Hogyan alakíthatja át az adatokat pénzzé az adatvizualizáció segítségével
„A megszerzett adatok könnyű áttekinthetősége, feldolgozása és értelmezése minden vállalkozás álma. Ha van egy virtuális térkép, amellyel navigálhat az adatok tengerében, és könnyen megtalálja azokat az információkat, amelyekre szükség van a hatékony döntéshozatalhoz, az nagyban hozzájárulhat a sikerhez.” – mondta Vartik Péter, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának igazgatója.
Az adatvizualizáció az adatok vizuális formában (diagrammal, grafikonnal, térképpel, infografikával stb.) történő ábrázolását jelenti. Az adatvizualizációs technológiák segítségével az adatokat könnyen és hatékonyan ábrázolhatjuk, használatukkal a vállalatok jobban megérthetik ügyfeleik és vásárlóik igényeit, ennek eredményeként pedig javíthatják az ügyfélszolgálatot és az elégedettségi szintet. Az ilyen technológiáknak számos előnyük van:
A döntéshozatal felgyorsítása: Az adatvizualizáció lehetővé teszi, hogy az adatokat gyorsan és hatékonyan értelmezni lehessen, ami javítja a vállalati hatékonyságot. A Tableau felmérése szerint az adatvizualizáció alkalmazása időt takarít meg: a vállalatok 66%-a szerint segítségével az adatok elemzése felgyorsult, és az átlagos válaszidő 5-ször gyorsabb lett.
Az adatok könnyebb megértése és átláthatósága: Ábrák és grafikonok segítségével az adatokat könnyen értelmezni lehet, még akkor is, ha a felhasználó nem rendelkezik szakértői tudással. Így könnyen megérthető, hogyan kapcsolódnak egymáshoz az adatok és milyen tendenciákat mutatnak, ami lehetővé teszi a hatékonyabb és pontosabb költségvetési tervezést. A Forbes cikke szerint az adatvizualizáció segítségével a vállalatok azonnal felismerhetik a költségekben bekövetkező változásokat, és időben reagálhatnak ezekre a változásokra.
Hatékonyabb kommunikáció: Ábrák és grafikonok segítségével az adatokat könnyen prezentálni lehet, ezáltal az információ hatékonyan közvetíthető a közönség számára is. A vállalatok így képesek lehetnek megérteni termékeik és szolgáltatásaik használatának módját, ennek eredményeként hatékonyabb marketingstratégiákat hozhatnak létre. A Google például a Google Analytics szolgáltatásának adatvizualizációs eszközeivel javította az AdWords kampányok hatékonyságát, az átlagos konverziós arányt 19%-kal növelve.
Rugalmasabb adatfeldolgozás: Az adatokat könnyen átalakíthatjuk különböző formátumokba és összekapcsolhatjuk különböző adatforrásokat, hogy teljeskörű képet kapjunk.
„Az adatelemzést, beleértve az adatvizualizációs eszközöket is, mára már minden iparágban használják és kivétel nélkül mindenhol előnyökkel jár. Nagy különbség van viszont abban, hogy ezek a döntéshozatali megoldások milyen minőségben állnak rendelkezésre és mennyire terjedt el a vállalati kultúrában a fejlett eszközök és megoldások használata.” - mondta Takács István, a Deloitte Magyarország technológiai tanácsadás üzletágának menedzsere.
Az adatvizualizációs technológiák használatának bizonyos gátjai, amelyek nehezítik adaptálásukat a vállalati jelentések készítésében. A hatékonyság nagyban függ az adatok minőségétől: ha az adatok rossz minőségűek vagy pontatlanok, akkor az adatvizualizáció hibás eredményeket adhat, ami negatívan befolyásolhatja a döntéshozatalt. Az adatvizualizációs eszközök összetettsége és nehézsége az átlagos felhasználó számára jelenthet gátat: megértésük és használatuk időbe telhet, és különféle képzési és oktatási lehetőségekre is szükség lehet. Az adatvédelmi szabályok és előírások betartása is fontos, biztosítani kell az adatvédelem megfelelő szintjét az adatvizualizációs technológiák alkalmazásával. Nem egyszerű a technológia kezdeti alkalmazása azért sem, mert széles választék áll rendelkezésre a piacon, és a vállalatoknak a megfelelő eszközöket kell kiválasztaniuk. Végül, az adatvizualizáció alkalmazásának sikere nagyban függ a szervezeti kultúrától: engedni kell az innovációkat és a változásokat, a dolgozóknak pedig nyitottnak kell lenniük az új technológiák használatára és az adatok vizualizálására.