Ezen szempontok alapján döntik el a magyarok, hogy felvegyenek-e hitelt
A legfontosabb tényező, amelyet a magyarok figyelembe vesznek, amikor hitelfelvételt fontolgatnak, a havi törlesztőrészlet nagysága. Ez a legfrissebb felmérés során a válaszadók csaknem felénél (46,3 százaléknál) az elsődleges szempont, amikor kiválasztják, melyik banknál vegyenek fel hitelt.
A második legnagyobb súllyal a kamatlábat veszik figyelembe, ez a válaszadók közel 40 százalékánál (39,3 százaléknál) játszik szerepet.
Teljes hitelköltség és THM – van különbség?
Ez a kérdés merülhet fel abban, aki rápillant a képzeletbeli dobogó harmadik fokára. Azon ugyanis a teljes költség áll (36,5 százalékkal). Érdekes ugyanakkor, hogy egy hitelfelvétel valamennyi terhét definíciószerűen tartalmazó indikátort, a THM-t – ami a teljes hiteldíj mutató rövidítése és amely a hitel összes költségének arányát fejezi ki a hitel teljes összegéhez viszonyítva éves alapon és százalékban kifejezve ugyanakkor kevesebben, 32,7 százaléknyian emelték ki.
A Magyar Nemzeti Bank és a pénzügyi vállalkozások edukációs erőfeszítéseinek elismeréseként fogható fel, hogy milyen sokan, a válaszadók 35,4 százaléka fontolja meg, milyen kamat alapján számolódjon ki a törlesztőrészlet, azaz egy meghatározott ideig, 5, 10 vagy akár 20 évig fix legyen, vagy fél-egy évente változzon.
A fenti tényezőknél jóval kisebb súllyal esik latba a hitelfelvevőknél az igénylés egyszerűsége, a hitelező reputációja, a hitelfeltétel (bár ez így külön, szintén nehezen értelmezhető), a folyósítás gyorsasága, a kényelem, a kényelmes mobilapplikáció.
Mást mérlegelnek a férfiak és mást a nők
Nemenként eltérő, mi számít a legfontosabb tényezőnek egy hitelfelvételi döntésnél. Míg a férfiak a kamatlábat, a teljes költséget és a THM-et veszik jobban számba, addig a nők a havi törlesztőrészlet mértékére, a kamat típusára (vagyis: fix vagy változó) nagyobb arányban fókuszálnak.
A férfiak nagyobb jelentőséget tulajdonítanak a hitelező hírnevének, a kényelemnek, és a kényelmes mobilalkalmazás elérhetőségének, míg a nők a hitelfeltételnek, valamint a folyósítás gyorsaságának.
Generációs különbségek – egy kis meglepetéssel
Ami pedig az egyes korosztályokat illeti, a legfiatalabb, 18-34 év közötti generáció tagjai választanak leginkább az alapján a hitelkínálatból, hogy fix vagy változó-e a kamat. A 35-54 éveseknél a másik két korosztály képviselőihöz képest nagyobb súllyal esik latba a kamatláb és a teljes költség, míg az 55-75 év közöttiek is két szempontban vezetnek: náluk jobban senki nem figyel arra, hogy mekkora a havi törlesztőrészlet, illetve, hogy mennyi a THM.
A további feltételek közül a 18-34 évesek a hitelfeltételre és a kényelemre érzékenyek a legjobban. Némileg meglepő ugyanakkor, hogy a kényelmes mobilapplikáció már a 35-54 év közöttieknek fontosabb, az igénylés egyszerűsége, a kölcsönző reputációja és a folyósítás gyakorisága mellett. Az 55-75 éves generáció tagjainál nincs olyan szempont, amely nagyobb súllyal szerepelne, mint a másik két korcsoportnál.
Más fontos azoknak, akiknek már van hiteltapasztalatuk
A hitel havi törlesztőrészlete, teljes költsége, a kamatlába, a THM-je és az, hogy mennyire volt egyszerű a hitelfelvétel, jelentősebb tényezők azok számára, akik az elmúlt egy évben vettek fel hitelt valamelyik pénzintézettől. Azok viszont, akik a közelmúltban lettek hiteladósok, de nem bankon, hanem egyéb pénzügyi szolgáltatón keresztül jutottak kölcsönhöz, nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy a kamat fix vagy változó, valamint arra is, hogy milyen gyorsan kapják meg a pénzüket.
Tényleg innovatívok és hasznosak a nem banki pénzügyi szolgáltatók?
A nem banki pénzügyi szolgáltatók esetében az is érdekes lehet, mit gondolnak róluk az emberek. Nos, a felmérés szerint ötből több mint ketten úgy tartják, hogy a nem banki pénzügyi szolgáltatók hasznosak a hiteltörténet építésében. E téren sem a nemek, sem az életkor alapján nincs szignifikáns különbség.
Már más a helyzet annak megítélésében, hogy a nem banki pénzügyi szolgáltatók mennyire nyújtanak biztonságos alternatívát az illegálisan hitelezőkkel szemben. Azon belül, hogy összességében nagyjából minden harmadik megkérdezett szerint biztonságos alternatívának minősülnek, a fiatalabbak, azaz a 18-34 éves korosztály tagjai az átlagnál jobban hisznek a nem banki pénzügyi szolgáltatókban. Azt a véleményt azonban, hogy ezek a szervezetek fontos szerepet töltenek be a magyar gazdaságban és a társadalomban, a szintén egyharmados egyetértő összarányon belül már a 35-54 év közöttiek vallják jobban a magukénak, még ha árnyalatnyival is, mint a náluk fiatalabbak.
Az egyre modernizálódó, digitalizálódó világban némileg meglepő, hogy csak körülbelül minden negyedik ember gondolja úgy, hogy a nem banki pénzügyi szolgáltatók pozitív, innovatív változásokat idéznek elő a pénzügyi szektorban. Az már kevésbé furcsa, hogy ezen a véleményen a legnagyobb arányban a 18-34 év közöttiek vannak.
A nemek között egyébként csak árnyalatnyi különbség van, gyakorlatilag mindegyik fenti tényezőben nagyjából ugyanolyan mértékben ítélik meg a nem banki pénzügyi szolgáltatók tevékenységét.