Hogyan festhet az e-kereskedelem a következő években?
Mindenképpen érdemes visszatekinteni a járványt megelőző évekre, hiszen jó támpontot adnak a következő évek trendjeinek meghatározása során. A hazai online kereskedelem éves szinten 15-20 százalékot bővült, ami hozzávetőlegesen megfelelt a régió átlagának. A stabil gazdasági környezet és a növekvő vásárlóerő jelentős lendületet adott az online kereskedelemnek. Trendváltozást nem is tapasztaltunk a koronavírus-járvány megjelenéséig – foglalja össze a megkérdezett marketingmenedzser.
A járvány új helyzet elé állította a kereskedőket és a vásárlókat is. Noha az ellátási láncok az első rohamot követően akadoztak, hamarosan rendeződni látszott a helyzet. Áprilistól már teljes gőzzel dübörgött az e-kereskedelem; korábban elképzelhetetlen mennyiségben találtak gazdára az otthoni munkavégzést és szórakozást segítő eszközök. A lendület kitartott és meghatározta a teljes 2020-as esztendőt, sőt, az idei évben is megmaradt az online áruházak iránti fokozott érdeklődés.
Noha a korábbi évek a kiszámíthatóság jegyében teltek, egyre több lehetséges forgatókönyv rajzolódik ki az online piacon. A piacvezető szereplők egyre inkább megerősítik a pozíciójukat, mindeközben saját logisztikai szolgáltatásaikat is fejlesztik. Jó példa erre az Extreme Digital – eMAG páros által telepített és működtetett csomagautomata hálózat.
Noha ellentmondásnak tűnhet, az erős piacvezető szereplők jelenléte a kisebb kereskedők érdeke is lehet. Ennek a magyarázata a nagy webáruházak piacvédő tevékenységében mutatkozik meg; egyfajta védelmet jelentenek az Amazon és társaival szemben. Persze jogos a kérdés, hogy ez a védelem elégséges-e, képes-e elrettenteni a világ legnagyobb online kereskedőit és piactereit? A választ tudhatjuk, ám ha figyelembe vesszük, hogy a nyelvében változatos közép-európai régió gazdasági fejlettsége elmarad a világ élmezőnytől, már nem is tűnünk annyira vonzónak az Amazon számára – vallja a marketingmenedzser.
Noha az Amazon érkezéséről időről időre szárnyra kapnak pletykák, illetve sokan úgy gondolják, hogy az érkezés csak idő kérdése, az globális óriás érkezése még relatív hosszú ideig nem várható. Látható, hogy az Amazon elsősorban azokban az országokban képes dominálni, ahol idejekorán megjelent. A megerősödött lokális konkurencia már komoly kihívás elé állítja a világ legnagyobb online kereskedőjét is.
Nem maradunk azonban tőkeerős online szereplők nélkül a jövőben sem. A GKI Digital és az Árukereső hazai toplistáján csak két kereskedő magyar alapítású, a többiek jellemzően meghatározó nemzetközi vállalatok. 2022-ben várható Európai legnagyobb divatkereskedőjének, a Zalando-nak az érkezése is. Sőt, nemrégiben egy további szereplő is jelezte, hogy a klasszikus webáruházát piactérré alakítja, forgalomnövelési lehetőséget kínálva a magyar online kereskedőknek is.
A hazai e-kereskedelem 9,5 százalékra növelte a részesedését a teljes kiskereskedelemben, a tendencia tehát biztosnak látszik: a webáruházak egyre fontosabb szerepet töltenek majd be a mindennapi vásárlásaink során.