Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés elektrifikációja felé vezető utat – állapítja meg járműipari kitekintőjében, a Global Auto Outlookban az Allianz. Miközben az autóiparnak valóban kulcsszerepe van a zöldátállásban, a hagyományos német és amerikai szereplőknek ugyanúgy sokasodó kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a trónkövetelő kínaiaknak.

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Bréma közelében dokkolt be február végén a kínai BYD első járműszállító hajója, fedélzetén a Tesla-gyilkosként is emlegetett elektromosautó-gyártó 3000 négykerekűjével. A hétezres kapacitású és 199 méter hosszú Explorer No.1.-t több hasonló méretű, jórészt Európa felé tartó szállítóhajó követi majd, és a terveken egyelőre az sem változtat, hogy a Közel-Keleten kialakult háborús helyzet miatt Afrikát megkerülve kell elérniük az öreg kontinens kikötőit.

Az Allianz autószektoros elemzése, a Global Auto Outlook fényében valamennyire jogos a kínai elektromos járművek (EV-k) gyártóinak Európára vonatkozó derűlátása. A riport összeállítói azzal kalkulálnak, hogy 2024-ben az új elektromos személygépkocsik eladása meghaladja a 18 millió darabot. Ez éves szinten 32,8 százalékos bővülést jelent, amelyben Európa viszi a prímet 41,2 százalékkal.

Ugyanakkor az elemzők a fogyasztói kiadások – különösen Kínában és Európában mutatkozó – visszafogására és a világgazdasági növekedés elmaradására hívják fel a figyelmet. Ezek hatására – noha az EV-k a jelentős ellenszélben is viszonylag kedvező helyzetben maradnak – a 2023-as erőteljes fellendülést követően várhatóan lassulni fog az autóeladások dinamikája: az idén mindössze 1,9 százalékos bővülés várható azt követően, hogy tavaly 11,3 százalékos növekedést követően közel 88 millió autót értékesítettek világszerte. Másrészt a fokozódó versenyben és a bizonytalan környezetben az autógyártóknak csökkenő árképzési erővel és zsugorodó árréssel kell szembenézniük.

Miközben az aligha vitatható, hogy az autóiparnak meghatározó a szerepe a zöldátállásban, a globális autóiparra viharos út vár a közlekedés elektrifikációjában, amelyet a már említett geopolitikai feszültségek, a kereslet lassulása és a szabályozási bizonytalanságok alakítanak.

A tektonikus mozgásokban az is közrejátszik, hogy Kína egyfajta bomlasztó erőként lépett fel: a kínai elektromos autók a globális piac meghódítására készülnek, 2019. és 2023. között majdnem a nyolcszorosára tornázták fel az eladásokat és a termelést. Azon túl, hogy a kínai EV-gyártóknak korai piacra lépőként komoly költségelőnyük van, alacsonyabbak a munkaerőköltségeik és kihasználhatják a méretgazdaságosságukat is, nem hagyható figyelmen kívül az erre fordított nagymértékű kormányzati támogatás sem.

Ezek mind döntő szerepet játszanak abban, hogy Kína ma már vitathatatlanul domináns szerepet tölt be az iparágban, melynek a legnagyobb vesztesei az európai autógyártók, különösen a németek. Ez nagyon rosszul érinti az európai gazdaságot, amelynek az autóipar a gerincét képezte a regionális termelés 6 százalékával, miközben az európai K+F kiadások csaknem harmada összpontosult ebben a szektorban.

A meglévő erősségeikre összpontosító, közvetlenül 6,5 millió embert foglalkoztató európai autógyártók azonban későn léptek be az elektromos autók piacára. Ráadásul azonnali nehézséget okozott számukra, hogy megfizethető modelleket állítsanak elő nyereségesen, hiszen az elektromos autók előállítása még mindig 27 százalékkal kerül többe, mint a benzinüzeműeké.

Dominanciájuk ellenére a kínai cégek nem dőlhetnek hátra az Allianz elemzői szerint: számos tényező jelent rájuk nézve is komoly potenciális kockázatot. A fokozódó árháború, a túlkapacitásból fakadó problémák, a növekvő geopolitikai feszültségek vagy az újgenerációs akkumulátortechnológiák megjelenése olyan szintű kihívások, amelyek akár Kína jelenlegi vezető pozícióját is alááshatják.

A kihívók sorába tartozik természetesen az amerikai autóipar is: itt az iparpolitika lendületet ad ugyan az elektromos autókra történő átállásnak, de a költségekkel kapcsolatos kihívások és a politikai bizonytalanságok továbbra is fennállnak. Míg az előbbi kategóriában a növekvő munkaerőköltségek és a nagyobb méretű járművek preferenciája jelent fenyegetést, addig az amerikai autóipar jövőjében egyértelműen a politikai faktor a legjelentősebb változó: a soron következő választás is olyan változást hozhat a zöldátalakulásban, amely az amerikai autógyártás terveit és irányultságát is átszabhatja.

Amellett, hogy a közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság irányába mutat, ez az átállás összetett és hosszadalmas folyamat, amely másként jelentkezik az egyes országokban és kontinenseken. Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagy része még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, de az elektromos részarány 2024. áprilisra 4,72 százalékról 6,43 százalékra, a hibrid arány 17,35 százalékról 21,46 százalékra emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, és közel 58 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba idén áprilisban 2023. áprilisához képest.

„Az elektromos autók térnyeréséhez kapcsolódó technológiák nemcsak az autógyártók, a beszállítók és a vásárlók számára hoznak változást, de a biztosítók számára is: az e-autók számával párhuzamosan a rájuk szabott biztosításokra is nő a kereslet. Globális vállalatként mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer áll mögöttünk, aminek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt információkat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, így nem ismeretlen kockázatokra, hanem valós ügyféligényekre kell kialakítanunk a terméket és a díjszabást” – mondta el Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatója.

A teljes riport angol nyelven itt érhető el: Allianz Research – Global Auto Outlook 

Modernizálták az Uzsoki Utcai Kórház MRI-berendezését

Megtörtént az Uzsoki Utcai Kórház MRI-berendezésének fejlesztése az Országos Diagnosztikai Gyorsító Program keretében - jelentette be az egészségügyért felelős államtitkár hétfőn sajtótájékoztatón, Budapesten.
2025. 11. 24. 18:30
Megosztás:

Fontos változás az adóperekben: a Kúria gyorsabban hozhat végleges döntést

2025. október 31-én fontos változásokat hirdettek ki a közigazgatási perrendtartásban, amelyek jelentősen átalakítják az adóügyekben pereskedők lehetőségeit. Az új szabályok közül kiemelkedik a Kúria jogkörének bővítése. Ez és több más módosítás is számos érintettet óvhat meg hosszan elhúzódó perektől – hívják fel rá a figyelmet az EY adóeljárásokkal és adóperekkel foglalkozó csapatának szakértői.
2025. 11. 24. 18:00
Megosztás:

Fokozódik a verseny az üres pozíciókért – négyről öt hónapra nőtt az átlagos álláskeresési idő

Élénk munkavállalói aktivitás, csökkenő álláshirdetésszám és a korábbinál hosszabb álláskeresési idő jellemzi jelenleg a munkaerőpiacot – derül ki a Profession.hu legfrissebb adataiból.
2025. 11. 24. 17:30
Megosztás:

60-70 ezer kgfb-szerződést is lecserélhetnek az érintett autósok

November végére az érintett mintegy 400 ezer személyautóból várhatóan 60-70 ezer kgfb-szerződését is lecserélhetnek, mivel egyes biztosítók az idén is vonzó díjakkal igyekeznek bővíteni ügyfélkörüket és így az autósok jelentős része találkozhat a jelenlegi biztosításánál kedvezőbb konstrukciókkal - hívta fel a figyelmet hétfői elemzésében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
2025. 11. 24. 17:00
Megosztás:

A DH Group adózott eredménye és árbevétele is nőtt a harmadik negyedévben

A DH Group 1,076 milliárd forint adózott eredményt és 11,9 milliárd forint nettó árbevételt ért el idén a harmadik negyedévben, az előbbi 68 százalékkal, utóbbi 21 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értéket - közölte a társaság (korábbi nevén Duna House Group) a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn közzétett negyedéves beszámolójában.
2025. 11. 24. 16:30
Megosztás:

EXIM: a magyar gazdaság 2026-tól kiegyensúlyozott növekedési pályára állhat vissza

Az EXIM Magyarország szerint a magyar gazdaság 2026-tól kiegyensúlyozott, belső és külső kereslet által egyaránt támogatott növekedési pályára állhat vissza - derül ki az exporthitel-ügynökség legfrissebb Export-Őr kiadványából.
2025. 11. 24. 16:00
Megosztás:

Black Friday: erre érdemes figyelnie a vásárlóknak

Az ünnepi időszak közeledtével, különösen a november végén esedékes Black Friday akciók idején jelentősen megnő az online és személyes vásárlások száma. A kereskedők ilyenkor látványos, sok esetben rendkívüli árengedményekkel hirdetik termékeiket, amelyek között a fogyasztók gyakran nehezen igazodnak el. A tudatos vásárlói magatartás ezért kiemelten fontos annak érdekében, hogy a kedvezményes időszak ne vezessen pénzügyi veszteséghez vagy későbbi reklamációkhoz - hívta fel a figyelmet hétfői közleményében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
2025. 11. 24. 15:30
Megosztás:

Zuhantak az európai gázárak, mi történt?

Tavaly február óta legalacsonyabb szintre esett az európai gázár az irányadónak számító TTF holland gáztőzsdén hétfőn délelőtt.
2025. 11. 24. 15:00
Megosztás:

Elindult a Baptista Szeretetszolgálat idei cipősdoboz-akciója

Elindult a Baptista Szeretetszolgálat idei cipősdoboz-akciója, hogy szebbé tegyék a rászoruló gyerekek karácsonyát, a kezdeményezéshez az idén kiemelt partnerként csatlakozott a Mol-csoport - jelentették be hétfőn Budapesten, a cég székházban tartott sajtótájékoztatón.
2025. 11. 24. 14:30
Megosztás:

Belgiumban komoly fennakadásokat okoz a hétfőn kezdődött sztrájk

"Belgium megbénult", komoly fennakadásokat okoz a közlekedésben a hétfőn megkezdődött három napos sztrájk, a brüsszeli Zanventem, valamint a budapesti fapados járatokat is kiszolgáló Charleroi nemzetközi repülőtér szerdán nem indít és nem fogad egy egyetlen járatot sem - tájékozatott a Le Soir című, francia nyelvű brüsszeli napilap hétfőn.
2025. 11. 24. 14:00
Megosztás:

Az Erste lett az év Zöld Bankja

Az Erste nyerte el idén a Zöld Bank Díjat a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank 2019-ben hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri el.
2025. 11. 24. 13:30
Megosztás:

Több száz cég székhelye lett egy XIII. kerületi lakás

Mások segítése és az ápolás iránti elhivatottság inspirálhatja azt a családi vállalkozást, amely székhelye egy cégtemető kellős közepén található, rokonaik pedig a strómanok között is szép számmal felbukkannak. Az állításuk szerint tudományos alapon végzett közérzetjavító tevékenység számos pszichoszomatikus állapot okozta problémát megold, de a céghálózat segítségével pedig az eladósodott, beperelt vagy éppen feketelistás cégek okozta fejfájást is könnyen lehet kezelni.
2025. 11. 24. 13:00
Megosztás:

Érdemes minden érintett autósnak kgfb-díjat kalkulálni

Az alkuszok eddigi adatai alapján idén is sok autóst megmozgat az év végi kgfb-kampány: november végére az érintett mintegy 400 ezer személyautóból várhatóan 60-70 ezer kgfb-szerződését is lecserélhetik. Idén is vannak biztosítók, amelyek vonzó díjakkal igyekeznek bővíteni ügyfélkörüket, így az autósok jelentős része találkozhat a jelenlegi biztosításánál kedvezőbb konstrukciókkal – hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).
2025. 11. 24. 12:30
Megosztás:

Sinisa Karant választották meg a boszniai Szerb Köztársaság új elnökének

Sinisa Karan, a Milorad Dodik vezette Független Szociáldemokraták Pártjának (SNSD) jelöltje kapta a legtöbb szavazatot a vasárnapi rendkívüli elnökválasztáson a boszniai Szerb Köztársaságban a választási bizottság előzetes eredményei szerint, így a következő 11 hónap során ő lesz Bosznia-Hercegovina többségében szerbek lakta országrészének elnöke.
2025. 11. 24. 12:00
Megosztás:

Októberben csökkent a világ acéltermelése

Októberben a világ acéltermelése 143,3 millió tonna volt, 5,9 százalékkal kisebb az egy évvel korábbinál a nemzetközi acélipari szövetség, a World Steel Association (WSA) honlapján közzétett jelentés szerint.
2025. 11. 24. 11:30
Megosztás:

Nincs megállás: egyre olcsóbbak a személyi kölcsönök

Bő három éves mélypontra, 15,16 százalékra esett szeptemberre a személyi kölcsönök átlagos kamata – hívja fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. A folyamatos csökkenést viszont most már elsősorban az okozza, hogy az alacsonyabb hitelösszeg-sávoknál is egyre lejjebb nyomják a kamatokat a pénzintézetek.
2025. 11. 24. 11:00
Megosztás:

A hét utolsó napján látott visszapattanás sem mentette meg az amerikai piacokat a negatív mérlegű héttől

A kamatcsökkentési várakozások emelkedése segítette az amerikai piacokat pénteken, melyek így jelentős pluszban tudtak zárni: a Dow 1,1%- kal, az S&P 1,0%-kal, a Nasdaq pedig 0,9%-kal emelkedett a hét utolsó napján.
2025. 11. 24. 10:30
Megosztás:

Politikai vitát tart ma a parlament

A devizahitel-károsultak megsegítéséről tart ellenzéki kezdeményezésre politikai vitát az Országgyűlés hétfőn.
2025. 11. 24. 10:00
Megosztás:

A tech szektor túlértékeltségétől való félelem és az ukrajnai háborúval kapcsolatos béketárgyalások tartották lázban az európai befektetőket

Az európai részvények pénteken csökkentek, és heti szinten is jelentős visszaesést mutattak; a pán-európai STOXX 600 index 0,3%-kal esett, miután a kereskedés korábbi szakaszában elérte szeptember vége óta a legalacsonyabb szintjét.
2025. 11. 24. 09:30
Megosztás:

Mi várható ma a magyar tőzsdén?

Emelkedés várható hétfőn a Budapesti Értéktőzsdén (BÉT) az Equilor Befektetési Zrt. szenior elemzője szerint. A BÉT részvényindexe, a BUX 309,98 pontos, 0,29 százalékos csökkenéssel, 107 255,57 ponton zárt pénteken.
2025. 11. 24. 09:00
Megosztás: