Helyettesítő termékek felé tereli a vásárlókat az infláció a KPMG szerint

Aggódik, és változtat vásárlási szokásain az emberek többsége a magas infláció miatt. A KPMG Consumer Pulse Summer Survey kutatása szerint tíz fogyasztóból hat tervezi, hogy kevesebb árut helyez online kosarába vagy bevásárlókocsijába, „lefelé” vásárol, azaz jobban figyeli az akciókat, inkább az olcsóbb termékeket választja, illetve átszokik valamelyik diszkont áruházba. Az új helyzethez a kereskedőknek, gyártóknak is alkalmazkodniuk kell – ebben segíthetnek például a bevételnövelést támogató adatelemzések mellett a saját márkás és egyéb jó ár-érték arány&ua cute; termékekben, az automatizálásban és a munkaerő-menedzsment átgondolásában rejlő lehetőségek.

Helyettesítő termékek felé tereli a vásárlókat az infláció a KPMG szerint

 A KPMG „Consumer Pulse Survey” című, 2022 nyarán folytatott, 1000 fős amerikai kutatása szerint a vásárlók az áremelkedések hatására elkezdtek változtatni szokásaikon: máshol és máshogy költik el pénzüket, és ennek oka elsősorban az, hogy aggasztónak találják az inflációt, a növekvő megélhetési költségeket, ugyanakkor tartanak egy esetleges recessziótól. A megkérdezettek 87 százaléka aggódik az infláció miatt, 72 százalékuk a következő egy évben gazdasági visszaesésre számít. A vásárlók fele (55 százalékuk) szerint a további áremelkedés elkerülhetetlen – és minden második válaszad ó gondolja úgy, hogy a saját háztartásának költségvetése nem bír már el további terheket. A válaszadók 51 százaléka fél attól, hogy az alapvető háztartási cikkek is megfizethetetlenekké válnak.

Olcsóbban és kevesebbet: meghúzzák a nadrágszíjat a háztartások

Egekbe szökő energiaárak, egyre drágább élelmiszerek, szolgáltatások – a megélhetési költségek emelkedését a válaszadók 94 százaléka tapasztalta az utóbbi évben. A megugró árak miatt sokan átértékelik szükségleteiket, tudatosabban vásárolnak, kevesebb pénzt szánnak a nélkülözhető dolgokra, visszafogják a vágyalapú, impulzív költéseket, például kevesebb ruhát vesznek, ritkábban mennek étterembe. A KPMG Consumer Pulse Summer Survey amerikai mintán elvégzett kutatása azt mutatja: tízből csaknem hat fogyasztó tervezi, hogy visszaszorítja a költekezést. Minden ötödik válaszadó úgy képzeli el, hogy kevesebb terméket vásárol majd. 14 százalék a korábbinál jobban figyelné a különböző akciókat, és nagyjából ilyen azok aránya is, akik több akciós vagy leértékelt terméket vennének, átérnének a diszkont vagy az olcsóbb áruházakra, illetve hajlandók több üzletet végig járni az éppen olcsóbban kínált termékekért. A válaszadók 43 százaléka ugyanakkor nem gondolja, hogy bármin is változtatni tudna. A magyar kiskereskedelem helyzete két tényező miatt eltér a fentebb vázolt Egyesült Államokbeli jellegzetességtől.  Egyrészt az év elején a lakosság felé menő kormányzati transzferek emelték a bázist, így természetszerű, hogy azokhoz a hónapokhoz képest már most kevesebbet fogyasztanak a magyarok. Másfelől az árstoppal védett termékeken elszenvedett veszteségeiket a kereskedők más áruk drágításával kompenzálják, és ezeknél is átlagot meghaladó mértékben csökkenhet a kereslet.

Üres polcok és teli raktárak

Az áremelkedések mellett a legtöbb vásárló áruhiányt is tapasztalt az elmúlt három hónapban. Többségüket aggasztja is ez a jelenség, főként az élelmiszerek, gyógyszerek és higiéniai cikkek esetében. Az orosz-ukrán háború hatásai tovább fokozták a növekvő szállítási költségekből, lezárásokból, geopolitikai bizonytalanságokból eredő ellátási nehézségeket. Eközben a kiskereskedői készletgazdálkodásban egyszerre van jelen a hiány és a felhalmozódó felesleg problémája. A mellőzhető cikkek esetében számos kereskedő készletei meghaladják a csökkenő keresletet. Ez jelentős fordulat az egy évvel e zelőtti helyzethez képest – akkor még gyakran felárral tudták értékesíteni ezeket a készleteket, például számítás- és híradástechnikai cikkek, lakberendezés, ruházat és kiegészítők körében.

Webkosár helyett inkább bevásárlókocsi

A járvány alatt az e-kereskedelemben kiugró növekedést tapasztalhattunk – a jelenlegi bizonytalan helyzet azonban az USA-ban kezdi visszahozni a vásárlókat az online térből a szupermarketekbe. A KPMG Consumer Pulse Summer Survey kutatása szerint a válaszadók nagy része a legtöbb árukategóriában ismét a személyes vásárlást részesíti előnyben. Az online kereskedelem lassulása jól megfigyelhető például a ruházati termékek vagy a játékok esetében. A vevők ugyanis egyrészt most ezekről a netes vásárlásokról mondanak le leginkább, másrészt pedig, ha már vásárolnak, szeretik jobban megnézni, megtapintani, mit kapnak a pénzükért – valóban &eac ute;r-e annyit az a cipő, kabát vagy távirányítós autó. Ettől némileg eltérnek a magyar tapasztalatok, amely szerint áprilisban ugyan még 4,2 százalékkal csökkent a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalma, júniusban viszont 5,9 százalékos növekedést regisztrált a KSH. Eközben persze az infláció miatt több területen, köztük a vendéglátóiparban, a turizmusban, a szórakoztatóiparban a fizikai vásárlás terén egyértelműen csökkenés jellemző. A tapasztalatok összességében azt mutatják, hogy a viszonteladók számára most a többcsatornás értékesítési stratégia nyújthatja a legjobb megoldást.

A kereskedőknek is alkalmazkodniuk kell

Ahogy a vásárlók szokásai a vágyaktól a szükségletek felé mozdulnak, a kiskereskedőknek és a fogyasztási cikkek gyártóinak is reagálniuk kell – és ezt egy olyan környezetben kell tenniük, ahol a robosztus keresletet felváltja a gazdasági bizonytalanságok miatt aggódó, költségérzékeny vásárlók tömege.

A fogyasztók árérzékenységének köszönhetően a diszkont áruházak most kedvezőbb helyzetbe kerülhetnek a piacon. A vásárlókat vonzzák a különböző akciók, és az, hogy a nagyobb kiszerelésű áruk esetében kisebb árnövekedést tapasztalnak. Az alapvető élelmiszerekből, higiéniai termékekből a vevők készek nagyobb mennyiséget felhalmozni, ha az ár kedvezőnek tűnik – főként, ha úgy gondolják, később drágábban jutnak hozzá ezekhez.

A KPMG szerint a kereskedőknek, gyártóknak a változó helyzethez való alkalmazkodásban segíthetnek a stratégiai bevételnövelést támogató adatelemzések, az optimalizált kereskedelmi promóciók, a hatékonyabb marketing. Sok lehetőség rejlik a saját márkás és más jó ár-érték arányú termékekben, amelyek most egyre keresettebbek a vevők körében. Az innováció, a back-office funkciók automatizálása, a logisztika hatékonyabbá tétele, a megfelelő munkaerő-menedzsment is segítheti a költségcsökkentést, a nagyobb haszonkulcsok elérését.

„A fogyasztói szokások és preferenciák értelemszerűen sok változáson kényszerültek átmenni az utóbbi években. Most azonban olyan időszak előtt állunk, mikor minden bizonytalan, akár napi szintű zavarok keletkezhetnek ellátásban, árazási stratégiákban, fogyasztói igényekben. Ilyen körülmények között a kereskedelemben dolgozó cégeknek a piac árgus szemmel való figyelésére, a csatornáik maximális rugalmasságára, és az ehhez szükséges adatelemzői és logisztikai háttér biztosítására kell koncentrálniuk” – foglalta össze a javasolt stratégiát Halász Erika, a KPMG szenior menedzsere.

17,7%-os növekedés: a SUV-ok letarolták a használtautó-piacot

A 2025-ös év első tíz hónapjában tovább erősödött a kereslet a használt városi terepjárók iránt: a SUV-ok után 17,7%-kal többen érdeklődtek, mint egy évvel korábban, miközben minden más kivitel legfeljebb stagnált. A Használtautó.hu több mint 3,3 millió érdeklődés alapján készített elemzése szerint a ferdehátú autók továbbra is a legnépszerűbb választásnak számítanak, ám a vásárlói preferenciák látványos elmozdulást mutatnak a magasabb árú, fiatalabb átlagéletkorú SUV-ok felé.
2025. 11. 28. 05:00
Megosztás:

Meleg időben több a baleset – ezek a legveszélyesebb hónapok a magyar utakon

A járműtörténet-ellenőrző szolgáltatások terjedésével ma már egyre több autós számára magától értetődő, hogy vásárlás előtt megvizsgálja a kiválasztott jármű előéletét. A tudatos vásárlás célja nem más, mint elkerülni az olyan autókat, amelyeknek a múltja kockázatokat hordoz. Akár elhanyagolt állapotról, akár korábbi balesetről vagy rejtett hibákról van szó, a biztonságos közlekedés szempontjából ezek a járművek aggályosak lehetnek, és gyakrabban hibásodhatnak meg.
2025. 11. 28. 04:30
Megosztás:

Lassul a bérleti díjak emelkedése, de az ingatlan így is vonzó befektetés maradhat

A bérleti díjak lassuló emelkedése ellenére is vonzó befektetés maradhat a lakásvásárlás – derül ki az MBH Jelzálogbank legfrissebb ingatlanpiaci elemzéséből. Az MBH Index szerint a lakásbérleti díjak Magyarországon idén augusztusban átlagosan 7,5 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos időszakához képest, a legnagyobb drágulás a Dél-Alföldön, míg Budapesten belül a belvárosban és a külső pesti kerületekben ment végbe.
2025. 11. 28. 04:00
Megosztás:

A kormány idén 573 milliárd forinttal segíti a kkv-kat

A kormány idén 573 milliárd forinttal segíti a költségvetésből a magyar tulajdonú kkv-kat, ami mintegy 400 ezer vállalkozást érint. A támogatás a Demján Sándor Program egyes elemein, a Széchenyi Kártya Program hiteleinek kamattámogatásán, valamint a nemrég bejelentett, 11 pontból álló adó- és adminisztrációcsökkentő csomagon keresztül valósul meg - mondta Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter éves meghallgatásán a parlamenti vállalkozásfejlesztési bizottság csütörtöki budapesti ülésén.
2025. 11. 28. 03:30
Megosztás:

A turizmus az utószezonban is dinamikusan bővült – ágazati kitekintő

Idén január és október között a turisztikai szálláshelyeken regisztrált vendégek száma jelentősen emelkedett: a belföldi turistáké 3%-kal, míg a külföldieké 11%-kal haladta meg az előző év azonos időszakának értékeit. Így tehát továbbra is jól látható, hogy a külföldi turisták jelentik a növekedés fő hajtóerejét. Októberben mind a külföldi, mind a belföldi vendégforgalom, valamint a vendégéjszakák száma is növekedést mutatott havi és éves szinten is. A bruttó árbevétel is kiemelkedően bővült, a 104,2 milliárd forintos októberi adat folyó áron 14%-kal haladta meg az egy évvel korábbit.
2025. 11. 28. 03:00
Megosztás:

Európai uniós oltalomban részesült az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezés

Tovább színesedik és pontosabbá válik Magyarország bortérképe azzal, hogy az Európai Bizottság döntése értelmében európai uniós oltalomban részesültek az Etyeki Pezsgő és a Füred elnevezések - jelentette ki az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint Etyeken a mezőgazdaságért felelős államtitkár abból az alkalomból, hogy Christophe Hansen mezőgazdaságért és élelmiszerért felelős uniós biztossal ünnepélyesen átadta a döntésről szóló díszokleveleket.
2025. 11. 28. 02:30
Megosztás:

10 éves ciklusok határozzák meg a német ingatlanpiacot

A német ingatlanpiacot jellemzően 10 éves ciklusok mozgatják – erre építi stratégiáját az Available Zrt., amely a közelmúltban 114 új lakással bővítette németországi portfólióját. Az ingatlanállomány így meghaladja a 10.000 négyzetmétert. A kizárólag német bérlakáspiacon aktív magyar vállalat célja, hogy állományát tíz év alatt tízszeresére, mintegy 2000 lakásra növelje. A bővülést a 2026 első negyedévére tervezett tőzsdei bevezetésből finanszíroznák. Vida Imre vezérigazgató szerint a német piac hosszú távon kiszámítható, a jogi környezet átlátható, a kereslet stabil, így a lakások értéknövekedése és a hitelállomány csökkenése együtt biztosíthatja a hozamot.
2025. 11. 28. 02:00
Megosztás:

Közös nyilatkozatot fogadtak el a V4-ek parlamenti bizottságai a mesterséges intelligenciáról

Közös nyilatkozatot fogadtak el a visegrádi államok (V4) parlamenti kamaráinak illetékes bizottságai a mesterséges intelligenciáról (MI) mint gazdaságfejlesztési eszközről - közölte az MTI-vel csütörtökön az Országgyűlés Hivatala.
2025. 11. 28. 01:30
Megosztás:

Egyre több fogyasztónak segít a tudatos választásban a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegy

A Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegy azzal a céllal jött létre, hogy segítse a vásárlókat a mindennapi döntésekben, és egyértelmű eligazodási pontot adjon az élelmiszerek sokszínű kínálatában - mondta az Agrárminisztérium (AM) csütörtöki közleménye szerint az élelmiszerláncért felelős helyettes államtitkár a KMÉ nemzeti minőségrendszer ötéves fennállása alkalmából rendezett eseményen, Budapesten.
2025. 11. 28. 01:00
Megosztás:

A Magyar Közútban egyesül az útüzemeltetés és útdíjszedés

A hatékonyabb működés érdekében a szerdán megjelent kormányhatározat értelmében, 2026. január elsejével a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) használatidíj-rendszerben és útdíjrendszerben ellátott közfeladatait a Magyar Közút Nonprofit Zrt. végzi - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 28. 00:30
Megosztás:

Ezekkel a számokkal nyerhettél a hatos lottón!

A Szerencsejáték Zrt. tájékoztatása szerint a 48. héten megtartott hatos lottó számsorsoláson a következő számokat húzták ki:
2025. 11. 27. 23:30
Megosztás:

Az Aptos lemaradt: az APT árfolyama stagnál, miközben a piac többi része emelkedik

Miközben a kriptovaluták többsége emelkedő pályára állt, az Aptos natív tokenje, az APT egyre inkább lemarad a mezőnytől. Az árfolyam egy szűk sávban, 2,23 és 2,39 dollár között oldalaz, és bár a kereskedési volumen megnőtt, a vevők nem tudják áttörni a kulcsfontosságú ellenállási szinteket. Vajon csak idő kérdése az újabb kitörés, vagy mélyebb korrekcióra készül a piac?
2025. 11. 27. 23:00
Megosztás:

A Bitcoin visszakapaszkodott 91 ezer fölé – de a piac törékeny maradt

A Bitcoin ismét 91 700 dollár közelében forog, ami közel 3%-os emelkedést jelent az elmúlt 24 órában. A múlt heti feszültség enyhült, de a kriptopiaci szereplők most mélyebb kérdésekre keresik a választ: vajon visszatér a valódi kereslet, és épül-e újra a likviditás a piac mélyebb rétegeiben? A látszólagos megkönnyebbülés ellenére a hangulat még mindig félelemmel teli.
2025. 11. 27. 22:30
Megosztás:

A 3 legjobb kriptós előértékesítés, amit érdemes megvásárolni a Black Friday-en (és miért a $TAP az egyetlen, amiben 100x potenciál van)

A Black Friday nem csak a tévék és kütyük vásárlásának ideje – ez az időszak egyben a kriptós előértékesítések kiemelt szezonja is. Míg a szélesebb kriptopiac továbbra is szenved, és a „Félelem és Kapzsiság” index erősen a „szélsőséges félelem” zónában tartózkodik, néhány feltörekvő tokenprojekt dacol a trendekkel.
2025. 11. 27. 22:00
Megosztás:

Estére erősödött a forint árfolyama

Erősödött a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben csütörtök estére a reggeli szintekhez képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
2025. 11. 27. 21:00
Megosztás:

Merre tovább, Bitcoin árfolyam? A kriptopiac válaszút előtt áll

A Bitcoin árfolyama a 91 000 dolláros szint körül ingadozik, miközben az altcoinok lassú, de határozott élénkülést mutatnak. A geopolitikai bizonytalanság, a technikai szintek áttörése és a közelgő ünnepi időszak egyaránt befolyásolják a kriptopiacot – vajon felfelé vagy lefelé mutat majd az iránytű? Szakértők szerint most minden azon múlik, sikerül-e a bikáknak újra irányítást szerezni.
2025. 11. 27. 20:30
Megosztás:

Figyelemre méltó kriptó előértékesítés a Black Friday héten: a Digitap ($TAP) már 2 millió dollár fölött jár

A Digitap ($TAP) ezen a héten az egyik legkiemelkedőbb kriptovaluta előértékesítésként tűnik fel, mivel már meghaladta a 2 millió dolláros tőkebevonást, elsősorban nagybefektetői (whale) pénztárcákból. Azok a befektetők, akik jelenleg keresik a megfelelő kriptovalutát, vonzónak találják a Digitap „omni-bank” platformját, amely egyetlen alkalmazásban egyesíti a hagyományos pénzügyi (fiat) és kripto funkciókat.
2025. 11. 27. 20:00
Megosztás:

A Pi Network áttörése a játékiparban: stratégiai partnerség a CiDi Games-szel

A Pi Network új szintre emeli kriptovalutájának valódi felhasználhatóságát: a CiDi Games-szel kötött együttműködés révén a Pi immár nem csupán digitális pénztárcákban vagy piactereken tűnik fel, hanem közvetlenül a játékélmény része lesz. A lépés jelentős fordulatot jelent a projekt életében, és valódi értéket teremt a felhasználók számára – játékon belüli vásárlásoktól kezdve a jutalmazási rendszerekig.
2025. 11. 27. 19:30
Megosztás:

Pluszban zártak a vezető nyugat-európai tőzsdék

Pluszban zárták a kereskedést a vezető nyugat-európai tőzsdék csütörtökön.
2025. 11. 27. 19:00
Megosztás:

16 százalékkal növelte az árbevételét a JYSK

A JYSK Magyarország az előző pénzügyi évében 16 százalékkal növelte az árbevételét, elérve a 89 milliárd forintot - közölte a társaság csütörtökön az MTI-vel.
2025. 11. 27. 18:30
Megosztás: