#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

Mivel a véleményvezérek sok esetben a hagyományos hirdetési eszközöknél jóval több fogyasztót érnek el, szerepük felértékelődött a hirdetők körében. Az elmúlt években lefolytatott versenyhivatali vizsgálatok azonban feltárták, hogy az általuk alkalmazott gyakorlat nem mindig volt megfelelő. De hogyan hirdethet egy influencer? Hogyan kerülheti el a bírságot? Mi számít burkolt reklámnak? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre keresett választ legutóbbi adásában a Meeting Request, a Deloitte üzleti podcastje, amiben a GVH fogyasztóvédelmi irodájának vezetője volt vendégük.

#fizetetthirdetés, avagy hogyan reklámozhat egy influencer?

A véleményvezéreknek vagy divatosabb nevükön az influencereknek is ugyanazokat a szabályokat kell betartaniuk, mint bármelyik más, hirdetést közzétevő piaci szereplőnek. A meglehetősen régóta hatályos törvény mindenkire vonatkozik és egyértelműen fogalmaz: tilos szerkesztői tartalomnak álcázott reklámot, hétköznapi nyelven burkolt reklámot közzétenni. Ha az influencer bárminemű ellenszolgáltatást (terméket, szolgáltatást, pénzt) kap, akkor ezt egyértelműen és jól megkülönböztethető módon jeleznie kell. Ezt a kötelezettséget a reklám közzétételének helyétől függetlenül teljesíteni kell, tehát teljesen mindegy, hogy a szóban forgó hirdetés egy közösségi médiában megjelenő poszt vagy éppen egy rövid videó formájában jut-e el a közönséghez.
 
Hogy ennek a kötelezettségnek, ki és hogyan tesz eleget, az a kreativitásától is függ. A fogyasztóknak szóló tájékoztatást bele lehet szőni a videós tartalomba, meg lehet jeleníteni vizuális elemekkel, de a legelterjedtebbnek világszerte a hashtaggel ellátott jelzések (#reklám, #támogatotttartalom, #fizetetthirdetés) számítanak. A lényeg, hogy egyértelműen kiderüljön, ha a tartalom mögött üzleti kapcsolat áll. Egy #köszönöm, vagy önmagában a hirdető honlapjának linkje tehát nem elegendő – mondta dr. Zenisek Andrea, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője. Hozzátette: a túlzott kreativitás is visszaüthet, hiszen mondjuk kéttucatnyi hashtaggel ellátott kifejezés közé elrejteni az előírt tájékoztatást nem túl szerencsés. A törvény e tekintetben is világosan fogalmaz: a fogyasztó számára észlelhető módon kell közölni, ha egy tartalom mögött hirdető áll.
 
A jogszabály meghatároz bizonyos piaci magatartásformákat, amelyek tiltottak. Ez az úgynevezett feketelistás tényállás. Ha a hatóság ezek közül észleli valamelyiket, mindegy, hogy a reklámnak van-e hatása a fogyasztókra vagy sem, eljárást indíthat. Ilyen tiltott magatartás a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám közzététele is – magyarázza dr. Miks Anna, a Deloitte Legal versenyjogi csapatának vezetője. Mint mondta, nem magyar specialitásról van szó, Európában és az Egyesült Államokban ugyanúgy tilos ez a magatartás és a fogyasztóvédelmi és versenyhatóságok szigorúan fel is lépnek ellene. Ez Miks Anna szerint rendjén is van, hiszen egyes felmérések szerint a 10-15 éves korosztály 92 százaléka, a 15 év felettieknek pedig a 83 százaléka követ legalább egy influencert. A véleményvezérek tevékenysége tehát igen elterjedt, felelősségük óriási, ezért jó dolog, hogy a burkolt reklámok ügye napirenden van.
 
A magyar versenyhatóság egyébként még 2016 végén indított eljárásokat a legnépszerűbb hazai véleményvezérek tevékenységével kapcsolatban, miután érzékelte, hogy az influencerek – valószínűleg tájékozatlanságból, felkészületlenségből ugyan, de – gyakorta megtévesztik a fogyasztókat. Az eddigi eljárások végül az érintettek kötelezettségvállalásával, bírság kiszabása nélkül zárultak.
 
A hirdetők vállalták például, hogy a jövőbeni szerződéskötéseik során következetesen és hangsúlyosan felhívják az üzleti partnereik figyelmét a fogyasztóvédelmi jogszabályok és iránymutatások fokozott betartására, valamennyi jövőbeni marketing tárgyú szerződésükben rögzítik a fizetett tartalmak megfelelő megjelenítésének kötelezettségét, az influencer-reklámozás szabályaival kapcsolatban edukációs célú előadásokat tartanak és posztokat tesznek közzé, illetve a reklámozás során  az előírásoknak megfelelően jelzik, ha fizetett hirdetések jelennek meg. A tájékoztató kampányba maguk a véleményvezérek is bekapcsolódtak, jelentős mértékben javítva ezzel annak hatékonyságát. A versenyhivatal nemrégiben utóvizsgálatokkal ellenőrizte is a vállalásokat és ha valamelyik érintett nem teljesítette azokat, akkor bírságot rótt ki. A téma így került újra napirendre.
 
Az edukáció sokszor jobban segít egy-egy piaci probléma megoldásában, mint a bírság. Ám mivel az influencerek által közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok ügye és az ilyen gyakorlatokkal kapcsolatos elvárások széles körben ismertté váltak, a türelmi időnek vége. Ha ismét jogsértést tapasztalunk, az eljárásunk nagy valószínűséggel bírság kiszabásával zárul majd – figyelmeztetett Zenisek Andrea. A GVH Fogyasztóvédelmi Irodájának vezetője szerint a szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok esetén az influencer nem menthető fel a szabályok nem ismerete alól, ám fontos kiemelni a hirdetők és az ügynökségek felelősségét a jogszerű reklámozásban. Alapvetően az ő érdekük lenne, hogy elmagyarázzák a véleményvezéreknek, mit tehetnek és mit nem.
 
A burkolt reklámokkal kapcsolatos jogsértés 3 év alatt évül el. Ha egy influencer most kap észbe és utólag a jogszabályoknak megfelelően módosítja az általa korábban közzétett tartalmakat, azzal a jogsértést nem tudja meg nem történtté tenni, de a GVH által indított későbbi eljárásban ez az utólagos korrekció lehet enyhítő körülmény – véli Miks Anna. A Deloitte Legal ügyvédje szerint a jogsértések elkerülése érdekében rendkívül fontos, hogy az ügynökségek fogyasztóvédelmi megfelelési programot alkalmazzanak, esetleg egy-egy kampány előtt kikérjék a versenyhatóság szempontjait ismerő jogász tanácsát.


KALKULÁTORUNKKAL (csak kattints rá) MOST KISZÁMOLHATOD, HOGY:

- Mekkora az agyad a magyar átlaghoz képest?

Mekkora lenne az ideális vérnyomásod?

Mennyi pénzt kellene keresned, ha rendesen megfizetnék a tudásodat?

Hozzászólások

Megújította együttműködését a GVH és a MEKH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) és a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) megújította együttműködési megállapodását, a két hatóság a jövőben is szorosan együttműködik az energia- és közműpiacok megbízható, átlátható működése érdekében - közölte a két hivatal közös közleményben kedden az MTI-vel.
2020. 09. 29. 17:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Feltételekkel engedélyezte a versenyhatóság az OTP Csoport számára a mezőgazdasági és élelmiszeripari terjeszkedést

A GVH engedélyezte az OTP Csoport számára a mezőgazdasági és élelmiszeripari piacokon aktív NAGISZ csoport megvásárlását, de olyan feltételekkel, amelyek képesek versenysemlegesen kezelni az OTP és a Csányi Csoport vezetői átfedéséből adódó helyzetet.
2020. 09. 29. 13:30
Megosztás:
Hozzászólások:

480 millió forint bírságot szabott ki a Versenyhivatal az ÉkszerTV-re

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tisztességtelennek találta az ÉkszerTV ékszer-értékesítési gyakorlatát, és 480 millió forintos bírságot szabott ki a műsor gyártójára.
2020. 09. 28. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre több panasz érkezik a Gazdasági Versenyhivatalhoz

Jelentősen nőtt a Gazdasági Versenyhivatalhoz (GVH) érkező panaszok száma, ami az amúgy is bővülő online kereskedelmi forgalmat még inkább növelő koronavírus-járvánnyal magyarázható - mondta Rigó Csaba Balázs, a hivatal elnöke hétfőn az M1 aktuális csatornán.
2020. 09. 28. 11:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Két marketingcéget vizsgál a GVH

Versenykorlátozás gyanúja miatt vizsgálja a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Star Network MCN Szolgáltató Kft.-t és a 4KIDS Meseportál Kft.-t - közölte a GVH az MTI-vel szerdán.
2020. 09. 23. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Versenyhivatal a fogyasztóknak kedvező vállalásokra kötelezte a Szallas.hu-t

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jogsértőnek találta a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A versenyhatóság összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást.
2020. 09. 22. 16:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Versenyhivatal megszüntette az RTL és a Central Digitális Média összefonódásának vizsgálatát

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megszüntette a Magyar RTL Televízió Zrt. és a Central Digitális Média Kft. összefonódásának vizsgálatát. Az eljárás során ugyanis kiderült: időközben a felek fúzióval kapcsolatos akarategyezsége megszűnt, így az eljárás okafogyottá vált.
2020. 09. 22. 09:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Elfogadta a GVH a Tesco 407 millió forintos kötelezettségvállalását

Elfogadta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Tesco 407 millió forintos kötelezettségvállalását, amelynek értelmében az áruházlánc fejleszti, valamint az egész országra kiterjeszti a kiszállítással kapcsolatos szolgáltatásait - közölte Rigó Csaba Balázs, a hivatal elnöke hétfőn Budapesten, sajtótájékoztatón.
2020. 09. 22. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A Digi kifogásolja a frekvenciaárverési tervezetet

Nehezítik a Digi indulását a 900 és az 1500 meghertzes frekvenciaárverésen a tender eljárási szabályai a kedden közzétett tervezet alapján - közölte a Digi az MTI-vel pénteken.
2020. 09. 19. 18:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Huszonnégy televíziós műsor készülhet 127 millió forintból

Hír-, közéleti és kulturális magazinműsorok gyártására összesen 127 millió forintot nyertek el helyi és körzeti televíziók - közölte Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága szombaton az MTI-vel.
2020. 09. 19. 16:00
Megosztás:
Hozzászólások:

A GVH Magyarországra hozza a világ versenyhatóságait

A COVID-19 világjárvány okán idén első alkalommal virtuális formában került megrendezésre az International Competition Network (ICN) éves konferenciája. A 20. jubileumi ICN-konferenciának remélhetőleg már a megszokott módon, személyes részvétellel adhat otthont a Gazdasági Versenyhivatal a jövő évben Budapesten.
2020. 09. 18. 18:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Egyre reálisabb hogy a TikTok az USA-ban marad

Az ügyhöz közel álló források szerint a ByteDance beleegyezett abba, hogy TikTok Global néven egy új entitást jegyezzen be az USA-ban a következő egy évben, ami a TikTok nemzetközi piacait foglalja magában.
2020. 09. 18. 17:30
Megosztás:
Hozzászólások:

A Twitter szigorítja politikusok és újságírók fiókjainak biztonságát

A Twitter az amerikai elnökválasztás előtt szigorítani fogja a politikusok és az újságírók fiókjainak biztonságát - jelentette be csütörtökön a közösségi média.
2020. 09. 18. 14:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Újabb frekvenciaárverést készít elő az NMHH

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kedden a honlapján véleményezésre nyilvánossá tette a 900 megahertzes, és az 1800 megahertzes frekvenciasávokban 2022 tavaszán lejáró jogosultságok árverési eljárásának dokumentációtervezetét, előkészítve a frekvenciaárverést - közölte az NMHH Kommunikációs Igazgatósága kedden az MTI-vel.
2020. 09. 15. 22:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Ezek a cégek a legaktívabb tévéműsor-szponzorok

Építőipari cégek a tévéműsorok legaktívabb szponzorai - derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a televíziók támogatási gyakorlatáról készült legfrissebb tanulmányából.
2020. 09. 13. 00:05
Megosztás:
Hozzászólások:

Nyílt forráskódú lesz a Huawei operációs rendszere, a Harmony OS

A Huawei az éves fejlesztői konferenciáján jelentős –közeljövőben esedékes – frissítéseket jelentett be az EMUI 11, a HarmonyOS 2.0 és a Huawei HiLink szolgáltatások esetében. Az EMUI 11–et számos biztonsági újítással, használat során folyamatosan tanuló intelligens szoftverrel, valamint megújult szolgáltatásokkal frissítették, fejlesztésénél az ergonómia volt a legfontosabb szempont. A vállalat bejelentette, hogy a HarmonyOS nyílt forráskódú lesz, a fejlesztők érdemi hozzáférést kapnak a Huawei saját – jővő évtől már okostelefonokon is elérhető – operációs rendszeréhez.
2020. 09. 11. 15:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Újra pályázható lesz a Klubrádió 92,9 MHz-es frekvenciája

Újra pályázható lesz a Budapest 92,9 MHz frekvencia, mert a médiatanács ismételt jogsértések miatt nem újította meg a Klubrádió jogosultságát - közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Kommunikációs Igazgatósága pénteken az MTI-vel.
2020. 09. 11. 11:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Amerikai elnökválasztások: Bekeményít a Twitter

Törölheti vagy megjelölheti az amerikai elnökválasztáshoz kapcsolódó hamis információkat a Twitter, beleértve azt is, ha valamelyik elnökjelölt megalapozatlanul jelenti be a győzelmét. Mindezt a közösségi portál maga jelentette be csütörtökön.
2020. 09. 11. 01:30
Megosztás:
Hozzászólások:

Megvette a Szent Korona másolatát a Duna Médiaszolgáltató Zrt.

Megvette a Szent Korona és a koronázási ékszerek másolatát a Duna Médiaszolgáltató, és az erdélyi Torockón lévő Duna-Házban helyezik majd el a tárgyakat - jelentette be Dobos Menyhért, a Duna Médiaszolgáltató Nonprofit Zrt. vezérigazgatója szerdán az M1 aktuális csatornán.
2020. 09. 10. 07:00
Megosztás:
Hozzászólások:

Az álhírek felismeréséhez nyújt segítséget az NMHH

Az álhírek felismeréséhez nyújt segítséget, elsősorban az idősebb generációknak, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) csütörtökön elindult kampánya - tájékoztatta a hatóság kommunikációs igazgatósága az MTI-t.
2020. 09. 06. 08:00
Megosztás:
Hozzászólások: