Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés elektrifikációja felé vezető utat – állapítja meg járműipari kitekintőjében, a Global Auto Outlookban az Allianz. Miközben az autóiparnak valóban kulcsszerepe van a zöldátállásban, a hagyományos német és amerikai szereplőknek ugyanúgy sokasodó kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a trónkövetelő kínaiaknak.

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Bréma közelében dokkolt be február végén a kínai BYD első járműszállító hajója, fedélzetén a Tesla-gyilkosként is emlegetett elektromosautó-gyártó 3000 négykerekűjével. A hétezres kapacitású és 199 méter hosszú Explorer No.1.-t több hasonló méretű, jórészt Európa felé tartó szállítóhajó követi majd, és a terveken egyelőre az sem változtat, hogy a Közel-Keleten kialakult háborús helyzet miatt Afrikát megkerülve kell elérniük az öreg kontinens kikötőit.

Az Allianz autószektoros elemzése, a Global Auto Outlook fényében valamennyire jogos a kínai elektromos járművek (EV-k) gyártóinak Európára vonatkozó derűlátása. A riport összeállítói azzal kalkulálnak, hogy 2024-ben az új elektromos személygépkocsik eladása meghaladja a 18 millió darabot. Ez éves szinten 32,8 százalékos bővülést jelent, amelyben Európa viszi a prímet 41,2 százalékkal.

Ugyanakkor az elemzők a fogyasztói kiadások – különösen Kínában és Európában mutatkozó – visszafogására és a világgazdasági növekedés elmaradására hívják fel a figyelmet. Ezek hatására – noha az EV-k a jelentős ellenszélben is viszonylag kedvező helyzetben maradnak – a 2023-as erőteljes fellendülést követően várhatóan lassulni fog az autóeladások dinamikája: az idén mindössze 1,9 százalékos bővülés várható azt követően, hogy tavaly 11,3 százalékos növekedést követően közel 88 millió autót értékesítettek világszerte. Másrészt a fokozódó versenyben és a bizonytalan környezetben az autógyártóknak csökkenő árképzési erővel és zsugorodó árréssel kell szembenézniük.

Miközben az aligha vitatható, hogy az autóiparnak meghatározó a szerepe a zöldátállásban, a globális autóiparra viharos út vár a közlekedés elektrifikációjában, amelyet a már említett geopolitikai feszültségek, a kereslet lassulása és a szabályozási bizonytalanságok alakítanak.

A tektonikus mozgásokban az is közrejátszik, hogy Kína egyfajta bomlasztó erőként lépett fel: a kínai elektromos autók a globális piac meghódítására készülnek, 2019. és 2023. között majdnem a nyolcszorosára tornázták fel az eladásokat és a termelést. Azon túl, hogy a kínai EV-gyártóknak korai piacra lépőként komoly költségelőnyük van, alacsonyabbak a munkaerőköltségeik és kihasználhatják a méretgazdaságosságukat is, nem hagyható figyelmen kívül az erre fordított nagymértékű kormányzati támogatás sem.

Ezek mind döntő szerepet játszanak abban, hogy Kína ma már vitathatatlanul domináns szerepet tölt be az iparágban, melynek a legnagyobb vesztesei az európai autógyártók, különösen a németek. Ez nagyon rosszul érinti az európai gazdaságot, amelynek az autóipar a gerincét képezte a regionális termelés 6 százalékával, miközben az európai K+F kiadások csaknem harmada összpontosult ebben a szektorban.

A meglévő erősségeikre összpontosító, közvetlenül 6,5 millió embert foglalkoztató európai autógyártók azonban későn léptek be az elektromos autók piacára. Ráadásul azonnali nehézséget okozott számukra, hogy megfizethető modelleket állítsanak elő nyereségesen, hiszen az elektromos autók előállítása még mindig 27 százalékkal kerül többe, mint a benzinüzeműeké.

Dominanciájuk ellenére a kínai cégek nem dőlhetnek hátra az Allianz elemzői szerint: számos tényező jelent rájuk nézve is komoly potenciális kockázatot. A fokozódó árháború, a túlkapacitásból fakadó problémák, a növekvő geopolitikai feszültségek vagy az újgenerációs akkumulátortechnológiák megjelenése olyan szintű kihívások, amelyek akár Kína jelenlegi vezető pozícióját is alááshatják.

A kihívók sorába tartozik természetesen az amerikai autóipar is: itt az iparpolitika lendületet ad ugyan az elektromos autókra történő átállásnak, de a költségekkel kapcsolatos kihívások és a politikai bizonytalanságok továbbra is fennállnak. Míg az előbbi kategóriában a növekvő munkaerőköltségek és a nagyobb méretű járművek preferenciája jelent fenyegetést, addig az amerikai autóipar jövőjében egyértelműen a politikai faktor a legjelentősebb változó: a soron következő választás is olyan változást hozhat a zöldátalakulásban, amely az amerikai autógyártás terveit és irányultságát is átszabhatja.

Amellett, hogy a közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság irányába mutat, ez az átállás összetett és hosszadalmas folyamat, amely másként jelentkezik az egyes országokban és kontinenseken. Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagy része még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, de az elektromos részarány 2024. áprilisra 4,72 százalékról 6,43 százalékra, a hibrid arány 17,35 százalékról 21,46 százalékra emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, és közel 58 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba idén áprilisban 2023. áprilisához képest.

„Az elektromos autók térnyeréséhez kapcsolódó technológiák nemcsak az autógyártók, a beszállítók és a vásárlók számára hoznak változást, de a biztosítók számára is: az e-autók számával párhuzamosan a rájuk szabott biztosításokra is nő a kereslet. Globális vállalatként mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer áll mögöttünk, aminek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt információkat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, így nem ismeretlen kockázatokra, hanem valós ügyféligényekre kell kialakítanunk a terméket és a díjszabást” – mondta el Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatója.

A teljes riport angol nyelven itt érhető el: Allianz Research – Global Auto Outlook 

Vegyesen változott péntek estére a forint árfolyama

Vegyesen alakult a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben péntek estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 10. 20:00
Megosztás:

Partner centrumokkal támogatja az MBH Bank a gyorsabb lakáshitelezést

Az MBH Bank két budapesti és egy győri helyszínen nyitott MBH Partner Centrumot azzal a céllal, hogy hatékonyan támogassa a pénzügyi közvetítők munkáját, így a jelzáloghitelek elérhetősége még egyszerűbb és gördülékenyebb legyen a rajtuk keresztül érkező ügyfelek számára - közölte a bank pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 10. 19:00
Megosztás:

Palkovics László: a mesterséges intelligenciát a saját ügyeinkre próbáljuk alkalmazni

A mesterséges intelligenciát a saját ügyeinkre próbáljuk meg alkalmazni, ezek közül az egyik, hogy a városban élők életét miként lehet egyszerűbbé, könnyebbé tenni ezzel az eszközrendszerrel - fogalmazta meg a mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos pénteken, a Megyei Jogú Városok Szövetségének zalaegerszegi közgyűlésén.
2025. 10. 10. 18:30
Megosztás:

Stratégiai partnerséget kötött a 4iG Űr és Védelmi Zrt.-vel a Széchenyi István Egyetem

Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a 4iG Űr és Védelmi Zrt., valamint a győri Széchenyi István Egyetem Budapesten - közölte az egyetem az MTI-vel pénteken.
2025. 10. 10. 17:30
Megosztás:

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl toborzási kampánya

Nemzetközi elismerésben részesült a HungaroControl toborzási kampánya, amely a légiforgalmi irányítók utánpótlásának erősítését célozta, hozzájárult ahhoz, hogy többen jelentkezzenek légiirányító-tanfolyamukra és növelni tudják szakembereik számát - közölte az állami tulajdonú társaság pénteken az MTI-vel.
2025. 10. 10. 17:00
Megosztás:

Deficitcsökkentő költségvetést tervez a szlovák kormány 2026-ra

Jóváhagyta Robert Fico kormánya Szlovákia 2026-os évi költségvetéstervezetét pénteken. A jövő évi büdzsé az idénre tervezettnél alacsonyabb, 4,1 százalékos GDP-arányos hiánycélt vetít előre.
2025. 10. 10. 16:30
Megosztás:

Harmincra bővült az AutoWallis által képviselt márkák száma a Lexus csatlakozásával

Stratégiai céljainak megfelelően tovább erősít a gépjármű-kiskereskedelem terén az AutoWallis, miután megállapodott a Lexus értékesítéséről. A régió meghatározó integrált autókereskedelmi és mobilitási szolgáltatója Győrben nyitotta meg első Lexus szalonját, így harmincra bővült a társaság által képviselt márkák száma.
2025. 10. 10. 16:00
Megosztás:

Bitwise Solana ETF indul: Stakelés, alacsony díjak és intézményi figyelem középpontjában a SOL

A Bitwise új ETF-je forradalmi változást hozhat a kriptobefektetések piacán. A Solana-alapú tőzsdén kereskedett alap (ETF) nemcsak az eddigi legalacsonyabb kezelési díjjal indul, de staking funkciót is kínál. A bejelentést követően a SOL árfolyama máris emelkedett, a piac pedig komoly intézményi érdeklődést vár. Nézzük meg közelebbről, mit jelent mindez a befektetők, a Solana és a teljes kriptoszektor számára.
2025. 10. 10. 14:30
Megosztás:

Hét pontos fogyasztóvédelmi cselekvési terv került bejelentésre az NKFH konferenciáján

„Egységben a fogyasztókért” címmel rendezte első Országos Fogyasztóvédelmi Konferenciáját a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). Az esemény hozzájárult a kormányzati, a szakmai és a piaci szereplők közötti párbeszéd erősítéséhez, valamint jó alkalom volt arra, hogy a 2025. január 1-jétől működő NKFH bemutassa tevékenységét, sikereit, eredményeit és jövőbeli célkitűzéseit. A konferencián jelentették be a hét pontból álló fogyasztóvédelmi cselekvés tervet.
2025. 10. 10. 14:00
Megosztás:

Érdemes egyszerre több banknál is elindítani az Otthon Start hitelkérelmet?

Egyre több lakásvásárló ad be párhuzamosan Otthon Start hitelkérelmet több bankhoz, hogy növelje esélyét a kedvező elbírálásra és jobb feltételeket érjen el. Csongrádi Richárd, a Banknavigator.hu pénzügyi szakértője szerint az eltérő banki bírálati logikák, akciós kamatok és bónuszok indokolttá teszik a többcsatornás kérelmezést, amely akár milliós megtakarítást is eredményezhet.
2025. 10. 10. 13:00
Megosztás:

Mikor cseréld le az autód olaját?

Elmélkedtél már azon, hogy mikor érdemes olajcserére vinni az autódat? Az olajcsere nem olyan dolog, amit el lehetne hanyagolni, hiszen a motorod élettartama és az autód teljesítménye múlik rajta. Az olaj biztosítja azt a védelmet, amire a motor mozgó részeinek szüksége van. Sokan sajnos nem igazán tudják, mikor is kellene új olajat beletenni, és ez idővel gondot okozhat. Nézzük meg, mit javasolnak a gyártók, és mi az, amit neked is figyelembe kell venned.
2025. 10. 10. 12:00
Megosztás:

Románia nyolchavi külkereskedelmi mérleghiánya 21,945 milliárd euróra nőtt

Románia külkereskedelmi mérleghiánya 1,024 milliárd euróval 21,945 milliárd euróra nőtt az év első nyolc hónapjában az előző év azonos időszakához mérve - közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
2025. 10. 10. 11:30
Megosztás:

Mire számíthatnak a befektetők pénteken?

Esnek az ázsiai piacok ma reggel: a Nikkei 1,1, az SSEC 0,5%-os mínuszban van.
2025. 10. 10. 11:00
Megosztás:

Alig mozdultak a nemzetközi és hazai hozamok

A gázai tűzszünet viszont nem igazán hatotta meg a fejlett gazdaságok kötvénypiacait tegnap, az amerikai kormányzati leállás miatti adatszünet következtében pedig alig mozdultak a hozamok.
2025. 10. 10. 10:30
Megosztás:

Az erős szerdai emelkedést követően csütörtökön lejtőre kerültek a nyugat-európai piacok

A szerdai erős emelkedést követően csütörtökön lejtőre kerültek a nyugat-európai részvénypiacok, miután a HSBC és a Ferrari jelentős árfolyamesése letaszította a STOXX indexet történelmi csúcsáról. A befektetők közben továbbra is feszült figyelemmel követték Franciaország egyre mélyülő politikai válságát.
2025. 10. 10. 10:00
Megosztás:

A tengerentúli piacok is pirosban zártak a szerdai csúcsdöntések után

A Wall Street indexei enyhén gyengültek csütörtökön, mivel a befektetők – friss gazdasági adatok és piacmozgató hírek hiányában – inkább kivártak, és pozícióikat rendezték a harmadik negyedéves gyorsjelentési szezon előtt.
2025. 10. 10. 09:30
Megosztás:

Elérheti az ADA és a Dogecoin az 1 dolláros szintet a negyedik negyedévben? Elemzők szerint ez a DeFi-TradFi projekt 0,0125 dollárról akár 1 dollárig is kilőhet

Az 1 dolláros árfolyam mindig is pszichológiai határvonalat jelentett a Cardano- és Dogecoin-befektetők számára. Az ADA az év során többször is megközelítette ezt a szintet, de nem tudta fenntartani a kitörést. A DOGE esetében eközben négyszeres emelkedésre lenne szükség a jelenlegi szintekhez képest, valamint egy új történelmi csúcsra, hogy elérje ezt az értéket.
2025. 10. 10. 08:53
Megosztás:

Döntések, amik megváltoztatják a pénzügyeket

Pénzügyeink alakulását nagyban meghatározza, hogyan döntünk akár magánemberként, akár vállalkozóként. Egy okos, tudatos lépés évekre stabilitást adhat, míg egy elhamarkodott döntés hosszú távon is érezteti negatív hatását.
2025. 10. 10. 08:30
Megosztás:

Ismét megjelent Romániában az afrikai sertéspestis a magyar határ közelében

Fél év szünet után ismét megjelent az afrikai sertéspestis a romániai Arad megyében, ahol az állategészségügyi hatóságok két magángazdaságban több mint 130 sertésnél állapították meg a fertőzést - közölte csütörtökön az Agerpres hírügynökség.
2025. 10. 10. 08:30
Megosztás:

Erősödött kissé péntek reggelre a forint

Erősödött kissé a forint péntek reggelre a főbb devizákkal szemben az előző délutáni jegyzéséhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 10. 10. 08:05
Megosztás: