Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Geopolitikai feszültségek, lassuló kereslet és szabályozási bizonytalanságok nehezítik a közlekedés elektrifikációja felé vezető utat – állapítja meg járműipari kitekintőjében, a Global Auto Outlookban az Allianz. Miközben az autóiparnak valóban kulcsszerepe van a zöldátállásban, a hagyományos német és amerikai szereplőknek ugyanúgy sokasodó kihívásokkal kell megküzdeniük, mint a trónkövetelő kínaiaknak.

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Bréma közelében dokkolt be február végén a kínai BYD első járműszállító hajója, fedélzetén a Tesla-gyilkosként is emlegetett elektromosautó-gyártó 3000 négykerekűjével. A hétezres kapacitású és 199 méter hosszú Explorer No.1.-t több hasonló méretű, jórészt Európa felé tartó szállítóhajó követi majd, és a terveken egyelőre az sem változtat, hogy a Közel-Keleten kialakult háborús helyzet miatt Afrikát megkerülve kell elérniük az öreg kontinens kikötőit.

Az Allianz autószektoros elemzése, a Global Auto Outlook fényében valamennyire jogos a kínai elektromos járművek (EV-k) gyártóinak Európára vonatkozó derűlátása. A riport összeállítói azzal kalkulálnak, hogy 2024-ben az új elektromos személygépkocsik eladása meghaladja a 18 millió darabot. Ez éves szinten 32,8 százalékos bővülést jelent, amelyben Európa viszi a prímet 41,2 százalékkal.

Ugyanakkor az elemzők a fogyasztói kiadások – különösen Kínában és Európában mutatkozó – visszafogására és a világgazdasági növekedés elmaradására hívják fel a figyelmet. Ezek hatására – noha az EV-k a jelentős ellenszélben is viszonylag kedvező helyzetben maradnak – a 2023-as erőteljes fellendülést követően várhatóan lassulni fog az autóeladások dinamikája: az idén mindössze 1,9 százalékos bővülés várható azt követően, hogy tavaly 11,3 százalékos növekedést követően közel 88 millió autót értékesítettek világszerte. Másrészt a fokozódó versenyben és a bizonytalan környezetben az autógyártóknak csökkenő árképzési erővel és zsugorodó árréssel kell szembenézniük.

Miközben az aligha vitatható, hogy az autóiparnak meghatározó a szerepe a zöldátállásban, a globális autóiparra viharos út vár a közlekedés elektrifikációjában, amelyet a már említett geopolitikai feszültségek, a kereslet lassulása és a szabályozási bizonytalanságok alakítanak.

A tektonikus mozgásokban az is közrejátszik, hogy Kína egyfajta bomlasztó erőként lépett fel: a kínai elektromos autók a globális piac meghódítására készülnek, 2019. és 2023. között majdnem a nyolcszorosára tornázták fel az eladásokat és a termelést. Azon túl, hogy a kínai EV-gyártóknak korai piacra lépőként komoly költségelőnyük van, alacsonyabbak a munkaerőköltségeik és kihasználhatják a méretgazdaságosságukat is, nem hagyható figyelmen kívül az erre fordított nagymértékű kormányzati támogatás sem.

Ezek mind döntő szerepet játszanak abban, hogy Kína ma már vitathatatlanul domináns szerepet tölt be az iparágban, melynek a legnagyobb vesztesei az európai autógyártók, különösen a németek. Ez nagyon rosszul érinti az európai gazdaságot, amelynek az autóipar a gerincét képezte a regionális termelés 6 százalékával, miközben az európai K+F kiadások csaknem harmada összpontosult ebben a szektorban.

A meglévő erősségeikre összpontosító, közvetlenül 6,5 millió embert foglalkoztató európai autógyártók azonban későn léptek be az elektromos autók piacára. Ráadásul azonnali nehézséget okozott számukra, hogy megfizethető modelleket állítsanak elő nyereségesen, hiszen az elektromos autók előállítása még mindig 27 százalékkal kerül többe, mint a benzinüzeműeké.

Dominanciájuk ellenére a kínai cégek nem dőlhetnek hátra az Allianz elemzői szerint: számos tényező jelent rájuk nézve is komoly potenciális kockázatot. A fokozódó árháború, a túlkapacitásból fakadó problémák, a növekvő geopolitikai feszültségek vagy az újgenerációs akkumulátortechnológiák megjelenése olyan szintű kihívások, amelyek akár Kína jelenlegi vezető pozícióját is alááshatják.

A kihívók sorába tartozik természetesen az amerikai autóipar is: itt az iparpolitika lendületet ad ugyan az elektromos autókra történő átállásnak, de a költségekkel kapcsolatos kihívások és a politikai bizonytalanságok továbbra is fennállnak. Míg az előbbi kategóriában a növekvő munkaerőköltségek és a nagyobb méretű járművek preferenciája jelent fenyegetést, addig az amerikai autóipar jövőjében egyértelműen a politikai faktor a legjelentősebb változó: a soron következő választás is olyan változást hozhat a zöldátalakulásban, amely az amerikai autógyártás terveit és irányultságát is átszabhatja.

Amellett, hogy a közlekedés jövője egyértelműen az elektromosság irányába mutat, ez az átállás összetett és hosszadalmas folyamat, amely másként jelentkezik az egyes országokban és kontinenseken. Az elektromos hajtású járművek iránti kereslet hazánkban is folyamatosan nő – a Datahouse adatai alapján a forgalomba helyezett autók nagy része még mindig dízel- vagy benzinmeghajtású, de az elektromos részarány 2024. áprilisra 4,72 százalékról 6,43 százalékra, a hibrid arány 17,35 százalékról 21,46 százalékra emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, és közel 58 százalékkal több elektromos és plug-in hibrid járművet helyeztek forgalomba idén áprilisban 2023. áprilisához képest.

„Az elektromos autók térnyeréséhez kapcsolódó technológiák nemcsak az autógyártók, a beszállítók és a vásárlók számára hoznak változást, de a biztosítók számára is: az e-autók számával párhuzamosan a rájuk szabott biztosításokra is nő a kereslet. Globális vállalatként mi abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nemzetközi tapasztalat és kapcsolatrendszer áll mögöttünk, aminek köszönhetően már az új típusok hazai bevezetése előtt információkat tudunk szerezni az egyes járművekről és azok javítási költségeiről, így nem ismeretlen kockázatokra, hanem valós ügyféligényekre kell kialakítanunk a terméket és a díjszabást” – mondta el Töreky Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatója.

A teljes riport angol nyelven itt érhető el: Allianz Research – Global Auto Outlook 

Nyereséggel zárta az INA az első negyedévet

Az INA horvát olajipari vállalat nettó nyeresége az idei első három hónapban elérte a 35,4 millió eurót, ami 197 százalékkal több, mint tavaly ugyanebben az időszakban volt.
2025. 04. 28. 20:00
Megosztás:

A nagyhaszongépjármű-piacon erősít az AutoWallis Csoport

Tovább erősíti cseh piaci jelenlétét az AutoWallis Csoport, miután megnyitotta első nagyhaszongépjármű értékesítési pontját és szervizét Csehországban. Az ország déli régiójában elhelyezkedő Mercedes-Benz Truck kamionokat értékesítő és kiszolgáló, 3.400 négyzetméteres egység stratégiai jelentőségű a csoport számára. A fejlesztés átadására azt követően került sor, hogy a cseh MILAN KRÁL GROUP tavalyi felvásárlásával új tevékenységet is akvirált az AutoWallis: belépett a nagyhaszongépjármű-piacra.
2025. 04. 28. 19:00
Megosztás:

A Generali közgyűlése jóváhagyta a 2024-es pénzügyi beszámolót és megválasztotta az új igazgatóságot

A Generali Csoport 2025. évi közgyűlésén jóváhagyták a 2024-es pénzügyi beszámolót, amely 3724 millió eurós nettó eredménnyel zárult, továbbá 1,43 eurós részvényenkénti osztalékról döntöttek, amelyet 2025. május 21-től fizetnek ki. A részvényesek tovább új, 13 tagú igazgatóságot választottak, amely 2027-ig látja majd el feladatait.
2025. 04. 28. 18:30
Megosztás:

Nemcsak ATM lesz minden településen, hanem a készpénzkiadás szabályai is kedvezőbbek lesznek

Nemcsak ATM lesz minden településen, hanem a készpénzkiadás szabályait is kedvezőbbé teszik a lakosság számára - közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfőn az MTI-vel.
2025. 04. 28. 17:30
Megosztás:

Nem fizet osztalékot az Alteo

Nem fizet osztalékot az Alteo Nyrt., a közgyűlés döntése értelmében a tavalyi eredmény teljes egészében az eredménytartalékba kerül - tette közzé a vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
2025. 04. 28. 17:00
Megosztás:

Millió alatti négyzetméter ár? Ne is álmodjunk róla!

Történelmi csúcs, hogy 2025 első negyedévében már alig érhető el újépítésű lakás 1 millió forint alatti négyzetméteráron Budapesten - közölte a Duna House saját tranzakciós adatai alapján hétfőn az MTI-vel.
2025. 04. 28. 16:30
Megosztás:

Tavaly jelentősen nőtt a halálos munkabalesetek száma - Mi lehet az oka?

Húsz százalékkal nőtt a halálos munkabalesetek száma tavaly, amikor 75 ember vesztette életét - hívta fel a figyelmet a munkahelyi balesetben megsérültek és elhunytak emléknapja alkalmából a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) hétfőn.
2025. 04. 28. 15:30
Megosztás:

Nagy Márton: jól halad a Demján Sándor Program megvalósítása

Jól halad a Demján Sándor Program megvalósítása, őszre várhatóan minden tervezett forrás a gazdaságba kerül - mondta a nemzetgazdasági miniszter hétfői budapesti sajtótájékoztatóján.
2025. 04. 28. 15:00
Megosztás:

Ezekre a kiberbiztonsági szempontokra kell figyelniük a vállalatoknak 2025-ben a KPMG szerint

Sürgős intézkedésekre van szükség a kiberbiztonság terén a digitális környezet rohamos fejlődése miatt. A mindent átszövő digitális kapcsolatok és az olyan gyorsan megjelenő technológiák, mint a mesterséges intelligencia, szakmai és magánéletünk szinte minden aspektusát újra definiálják. Így a kiberbiztonság nem csupán üzleti szempontból aggasztó, hanem a társadalom minden területét érintő, egyetemes kérdéssé vált.
2025. 04. 28. 14:30
Megosztás:

A magyar HR szolgáltatók továbbra is a Fülöp-szigeteken toboroznak

A külföldi munkavállalók magyarországi foglalkoztatására vonatkozó rendeletén karácsonykor módosított a kormány. „A munkaerő-kölcsönző cégek körében, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével (VOSZ) közösen végzett kutatásunk alapján a minősített munkaerő-kölcsönző cégek mintegy fele érzi úgy, hogy a törvénymódosítás elbizonytalanította a munkáltatókat. Egyelőre a munkaerő-kölcsönző cégek többsége is úgy véli, hogy nehezebb a munkaerő-tervezés a jelenlegi szabályozási környezetben” – közölte Mihályi Magdolna, a Jobtain HR Szolgáltató ügyvezetője, illetve a VOSZ Minősített HR Szolgáltatók Szekciójának elnöke.
2025. 04. 28. 14:00
Megosztás:

EXIM: átlépte a befogadott kérelmek összege a 100 milliárd forintot a Demján Sándor Programban

Az EXIM Magyarország Demján Sándor Programban meghirdetett konstrukcióit az elindulásuk óta kiemelt érdeklődés övezi a vállalkozások részéről. Alig több mint három és fél hónap után a befogadott kérelmek mértéke átlépte a 100 milliárd forintot. Az eltelt időszakban közel 200 vállalkozás jelentkezett az új finanszírozási konstrukciók valamelyikére.
2025. 04. 28. 13:32
Megosztás:

A magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgáival kezdődik jövő hétfőn az érettségi

A magyar nyelv és irodalom, valamint a magyar mint idegen nyelv tárgyak írásbeli vizsgáival kezdődik a 2024/2025-ös tanév május-júniusi érettségi vizsgaidőszaka május 5-én - közölte az Oktatási Hivatal hétfőn az MTI-vel.
2025. 04. 28. 13:00
Megosztás:

Negyedével növelte bevételét és közel duplájára bővítette nyereségét 2024-ben a ViVeTech Nyrt., amely idén először osztalékot is fizet

24 százalékos növekedéssel, közel 1,4 milliárd forintra növelte nettó árbevételét a 2024-es évben a Budapesti Értéktőzsde Xtend piacán jegyzett kibervédelmi cég a 2023-ban elért mintegy 1,1 milliárd forintról. A ViVeTech Nyrt. adózott eredménye ezzel párhuzamosan a tavalyi évben 95 százalékkal, 128,8 millió forintra bővült a 2023. évi 66,2 millió forintos szintről - derül ki a társaság mai napon publikált, magyar számviteli szabályok szerinti nem konszolidált éves beszámolójának közgyűlési előterjesztéséből. A Társaság májusi közgyűlése az Igazgatóság osztalékfizetési javaslatáról is dönt majd.
2025. 04. 28. 12:30
Megosztás:

Jó hírek a Richter részvényeseknek

Az Európai Gyógyszerügynökség (EMA) Emberi felhasználásra szánt gyógyszerkészítmények bizottsága (CHMP) pozitív véleményt adott ki, amelyben a Richter Junod® és a Yaxwer® bioszimiláris denosumab termékeinek európai forgalomba hozatali engedélyezését javasolja, az Amgen Prolia® és Xgeva® referenciagyógyszereinek valamennyi indikációjára vonatkozóan.
2025. 04. 28. 12:00
Megosztás:

Akár egymillió új munkahelyet hozhat a blokklánc-technológia 2030-ig

Versenyre kelhet az AI-val a blokklánc az álláspiacokon a következő évtizedben.
2025. 04. 28. 11:30
Megosztás:

Bitcoin kriptovaluta – A világ új pénzügyi alapköve? 200 billió dolláros piacra készülnek a nagyvállalatok

A globális pénzügyi rendszer átalakulásának küszöbén állunk – legalábbis Adam Back, a Blockstream vezérigazgatója szerint. A bitcoin-tartalékot felhalmozó vállalatok olyan lehetőségre készülnek, amely örökre átírhatja a világ valutapiacait. A hiperbikoinizáció folyamata egyre gyorsul, és nemcsak cégek, de kormányok is felismerték a Bitcoinban rejlő potenciált. Vajon tényleg elérhetjük a 200 billió dolláros Bitcoin-piacot?
2025. 04. 28. 11:00
Megosztás:

A kínai kormány gazdaságélénkítő intézkedéscsomagot jelentett be

A kínai kormány új intézkedéscsomagot jelentett be a foglalkoztatás és a gazdaság stabilizálására, valamint a magas színvonalú fejlődés előmozdítására - közölte Csao Csen-hszin, a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság (NDRC) alelnöke a tárca hétfői sajtótájékoztatóján.
2025. 04. 28. 10:30
Megosztás:

A magyar online játék piac fejlődése: szabályozási változások és piaci trendek 2024-ben

Magyarország szerencsejáték-piaca jelentős átalakuláson megy keresztül, különösen az online szegmensben, ahol a szabályozási környezet és a technológiai fejlődés egyaránt befolyásolja a szektor növekedését. A magyar állami felügyeleti hatóság egyre szigorúbb intézkedéseket hoz a nem engedélyezett szolgáltatók ellen, miközben a piac mérete folyamatosan bővül, várhatóan elérve az 563,20 millió dollárt 2024-re.
2025. 04. 28. 10:29
Megosztás:

Mobiltokok és irattartótokok ftalát-tartalmát ellenőrzi a fogyasztóvédelmi hatóság

A magyar fogyasztók egészségének védelmét szem előtt tartva a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) akkreditált laboratóriumi vizsgálatokkal ellenőrzi a lágyított műanyag termékek ftaláttartalmát.
2025. 04. 28. 10:00
Megosztás:

A kriptoszabályozás az USA-ban olyan, mint a "padlón folyó láva"– figyelmeztet az SEC biztosa

Az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet (SEC) egyik legismertebb kriptobarát biztosa, Hester Peirce, éles kritikával illette az Egyesült Államok jelenlegi kriptovaluta piaci szabályozási környezetét.
2025. 04. 28. 09:30
Megosztás: