Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés elektrifikációja felé vezető utat – állapítja meg járműipari kitekintőjében, a Global Auto Outlookban az Allianz. Miközben az autóiparnak valóban kulcsszerepe van a zöldátállásban, a hagyományos német és amerikai szereplőknek ugyanúgy sokasodó kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a trónkövetelő kínaiaknak.

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Bréma közelében dokkolt be február végén a kínai BYD első járműszállító hajója, fedélzetén a Tesla-gyilkosként is emlegetett elektromosautó-gyártó 3000 négykerekűjével. A hétezres kapacitású és 199 méter hosszú Explorer No.1.-t több hasonló méretű, jórészt Európa felé tartó szállítóhajó követi majd, és a terveken egyelőre az sem változtat, hogy a Közel-Keleten kialakult háborús helyzet miatt Afrikát megkerülve kell elérniük az öreg kontinens kikötőit.

Az Allianz autószektoros elemzése, a Global Auto Outlook fényében valamennyire jogos a kínai elektromos járművek (EV-k) gyártóinak Európára vonatkozó derűlátása. A riport összeállítói azzal kalkulálnak, hogy 2024-ben az új elektromos személygépkocsik eladása meghaladja a 18 millió darabot. Ez éves szinten 32,8 százalékos bővülést jelent, amelyben Európa viszi a prímet 41,2 százalékkal.

Ugyanakkor az elemzők a fogyasztói kiadások – különösen Kínában és Európában mutatkozó – visszafogására és a világgazdasági növekedés elmaradására hívják fel a figyelmet. Ezek hatására – noha az EV-k a jelentős ellenszélben is viszonylag kedvező helyzetben maradnak – a 2023-as erőteljes fellendülést követően várhatóan lassulni fog az autóeladások dinamikája: az idén mindössze 1,9 százalékos bővülés várható azt követően, hogy tavaly 11,3 százalékos növekedést követően közel 88 millió autót értékesítettek világszerte. Másrészt a fokozódó versenyben és a bizonytalan környezetben az autógyártóknak csökkenő árképzési erővel és zsugorodó árréssel kell szembenézniük.

Miközben az aligha vitatható, hogy az autóiparnak meghatározó a szerepe a zöldátállásban, a globális autóiparra viharos út vár a közlekedés elektrifikációjában, amelyet a már említett geopolitikai feszültségek, a kereslet lassulása és a szabályozási bizonytalanságok alakítanak.

A tektonikus mozgásokban az is közrejátszik, hogy Kína egyfajta bomlasztó erőként lépett fel: a kínai elektromos autók a globális piac meghódítására készülnek, 2019. és 2023. között majdnem a nyolcszorosára tornázták fel az eladásokat és a termelést. Azon túl, hogy a kínai EV-gyártóknak korai piacra lépőként komoly költségelőnyük van, alacsonyabbak a munkaerőköltségeik és kihasználhatják a méretgazdaságosságukat is, nem hagyható figyelmen kívül az erre fordított nagymértékű kormányzati támogatás sem.

Ezek mind döntő szerepet játszanak abban, hogy Kína ma már vitathatatlanul domináns szerepet tölt be az iparágban, melynek a legnagyobb vesztesei az európai autógyártók, különösen a németek. Ez nagyon rosszul érinti az európai gazdaságot, amelynek az autóipar a gerincét képezte a regionális termelés 6 százalékával, miközben az európai K+F kiadások csaknem harmada összpontosult ebben a szektorban.

A meglévő erősségeikre összpontosító, közvetlenül 6,5 millió embert foglalkoztató európai autógyártók azonban későn léptek be az elektromos autók piacára. Ráadásul azonnali nehézséget okozott számukra, hogy megfizethető modelleket állítsanak elő nyereségesen, hiszen az elektromos autók előállítása még mindig 27 százalékkal kerül többe, mint a benzinüzeműeké.

Dominanciájuk ellenére a kínai cégek nem dőlhetnek hátra az Allianz elemzői szerint: számos tényező jelent rájuk nézve is komoly potenciális kockázatot. A fokozódó árháború, a túlkapacitásból fakadó problémák, a növekvő geopolitikai feszültségek vagy az újgenerációs akkumulátortechnológiák megjelenése olyan szintű kihívások, amelyek akár Kína jelenlegi vezető pozícióját is alááshatják.

A kihívók sorába tartozik természetesen az amerikai autóipar is: itt az iparpolitika lendületet ad ugyan az elektromos autókra történő átállásnak, de a költségekkel kapcsolatos kihívások és a politikai bizonytalanságok továbbra is fennállnak. Míg az előbbi kategóriában a növekvő munkaerőköltségek és a nagyobb méretű járművek preferenciája jelent fenyegetést, addig az amerikai autóipar jövőjében egyértelműen a politikai faktor a legjelentősebb változó: a soron következő választás is olyan változást hozhat a zöldátalakulásban, amely az amerikai autógyártás terveit és irányultságát is átszabhatja.

Amellett, hogy a közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság irányába mutat, ez az átállás összetett és hosszadalmas folyamat, amely másként jelentkezik az egyes országokban és kontinenseken. Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagy része még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, de az elektromos részarány 2024. áprilisra 4,72 százalékról 6,43 százalékra, a hibrid arány 17,35 százalékról 21,46 százalékra emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, és közel 58 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba idén áprilisban 2023. áprilisához képest.

„Az elektromos autók térnyeréséhez kapcsolódó technológiák nemcsak az autógyártók, a beszállítók és a vásárlók számára hoznak változást, de a biztosítók számára is: az e-autók számával párhuzamosan a rájuk szabott biztosításokra is nő a kereslet. Globális vállalatként mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer áll mögöttünk, aminek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt információkat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, így nem ismeretlen kockázatokra, hanem valós ügyféligényekre kell kialakítanunk a terméket és a díjszabást” – mondta el Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatója.

A teljes riport angol nyelven itt érhető el: Allianz Research – Global Auto Outlook 

Kétmillió ember fantáziáját mozgatta meg a lakáspiac 2025-ben

A magyar lakáspiac 2025-ben rendhagyó és kiemelkedően aktív időszakot zárt, mivel egyetlen naptári éven belül két markáns keresleti hullám alakult ki, erre pedig a modern hazai lakáspiac történetében eddig nem volt példa. Az első hullám az év elején érkezett, amikor sokan a magas hozamú állampapírokból felszabaduló megtakarításainak kerestek ingatlanpiaci befektetési lehetőséget. A második, még jelentősebb roham nyár végétől indult, miután bejelentették az Otthon Start Programot (OSP), amely kifejezetten az elsőlakás-vásárlók számára kínál kedvező feltételeket.
2025. 12. 14. 21:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint az 50. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 12. 14. 20:00
Megosztás:

Bitfarms: már nem csak Bitcoin-bányász, hanem AI-energiaplay

A Bitfarms részvényei 2025-ben látványosan felülteljesítették a Bitcoint: miközben a BTC az év eleje óta mínuszban van, a BITF árfolyama közel 90%-kal emelkedett. Ennek oka nem a kriptopiac ereje, hanem éppen az, hogy a vállalat tudatosan eltávolodik a klasszikus Bitcoin-bányászattól, és egyre inkább energia- és digitális infrastruktúra-szolgáltatóvá alakul át, kifejezetten az AI-adatközpontok igényeire szabva.
2025. 12. 14. 19:00
Megosztás:

Melyik faj lesz az év hala 2026-ban?

A Magyar Haltani Társaság ismét nyilvános szavazást hirdetett az Év hala cím elnyerésére. A közönség 2026-ra három őshonos halfaj közül választhat, a kezdeményezés célja a hazai halfauna megismertetése és népszerűsítése. Szavazni december 31-ig lehet a társaság honlapján, ahol a leadott voksok aktuális állása is folyamatosan nyomon követhető.
2025. 12. 14. 18:00
Megosztás:

Az Egyesült Államok feloldotta a Fehéroroszország elleni szankciókat a kálium-karbonát esetében

Az Egyesült Államok feloldotta a Fehéroroszország elleni szankciókat a műtrágya alapanyagaként használt kálium-karbonát esetében - jelentette be az amerikai adminisztráció szombaton, amelyet követően visszanyerte szabadságát több mint 100 bebörtönzött ellenzéki.
2025. 12. 14. 17:00
Megosztás:

Sokan nem ismerik a jövő évi újdonságokat az autópályák használatában

Jövőre több újdonság is lesz az autópályák használatában, és ezeket sokan nem ismerik - közölte az autopalyamatrica.hu online felmérése alapján vasárnap az MTI-vel.
2025. 12. 14. 17:00
Megosztás:

Félidejéhez érkezett az Ökumenikus Segélyszervezet adventi adománygyűjtése

Félidejéhez érkezett az Ökumenikus Segélyszervezet 30. adventi adománygyűjtése, amelyhez már több százezren csatlakoztak, több mint 100 millió forintot ajánlottak fel a nélkülözők támogatására – közölte a segélyszervezet vasárnap az MTI-vel.
2025. 12. 14. 16:00
Megosztás:

Az Air China tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között

Az Air China légitársaság a jelenlegi heti négy helyett tavasztól naponta indít járatot Budapest és Peking között, ezzel a magyar főváros lesz a negyedik az Európai Unióban, amely napi közvetlen légi összeköttetéssel fog állni a kínaival - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter vasárnap Budapesten.
2025. 12. 14. 15:00
Megosztás:

Kína új jogi irányelvei felforgathatják a kriptobűnözés kezelését – Jöhet a globális szabályozási hullám?

Kína új jogi javaslatot terjesztett elő, amely alapjaiban reformálhatja a kriptovalutákkal kapcsolatos bűncselekmények kezelését. A cél: átláthatóbb bírósági eljárások, szabályozott eszközértékesítések és a károsultak hatékonyabb védelme. Bár a nemzetközi piac egyelőre higgadtan reagált, a lépés globális hatással is járhat. Lássuk, mit tartalmaz a kínai igazságügyi hálózat friss javaslata, és miért érdemes figyelni rá a kriptopiaci szereplőknek!
2025. 12. 14. 14:00
Megosztás:

Bitcoin árfolyam előrejelzés 2030-ig: 500 ezer vagy 1 millió dollár? A BTC jövője intézményi szemmel

A Bitcoin ismét fordulóponthoz érkezett: az árfolyam 2025 végén 90 ezer dollár körül stabilizálódott, miután októberben 126 ezer dolláros csúcsot ért el. A piac most egyetlen kérdésre fókuszál: elérheti-e a Bitcoin az 500 ezer vagy akár az 1 millió dolláros szintet 2030-ra?
2025. 12. 14. 13:00
Megosztás:

Brazília legnagyobb magánbankja Bitcoin-t ajánl: Miért javasol az Itaú Unibanco 3%-os BTC-kitettséget?

Az Itaú Unibanco, Latin-Amerika legnagyobb magántulajdonban lévő bankja merész, de átgondolt ajánlással rukkolt elő: ügyfeleinek azt tanácsolja, hogy 2026-ra portfóliójuk akár 3%-át is fektessék Bitcoinba.
2025. 12. 14. 11:00
Megosztás:

Soha nem látott egészségügyi kockázatfelmérési program indul Gödöllőn

Soha nem látott egészségügyi kockázatfelmérési program indul Gödöllőn és vonzáskörzetében - közölte a kulturális és innovációs miniszter szombaton a Pest vármegyei városban.
2025. 12. 14. 09:00
Megosztás:

Első alkalommal rendeztek jégvirágkarnevált Debrecenben

Első alkalommal rendeztek jégvirágkarnevált Debrecenben szombaton: az augusztusi hagyományos virágkarnevál téli kistestvéreként megtartott fesztiválra több ezren gyűltek össze a cívisváros központjába.
2025. 12. 14. 08:00
Megosztás:

Rekord részvétellel rendeztek Mikulás-ünnepséget Londonban angliai magyar gyerekeknek

Rekord részvétellel rendeztek szombaton Londonban karácsonyváró Mikulás-ünnepséget Angliában élő magyar gyerekeknek.
2025. 12. 14. 07:00
Megosztás:

Jövőre már 116 millió elektromos jármű közlekedik világszerte

A jövő év végéig már mintegy 116 millió elektromos jármű (EV) - személy- és teherautó, busz és furgon - közlekedik a világ útjain - áll a Gartner amerikai technológiai piackutató cég honlapjára felkerült jelentésben.
2025. 12. 14. 06:00
Megosztás:

Szolgálatba lépett az újonnan létrehozott csendőrség Szlovákiában

Szlovákia több városában egyidejűleg léptek szolgálatba péntek éjjel a több évtizednyi szünet után ismét létrehozott csendőrség első járőrei - jelentették szlovák médiaforrások.
2025. 12. 14. 05:00
Megosztás:

Újabb célzott támogatáshoz jutnak a szarvasmarhatartók

Az Agrárminisztérium (AM) az idei, kihívásokkal teli évben is kiemelt stratégiai ágazatként kezeli az állattenyésztést. Ezért a szarvasmarha-ágazat csaknem 6 ezer gazdálkodója számára tette lehetővé, hogy összesen 3,8 milliárd forintnyi hazai forrásból nyújtott támogatáshoz jusson, amely jelentősen hozzájárul a termelők jövedelembiztonságához – jelentette be Nagy István agrárminiszter a szaktráca szombati közleménye szerint.
2025. 12. 14. 04:00
Megosztás:

Hullámzó az építőipar teljesítménye

Az építőipar októberben folytatta az egész évre jellemző hullámzó teljesítményt: a termelés volumene éves összevetésben 9,7%-kal nőtt, ugyanakkor havi alapon 1,9%-kal csökkent. A kedvező éves adat egyrészt az előző évi alacsony bázisnak, másrészt az egyéb építmények – jellemzően állami fejlesztések – körében tapasztalt bővülésnek köszönhető. Pozitívum, hogy az október végi szerződésállomány volumene 50%-kal meghaladta az egy évvel korábbit. Az év első tíz hónapjában a termelés 2,5%-kal felülmúlta a 2024 azonos időszakát, így az ágazat várhatóan pozitív tartományban zárja az évet. Lassú, de fokozatos élénkülésre lehet számítani az ágazatban jövőre. A kilátásokat támogatja, hogy az állami megrendelések várhatóan emelkednek a következő időszakban, emellett az építőipart mind a felújítási piacon keresztül, mind az új építésű lakás-fejlesztéseken keresztül tudja támogatni az Otthon Start Program és az Új Gazdaságpolitikai Akcióterv építőipart és lakáspiacot érintő további intézkedései. Azonban a kilátások szempontjából az uniós források akadozása és a gazdasági szereplők borús jövőképe miatti kapacitás bővítések visszafogása még mindig lassító tényező.
2025. 12. 14. 03:00
Megosztás:

Vége a gáz- és a fatüzelésnek Magyarországon - ez jön helyette

A hagyományos energiahordozók egyre drágábbá válása, valamint az általuk okozott környezeti terhelés következtében mind erőteljesebb az érdeklődés a megújuló energiaforrásokra épülő, korszerű és intelligensen szabályozott hűtési és fűtési megoldások iránt.
2025. 12. 14. 02:00
Megosztás:

Elfogadták a törvényt! Nyugdíjkorhatár Magyarországon 2026-tól

A magyar nyugdíjrendszerrel kapcsolatban az egyik leggyakoribb kérdés, hogy mikortól lehet nyugdíjba menni, és várható-e változás a közeljövőben. Az elmúlt években több lépcsőben emelkedett a nyugdíjkorhatár, ezért sokakat érint, hogy 2026-tól módosul-e a szabályozás, illetve kinek mit jelent mindez a gyakorlatban.
2025. 12. 14. 01:00
Megosztás: