Éles piaci verseny, növekvő fogyasztói igények és gyorsuló digitalizáció jellemzi a globális médiapiacot

A világjárvány felgyorsította a már megmutatkozó iparági trendeket és megváltoztatta a szórakozással kapcsolatos magatartásunkat – derül ki a Deloitte legújabb Digital Media Trends felméréséből. A hosszú távú pontos következményeket még a média- és szórakoztatóipari (M&E) vállalatok sem ismerik teljesen, de az már biztosan látható, hogy a digitális média elfogadottsága már az idősebb generáció körében is rendkívüli ütemben emelkedik.

Éles piaci verseny, növekvő fogyasztói igények és gyorsuló digitalizáció jellemzi a globális médiapiacot

Az online tartalomfogyasztás eddig is felívelő tendenciát mutatott, legyen szó filmnézésről, zenei szolgáltatásokról vagy videójátékról. A pandémia elmúlt, kihívásokkal teli időszakában a digitális média sokaknak az elsődleges szórakozási, információmegosztási és kapcsolattartási platformjává vált. Ezzel párhuzamosan rohamosan nő a kínálat is, ami élesíti a piaci versenyt, miközben a fogyasztói igények fokozódnak.

Növekvő kereslet a digitális médiatartalmak iránt

Nemcsak az előfizetők, hanem az egy főre jutó szolgáltatások száma is fokozatos, globális szintű növekedést mutat, és ennek további emelkedése várható a következő években. Az egyesült államokbeli fogyasztók 84%-a rendelkezik már valamilyen videó streaming előfizetéssel, egy átlagos fogyasztó pedig párhuzamosan négy szolgáltatást vesz igénybe. A válaszadók 82%-a jelezte, hogy használ valamilyen zenei szolgáltatást, ők jellemzően egyszerre kettőre is előfizetnek. Bár a rendszeres videójáték-előfizetők aránya még csak 45%, számuk dinamikusan nő, és átlagosan már ők is három előfizetést tudhatnak magukénak.

Már az idősebb generáció is egyre több médiatartalmat fogyaszt interneten keresztül

Ma már nemcsak a fiatalok, de az idősebb generáció is egyre komfortosabban mozog az online térben. Egyre több digitális tartalmat fogyaszt napi szinten, ezért a hagyományos televíziózás – bár valószínűleg még sokáig velünk marad – fokozatosan veszíti el a szerepét. Az idősebbek azok, akik még elsősorban TV- és filmnézésre használják az online szolgáltatásokat, míg a fiatalabb generáció inkább zenehallgatásra, videójátékra, illetve közösségi média használatára veszi igénybe.

Egyre magasabb a fizetési hajlandóság a prémium szolgáltatásokért, azon belül is főként a magas minőségű tartalmakat részesítik előnyben

A kínálat növekedése és az álhírek terjedése egyre több fogyasztót terel a magas színvonalú videó- és audiótartalmak, valamint a megbízható forrásból származó információk irányába. Ezekért a tartalmakért egyre nagyobb arányban hajlandóak fizetni is, főként, ha biztonságos és kényelmes megoldásokról van szó.

A fogyasztói kereslet mellett a kínálat is folyamatosan növekszik

Nem csupán az over-the-top (OTT)[1] szolgáltatók piacra lépése és ütemes piaci terjeszkedése, de a TMT (technológia, média és telekommunikáció) iparág régebb óta jelen lévő szereplőinek vertikális terjeszkedése is fokozza a piaci versenyt.
 
„Ma már számos hagyományosan technológiai (például Amazon, Apple), valamint telekommunikációs cég is egyre aktívabb tartalomgyártás, illetve videóstreaming területén. A tartalom és a minőség fejlesztéséhez a jövőben várhatóan a stratégiai felvásárlásokra és fúziókra is sor kerülhet, ahogy azt az AT&T esetében már láthattuk, amely a Time Warner eszközeit integrálta saját médiakínálatába 2018-ban, beleértve az HBO-t is” – mondta el Hosszu Gábor, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.

A megnövekedett kereslet és az ezzel párhuzamosan növekvő választék miatt nőnek a fogyasztók elvárásai is

„A kínálattal párhuzamosan nőnek a fogyasztói elvárások is. A felhasználók ma már a jó minőségű, testre szabható, mégis egyszerűen kezelhető megoldásokat preferálják. Ezen belül kiemelten fontos számukra, hogy a szolgáltatásokhoz való hozzáférés akadozásmentes legyen az otthonaikban ugyanúgy, mint útközben” – véli Márton Alexandra, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának szenior tanácsadója.
 
A kérdőívet kitöltők 75%-a szintén kifejezte igényét egy aggregált platform iránt, ahol több szolgáltatónál történő előfizetés helyett egy helyen férhetnek hozzá a tartalmakhoz. A fiatalabb generáció körében az interaktivitás és a közösségi felhasználói élmény biztosítása is kiemelt jelentőséggel bír.

A márkahűség egyre kevésbé meghatározó

A kínálat növekedésének következtében az előfizetők egyre könnyebben váltanak szolgáltatót. Az ehhez vezető leggyakoribb okok között az áremelkedést, a kedvenc tartalmuk eltávolítását, valamint egy versenytársnál megjelenő új tartalom felkerülését jelölték meg. A távozás azonban – különösen a fiatalabb generációhoz tartozók esetében – nem feltétlenül végleges, gyakran térnek vissza ugyanahhoz a szolgáltatóhoz, ha számukra érdekes tartalom jelenik meg ott. A felmérésben résztvevők 25%-a jelezte, hogy iratkoztak már vissza egy adott szolgáltatásra egy éven belül.

A célzott hirdetések nagy mértékben növelhetik a reklámozás hatékonyságát

A célzott hirdetések[2] fellendülése egy új bevételi modell, a hirdetés alapú streamelés, azaz az AVOD[3] elterjedését hozhatja magával. Bár már több ázsiai és észak-amerikai országban használt megoldásról van szó, a benne rejlő lehetőségek még többnyire kiaknázatlanok. A nagy fogyasztói érdeklődés ellenére a legtöbb európai országban még nem terjedt el.

A megfelelő adatbiztonság kiemelt szerepet kap

Miközben a legtöbb felhasználó szívesebben látna személyre szabott, számára releváns hirdetést, addig csupán 40%-uk nyilatkozta, hogy ennek érdekében hajlandó lenne több személyes információt is megadni magáról. Sőt, az egyesült államokbeli fogyasztók 73%-a aggódik kifejezetten személyes adatai online megosztása, valamint a személyazonosság ellopásának veszélye miatt. Mindez arra mutat, hogy az adathasználattal kapcsolatos átláthatóságnak és védelemnek nagyobb hangsúlyt kell kapnia a jövőben.

Kulcsfontosságú az új technológiai megoldások követése és a fogyasztói igényekre való gyors reagálás

A technológiai fejlődés, az új szolgáltatások, a változó bevételi modellek és a növekvő fogyasztói igények dinamikus átalakulásokhoz és növekvő piaci versenyhez vezetnek a médiapiacon. Ez az M&E vállalatok számára számos kihívást tartogat: versenyképességük tartós megőrzéséhez elengedhetetlen a piaci változások állandó figyelemmel követése és a hozzájuk való alkalmazkodás.

„Kulcsfontosságú a felhasználói igények mélyebb megértése, és ennek érdekében időt és erőforrást kell fordítaniuk az egyes generációk szórakozási szokásainak megismerésére. Muszáj befektetniük a megfelelő adatelemzési technológiákba, hogy személyre szabott szórakozási és hirdetési lehetőségeket nyújthassanak, miközben figyelemmel vannak a fogyasztók adatvédelem és -biztonság iránti igényeire” – mondta el Gercsák Csilla, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.

51 ezer hektáron lesz szúnyoggyérítés a héten

A megszaporodott szúnyogok miatt a héten várhatóan 248 településen és kilenc budapesti kerületben, 51 ezer hektáron lesz szúnyoggyérítés - tájékoztatta a gyérítési program végrehajtásáért felelős Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) hétfőn az MTI-t.
2022. 08. 15. 20:00
Megosztás:

Ekkora volt júniusban a folyó fizetési mérleg hiánya

A májusi csökkenés után júniusban a korábbi hónapok szintjére, 806 millió euróra nőtt a folyó fizetési mérleg havi hiánya a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfőn megjelent előzetes adatai szerint. Májusban 370 millió, áprilisban és márciusban egyformán 780 millió euró volt a folyó mérleg deficitje.
2022. 08. 15. 19:00
Megosztás:

Mínuszban zárt a BUX

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe, a BUX 628,79 pontos, 1,44 százalékos csökkenéssel, 43 034,16 ponton zárt hétfőn.
2022. 08. 15. 18:00
Megosztás:

Kevésbé nőttek júliusban a nagykereskedelmi árak Németországban

Mérséklődött júliusban a nagykereskedelmi árak növekedési üteme Németországban a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis hétfői jelentése alapján.
2022. 08. 15. 17:00
Megosztás:

Húsz százalékkal nőtt a lízingpiac a második negyedévvben

A lízingpiacon a finanszírozott összeg 420,2 milliárdot tett ki a második negyedévben, ez 20 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest, és meghaladja a 2019-es szintet - közölte a Magyar Lízingszövetség második negyedéves jelentésében hétfőn.
2022. 08. 15. 16:00
Megosztás:

A tavalyinál jelentősen magasabb szőlőárak indokoltak

Az alacsony szőlőtermésre vonatkozó becslések és a borvidékek jóváhagyására váró szőlőár előrejelzések a tavalyinál jelentősen magasabb szőlőárakat indokolnak a rövidesen beinduló idei szüret során - állapította meg hétfői közleményében az Agrárminisztérium (AM).
2022. 08. 15. 15:00
Megosztás:

A Fehér Ház tagadja, hogy tudott volna előzetesen az FBI házkutatásáról Trump házában

A Fehér Ház szóvivője vasárnap tagadta, hogy az elnöki hivatal előzetesen tudott volna a Donald Trump korábbi amerikai elnök floridai birtokán tartott házkutatásról, amelyet múlt hétfőn bírósági végzés alapján folytatott le a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI).
2022. 08. 15. 14:00
Megosztás:

Az S&P negatívra vágta a magyar adósság kilátásait

Péntek este stabilról negatívra csökkentette a magyar államadósság kilátását az S&P, és megtartotta a „BBB” besorolást.
2022. 08. 15. 13:00
Megosztás:

A GVH döntése alapján a Vodafone kompenzálja a fogyasztókat a megtévesztő mobilnet-hirdetései miatt

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Vodafone valótlanul hirdette korlátlanként egyes mobilnet-kiegészítő csomagjait. A cég elismerte a jogsértést és extra adatkerettel kompenzálja az érintett ügyfeleket – ezzel 60 millió forintra mérsékelve a rá kirótt bírságot.
2022. 08. 15. 12:00
Megosztás:

A zárbetétek esetében miért fontos a méret?

A zárbetét láthatatlanul szolgálja biztonságunkat. Mi csak a kulcsok elfordítását látjuk, az igazán fontos dolgok az ajtózár belsejében, a zárbetétben történnek meg. A megfelelő zár kiválasztásának egyik fontos momentuma a zárbetét méretének megválasztása, melyhez cikkünk nyújt támogatást.
2022. 08. 15. 11:00
Megosztás:

Nagy kínai cégek távoznak az USA tőzsdékről - további 230 cég mehet még haza

A számviteli adatok nem megfelelő közlése körüli hosszas huzavona után öt nagy kínai állami cég vonul ki az amerikai börzékről.
2022. 08. 15. 10:00
Megosztás:

Már mától forgalomkorlátozások lesznek a fővárosi ünnepi előkészületek miatt

Már mától forgalomkorlátozások lesznek az augusztus 20-ai ünnepi rendezvények előkészítő munkái miatt Budapesten.
2022. 08. 15. 09:00
Megosztás:

Hiszi a Piszi! Egymás után kétszer vitte el valaki a lottó főnyereményt!

Két hónapon belül kétszer is megütötte a főnyereményt egy férfi Maryland állam lottójátékán az Egyesült Államokban.
2022. 08. 15. 08:30
Megosztás:

Erősödött hétfő reggelre a forint

Erősödött a forint a hét végén a főbb devizákkal szemben a nemzetközi devizakereskedelemben.
2022. 08. 15. 08:00
Megosztás:

Folytatódik a meleg idő

Folytatódik jövő héten a meleg, napsütéses, jellemzően száraz idő - derül ki az Országos Meteorológiai Szolgálat országos, középtávú előrejelzéséből, amelyet vasárnap juttattak el az MTI-hez.
2022. 08. 15. 06:00
Megosztás:

Heti Horoszkóp - Komoly veszély leselkedik a héten! De melyik csillagjegyre micsoda?

Heti horoszkópunk a 2022. augusztus 15. (hétfő) - augusztus 21. (vasárnap) közötti időszakra vonatkozóan megmutatja , hogy a csillagok állása alapján mi vár Rád a pénzügyeidben és az élet más területén. Lássuk, kinek van izgulnivalója és ki számíthat valami pozitív dologra!
2022. 08. 15. 04:01
Megosztás:

Átvette a Sopron Bank fiókjait a MagNet

Átvette a Sopron Bank fiókjait a MagNet Magyar Közösségi Bank, 2022 második felétől a Sopron Bank fiókhálózatával beolvadt a MagNet Bank Pest megyei fiókhálózatába.
2022. 08. 15. 01:00
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 32. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2022. 08. 14. 22:00
Megosztás:

Újabb amerikai kongresszusi delegáció utazott Tajvanra

Újabb amerikai kongresszusi delegáció utazott Tajvan fővárosába vasárnap, ami bő egy héten belül a második hivatalos és előre be nem jelentett amerikai látogatás a szigetre. Az előző, amelyet Nancy Pelosi házelnök vezetett, komoly diplomáciai konfliktust okozott az Egyesült Államok és a Tajvant egyik saját tartományának tartó Kína között.
2022. 08. 14. 21:00
Megosztás:

A szabályok enyhítését jelentette be az amerikai járványügyi központ a tanév kezdetén

Az Egyesült Államokban a diákoknak nem lesz kötelező karantén a hamarosan kezdődő tanévben, akkor sem, ha koronavírussal fertőzött személlyel voltak kapcsolatban - olvasható az Egyesült Államok járványügyi központjának (CDC) pénteken frissített ajánlásában.
2022. 08. 14. 20:00
Megosztás: