Felemásra sikerültek az inflációs adatok
Februárban 25,4 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig 0,8 százalékkal emelkedtek az árak. “Ez lassulást jelent, amire legutóbb 2021 júliusában volt példa. Januárban ugyanis az éves mutató 25,7 százalékos emelkedést mutatott, havi szinten pedig 2,3 százalékkal mentek feljebb az árak” - kommentálta a friss adatokat Németh Dávid, a K&H vezető elemzője. Hozzátette: “A friss számok lényegében megfelelnek a várakozásoknak, szerény lassulásra számítottunk az év második hónapjában. Ugyanakkor továbbra is nagyon erős az inflációs nyomás, ez látszik abból is, hogy a változékony energia-, feldolgozatlan élelmiszer-, valamint hatósági árak nélkül számolt maginfláció alig lassult, a januári 25,4 százalék után februárban 25,2 százalékos emelkedést mutatott.
A szakember azt mondta, a februári adatoknál az volt az egyik fontos kérdés, hogy a szolgáltatásoknál mekkora lesz a havi szintű áremelkedés. “Ezen a téren is lassulás következett be, a januári 2,4 százalék után 1 százalékos volt az emelkedés februárban. Ugyanakkor ez évesítve még mindig jelentős, 12 százalékos drágulást jelentene a szolgáltatásoknál” - fogalmazott Németh Dávid. Az élelmiszereknél is lassult a havi drágulás üteme, a januári 2,4 százalékról 1,7 százalékra.
A következő hónapokban mérsékelt ütemben lassulhat az infláció, de nagy kérdés, hogy a különböző élelmiszerekre vonatkozó hatósági árak meddig maradnak érvényben. A jelenlegi kilátások szerint az éves infláció az év közepén kerülhet 20 százalék alá, az év végére pedig 10 százalék alatti ütemre lehet számítani.
“Összességében 18 százalék körüli éves átlagos inflációra számítunk” - mondta Németh Dávid. A szakember az inflációs pályáról azt is elmondta: a januári kiskereskedelmi adatok visszaesést mutattak, az ágazat keresletcsökkenéssel nézhet szembe az első félévben, ez a tényező pedig fékezheti az inflációt. Az is lényeges kérdés, hogy a bérdinamika hogyan alakul, mert ez nagyban befolyásolja egyrészről a vásárlóerőt, valamint a cégek kiadásait. Utóbbi szempontjából lényeges, hogy a vállalatok milyen mértékben hárítják át a többletköltségeket a partnereikre, vásárlóikra. Tavaly ugyanis ez felfelé húzta az árindexet.