyobb méretű járművek preferenciája jelent fenyegetést, addig az amerikai autóipar jövőjében egyértelműen a politikai faktor a legjelentősebb változó: a soron következő választás is olyan változást hozhat a zöldátalakulásban, amely az amerikai autógyártás terveit és irányultságát is átszabhatja.

Amellett, hogy a közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság irányába mutat, ez az átállás összetett és hosszadalmas folyamat, amely másként jelentkezik az egyes országokban és kontinenseken. Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagy része még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, de az elektromos részarány 2024. áprilisra 4,72 százalékról 6,43 százalékra, a hibrid arány 17,35 százalékról 21,46 százalékra emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, és közel 58 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba idén áprilisban 2023. áprilisához képest.

„Az elektromos autók térnyeréséhez kapcsolódó technológiák nemcsak az autógyártók, a beszállítók és a vásárlók számára hoznak változást, de a biztosítók számára is: az e-autók számával párhuzamosan a rájuk szabott biztosításokra is nő a kereslet. Globális vállalatként mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer áll mögöttünk, aminek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt információkat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, így nem ismeretlen kockázatokra, hanem valós ügyféligényekre kell kialakítanunk a terméket és a díjszabást” – mondta el Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatója.

A teljes riport angol nyelven itt érhető el: Allianz Research – Global Auto Outlook 

Magyarországra is kiterjedő megawattos töltőhálózat épül 70 millió eurós EU-támogatással

Az E.ON Drive Infrastructure, a Voltix és a GreenWay 70,3 millió euró uniós támogatással kezdheti meg Európa egyik legnagyobb megawattos töltőhálózatának (MCS) kiépítését. A rendszer 2028-ra 55 stratégiai helyszínen, köztük Magyarországon is, összesen 330 MCS-töltőponttal szolgálja majd ki a kontinens közúti áruszállítását. A legalább 1 megawatt teljesítményű töltőknek kulcsszerepük lesz az európai nehézgépjármű-flotta villamosításában, és a hosszú távú közlekedési dekarbonizáció felgyorsításában.
2025. 11. 26. 14:30
Megosztás:

Erősíti pozícióját a német ingatlanpiacon a BÉT-re készülő cég

Jelentős akvizíciókkal erősítette ingatlanállományát a közelmúltban a kizárólag a német ingatlanpiacon aktív Available Zrt. A tőzsdei bevezetés előtt álló magyar cég portfóliója már eléri a több mint 10.000 négyzetmétert. A bővülés összhangban van a cég stratégiai céljaival, a befektetők és a hasznosított ingatlanok számának meredek emelkedésével.
2025. 11. 26. 14:00
Megosztás:

Már csak néhány nap maradt a váltásra az év végi kötelezőkampányban

Jövő hétfőig mintegy 400 ezer személyautó üzembentartójának kell döntenie arról, hogy lecseréli-e év végi évfordulós kötelező biztosítását, vagy sem. Az Insura.hu biztosításközvetítő adatai szerint aki eddig cserélt, jól járt: a meglévő biztosító által megajánlott közel 55 ezer forint átlagdíjhoz képest csak átlagosan 33 ezer forintos kgfb-díjat kell fizetniük a jövő évre.
2025. 11. 26. 13:30
Megosztás:

Az ukrán érdekeltségű Metinvest vásárol fel egy romániai nehézipari vállalatot

Jóváhagyta az Európai Bizottság, hogy Rinat Ahmetov, a leggazdagabb ukrán üzletember cége, a Metinvest B.V., felvásárolja az Arcelor Mittal Tubular Products SA-t - írja az economica.net az EB közleménye alapján.
2025. 11. 26. 13:15
Megosztás:

Péntektől ismét látogatható a teljes Gyulai Várfürdő

Pénteken nyitják meg a több mint fél éve lezárt Lovardát a Gyulai Várfürdőben, ezzel lezárul az intézmény mintegy hárommilliárd forintos, több lépcsőben megvalósuló fejlesztéssorozata.
2025. 11. 26. 12:30
Megosztás:

Már 23 új CAF-villamos közlekedik Budapesten

Újabb CAF-villamossal bővült Budapest legkorszerűbb flottája, a sikeres futáspróbák és hatósági vizsgák után forgalomba állították a 23. alacsonypadlós villamost - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) szerdán az MTI-vel.
2025. 11. 26. 12:00
Megosztás:

Több mint ötezer kifizetés az energetikai otthonfelújítási programban

A családi házak energiahatékonysági korszerűsítését támogató pályázaton már több mint 5000 kedvezményezettnek utaltak el összesen 21,8 milliárd forintot - jelentette be hivatalos Facebook-oldalán az Energiaügyi Minisztérium (EM) szerdán.
2025. 11. 26. 11:35
Megosztás:

Az MBH Bank és az Agrárminisztérium meghosszabbítja együttműködését

Az MBH Bank és az Agrárminisztérium újabb egy évre szóló együttműködési megállapodást írt alá a Fenntartható Jövő Bankja Program keretében, amelynek értelmében a hitelintézet újabb 35 millió forinttal támogatja a hazai nemzeti parkok természetvédelmi projektjeit. A partnerség indulása óta a bank és a nemzeti park igazgatóságok számos, a hazai biodiverzitást és ökoszisztémákat támogató programokat valósítottak meg: többek között fajvédelmi munkát, élőhely-helyreállítási projekteket és szemléletformáló infrastruktúra-fejlesztéseket. A felek a következő évben további kezdeményezéseket indítanak a bank azon célkitűzésének jegyében, hogy hosszú távon is aktívan hozzájáruljon Magyarország természeti értékeinek megőrzéséhez és a fenntartható, felelős vállalati működés gyakorlatának erősítéséhez.
2025. 11. 26. 11:00
Megosztás:

A magyarok figyelik az árfolyamokat, de az utalások rejtett díjai még mindig sokakat meglepnek

Milliárdokat veszítenek naponta a nemzetközi átutalások rejtett díjai miatt magánszemélyek és vállalkozások, így nem meglepő, hogy a magyarok többsége egyre tudatosabban vizsgálja az árfolyamkülönbségeket és a tranzakciók költségeit. Ennek ellenére sokan még mindig több pénzt veszítenek, mint kellene, amikor külföldre utalnak vagy ott költenek – derül ki a Wise friss, reprezentatív felméréséből.
2025. 11. 26. 10:30
Megosztás:

A tengerentúlon erősödtek a kamatcsökkentési várakozások

A vártnál gyengébb lett a szeptemberi kiskereskedelmi forgalom az Egyesült Államokban, az ADP heti munkapiaci adatai szerint zsugorodott a foglalkoztatás a magánszektorban, miközben a termelői árak a vártnak megfelelően emelkedtek.
2025. 11. 26. 10:00
Megosztás:

A Wall Streeten is felfelé vették az irányt a vezető indexek

Hétfőhöz hasonlóan kedden is a Fed decemberi kamatvágásához kapcsolódó várakozások fűtötték a tengerentúli tőzsdéket, a vezető indexek emelkedéssel zártak.
2025. 11. 26. 09:30
Megosztás:

Emelkedtek kedden a mértékadó európai tőzsdék

Felfelé vették az irányt a mértékadó nyugat-európai indexek kedden, amikor a befektetők az orosz-ukrán háború lezárásához kapcsolódó béketárgyalásra, az amerikai kamatcsökkentési várakozások alakulására és a brit költségvetéssel kapcsolatos hírekre figyeltek.
2025. 11. 26. 09:00
Megosztás:

28 éve nem volt ekkora nyilvános részvénykibocsátás a BÉT-en

A Shopper Park Plus Nyrt. (SPP) a hazai tőkepiacon folytatja úttörő szerepét: 2023-ban elsőként hajtott végre euróalapú részvénykibocsátást a Budapesti Értéktőzsdén, tavaly az első zártkörű részvénykibocsátása is kiemelkedő eredménnyel zárult. Tegnap a Társaság sikeresen lezárta a nyilvános részvénykibocsátását, amelyet nagy érdeklődés kísért, és túljegyzéssel végződött. A tranzakció mértéke meghaladta a 100 millió eurót.
2025. 11. 26. 08:30
Megosztás:

Vegyesen mozgott a forint szerda reggel

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben szerda reggel az előző esti jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 26. 08:00
Megosztás:

2034-re közel 300 milliárdos piaca lesz az AI-hardver iparágnak

A mesterséges intelligencia robbanásszerű fejlődése az elmúlt években elsősorban a szoftveres innovációkról szólt: a nagy nyelvi modellek, a generatív rendszerek és a felhőalapú számítás dominálták a technológiai diskurzust. Mára azonban világossá vált, hogy a következő technológiai ugrást nem a szoftver, hanem a mögötte álló hardver fogja meghatározni. Az energiahatékony, célzott AI-chipek, a fejlett félvezető-architektúrák és a neurális hálózati gyorsítók új korszaka veszi kezdetét. A globális AI-hardver piac mérete 2024-ben 59 milliárd amerikai dollár volt, de a terület 2034-re elérheti a 296 milliárd dollárt is, 18%-os éves növekedési ráta mellett a Global Market Insights 2025 júliusi elemzése szerint. Ezáltal a munkaerőpiacon felértékelődik azoknak a szakembereknek a tudása, akik nemcsak szoftveres, hanem hardveres tudással is rendelkeznek.
2025. 11. 26. 07:30
Megosztás:

Innovatív logisztikai központ készült el Üllőn

Üllőn átadták az OTP Ingatlanbefektetési Alap és a Panattoni második közös fejlesztését: egy közel 32 000 négyzetméteres, korszerű logisztikai komplexumot, amely megfelelően illeszkedik az Alap befektetési stratégiájához.
2025. 11. 26. 07:00
Megosztás:

Megjelent a közszolgálati dolgozók otthontámogatásáról szóló rendelet

Megjelent a régóta várt kormányrendelet a közszolgálatban dolgozóknak járó, évi nettó 1 millió forintos otthontámogatásról. A támogatás egy célzott juttatás, amely alanyi jogon, ám nem automatikusan jár a jogosultaknak. Fontos, hogy aki 2026. január 1. előtt felvett lakáshitelének törlesztésére fordítaná a támogatást, annak legkésőbb január 20-ig lépnie kell, különben a jövő évben nem élhet már a lehetőséggel, hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu.
2025. 11. 26. 06:30
Megosztás:

Visszatér az optimizmus a közép-kelet-európai ingatlanpiacokra

A közép-kelet-európai (CEE) ingatlanpiacokon fokozatosan erősödik a bizalom, a befektetői hangulat pedig az óvatos optimizmustól egyre inkább az érdemi megvalósítás felé mozdul el – derül ki a Colliers legfrissebb, CEE Investment Scene Q1-Q3 című elemzéséből. A régió továbbra is ellenállónak és vonzónak bizonyul, amit a mérséklődő infláció, az erős lakossági fogyasztás és a magas foglalkoztatottság is támogat.
2025. 11. 26. 06:00
Megosztás:

A DH Group belép a spanyol piacra a donpiso felvásárlásával

A DH Group a donpiso ingatlanhálózat felvásárlásával belép a spanyol piacra, és ott saját pénzügyi márkájával, a Credipass-szal pénzügyi közvetítői szolgáltatásokat is indít.
2025. 11. 26. 05:30
Megosztás:

Lezárult a Shopper Park Plus 100 millió eurót meghaladó nyilvános részvénykibocsátása

A Shopper Park Plus Nyrt. hétfőn 9,3 millió darab "A" sorozatú dematerializált törzsrészvényt bocsátott ki 100 millió eurót meghaladó értékben a lezárult másodlagos nyilvános részvénykibocsátása során - közölte a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) prémium kategóriájában jegyzett szabályozott ingatlanbefektetési társaság kedden az MTI-vel.
2025. 11. 26. 05:00
Megosztás: