A válságból előre menekül a Wizz Air
2009. 06. 25. 16:50
Több mint 1 millió ferihegyi utasra számít a Wizz Air diszkont légitársaság az idén, mintegy 30 százalékkal többre az előző évinél - derül ki a cég csütörtöki sajtótájékoztatójának anyagából - tudósít az MTI. (ProfitLine.hu)
A jelentős bővülést az áprilisban üzembe állított harmadik repülőgép teszi lehetővé. Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a növekedés mögött pénzügyi teljesítmény is áll, de annál többet, hogy "pénzügyileg is jól vannak" nem közölt. Ismertette: az elmúlt 12 hónapban 6,5 millió utast szállított a cég. A legnagyobb bázisuk továbbra is Lengyelország, gépeik több mint 130 útvonalon repülnek, a flotta 25 repülőgépből áll. Hangsúlyozta, hogy a Wizz Air fejlődése töretlen volt az elmúlt években, a terveknek megfelelően alakult. Az idén 7,5 millió utassal számolnak a tavalyi 5,9 millióval szemben, 30 százalékkal nő a terveknek megfelelően. A tőzsdei bevezetésről annyit mondott, ez lehetőség, de nem kényszer. A napi likviditás nem igényel plusz tőkebevonást, de hosszú távon stratégiai előnyei lehetnek a tőzsdére kerülésnek, ma azonban még korai ezzel foglalkozni. Váradi József szerint a Wizz Air ma a legnagyobb légitársaság Kelet-Közép-Európában az utasszám alapján. Magyarországon a diszkont piacon 45,6 százalékos a cég részesedése, hasonló az arány Lengyelországban, és ennél is jobb, 60 százalék feletti Bulgáriában, illetve 93,4 százalék Ukrajnában. Hozzátette: amelyik piacra belépett a légitársaság, ott 3-4 év alatt piacvezetővé vált. Emlékeztetett rá, hogy a napokban további 50 Airbus-t rendeltek, ezzel 132-re nőtt rendeléseik száma. A vezérigazgató ismertetése szerint a válság ellenére elkönyvelt növekedés az "ultra low cost" modellnek, a leginkább költségtakarékos működésnek köszönhető. Emlékeztetett arra, hogy a piac a 2001. évi amerikai terrorcselekmények után kezdett átrendeződni, a diszkont légitársaságok egyre nagyobb piaci hányadot szereztek. Hasonló játszódik le a gazdasági válság hatására, amely a kereslet visszaesésével ismét átrendezi a piacot - jegyezte meg. A magyar piacról a vezérigazgató azt mondta: több diszkont légitársaság jelent meg nagy lendülettel, majd csökkentette kapacitásait ugyanilyen gyorsan. A magyar piac alapproblémájának nevezte Váradi József a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport (BA) magas működési költségeit, amely megnehezíti az alacsony költséggel üzemelő cégek helyzetét. A kereslet rugalmatlan, összehasonlítva a környékbeli országokkal, és Magyarországon érezteti leginkább hatását a recesszió - fűzte hozzá. Ennek ellenére úgy vélte, hogy van tere a további bővülésnek a magyar piacon, a "válságra lehet pozitív válaszokat is adni". A Wizz Air üzleti modellje sikeres, ezért agresszíven csökkentik az árakat tovább, és az üzemeltetési költséget is csökkentik. A csődvédelem alá került szlovák SkyEurope fapados légitársaságnál kialakult helyzetet illetően úgy fogalmazott: a "paródia közeli helyzetért" a szlovák légügyi hatóság is felelős, mivel az is a feladata, hogy figyeljen a légitársaságok pénzügyi működőképességre. Kijelentette: bármi történik a szlovák piacon, arra reagálni fognak, de nincs elkötelezettségük arra, hogy mindenképpen ott legyenek Pozsonyban, ha a SkyEurope megszűnik. Kérdésre válaszolva elmondta: a SkyEurope több mint 30 százalékkal drágább működése, választott repülőgépeinek alacsonyabb hatékonyságú üzemelése, illetve a választott fő repülőterek vezethettek a SkyEurope helyzetének megroppanásához. Ezzel szemben a Wizz Air 30-40 százalékkal olcsóbban üzemel, hatékonyabb a flottája, másodlagos repülőterekre üzemel, és mindent interneten működtet. Az európai piacon hosszabb távon Váradi József véleménye szerint legfeljebb 10 légitársaság marad fenn, a hagyományos légitársaságok leginkább a hosszú távú járatokat üzemeltetik majd. A Malév jövőbeni pozícióját az igazgató ma még bizonytalannak látja. Magyarország iránt elkötelezett a Wizz Air, de Váradi József nem hagyott kétséget afelől: az, hogy Budapest milyen arányban részesedik a cég növekedéséből, nagymértékben függ a BA áraitól, de nem foglalkoznak azzal, hogy vidéki repülőtérre helyezzék át a budapesti bázist. A kérdés inkább az, hogy lesz-e alternatívája a BA-nak - mondta. Váradi József tájékoztatása szerint a Wizz Air 20-30 százalékos növekedési tervének a felét jelenlegi piacaik, a másik felét új piacok jelentik, így a balkáni régió, Oroszország, Törökország és Ukrajna.
A jelentős bővülést az áprilisban üzembe állított harmadik repülőgép teszi lehetővé. Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a növekedés mögött pénzügyi teljesítmény is áll, de annál többet, hogy "pénzügyileg is jól vannak" nem közölt. Ismertette: az elmúlt 12 hónapban 6,5 millió utast szállított a cég. A legnagyobb bázisuk továbbra is Lengyelország, gépeik több mint 130 útvonalon repülnek, a flotta 25 repülőgépből áll. Hangsúlyozta, hogy a Wizz Air fejlődése töretlen volt az elmúlt években, a terveknek megfelelően alakult. Az idén 7,5 millió utassal számolnak a tavalyi 5,9 millióval szemben, 30 százalékkal nő a terveknek megfelelően. A tőzsdei bevezetésről annyit mondott, ez lehetőség, de nem kényszer. A napi likviditás nem igényel plusz tőkebevonást, de hosszú távon stratégiai előnyei lehetnek a tőzsdére kerülésnek, ma azonban még korai ezzel foglalkozni. Váradi József szerint a Wizz Air ma a legnagyobb légitársaság Kelet-Közép-Európában az utasszám alapján. Magyarországon a diszkont piacon 45,6 százalékos a cég részesedése, hasonló az arány Lengyelországban, és ennél is jobb, 60 százalék feletti Bulgáriában, illetve 93,4 százalék Ukrajnában. Hozzátette: amelyik piacra belépett a légitársaság, ott 3-4 év alatt piacvezetővé vált. Emlékeztetett rá, hogy a napokban további 50 Airbus-t rendeltek, ezzel 132-re nőtt rendeléseik száma. A vezérigazgató ismertetése szerint a válság ellenére elkönyvelt növekedés az "ultra low cost" modellnek, a leginkább költségtakarékos működésnek köszönhető. Emlékeztetett arra, hogy a piac a 2001. évi amerikai terrorcselekmények után kezdett átrendeződni, a diszkont légitársaságok egyre nagyobb piaci hányadot szereztek. Hasonló játszódik le a gazdasági válság hatására, amely a kereslet visszaesésével ismét átrendezi a piacot - jegyezte meg. A magyar piacról a vezérigazgató azt mondta: több diszkont légitársaság jelent meg nagy lendülettel, majd csökkentette kapacitásait ugyanilyen gyorsan. A magyar piac alapproblémájának nevezte Váradi József a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport (BA) magas működési költségeit, amely megnehezíti az alacsony költséggel üzemelő cégek helyzetét. A kereslet rugalmatlan, összehasonlítva a környékbeli országokkal, és Magyarországon érezteti leginkább hatását a recesszió - fűzte hozzá. Ennek ellenére úgy vélte, hogy van tere a további bővülésnek a magyar piacon, a "válságra lehet pozitív válaszokat is adni". A Wizz Air üzleti modellje sikeres, ezért agresszíven csökkentik az árakat tovább, és az üzemeltetési költséget is csökkentik. A csődvédelem alá került szlovák SkyEurope fapados légitársaságnál kialakult helyzetet illetően úgy fogalmazott: a "paródia közeli helyzetért" a szlovák légügyi hatóság is felelős, mivel az is a feladata, hogy figyeljen a légitársaságok pénzügyi működőképességre. Kijelentette: bármi történik a szlovák piacon, arra reagálni fognak, de nincs elkötelezettségük arra, hogy mindenképpen ott legyenek Pozsonyban, ha a SkyEurope megszűnik. Kérdésre válaszolva elmondta: a SkyEurope több mint 30 százalékkal drágább működése, választott repülőgépeinek alacsonyabb hatékonyságú üzemelése, illetve a választott fő repülőterek vezethettek a SkyEurope helyzetének megroppanásához. Ezzel szemben a Wizz Air 30-40 százalékkal olcsóbban üzemel, hatékonyabb a flottája, másodlagos repülőterekre üzemel, és mindent interneten működtet. Az európai piacon hosszabb távon Váradi József véleménye szerint legfeljebb 10 légitársaság marad fenn, a hagyományos légitársaságok leginkább a hosszú távú járatokat üzemeltetik majd. A Malév jövőbeni pozícióját az igazgató ma még bizonytalannak látja. Magyarország iránt elkötelezett a Wizz Air, de Váradi József nem hagyott kétséget afelől: az, hogy Budapest milyen arányban részesedik a cég növekedéséből, nagymértékben függ a BA áraitól, de nem foglalkoznak azzal, hogy vidéki repülőtérre helyezzék át a budapesti bázist. A kérdés inkább az, hogy lesz-e alternatívája a BA-nak - mondta. Váradi József tájékoztatása szerint a Wizz Air 20-30 százalékos növekedési tervének a felét jelenlegi piacaik, a másik felét új piacok jelentik, így a balkáni régió, Oroszország, Törökország és Ukrajna.
Nem csak előnyökkel jár a svédasztal: a Nébih az élelmiszerbiztonsági kockázatokra figyelmeztet
A svédasztalos, azaz szabadszedéses vagy önkiszolgáló menzarendszer alkalmazásakor az élelmiszerbiztonsági kockázatok kezelése, a megfelelő higiéniai körülmények biztosítása és az ételpazarlás megelőzése is kiemelt figyelmet kíván - tájékoztat a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szerdai, MTI-nek küldött közleményében.
Amikor a szervezet jelez – mit tehetünk ödéma esetén?
Az ödéma nem más, mint a szervezet egyes területein kialakuló folyadékfelhalmozódás. Ez a felesleges vízmennyiség a szövetek közé szivárog, így jön létre a jól ismert duzzanat. Megjelenhet helyileg – például csak a bokán vagy a kézen –, de akár az egész testet is érintheti. A folyadék „elbújhat” a bőr alatt, az izmok között, ízületek körül vagy akár mélyebb szövetekben is.
Megugrott a Bitcoin árfolyama a vártnál gyengébb inflációs adatok hatására
A PPI-csökkenés felfelé húzta a kriptót, de a bikák még nem dőlhetnek hátra. A hét közepén közzétett, vártnál gyengébb amerikai termelői inflációs adatok hatására megugrottak a kriptovaluták árfolyamai. A Bitcoin 113 000 dollár fölé kapaszkodott, de a szakértők szerint a bikapiacnak még koránt sincs vége. A holnapi nap kulcsfontosságú lesz: jön a fogyasztói inflációs jelentés, ami akár új irányba is mozdíthatja a piacot.
Szeptemberi vihar a kriptopiacon: újra lecsap a volatilitás, de az intézmények már készülnek
2025 szeptembere nem hazudtolta meg a múltat: ismét megérkezett a kriptopiaci ingadozás, amely idén a tokenzárásokkal és az intézményi aktivitás fokozódásával karöltve borzolja a kedélyeket. A Bitcoin és más vezető kriptovaluták értéke hullámvasúton mozog, miközben a befektetők és cégek minden eddiginél jobban fókuszálnak az eszközök védelmére és a stratégiai alkalmazkodásra.
Az XRP emelkedésére számítanak, a FleetMining felhőbányászati megoldása pedig alacsony belépési küszöbbel és stabil hozamokkal kínál új modellt.
A Bloomberg elemzői szerint 95% az esély arra, hogy jóváhagyják a Ripple (XRP) ETF-et, és az Egyesült Államok Értékpapír- és Tőzsdefelügyelete (SEC) várhatóan októberben hozza meg döntését. Bár a stabilcoin-piac gyors növekedést mutat, az XRP valódi eszközökön (real-world assets – RWA) alapuló alkalmazása elmarad versenytársaitól, jelenleg csupán 2%-os arányt képvisel.
Csoda történt az amerikai tőzsdén!
Tegnap egy újabb csodának lehettünk szemtanúi. Az után, hogy a napokban mind a három vezető index új történelmi csúcsra emelkedett, de nem folytatta azt, a Nasdaq azért megint új csúcsot ütött. Vagyis a „kétes hírű őszt” azért mégis úgy kezdtük, hogy maradt a pozitív tónus.
Mesterséges intelligenciára építenek a telekommunikációs cégek
A telekommunikációs szektor világszerte élen jár a mesterséges intelligencia (MI) használatában. A legfőbb prioritásnak azonban a költség- és profitszerkezet javítását tartják az ágazatban – derül ki abból a felmérésből, amelyet a stuttgarti központú Horváth csoport – és azon belül annak magyarországi tagja, az IFUA Horváth – készített.
Buborékok és befektetések - miért éri meg közelebbről megismerni a spanyol pezsgők világát?
A pénzügyekben sokszor a hosszú távú értékek számítanak. Ez igaz az italokra is. Egy jól választott pezsgő nemcsak egy este hangulatát emelheti, hanem maradandó élményt is adhat. A spanyol buborékos italok közül a brut cava az, amely újra és újra képes bizonyítani, hogy a minőség elérhető áron is megvalósulhat.
6,2 milliárd dollárnyi stabilcoin áramlott a Binance-re – fordulóponthoz érkezett a kriptopiac?
2025. szeptember 8-án a Binance történetének egyik legnagyobb tőkebeáramlása zajlott le: 6,2 milliárd dollárnyi stablecoin érkezett az ismert kriptotőzsdére. A lépés mindössze napokkal előzte meg a Fed újabb kamatdöntését, így sokak szerint nem véletlen az időzítés. Vajon mit jelez ez a példátlan volumen? Új bikapiac van kialakulóban, vagy inkább óvatos pozícióépítés tanúi vagyunk?
Új kőolajlelőhelyet talált a Mol és az O&GD
Galgahévíz közelében mintegy 2400 méter mélyen új kőolajlelőhelyet talált a Mol és az O&GD. A Galgahévíz-4 elnevezésű kút körülbelül napi 1000 hordó kőolaj termelésére képes, amit a százhalombattai Dunai Finomítóban dolgoznak fel - jelentette be szerdai közleményében az olajipari társaság.
Megugrott a személyi kölcsönök piaca – már 15 millió forint is lehet maximális hitelkeretet
A korábbi 10 millió forint helyett akár 15 millió forintos személyi kölcsön is elérhető a K&H-nál a megfelelő jövedelemmel rendelkezők számára. A 15 milliós maximális összeg kivételes, mivel egyelőre kevés banknál érhető el ekkora összeg. A lépés érthető, hiszen a személyi kölcsön piaca jelentős növekedést mutat, a jegybanki adatok szerint az első félévben több mint 40 százalékos volt a bővülés ebben a szegmensben. A megemelt igényelhető hitelösszeget részben az is magyarázza, hogy a 3%-os lakáshitelt felvevők valószínűleg átalakítják, felújítják a megvásárolt ingatlant, amelyhez személyi kölcsönre is szükségük lehet.