Helyettesítő termékek felé tereli a vásárlókat az infláció a KPMG szerint

Aggódik, és változtat vásárlási szokásain az emberek többsége a magas infláció miatt. A KPMG Consumer Pulse Summer Survey kutatása szerint tíz fogyasztóból hat tervezi, hogy kevesebb árut helyez online kosarába vagy bevásárlókocsijába, „lefelé” vásárol, azaz jobban figyeli az akciókat, inkább az olcsóbb termékeket választja, illetve átszokik valamelyik diszkont áruházba. Az új helyzethez a kereskedőknek, gyártóknak is alkalmazkodniuk kell – ebben segíthetnek például a bevételnövelést támogató adatelemzések mellett a saját márkás és egyéb jó ár-érték arány&ua cute; termékekben, az automatizálásban és a munkaerő-menedzsment átgondolásában rejlő lehetőségek.

Helyettesítő termékek felé tereli a vásárlókat az infláció a KPMG szerint

 A KPMG „Consumer Pulse Survey” című, 2022 nyarán folytatott, 1000 fős amerikai kutatása szerint a vásárlók az áremelkedések hatására elkezdtek változtatni szokásaikon: máshol és máshogy költik el pénzüket, és ennek oka elsősorban az, hogy aggasztónak találják az inflációt, a növekvő megélhetési költségeket, ugyanakkor tartanak egy esetleges recessziótól. A megkérdezettek 87 százaléka aggódik az infláció miatt, 72 százalékuk a következő egy évben gazdasági visszaesésre számít. A vásárlók fele (55 százalékuk) szerint a további áremelkedés elkerülhetetlen – és minden második válaszad ó gondolja úgy, hogy a saját háztartásának költségvetése nem bír már el további terheket. A válaszadók 51 százaléka fél attól, hogy az alapvető háztartási cikkek is megfizethetetlenekké válnak.

Olcsóbban és kevesebbet: meghúzzák a nadrágszíjat a háztartások

Egekbe szökő energiaárak, egyre drágább élelmiszerek, szolgáltatások – a megélhetési költségek emelkedését a válaszadók 94 százaléka tapasztalta az utóbbi évben. A megugró árak miatt sokan átértékelik szükségleteiket, tudatosabban vásárolnak, kevesebb pénzt szánnak a nélkülözhető dolgokra, visszafogják a vágyalapú, impulzív költéseket, például kevesebb ruhát vesznek, ritkábban mennek étterembe. A KPMG Consumer Pulse Summer Survey amerikai mintán elvégzett kutatása azt mutatja: tízből csaknem hat fogyasztó tervezi, hogy visszaszorítja a költekezést. Minden ötödik válaszadó úgy képzeli el, hogy kevesebb terméket vásárol majd. 14 százalék a korábbinál jobban figyelné a különböző akciókat, és nagyjából ilyen azok aránya is, akik több akciós vagy leértékelt terméket vennének, átérnének a diszkont vagy az olcsóbb áruházakra, illetve hajlandók több üzletet végig járni az éppen olcsóbban kínált termékekért. A válaszadók 43 százaléka ugyanakkor nem gondolja, hogy bármin is változtatni tudna. A magyar kiskereskedelem helyzete két tényező miatt eltér a fentebb vázolt Egyesült Államokbeli jellegzetességtől.  Egyrészt az év elején a lakosság felé menő kormányzati transzferek emelték a bázist, így természetszerű, hogy azokhoz a hónapokhoz képest már most kevesebbet fogyasztanak a magyarok. Másfelől az árstoppal védett termékeken elszenvedett veszteségeiket a kereskedők más áruk drágításával kompenzálják, és ezeknél is átlagot meghaladó mértékben csökkenhet a kereslet.

Üres polcok és teli raktárak

Az áremelkedések mellett a legtöbb vásárló áruhiányt is tapasztalt az elmúlt három hónapban. Többségüket aggasztja is ez a jelenség, főként az élelmiszerek, gyógyszerek és higiéniai cikkek esetében. Az orosz-ukrán háború hatásai tovább fokozták a növekvő szállítási költségekből, lezárásokból, geopolitikai bizonytalanságokból eredő ellátási nehézségeket. Eközben a kiskereskedői készletgazdálkodásban egyszerre van jelen a hiány és a felhalmozódó felesleg problémája. A mellőzhető cikkek esetében számos kereskedő készletei meghaladják a csökkenő keresletet. Ez jelentős fordulat az egy évvel e zelőtti helyzethez képest – akkor még gyakran felárral tudták értékesíteni ezeket a készleteket, például számítás- és híradástechnikai cikkek, lakberendezés, ruházat és kiegészítők körében.

Webkosár helyett inkább bevásárlókocsi

A járvány alatt az e-kereskedelemben kiugró növekedést tapasztalhattunk – a jelenlegi bizonytalan helyzet azonban az USA-ban kezdi visszahozni a vásárlókat az online térből a szupermarketekbe. A KPMG Consumer Pulse Summer Survey kutatása szerint a válaszadók nagy része a legtöbb árukategóriában ismét a személyes vásárlást részesíti előnyben. Az online kereskedelem lassulása jól megfigyelhető például a ruházati termékek vagy a játékok esetében. A vevők ugyanis egyrészt most ezekről a netes vásárlásokról mondanak le leginkább, másrészt pedig, ha már vásárolnak, szeretik jobban megnézni, megtapintani, mit kapnak a pénzükért – valóban &eac ute;r-e annyit az a cipő, kabát vagy távirányítós autó. Ettől némileg eltérnek a magyar tapasztalatok, amely szerint áprilisban ugyan még 4,2 százalékkal csökkent a csomagküldő és internetes kereskedelem forgalma, júniusban viszont 5,9 százalékos növekedést regisztrált a KSH. Eközben persze az infláció miatt több területen, köztük a vendéglátóiparban, a turizmusban, a szórakoztatóiparban a fizikai vásárlás terén egyértelműen csökkenés jellemző. A tapasztalatok összességében azt mutatják, hogy a viszonteladók számára most a többcsatornás értékesítési stratégia nyújthatja a legjobb megoldást.

A kereskedőknek is alkalmazkodniuk kell

Ahogy a vásárlók szokásai a vágyaktól a szükségletek felé mozdulnak, a kiskereskedőknek és a fogyasztási cikkek gyártóinak is reagálniuk kell – és ezt egy olyan környezetben kell tenniük, ahol a robosztus keresletet felváltja a gazdasági bizonytalanságok miatt aggódó, költségérzékeny vásárlók tömege.

A fogyasztók árérzékenységének köszönhetően a diszkont áruházak most kedvezőbb helyzetbe kerülhetnek a piacon. A vásárlókat vonzzák a különböző akciók, és az, hogy a nagyobb kiszerelésű áruk esetében kisebb árnövekedést tapasztalnak. Az alapvető élelmiszerekből, higiéniai termékekből a vevők készek nagyobb mennyiséget felhalmozni, ha az ár kedvezőnek tűnik – főként, ha úgy gondolják, később drágábban jutnak hozzá ezekhez.

A KPMG szerint a kereskedőknek, gyártóknak a változó helyzethez való alkalmazkodásban segíthetnek a stratégiai bevételnövelést támogató adatelemzések, az optimalizált kereskedelmi promóciók, a hatékonyabb marketing. Sok lehetőség rejlik a saját márkás és más jó ár-érték arányú termékekben, amelyek most egyre keresettebbek a vevők körében. Az innováció, a back-office funkciók automatizálása, a logisztika hatékonyabbá tétele, a megfelelő munkaerő-menedzsment is segítheti a költségcsökkentést, a nagyobb haszonkulcsok elérését.

„A fogyasztói szokások és preferenciák értelemszerűen sok változáson kényszerültek átmenni az utóbbi években. Most azonban olyan időszak előtt állunk, mikor minden bizonytalan, akár napi szintű zavarok keletkezhetnek ellátásban, árazási stratégiákban, fogyasztói igényekben. Ilyen körülmények között a kereskedelemben dolgozó cégeknek a piac árgus szemmel való figyelésére, a csatornáik maximális rugalmasságára, és az ehhez szükséges adatelemzői és logisztikai háttér biztosítására kell koncentrálniuk” – foglalta össze a javasolt stratégiát Halász Erika, a KPMG szenior menedzsere.

Nyúlhúsfogyasztást népszerűsító kampány indult

A Nyúl Szakmaközi Szervezet és Terméktanács a spanyol társszervezetével közösen egy hároméves, 4,2 millió euró költségvetésű kampányt indított a nyúlhús fogyasztásának népszerűsítésére és a nyúlhús piaci jelenlétének növelésére 2-5 százalékkal - jelentette be Nagy István agrárminiszter pénteken Budapesten, az Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásáron (OMÉK).
2025. 09. 21. 07:00
Megosztás:

Annalena Baerbock: az ENSZ alapvető reformokra szorul

Alapvető reformokra szorul az ENSZ, mert a Biztonsági Tanács tagjai vétójukkal túl gyakran gátolják a nemzetközi közösség béketörekvéseit, miközben a szervezet egyre nagyobb pénzügyi nyomás alatt áll - jelentette ki Annalena Baerbock, az ENSZ-közgyűlés elnöke pénteken a német médiában. Reem Alabali Radovan fejlesztési miniszter pedig bejelentette: Berlin 30 millió eurós segélyt tervez eljuttatni a Palesztin Hatóságnak.
2025. 09. 21. 06:00
Megosztás:

Bemutatkoztak Budapest új buszai

A fővárosi Autómentes hétvégén bemutatkoznak Budapest legújabb buszai - közölte főpolgármesteri hivatal Karácsony Gergely facebook posztjára hivatkozva szombaton az MTI-vel.
2025. 09. 21. 05:00
Megosztás:

Mit üzen Trump bitcoin-vásárlási láza az amerikaiaknak a pénzükről?

Donald Trump amerikai elnök 2025 márciusában aláírta a 14233-as számú elnöki rendeletet, amellyel létrehozta az Egyesült Államok első Stratégiai Bitcoin Tartalékát. Ez nemcsak történelmi jelentőségű politikai döntés, hanem alapjaiban változtathatja meg az amerikaiak befektetési szemléletét is. Most először kezeli hivatalosan is a kormányzat a bitcoint olyan nemzeti tartalékeszközként, mint az arany vagy más stratégiai kincsek.
2025. 09. 21. 04:00
Megosztás:

280 milliárd forint értékű óriásberuházás érkezik Békéscsabára

A szingapúri Vulcan Shield Global a vármegyében gazdaságtörténeti jelentőségű, mintegy 280 milliárd forint értékű óriásberuházást jelentett be Békéscsabán, amelynek a nyomán 2500 munkahely jön majd létre - közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken a helyszínen.
2025. 09. 21. 03:00
Megosztás:

Csaknem duplájára nőtt az állattenyésztés a nemzeti kormányzás óta

Csaknem duplájára nőtt az állattenyésztés a nemzeti kormányzás óta - közölte az Agrárminisztérium (AM) pénteken az MTI-vel.
2025. 09. 21. 02:00
Megosztás:

A rendeletet aláírták! 64-84 éves nyugdíjasok készüljetek!

2024-től kezdődően a nyugdíjelőleget már nem határozattal, hanem végzéssel állapítják meg. De vajon mit jelent ez a változás a nyugdíjak és a nyugdíjasok szempontjából? Vizsgáljuk meg a kérdést, mert sok nyugdíjas számára fontos lehet.
2025. 09. 21. 01:00
Megosztás:

Solana: Egyetlen erős érv a vásárlás mellett – és egy ok az óvatosságra

A kriptovaluták világában egyre gyakrabban elemzik a blokkláncokat úgy, mintha azok vállalatok lennének – bevételtermelő képességük alapján. A logika egyszerű: ahol nagyobb a bevétel és stabilabb a növekedés, ott jobb befektetési lehetőség is adódhat.
2025. 09. 21. 00:01
Megosztás:

Befejeződött a Fejlődő vidék kampány

Befejeződött a "Fejlődő vidék" kampány, amely különféle kommunikációs csatornákon keresztül tette ismertebbé a magyar vidék átalakulásának folyamatát, a közösségeket megerősítő beruházásokat és a jövőbe mutató fejlesztéseket - tájékoztatta a 82. OMÉK-on pénteken tartott programzárásról az Agrármarketing Centrum (AMC) az MTI-t közleményben.
2025. 09. 20. 23:00
Megosztás:

Horvátországban ismét pusztít a sertéspestis

Ismét pusztít az afrikai sertéspestis (ASP) Horvátországban: a Bellye (Belje) mezőgazdasági vállalat katalinpusztai (Sokolovac) telepén, Baranyában mintegy 10 ezer sertést kell elaltatni - jelentette be szombaton David Vlajcic mezőgazdasági miniszter.
2025. 09. 20. 22:05
Megosztás:

Varga Mihály: a jegybankok az árstabilitással járulnak hozzá a fenntartható gazdasági fejlődéshez

A jegybankok a jelenlegi világgazdasági körülmények között az árstabilitás elérésével és a pénzügyi piaci stabilitás fenntartásával tudnak a leghatékonyabban hozzájárulni a fenntartható gazdasági fejlődéshez - jelentette ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke az Európai Uniós gazdasági és pénzügyminiszterek, valamint jegybankelnökök ülése (ECOFIN) után Koppenhágában az MNB közleménye szerint.
2025. 09. 20. 21:00
Megosztás:

Százezres tömeget várnak Charlie Kirk búcsúztatására

A szervezők százezres tömeget várnak a merénylet áldozatává vált Charlie Kirk amerikai konzervatív aktivista búcsúztatására, amelynek helyszínén, a Phoenix melletti Glendale-ben a titkosszolgálat őrizetbe vett egy fegyverest hamis hatósági igazolvánnyal.
2025. 09. 20. 20:00
Megosztás:

Trump telefonon tárgyalt a kínai elnökkel

Donald Trump amerikai elnök nagyszerűnek nevezte a kínai elnökkel folytatott pénteki telefonbeszélgetését, amiről elmondta, hogy csaknem két órán keresztül tartott, és számos témát érintett.
2025. 09. 20. 19:00
Megosztás:

Csökkent a PannErgy nyeresége az első fél évben

Csökkent a PannErgy Nyrt. konszolidált nettó nyeresége az első fél évben a múlt év hasonló időszakához képest 49 százalékkal, így 353 millió forint eredményt ért el - közölte a társaság a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján pénteken közzétett jelentésében.
2025. 09. 20. 18:00
Megosztás:

Negatívra rontotta a lengyel államadósosztályzat kilátását a Moodys

Leminősítés lehetőségére utaló negatívra rontotta az eddigi stabilról Lengyelország hosszú távú államadósság-kibocsátói osztályzatának kilátását a Moody's Ratings. Két héten belül ez a második hasonló hitelminősítői lépés Lengyelország esetében.
2025. 09. 20. 17:00
Megosztás:

Otthon Starttal minigarzont? Jó ötletnek tűnik, de van egy buktató

Az Otthon Start program bejelentése óta a legkisebb, 25 négyzetméter alatti lakások iránt is nagyot nőtt a kereslet, melyek korábban főként a szerényebb keresettel és tőkével rendelkezők, illetve a befektetési céllal vásárlók körében voltak népszerűek. Bár vételár szerint ezek a piac legolcsóbb lakásai, a négyzetméteráruk jellemzően magasabb, mint az átlag, Budapesten átlagosan 1,8 millió forint, ami viszont gátat szab annak, hogy valaki az Otthon Start kedvezményes hitelét felvehesse hozzá.
2025. 09. 20. 15:05
Megosztás:

Az Egyesült Államok százezer dollárra emeli az országba érkező magasan képzett szakemberek munkavállalási vízumának díját

Az Egyesült Államok százezer dollárra emeli az országba érkező magasan képzett szakemberek munkavállalási vízumának díját – erről írt alá rendeletet Donald Trump amerikai elnök pénteken.
2025. 09. 20. 14:00
Megosztás:

A HBAR árfolyama megcsúszott, de kapaszkodik: támaszra lelt a 0,24 dolláros szinten

A Hedera Hashgraph natív tokenje, a HBAR komoly eladási nyomás alá került, melynek következtében több kulcsszintet is áttört lefelé. A piaci bizonytalanság ellenére a 0,24 dolláros zóna mostanra stabilizációs ponttá válhat, ahonnan akár új irány is kijelölődhet. Technikai jelek biztatók, de a befektetők továbbra is óvatosak.
2025. 09. 20. 13:00
Megosztás:

Nem tart a vámok inflációs hatásától a Fed jegybankára

A Minneapolis-i Fed elnöke, Neel Kashkari a munkaerőpiac gyengülésével magyarázta, hogy miért szavazott a Fed e heti ülésén az alapkamat csökkentése mellett.
2025. 09. 20. 12:00
Megosztás:

Ismét keresik az Év Női Logisztikusát – idén is fókuszban a tehetséges női szakemberek és a fiatal utánpótlás

A logisztikai szektorban dolgozó nők továbbra is alulreprezentáltak, különösen a vezetői szinteken – erre reagálva hozta létre az Év Női Logisztikusa díjat a Waberer’s és a Navigátorvilág szakmai médium. A díjat idén harmadik alkalommal adják át a tehetséges női szakembereknek, a jelentkezéseket 2025. november 3-ig várják. A tavalyi év újításához hasonlóan idén is figyelnek a fiatal szakemberekre, az Év Fiatal Női Logisztikusa díjjal a pályakezdő tehetségeket ismerik el.
2025. 09. 20. 11:00
Megosztás: