A válságból előre menekül a Wizz Air
2009. 06. 25. 16:50
Több mint 1 millió ferihegyi utasra számít a Wizz Air diszkont légitársaság az idén, mintegy 30 százalékkal többre az előző évinél - derül ki a cég csütörtöki sajtótájékoztatójának anyagából - tudósít az MTI. (ProfitLine.hu)
A jelentős bővülést az áprilisban üzembe állított harmadik repülőgép teszi lehetővé. Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a növekedés mögött pénzügyi teljesítmény is áll, de annál többet, hogy "pénzügyileg is jól vannak" nem közölt. Ismertette: az elmúlt 12 hónapban 6,5 millió utast szállított a cég. A legnagyobb bázisuk továbbra is Lengyelország, gépeik több mint 130 útvonalon repülnek, a flotta 25 repülőgépből áll. Hangsúlyozta, hogy a Wizz Air fejlődése töretlen volt az elmúlt években, a terveknek megfelelően alakult. Az idén 7,5 millió utassal számolnak a tavalyi 5,9 millióval szemben, 30 százalékkal nő a terveknek megfelelően. A tőzsdei bevezetésről annyit mondott, ez lehetőség, de nem kényszer. A napi likviditás nem igényel plusz tőkebevonást, de hosszú távon stratégiai előnyei lehetnek a tőzsdére kerülésnek, ma azonban még korai ezzel foglalkozni. Váradi József szerint a Wizz Air ma a legnagyobb légitársaság Kelet-Közép-Európában az utasszám alapján. Magyarországon a diszkont piacon 45,6 százalékos a cég részesedése, hasonló az arány Lengyelországban, és ennél is jobb, 60 százalék feletti Bulgáriában, illetve 93,4 százalék Ukrajnában. Hozzátette: amelyik piacra belépett a légitársaság, ott 3-4 év alatt piacvezetővé vált. Emlékeztetett rá, hogy a napokban további 50 Airbus-t rendeltek, ezzel 132-re nőtt rendeléseik száma. A vezérigazgató ismertetése szerint a válság ellenére elkönyvelt növekedés az "ultra low cost" modellnek, a leginkább költségtakarékos működésnek köszönhető. Emlékeztetett arra, hogy a piac a 2001. évi amerikai terrorcselekmények után kezdett átrendeződni, a diszkont légitársaságok egyre nagyobb piaci hányadot szereztek. Hasonló játszódik le a gazdasági válság hatására, amely a kereslet visszaesésével ismét átrendezi a piacot - jegyezte meg. A magyar piacról a vezérigazgató azt mondta: több diszkont légitársaság jelent meg nagy lendülettel, majd csökkentette kapacitásait ugyanilyen gyorsan. A magyar piac alapproblémájának nevezte Váradi József a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport (BA) magas működési költségeit, amely megnehezíti az alacsony költséggel üzemelő cégek helyzetét. A kereslet rugalmatlan, összehasonlítva a környékbeli országokkal, és Magyarországon érezteti leginkább hatását a recesszió - fűzte hozzá. Ennek ellenére úgy vélte, hogy van tere a további bővülésnek a magyar piacon, a "válságra lehet pozitív válaszokat is adni". A Wizz Air üzleti modellje sikeres, ezért agresszíven csökkentik az árakat tovább, és az üzemeltetési költséget is csökkentik. A csődvédelem alá került szlovák SkyEurope fapados légitársaságnál kialakult helyzetet illetően úgy fogalmazott: a "paródia közeli helyzetért" a szlovák légügyi hatóság is felelős, mivel az is a feladata, hogy figyeljen a légitársaságok pénzügyi működőképességre. Kijelentette: bármi történik a szlovák piacon, arra reagálni fognak, de nincs elkötelezettségük arra, hogy mindenképpen ott legyenek Pozsonyban, ha a SkyEurope megszűnik. Kérdésre válaszolva elmondta: a SkyEurope több mint 30 százalékkal drágább működése, választott repülőgépeinek alacsonyabb hatékonyságú üzemelése, illetve a választott fő repülőterek vezethettek a SkyEurope helyzetének megroppanásához. Ezzel szemben a Wizz Air 30-40 százalékkal olcsóbban üzemel, hatékonyabb a flottája, másodlagos repülőterekre üzemel, és mindent interneten működtet. Az európai piacon hosszabb távon Váradi József véleménye szerint legfeljebb 10 légitársaság marad fenn, a hagyományos légitársaságok leginkább a hosszú távú járatokat üzemeltetik majd. A Malév jövőbeni pozícióját az igazgató ma még bizonytalannak látja. Magyarország iránt elkötelezett a Wizz Air, de Váradi József nem hagyott kétséget afelől: az, hogy Budapest milyen arányban részesedik a cég növekedéséből, nagymértékben függ a BA áraitól, de nem foglalkoznak azzal, hogy vidéki repülőtérre helyezzék át a budapesti bázist. A kérdés inkább az, hogy lesz-e alternatívája a BA-nak - mondta. Váradi József tájékoztatása szerint a Wizz Air 20-30 százalékos növekedési tervének a felét jelenlegi piacaik, a másik felét új piacok jelentik, így a balkáni régió, Oroszország, Törökország és Ukrajna.
A jelentős bővülést az áprilisban üzembe állított harmadik repülőgép teszi lehetővé. Váradi József, a légitársaság vezérigazgatója a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a növekedés mögött pénzügyi teljesítmény is áll, de annál többet, hogy "pénzügyileg is jól vannak" nem közölt. Ismertette: az elmúlt 12 hónapban 6,5 millió utast szállított a cég. A legnagyobb bázisuk továbbra is Lengyelország, gépeik több mint 130 útvonalon repülnek, a flotta 25 repülőgépből áll. Hangsúlyozta, hogy a Wizz Air fejlődése töretlen volt az elmúlt években, a terveknek megfelelően alakult. Az idén 7,5 millió utassal számolnak a tavalyi 5,9 millióval szemben, 30 százalékkal nő a terveknek megfelelően. A tőzsdei bevezetésről annyit mondott, ez lehetőség, de nem kényszer. A napi likviditás nem igényel plusz tőkebevonást, de hosszú távon stratégiai előnyei lehetnek a tőzsdére kerülésnek, ma azonban még korai ezzel foglalkozni. Váradi József szerint a Wizz Air ma a legnagyobb légitársaság Kelet-Közép-Európában az utasszám alapján. Magyarországon a diszkont piacon 45,6 százalékos a cég részesedése, hasonló az arány Lengyelországban, és ennél is jobb, 60 százalék feletti Bulgáriában, illetve 93,4 százalék Ukrajnában. Hozzátette: amelyik piacra belépett a légitársaság, ott 3-4 év alatt piacvezetővé vált. Emlékeztetett rá, hogy a napokban további 50 Airbus-t rendeltek, ezzel 132-re nőtt rendeléseik száma. A vezérigazgató ismertetése szerint a válság ellenére elkönyvelt növekedés az "ultra low cost" modellnek, a leginkább költségtakarékos működésnek köszönhető. Emlékeztetett arra, hogy a piac a 2001. évi amerikai terrorcselekmények után kezdett átrendeződni, a diszkont légitársaságok egyre nagyobb piaci hányadot szereztek. Hasonló játszódik le a gazdasági válság hatására, amely a kereslet visszaesésével ismét átrendezi a piacot - jegyezte meg. A magyar piacról a vezérigazgató azt mondta: több diszkont légitársaság jelent meg nagy lendülettel, majd csökkentette kapacitásait ugyanilyen gyorsan. A magyar piac alapproblémájának nevezte Váradi József a monopolhelyzetben lévő Budapest Airport (BA) magas működési költségeit, amely megnehezíti az alacsony költséggel üzemelő cégek helyzetét. A kereslet rugalmatlan, összehasonlítva a környékbeli országokkal, és Magyarországon érezteti leginkább hatását a recesszió - fűzte hozzá. Ennek ellenére úgy vélte, hogy van tere a további bővülésnek a magyar piacon, a "válságra lehet pozitív válaszokat is adni". A Wizz Air üzleti modellje sikeres, ezért agresszíven csökkentik az árakat tovább, és az üzemeltetési költséget is csökkentik. A csődvédelem alá került szlovák SkyEurope fapados légitársaságnál kialakult helyzetet illetően úgy fogalmazott: a "paródia közeli helyzetért" a szlovák légügyi hatóság is felelős, mivel az is a feladata, hogy figyeljen a légitársaságok pénzügyi működőképességre. Kijelentette: bármi történik a szlovák piacon, arra reagálni fognak, de nincs elkötelezettségük arra, hogy mindenképpen ott legyenek Pozsonyban, ha a SkyEurope megszűnik. Kérdésre válaszolva elmondta: a SkyEurope több mint 30 százalékkal drágább működése, választott repülőgépeinek alacsonyabb hatékonyságú üzemelése, illetve a választott fő repülőterek vezethettek a SkyEurope helyzetének megroppanásához. Ezzel szemben a Wizz Air 30-40 százalékkal olcsóbban üzemel, hatékonyabb a flottája, másodlagos repülőterekre üzemel, és mindent interneten működtet. Az európai piacon hosszabb távon Váradi József véleménye szerint legfeljebb 10 légitársaság marad fenn, a hagyományos légitársaságok leginkább a hosszú távú járatokat üzemeltetik majd. A Malév jövőbeni pozícióját az igazgató ma még bizonytalannak látja. Magyarország iránt elkötelezett a Wizz Air, de Váradi József nem hagyott kétséget afelől: az, hogy Budapest milyen arányban részesedik a cég növekedéséből, nagymértékben függ a BA áraitól, de nem foglalkoznak azzal, hogy vidéki repülőtérre helyezzék át a budapesti bázist. A kérdés inkább az, hogy lesz-e alternatívája a BA-nak - mondta. Váradi József tájékoztatása szerint a Wizz Air 20-30 százalékos növekedési tervének a felét jelenlegi piacaik, a másik felét új piacok jelentik, így a balkáni régió, Oroszország, Törökország és Ukrajna.
A kormány segít mindenkinek munkát találni, aki dolgozni akar
A foglalkoztatás elmúlt 15 éve sikertörténet, a kormány mindenkinek segít az elhelyezkedésben, aki tud és akar dolgozni - mondta a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség (MGFÜ) keddi rendezvényén Budapesten a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.
Japánban már robot emlékezteti a betegeket a gyógyszerekre
Mesterséges intelligencia és gondoskodás kéz a kézben: az idősgondozás világszerte forradalmi átalakuláson megy keresztül. Miközben Japánban már robotok segítenek a betegeknek a mindennapi feladatokban, Európa csak most kezdi behozni a lemaradást. Magyarországon is egyre több kezdeményezés indul az otthoni gondozás digitalizálására.
Mire készül Kína és Oroszország együtt?
Hszi Csin-ping kínai elnök kedden az Oroszországgal való kölcsönös befektetések növelésére és a gazdasági együttműködés elmélyítésére szólított fel, hangsúlyozva, hogy Peking a "viharos külső körülmények" ellenére is elkötelezett a kétoldalú kapcsolatok fejlesztése mellett - jelentette a kínai állami televízió.
Régi villanybojlered van? Akkor a villanyszámlád az égben lesz!
Sokan azt hiszik, hogy a mosógép vagy a sütő a legnagyobb áramzabáló a lakásban, pedig a villanybojler az igazi energiafaló! Ha ezzel melegíted a vizet, akkor jó, ha tudod: egy rosszul beállított 120 literes bojler akár egy teljes háztartás rezsicsökkentett áramkeretét is felemésztheti.
XRP árfolyam ma: a bálnák a Digitap ($TAP) felé fordulnak a 100-szoros árnövekedési előrejelzés után
Gyengült a forint kedd estére
Gyengült a forint a főbb devizákkal szemben kedden kora estére a bankközi devizapiacon reggelhez képest.
Tudományosan is hitelesítették az Opella nettó zéró kibocsátási célkitűzését
Az Opella ma bejelentette, hogy a Science Based Targets initiative (SBTi) nevű szervezet hivatalosan is hitelesítette a vállalat közép- és hosszú távú kibocsátáscsökkentési céljait. Ez a fontos mérföldkő igazolja, hogy az Opella klímastratégiája összhangban áll azzal céllal, mely legfeljebb +1,5°C-os globális felmelegedést irányoz elő, valamint a Párizsi Egyezménnyel. Egyúttal megerősíti, hogy a vállalat a megfelelő úton halad afelé, hogy 2050-re saját működésében és teljes értékláncában is elérje a nettó zéró szén-dioxid-kibocsátást.
A tapasztalt fehérgallérosok bére már 1 millió forint felett alakul
Amíg korábban szinte kizárólag a magasabb bérszint volt az indoka a munkahelyváltásnak, addigra ma már a mentális egészség és a munka-magánélet egyensúly is fókuszba került a Grafton Recruitment felmérése alapján. A Salary & Market Guide 2025 kutatás szerint a fehérgalléros dolgozók többsége alapvető fontosságúnak tartja azt is, hogy lehessen otthonról dolgozni, miközben a vállalatok egyre inkább igyekeznek visszarendelni őket az irodába.
Újra 250 ezer forint alatt a budapesti bérleti díjak – az Otthon Start hűti a piacot
Októberben ismét a lélektani 250 ezer forintos szint alá süllyedtek Budapesten a kínálati bérleti díjak, amire utoljára januárban volt példa – derül ki a Rentingo legfrissebb albérletpiaci elemzéséből. A csökkenés fő oka az Otthon Start Program, amely egyszerre mérsékli a keresletet és növeli a kínálatot: a kedvezményes hitellel lakást vásárlók kiesnek a bérleti piacról, miközben a programmal szerzett befektetési lakások most jelennek meg a kínálati oldalon. A legnagyobb vesztesek a középkategóriás bérlemények – a 250-350 ezer forintért kínált lakásokat a legnehezebb kiadni.
Indul az új kötelezős szezon, ezekre érdemes figyelni
Megkezdődött a 2025-ös kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) kampány, amelynek keretében az idősebb, 2010 előtt vásárolt, még ugyanannál az üzembentartónál lévő autók tulajdonosai válthatnak biztosítót vagy köthetnek új szerződést. Az érintetteknek érdemes megnézniük a teljes kínálatot, a tavalyi kampányban ugyanis átlagosan 18 ezer forintot spórolhattak a legkedvezőbb szerződéssel – derül ki a Netrisk összeállításából.