Új szintre lép a digitális pénzforgalom: Magyarországon elsőként az OTP MobilBankban érhető el az NFC és QR-kód alapú pénzkérés

„Az ügyfeleinknek fontos, hogy mindennapi pénzügyeiket simán, biztonságosan és gyorsan intézhessék. A pénzkérés sokszor feszültséggel jár – az új szolgáltatással pontosan ezt a gátat oldhatják fel. Büszkék vagyunk rá, hogy elsőként vezettük be Magyarországon ezt szolgáltatást, amelyet a felhasználók díjmentesen vehetnek igénybe. A szolgáltatás iránt már most nagy az érdeklődés: az ügyfeleink az október 1-ji indulás óta több mint 20 ezer sikeres tranzakciót valósítottak meg, több mint 700 millió forint értékben” – mondta el Csányi Péter, az OTP Bank vezérigazgatója.
„Digitalizálódó világunkban a biztonságos és gyors fizetési rendszerek működtetése a 21. századi versenyképesség egyik alappillére. Az MNB ennek szellemiségében fejlesztette a hazai alapinfrastruktúrát, benne az azonnali fizetési rendszert és a qvik fizetéseket. Fontos mérföldkövet jelent az új, innovatív fizetési megoldások elterjedésében az OTP Bank most bevezetett szolgáltatása, ami nemcsak biztonságos és gyors, de ingyenes és egyszerűen is használható a mindennapokban, azaz rendkívül ügyfélbarát. Minden adott ahhoz, hogy a következő időszakban tovább bővüljenek a qvik használatának lehetőségei” – mondta Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke.
A fejlesztést a pénzkérés nehézsége hívta életre. Az OTP Bank megbízásából készült felmérés[2] szerint a magyarok mintegy 60%-a feszélyezve érzi magát, ha pénzt kell (vissza)kérnie valakitől, minden ötödik válaszadó pedig tabutémának tartja ezt. A felmérés szerint az emberek 46%-a finoman figyelmezteti azt, aki nem fizeti vissza időben a tartozását, de 45% inkább nem szól, és sokszor türelmesen vár, miközben kellemetlenül érzi magát.
A különböző élethelyzetek között is jelentős eltérések mutatkoznak: a magyarok a legkellemetlenebbnek azt tartják, ha pénzt kell elkérniük vagy visszakérniük egy távolabbi ismerőstől vagy kollégától, ezt követi a közeli baráttól való pénzkérés, míg családon belül már jóval könnyebben kezeljük az elszámolási helyzeteket.
A digitális megoldások viszont sokak számára nyújtanak könnyebbséget: a válaszadók több mint egyharmada (36%) szerint ezek jelentősen, ötödük (21%) szerint kisebb mértékben megkönnyítik a pénzkérés helyzetét, hiszen a folyamat így gyorsabb, kevésbé személyes és feszengésmentes. Azok, akik rendszeresen használnak mobilbankot vagy fizetési applikációkat, jóval magabiztosabban rendezik digitálisan pénzügyeiket.
A fejlesztés jól illeszkedik a digitális bankolásban tapasztalható trendekhez is: az OTP Bank ügyfeleinek 73%-a használ mobilbankot, 52%-uk hetente többször is, és 10-ből 3 ügyfél kizárólag a mobilján bankol. A lakossági ügyfelek ma már az esetek elsöprő többségében, átlagosan 93-94%-ban a mobilbankból indítják eseti jellegű belföldi forint utalásaikat.
Ezek az eredmények is azt mutatják, hogy a mindennapi pénzügyekben egyre nagyobb igény mutatkozik az egyszerű, emberközeli megoldásokra. Az új szolgáltatás természetesebbé teszi a mindennapi pénzügyeket – legyen szó a háztartáshoz kapcsolódó kiadásokról, például felújításról, az albérleti díjról, a közös bevásárlásról, a rezsiről, vagy akár egy baráti programról, randevúról, utazásról, közös ajándék elszámolásáról, de a magánszemélyek közötti kis értékű adásvétel lebonyolításakor is gyors megoldást jelenthet.
A „Pénzkérés simán” szolgáltatás az OTP MobilBank „Utalás” menüpontjában érhető el. A folyamat egyszerű és biztonságos: az ügyfél megadja a kívánt összeget, majd összeérinti telefonját a másik fél készülékével (NFC) vagy QR-kódot generál, amit a másik fél beolvas. A pénzkérés automatikusan megjelenik a fizető fél mobilbankjában, akinek a jóváhagyása után azonnal teljesül a fizetés. Egy-egy kérés legfeljebb 500 000 forintig indítható, naponta maximum 20 alkalommal, iOS és Android rendszeren egyaránt.
A fejlesztés célja, hogy a pénzkérés éppoly könnyed és gördülékeny legyen, mint egy érintéses fizetés vásárláskor. Az új szolgáltatás olyan hétköznapi helyzetekben hoz kényelmet, amikor korábban hosszas egyeztetésre, számlaszám-diktálásra vagy kínos várakozásra volt szükség – mostantól pedig már csak a mobilbanki alkalmazásokra.
Az OTP Bank új szolgáltatása így nem csupán technológiai újítás, hanem egy kulturális változás elindítója is lehet: segít lebontani a pénzkéréshez kapcsolódó gátakat, és egy új, természetesebb módját teremti meg a hétköznapi elszámolásnak. A bank célja továbbra is az, hogy ügyfelei számára minden élethelyzetben gyors, biztonságos és modern digitális megoldásokat kínáljon.
[1] A Pénzkérés simán szolgáltatással előállított EAM QR és/vagy EAM NFC fogadása bármely olyan magyarországi pénzintézetnél végrehajtható, amely rendelkezik az EAM befogadásához szükséges technikai feltételekkel.
2 Forrás: Pulzus© Kutatási Rendszerrel végzett kutatás az OTP Bank megbízásából. Az adatfelvétel ideje: 2025. szeptember. A kutatás célcsoportja: 18-60 év közötti magyar lakosság. Mintanagyság: 730 fő.