#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

Mivel a véleményvezérek sok esetben a hagyományos hirdetési eszközöknél jóval több fogyasztót érnek el, szerepük felértékelődött a hirdetők körében. Az elmúlt években lefolytatott versenyhivatali vizsgálatok azonban feltárták, hogy az általuk alkalmazott gyakorlat nem mindig volt megfelelő. De hogyan hirdethet egy influencer? Hogyan kerülheti el a bírságot? Mi számít burkolt reklámnak? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresett választ legutóbbi adásában a Meeting Request, a Deloitte üzleti podcastje, amiben a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője volt vendégük.

#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

A véleményvezéreknek vagy divatosabb nevükön az influencereknek is ugyanazokat a szabályokat kell betartaniuk, mint bármelyik más, hirdetést közzétevő piaci szereplőnek. A meglehetősen régóta hatályos törvény mindenkire vonatkozik és egyértelműen fogalmaz: tilos szerkesztői tartalomnak álcázott reklámot, hétköznapi nyelven burkolt reklámot közzétenni. Ha az influencer bárminemű ellenszolgáltatást (terméket, szolgáltatást, pénzt) kap, akkor ezt egyértelműen és jól megkülönböztethető módon jeleznie kell. Ezt a kötelezettséget a reklám közzétételének helyétől függetlenül teljesíteni kell, tehát teljesen mindegy, hogy a szóban forgó hirdetés egy közösségi médiában megjelenő poszt vagy éppen egy rövid videó formájában jut-e el a közönséghez.
 
Hogy ennek a kötelezettségnek, ki és hogyan tesz eleget, az a kreativitásától is függ. A fogyasztóknak szóló tájékoztatást bele lehet szőni a videós tartalomba, meg lehet jeleníteni vizuális elemekkel, de a legelterjedtebbnek világszerte a hashtaggel ellátott jelzések (#reklám, #támogatotttartalom, #fizetetthirdetés) számítanak. A lényeg, hogy egyértelműen kiderüljön, ha a tartalom mögött üzleti kapcsolat áll. Egy #köszönöm, vagy önmagában a hirdető honlapjának linkje tehát nem elegendő – mondta dr. Zenisek Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője. Hozzátette: a túlzott kreativitás is visszaüthet, hiszen mondjuk kéttucatnyi hashtaggel ellátott kifejezés közé elrejteni az előírt tájékoztatást nem túl szerencsés. A törvény e tekintetben is világosan fogalmaz: a fogyasztó számára észlelhető módon kell közölni, ha egy tartalom mögött hirdető áll.
 
A jogszabály meghatároz bizonyos piaci magatartásformákat, amelyek tiltottak. Ez az úgynevezett feketelistás tényállás. Ha a hatóság ezek közül észleli valamelyiket, mindegy, hogy a reklámnak van-e hatása a fogyasztókra vagy sem, eljárást indíthat. Ilyen tiltott magatartás a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám közzététele is – magyarázza dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezetője. Mint mondta, nem magyar specialitásról van szó, Európában és az Egyesült Államokban ugyanúgy tilos ez a magatartás és a fogyasztóvédelmi és versenyhatóságok szigorúan fel is lépnek ellene. Ez Miks Anna szerint rendjén is van, hiszen egyes felmérések szerint a 10-15 éves korosztály 92 százaléka, a 15 év felettieknek pedig a 83 százaléka követ legalább egy influencert. A véleményvezérek tevékenysége tehát igen elterjedt, felelősségük óriási, ezért jó dolog, hogy a burkolt reklámok ügye napirenden van.
 
A magyar versenyhatóság egyébként még 2016 végén indított eljárásokat a legnépszerűbb hazai véleményvezérek tevékenységével kapcsolatban, miután érzékelte, hogy az influencerek – valószínűleg tájékozatlanságból, felkészületlenségből ugyan, de – gyakorta megtévesztik a fogyasztókat. Az eddigi eljárások végül az érintettek kötelezettségvállalásával, bírság kiszabása nélkül zárultak.
 
A hirdetők vállalták például, hogy a jövőbeni szerződéskötéseik során következetesen és hangsúlyosan felhívják az üzleti partnereik figyelmét a fogyasztóvédelmi jogszabályok és iránymutatások fokozott betartására, valamennyi jövőbeni marketing tárgyú szerződésükben rögzítik a fizetett tartalmak megfelelő megjelenítésének kötelezettségét, az influencer-reklámozás szabályaival kapcsolatban edukációs célú előadásokat tartanak és posztokat tesznek közzé, illetve a reklámozás során  az előírásoknak megfelelően jelzik, ha fizetett hirdetések jelennek meg. A tájékoztató kampányba maguk a véleményvezérek is bekapcsolódtak, jelentős mértékben javítva ezzel annak hatékonyságát. A versenyhivatal nemrégiben utóvizsgálatokkal ellenőrizte is a vállalásokat és ha valamelyik érintett nem teljesítette azokat, akkor bírságot rótt ki. A téma így került újra napirendre.
 
Az edukáció sokszor jobban segít egy-egy piaci probléma megoldásában, mint a bírság. Ám mivel az influencerek által közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok ügye és az ilyen gyakorlatokkal kapcsolatos elvárások széles körben ismertté váltak, a türelmi időnek vége. Ha ismét jogsértést tapasztalunk, az eljárásunk nagy valószínűséggel bírság kiszabásával zárul majd – figyelmeztetett Zenisek Andrea. A GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője szerint a szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok esetén az influencer nem menthető fel a szabályok nem ismerete alól, ám fontos kiemelni a hirdetők és az ügynökségek felelősségét a jogszerű reklámozásban. Alapvetően az ő érdekük lenne, hogy elmagyarázzák a véleményvezéreknek, mit tehetnek és mit nem.
 
A burkolt reklámokkal kapcsolatos jogsértés 3 év alatt évül el. Ha egy influencer most kap észbe és utólag a jogszabályoknak megfelelően módosítja az általa korábban közzétett tartalmakat, azzal a jogsértést nem tudja meg nem történtté tenni, de a GVH által indított későbbi eljárásban ez az utólagos korrekció lehet enyhítő körülmény – véli Miks Anna. A Deloitte Legal ügyvédje szerint a jogsértések elkerülése érdekében rendkívül fontos, hogy az ügynökségek fogyasztóvédelmi megfelelési programot alkalmazzanak, esetleg egy-egy kampány előtt kikérjék a versenyhatóság szempontjait ismerő jogász tanácsát.


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

Ötezer eurós bírságot kapott az RTL II a Showder Klub miatt

A luxemburgi médiahatóság a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsának kezdeményezésére ötezer eurós bírságot szabott ki az RTL II szolgáltatójára a Showder Klub egyik adásának szóhasználata és korhatár-besorolása miatt – az erről szóló tájékoztatót a tanács az e heti ülésén tárgyalta. A testület engedélyezte, hogy a kecskeméti Karc FM 97,7 később indítsa el szolgáltatását.
2020. 10. 29. 12:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Nutriversum Kft. ellen indult versenyhivatali vizsgálat

Vizsgálatot kezdett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Nutriversum Kft. ellen, mivel az étrend-kiegészítőket forgalmazó vállalkozás hirdetései feltehetően jogsértőek - közölte a GVH az MTI-vel csütörtökön.
2020. 10. 29. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Vizsgálatot indított a GVH a dr. Gődénnyel hirdető cég ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Nutriversum Kft. étrend-kiegészítő termékeket forgalmazó vállalkozással szemben, mert a vállalkozás feltételezhetően jogsértő módon, orvos vagy egészségügyi szakember ajánlására vonatkozó állításokat tett videóiban.
2020. 10. 29. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH megbírságolta a CalciTrio forgalmazóját

Ismételten jogsértő módon reklámozta forgalmazója a CalciTrio elnevezésű étrend-kiegészítőt, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) csaknem 47 milliós bírságot rótt ki a vállalkozásra - közölte a hivatal kedden.
2020. 10. 27. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Magyarországon is elindul a Facebook Társkereső

A következő napok során harmincegy európai országban, köztük Magyarországon is elindul a Facebook Társkereső szolgáltatása, amely tavaly szeptember óta húsz másik országban, többek közt az Egyesült Államokban volt elérhető.
2020. 10. 23. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az italbeszerzéseket is vizsgálja a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ágazati vizsgálatot indított a hazai éttermek, kocsmák és egyéb vendéglátó-ipari egységek – azaz a HoReCa szektor - italbeszerzéseinek elemzésére. Az elmúlt évek piaci folyamatai arra utalnak, hogy a hazai szereplők kifejezetten nehezen nyitnak új beszállító partnerek felé, nehézkes a kínált italválaszték bővítése. Ez a jelenség szűkebb kínálathoz, magasabb fogyasztói árakhoz vezethet, így hosszabb távon károsíthatja a vendégeket.
2020. 10. 22. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Tovább szólhat az Érd FM 101,3

Hét évvel meghosszabbította az Érd FM 101,3 rádiós jogosultságát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén - tájékoztatta az NMHH kommunikációs igazgatósága szerdán az MTI-t.
2020. 10. 22. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Megbírságolta a Heinekent a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 75 millió forintra bírságolta a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-t - tájékoztatta a versenyhatóság közleményben az MTI-t szerdán.
2020. 10. 21. 10:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Mégsem egészséges az „egészséges szolárium”, visszatérítés jár a fogyasztóknak

Megalapozatlanul állította szoláriumairól a Chocolate Brown hálózat, hogy azok egészségesek. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) egyebek mellett a fogyasztók kompenzációjára, valamint ismeretterjesztő kampányra kötelezte a franchise lánc üzemeltetőjét.
2020. 10. 21. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

TESCO-ügy: Online bevásárlás vagy webáruház - mi lesz most a házhozszállítással?

A Gazdasági Versenyhivatal („GVH”) 2017 decemberében versenyfelügyeleti eljárást indított a TESCO-val szemben. A GVH szerint a TESCO az online vásárlási szolgáltatása körében a termékek házhozszállítása, illetve az áruházi átvétele során több alkalommal a megrendelt termékek helyett helyettesítő termékeket szállított ki, illetve készített elő, anélkül, hogy erről a fogyasztót előre tájékoztatta volna és ezzel megtévesztette a fogyasztókat.
2020. 10. 20. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Íme egy felmérés a válság hatásairól a reklámiparban!

A Magyar Reklámszövetség és a Scores Group kutatóintézet kérdőíves kutatássorozatot indított MRSZ Barométer néven az iparág meghatározó szereplőinek körében azzal a céllal, hogy felmérje a koronavírus okozta válság hatását a kommunikációs szakmára és annak bevételeire, valamint megismerje a piac jövőbeli kilátásait, az iparág szereplőinek javaslatait. Az első adatfelvétel 2020. április-május fordulóján készült, míg az aktuális lekérdezés 2020. augusztusban és szeptember elején zajlott, a második koronavírus hullám berobbanása előtt. A Reklámszövetség a felmérés harmadik etapját november végére tervezi.
2020. 10. 19. 12:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Visszaélést gyanít a GVH a cementpiacon

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a hazai cementpiac három legjelentősebb szereplőjével szemben gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt.
2020. 10. 17. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Kezdődik a 900 MHz-es és az 1800 MHz-es frekvenciasávok értékesítése

A piaci szereplők észrevételeit is figyelembe véve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) október 16-án véglegesítette és közzétette (LINK) a 900 MHz-es és az 1800 MHz-es frekvenciasávokban 2022 tavaszán lejáró mobil frekvenciahasználati jogosultságok árverésének részleteit tartalmazó végleges dokumentációt.
2020. 10. 16. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH eljárás indított a magyar cementpiac három szereplőjével szemben

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított a magyarországi cementpiac három legjelentősebb szereplőjével szemben gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalmának feltételezett megsértése miatt - közölte a hivatal pénteken az MTI-vel.
2020. 10. 16. 09:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Lehet pályázni két vidéki rádiós frekvenciára

Elfogadta egy zalaegerszegi és egy nyíregyházi frekvencia pályázati felhívását a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa e heti ülésén, és részletfizetési kérelmeket, valamint egy névváltoztatást is engedélyezett. A testület több állampolgári bejelentés alapján is vizsgált rádió-, illetve tévéműsorokat.
2020. 10. 14. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Lehallgatással is felléphet a GVH a kartellek ellen

Két rendkívül fontos, az eddigi versenyjogi szabályozást átíró változás is történt a közelmúltban, amely bővíti a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mozgásterét a kartellek elleni küzdelemben. Egyrészt módosult a Versenytörvény, így a versenyhatóság 2021 januárjától rejtetten készült kép- és hangfelvételeket is felhasználhat egy-egy jogsértés bizonyítására. Másrészt egy kúriai ítélet értelmében egy büntetőeljárás során szerzett titkos lehallgatási anyag a közigazgatási eljárásban is felhasználható. A két változás megkönnyítheti a piaci versenyt korlátozó megállapodások, az úgynevezett kartellek elleni küzdelmet.
2020. 10. 13. 21:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Médiatanács: jó eséllyel pályázhat a Klubrádió a Budapest 92,9 MHz frekvencia pályázatán

Elfogadta a Budapest 92,9 MHz frekvencia pályázati felhívásának tervezetét a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa legutóbbi, október 9-ei ülésén. A grémium kézhez kapta a Klubrádió kártérítési perének másodfokú döntését, amely szerint a Médiatanács nem köteles kárpótolni a rádiót. A testület emellett felkérte az NMHH-t, hogy a Budapest 95,3 MHz és a Budapest 89,5 MHz frekvenciák terveit is dolgozza ki. A tanács közel 62,5 millió forint támogatásról is döntött a közösségi televíziók és rádiók műszaki fejlesztésére kiírt idei pályázaton.
2020. 10. 12. 21:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Médiatanács győzelmével ért véget a Klubrádió és a testület közötti per

A Médiatanács a napokban kapta kézhez azt a bírósági ítéletet, amely szerint szeptember 24-én jogerősen is megnyerte a Klubrádióval szemben a pert, amelyet a rádió még 2015-ben indított közel 1,4 milliárd forint kártérítésért.
2020. 10. 12. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Online filmnézés – egyre többet, megállás nélkül és magányosan

A legalább 16 éves internetezők négyötöde néz filmeket és videókat a neten, 84 százalékuk online is filmezik, és megnéz mások által a netről leszedett filmet is – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) piackutatásából. A megkérdezettek 10 százaléka közlekedés és utazás, valamint munkaidő alatt is néz filmeket.
2020. 10. 09. 04:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH eljárást indított a TikTok ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a TikTok videomegosztó közösségi oldal üzemeltetőjével szemben a felhasználók hiányos és megkésett tájékoztatása miatt.
2020. 10. 08. 14:00
Megosztás:
Hozzászólások: