Hatályba lépett a modernizált Magyar Reklámetikai Kódex
A szervezetek az önszabályozás alapkövét jelentő etikai normagyűjteményhez annak hatályba lépése után is várják további szakmai szervezetek csatlakozását, amennyiben azok úgy gondolják, hogy a Kódexben rögzített magas etikai normákat be kívánják tartani reklámozói tevékenységük során.
A szakmai konszenzuson alapuló dokumentum fontosságát mutatja, hogy ma már a reklámipar jelentős része (hirdetők, a reklámokat közzétevő média és a reklámkészítő ügynökségek) önkéntesen vállalják, hogy az ebben a szabálygyűjteményben rögzített etikai normák szerint készítik reklámjaikat - írták.
A közlemény szerint a megújult kódex tartalmi változása tekintélyes mértékű: szinte minden cikkely szövege módosult, kiegészült, és az alkotók új fejezeteket is beemeltek. A dokumentum kiegészíti a jogszabályokat, útmutatóként szolgál az etikus reklámok tartalmára, készítésére és azok közzétételére.
Az új kódexben kibővült az általános reklámtilalmak rész, amely a társadalmi etikai normák és a közízlés ingerküszöbének változásaira reagálva a tilalmakat aktualizálja, és mérvadó reklámozói magatartásformák preferálásával is irányt mutat: például törekvés a sokoldalú emberábrázolásra vagy a testképet digitális módon torzító manipulációk elkerülése. Önálló fejezet alatt és jelentősen átdolgozva jelenik meg az adatvédelem, tekintettel a 2018-tól érvényes uniós (GDPR) és hazai adatvédelmi jogi változásokra és a gyakorlati tapasztalatokra.
A gyermek és fiatalkorúaknak szóló reklámozás, vagy a szerepeltetésükkel készült reklámoknak két, jelentősen átdolgozott fejezetet is szentel a kódex, emellett a gyermekek és fiatalkorúak védelmét szolgáló kitételek az egyes iparág specifikus részekben is megjelennek, ami mutatja, hogy a reklámtevékenység során ennek a szempontnak a fontossága jelentősen nőtt az elmúlt években.
A környezetvédelemmel és fenntarthatósággal kapcsolatos reklámokról szóló rész több mint háromszorosára bővült az elmúlt években bekövetkezett számottevő társadalmi hozzáállás változásnak köszönhetően.
A korábbi, csak alkoholos italok reklámjára vonatkozó szabályok kiegészültek azokra az alkoholmentes italokra vonatkozóan is, amelyek alkohol tartalmú ital márkanevét viselik. Új tartalomként került be közvetlenül a szerencsejátékokat szabályozó cikkely után önálló szakaszként a fogadási tippszolgáltatással kapcsolatos reklám is - ismertették.