Hogyan lehet etikus és versenyképes az AI használata a hitelkockázat-elemzésben?

Várhatóan a pénzintézetek és pénzügyi szolgáltatók lehetnek az egyik legnagyobb haszonélvezői a mesterséges intelligencia forradalmának, amennyiben nem áldozzák fel a gyors sikerek oltárán a fogyasztói és felhasználói bizalmat. A bizalom megőrzésére, ugyanakkor az innovatív készség biztosítására hivatott az az uniós szabályozás, amely 2026. augusztusáig fokozatosan lép életbe. Ennek részleteiről tartott a közelmúltban üzleti beszélgetést a KPMG Magyarország magyar és nemzetközi szakértőivel, valamint ügyfélkörük illetékes szakembereivel.

Hogyan lehet etikus és versenyképes az AI használata a hitelkockázat-elemzésben?

Nem vállal nagy kockázatot, aki azt jósolja, hogy a mesterséges intelligencia (AI) jelentősen át fogja formálni a pénzügyi intézmények működését világszerte. Az AI különböző formái – mint a mélytanulás, a gépi automatizáció vagy a generatív AI – olyan lehetőségeket rejtenek a kockázatelemzés, hitelezés, ügyfélkiszolgálás, kiberbiztonság és tranzakció-lebonyolítás területein, amiket vétek lenne kihagyni. Ugyanakkor a technológia alkalmazása kockázatokkal is jár, amelyek megfelelő szabályozást és felelős felhasználást igényelnek.

Christoph Anders a KPMG Németország menedzsere elmondta: a hiteligénylésben már most jónéhány ponton lehet képes az AI kisegíteni a folyamatot; a hitelért folyamodóval való kapcsolattartás a kezdeti szakaszban nyelvi modellek segítségével, gépi tanulással tökéletesítve folytatható le, ezt egészíti ki a csak papíron vagy szkennelve rendelkezésre álló dokumentumok feldolgozása, szimpla robotizációval.

A bekért adatok hitelképességi szempontok szerinti vizsgálata ugyancsak automatizálható, idővel pedig sok hasonló esetből már mélytanulással további tanulságok vonhatók le, így a jövőbeni hiteligénylések felgyorsíthatók. A hiánypótlásban, illetve a folyósításig elvárt teendők sorában ugyancsak számos ponton automatizálható az ügyféltájékoztatás.

Az alapján, hogy melyik szervezet hol tart ezen eszközök használatában, három kategóriába sorolhatók a pénzügyi szektor vállalkozásai. Az első csoportba tartoznak azok a „vonakodó” szervezetek, amelyek még mindig szkeptikusak a technológiával kapcsolatban, nem rendelkeznek konkrét felhasználási példákkal, és hiányzik még náluk az AI biztonságos használatára vonatkozó stratégia.

Ezzel szemben a műfaj „előfutárai” már rendelkeznek működő technológiai platformmal, folyamatosan fejlesztik AI stratégiájukat és irányítási struktúrájukat, valamint biztosítják, hogy a generatív AI használata biztonságos módon történjen, például az adatok bankon belül tartásával. A középső szintet a „normakövetőnek” tekinthető vállalatok alkotják, ahol az AI alkalmazása elindult, de sokszor még rendezetlenül terjed, és a biztonsági korlátok hiánya kihívásokat jelent.

Az AI hatékony alkalmazásához az ilyen szervezeteknek egyértelmű technológiai platformot kell kialakítaniuk, és jellemzően legalább a pénzügyi tervezési tevékenységeknél használják már a biztonságos generatív AI alkalmazásokat.

Óvatosan a kísérletezéssel

Mi van azonban akkor, ha a hitelbírálat szempontjából vonzó, de nem az ügyféltől származó, közvetettadatok feldolgozására nyílik lehetőség? Az egészségügyi információktól a közösségi médiás bejegyzésekig ma már mindenből levonható valamilyen tanulság az ügyfél hitelképességével kapcsolatban.

De nem kell feltétlen ennyire távoli összefüggéseket keresni: mi történik akkor, ha a havi bankszámlakivonatokon túl a hitelkártya-tranzakciókat is górcső alá lenne képes venni a mesterséges intelligencia, feleslegesen stigmatizálva a könnyelműen költekező ügyfeleket. Ígéretes lehet kihasználni az AI ilyen irányú képességeit, de ennek használata jelentős kockázatokkal is jár, figyelmeztetett Christoph Anders: "hibás döntések, szabálytalan adatkezelés, szellemi jogokkal való visszaélés, végzetes elfogultsághoz vezető elemzési algoritmus, reputációs kockázat, tömeges ügyfél elvándorlás.”

A törvény egyszerre véd és támogat

Az Európai Unió új AI szabályozása éppen azt hivatott elérni, hogy az innovációk bevezetése során elkerüljék a vállalatok a zsákutcákat. A 2024 augusztusában életbe lépett EU AI Act egyik központi eleme a mesterséges intelligencia kockázati osztályainak meghatározása. Az AI rendszerek kockázati szintje határozza meg az azokkal kapcsolatos követelményeket és kötelezettségeket, amelyek a minimális globális elvárásként meghatározott AI-ismeretektől kezdve egyre szigorúbbak lesznek a magasabb kockázati kategóriák esetében. A komolyabb kockázatokhoz AI-ellenőröket lesz hivatott delegálni a felelős vállalkozás, legkésőbb 2026 végéig.

A tiltott (elfogadhatatlan) kockázatot jelentő AI rendszerek alkalmazása teljes mértékben tilos lesz az Európai Unióban. Ide tartozik az emberi viselkedés manipulálása, az emberek társadalmi viselkedése vagy személyes jellemzői alapján történő hátrányos megítélése, a nyilvános helyeken történő valós idejű biometrikus azonosítás (néhány szűk kivételtől eltekintve, például terrorizmusellenes intézkedések), valamint a társadalmi pontozás és az ehhez kapcsolódó biometrikus azonosító rendszerek.

A magas kockázatú AI rendszerek esetében szigorú szabályozás és különleges kötelezettségek érvényesek. Ide tartoznak a kritikus infrastruktúrák, az oktatás és képzés (például vizsgák, felvételi eljárások), a foglalkoztatás és humánerőforrás-kezelés (például munkaerő-felvétel, előléptetés, elbocsátás során alkalmazott AI), az alapvető köz- és magánszolgáltatások adataihoz való hozzáférés (például a fentebb említett hitelképesség megítélés vagy biztosítási tarifálás egészségügyi alapon, sürgősségi és mentési szolgáltatások használata), a bűnüldözés, a migrációs és határellenőrzési intézkedések, az igazságszolgáltatás és demokratikus folyamatok működése.

A korlátozott kockázatú rendszerek esetében az átláthatóság, a megfelelő tájékozottság biztosítása az elsődleges követelmény. Ilyenek például a chatbotok és a deepfake technológiák, amelyek esetében az embereknek tisztában kell lenniük azzal, hogy AI-val kommunikálnak vagy mesterségesen generált tartalmat látnak. A minimális kockázatot jelentő rendszerekre nem vonatkoznak különösebb kötelezettségek, azon túl, hogy az AI használóinak alapvető ismeretekkel kell rendelkezniük az AI működéséről. Ebbe a kategóriába tartoznak például a mesterséges intelligenciával működő videojátékok vagy a fejlettebb spam szűrők. A szakértők rámutattak, hogy a törvény egyelőre erősebben fókuszál arra, hogy megértesse a felhasználóval az AI működését, de hosszabb távon inkább az lenne a cél, hogy az AI használat kockázatait tudatosítsa az ügyfelekben.

A vállalatoknak világos AI-stratégiát kell kialakítaniuk, és kérésre bemutatniuk. Kell, hogy tartalmazza a modellek validációját, az etikai szempontok figyelembevételét és az átláthatóság biztosítását. „Ha te cégként használsz AI-t, akkor kell egy olyan AI definíció, ami elfogadható a cégednek, legyen konzekvens, és tudd bizonyítani, hogy fair vagy, és szabályos” – hangsúlyozta Christoph Anders.

Merjünk-e még fejleszteni?

Felmerül a kérdés, hogy a törvény ismeretében van-e még terepe az AI-fejlesztéseknek. A KPMG saját és vendég szakértői egyértelműen az innováció mellett teszik le voksukat. Diófási Zoltán, a KPMG vezető tanácsadója szerint az AI bevezetése egy céghez olyan, mint bármely más informatikai beruházás: „működő, megfelelően előkészített fejlesztés, dokumentálás és tesztelés kell hozzá". Különösen javasolt a "mission critical" megközelítés, azaz kicsiben kezdeni, egy jól definiált feladatra fókuszálva.

Ignácz Péter, a KPMG szenior menedzsere szerint a cégeknek először azt kell megvizsgálniuk, hogy a fejlesztésre kinézett feladat hagyományos úton nem lenne-e hatékonyabb, feltétlenül kell-e hozzá az AI. „Sok fejlesztés nem éri el a kitűzött célt, mert az adat nem megfelelő, vagy az üzleti és fejlesztési területek nem működnek jól együtt” – mondta. Ezért az AI bevezetése előtt alapos tervezésre és validációra van szükség.

Jelenlegi alkalmazási területek

A bankok már széles körben használják az AI-t különféle pénzügyi és biztonsági célokra. Az egyik legfontosabb terület a csalásmegelőzés, ahol az AI jelentősen csökkenti a hamis riasztásokat, miközben hatékonyabban képes azonosítani a gyanús tevékenységeket. Az olyan megoldások, mint a mélytanulás és a szabályalapú rendszerek kombinációja, hatékonyabbá teszik a pénzmosás elleni küzdelmet és az ügyfélazonosítást. Az ügyfélkommunikáció területén a természetes nyelvfeldolgozás alapú chatbotok egyre nagyobb szerepet kapnak, lehetővé téve a gyakran ismétlődő kérdések automatikus megválaszolását, műszaki információk nyújtását vagy akár pénzügyi tanácsadást is.

A kiberbiztonsági megfigyelés szintén fontos alkalmazási terület, ahol az AI segít csökkenteni a téves riasztásokat és hatékonyabban felismerni a támadásokat. Az algoritmikus kereskedésben az AI a piaci adatok elemzésére, mintázatok felismerésére, kereskedési stratégiák optimalizálására és ügyletek lebonyolítására szolgál, ami jelentős versenyelőnyt biztosíthat a pénzintézetek számára.

Bár az AI már számos területen bizonyított, több alkalmazási lehetőség még bevezetésre vár. A hitelkockázat-elemzésben az AI felhasználható nyilvános és banki adatbázisok, valamint korábbi fizetési előzmények, közüzemi és telekommunikációs számlák alapján hitelképességi pontszámok meghatározására. A kockázat menedzsment és hitelbírálat sokkal inkább adat- és információ feldolgozási jellegű tevékenység, mint gondolnánk, ezért az AI-nak bizony sok esélye van, hogy ott előretör. Ha a gép precíz és alapos előkészítést csinál, akkor a felelős munkavállaló a felelősségének is jobban meg fog tudni felelni. Ehhez azonban le kell bontani a silókat a biztonsági és kockázatkezelési részleg között, így segítve egymást.

A szövegfeldolgozás automatizálása segíthet a szerződések összehasonlításában, a hiteljóváhagyások és szerződések összhangjának ellenőrzésében, valamint a jogszabályok és banki kockázati politikák összevetésében. Az okmánykezelés területén az optikai karakterfelismerés (OCR), a nagy nyelvi modellek (LLM), a számítógépes képfeldolgozás és a generatív AI használata megkönnyítheti a dokumentumok feldolgozását.

Összességében az AI hosszú távon jelentős versenyelőnyt biztosíthat a pénzügyi szektor szereplőinek, amennyiben megfelelő módon integrálják a működésükbe. Az alkalmazásának sikere azon múlik, hogy a pénzügyi intézmények képesek-e egyensúlyt teremteni az innováció és a kockázatkezelés között. Azok az intézmények, amelyek hatékonyan alkalmazzák az AI-t, nemcsak versenyelőnyre tesznek szert, hanem hozzájárulnak a pénzügyi rendszer stabilitásához és ügyfeleik bizalmának erősítéséhez is.

Ügyfélazonosítással foglalkozó céget vásárolt a 4iG

Megvásárolta a 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) a digitális ügyfélazonosítással foglalkozó FaceKom Kft.-t - közölte a 4iG kedden az MTI-vel.
2025. 12. 09. 23:30
Megosztás:

Akcióeső a pénzintézeteknél: robotporszívót, masszázsgépet, ajándékutalványt is kaphat, aki elkezd idén félretenni

A Grantis szakértői idén is megnézték, hogy milyen kedvezmények és akciók vannak a biztosítóknál és a pénztáraknál azoknak, akik év végén indítanak nyugdíjcélú megtakarítást.
2025. 12. 09. 23:00
Megosztás:

V. Németh Zsolt: a hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban

A hangsúlyokat és a forrásokat is át kell helyezni a vízgazdálkodásban - jelentette ki az Energiaügyi Minisztérium vízgazdálkodásért felelős államtitkára kedden Debrecenben, a "Vizet a tájba" programon belül megvalósuló Civaqua projekt folytatásáról szóló támogatási szerződés aláírása után.
2025. 12. 09. 22:30
Megosztás:

A karácsonyi lézerfények veszélyeztethetik a légi közlekedést

A karácsonyi lézerfények veszélyeztethetik a légi közlekedést, a nem biztonságos termékek vásárlása a fogyasztókra nézve is súlyos kockázatot jelent - hívta fel a figyelmet a kedden az MTI-nek küldött közleményében a HungaroControl és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH).
2025. 12. 09. 22:00
Megosztás:

Az ünnepi díszeket exportáló cégek idén akár 17%-os nyereséget is elérhettek volna

Bár a december a karácsonyi fényekről, csillogó díszekről és a kereskedelmi forgalomról szól, az ünnepi díszeket exportáló vállalatok számára ez valójában csak az utolsó lépés a hónapokkal korábban elkezdett munkafolyamatban. A termelés, az anyagrendelések, a külföldi vevőkkel kötött szerződések és a logisztika jellemzően már az év első negyedévében elindulnak. Ebben az időszakban hozzák meg azokat a pénzügyi döntéseket, amelyek meghatározzák az ünnepi szezon tényleges jövedelmezőségét.
2025. 12. 09. 21:30
Megosztás:

Románia és Németország védelmi együttműködéséről egyeztetett a Fekete-tenger partján a két szaktárca képviselője

Románia és Németország szoros védelmi együttműködéséről, a NATO keleti szárnyának közös védelméről egyeztetett kedden a bukaresti és a berlini védelmi minisztérium képviselője a Fekete-tenger partvidékén található Mihail Kogalniceanu légi támaszponton.
2025. 12. 09. 21:00
Megosztás:

Újabb akvizíció által bővíti adatkommunikációs szolgáltatásait a 4iG

A 4iG Informatikai Zrt. (4iG iT) 90 százalékos üzletrészt vásárol a menedzselt adatátviteli szolgáltatások piacának egyik vezető szereplőjében, a Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat) - közölte a tőzsdei társaság az MTI-vel kedden.
2025. 12. 09. 20:30
Megosztás:

A DOGE és az ADA rali még csak most kezdődhet, de az elemzők szerint a Digitap akár 25-szörös nyereséget is gyorsabban elérhet

A DOGE és az ADA árfolyama is felfelé mozdult el, miután a havi grafikonokon esést mutattak. Még néhány ismert kriptós influencer, mint Nehal és JD is bikás árfolyam-előrejelzéseket tett ezekre a „top 10 altcoin, amit érdemes megvenni” listán szereplő tokenekre.
2025. 12. 09. 20:00
Megosztás:

ÉVOSZ: létrejött az Építőipari Kerekasztal

Létrejött az Építőipari Kerekasztal, a magyar építésgazdaság informális együttműködési fóruma - közölte az MTI-vel kedden az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ).
2025. 12. 09. 19:00
Megosztás:

Karácsonyi csúcsforgalom: többszörösére nőhet a villanyautók töltési ideje

A karácsonyi időszak hagyományosan az év egyik legforgalmasabb és legszervezettebb időszaka, ám a villanyautósok számára ez gyakran komoly logisztikai kihívásokkal jár.
2025. 12. 09. 18:46
Megosztás:

Az EU vizsgálja a Google MI-adatgyűjtését

Az Európai Bizottság versenyjogi vizsgálatot indított annak felmérésére, hogy a Google amerikai technológiai vállalat megsérti-e az EU versenyjogi szabályait a webes kiadók és a YouTube tartalmainak mesterségesintelligencia-célú (MI) felhasználásával - közölte a brüsszeli testület kedden.
2025. 12. 09. 18:05
Megosztás:

Mozgolódnak a bálnák: Újabb fordulópont előtt állhat a Shiba Inu (SHIB)?

A Shiba Inu (SHIB) ismét reflektorfénybe került, miután a bálnák aktivitása hónapok óta nem látott szintre ugrott, és az elemzők komoly árfolyam-ingadozásokra figyelmeztetnek. A tőzsdéken elérhető SHIB mennyiség jelentősen megugrott, miközben az intézményi érdeklődés is erősödik – mindezek a jelek együtt egy újabb, potenciálisan sorsfordító időszakra utalnak a mémcoin életében.
2025. 12. 09. 17:30
Megosztás:

Összesen 240 magyar-orosz vállalatközi tárgyalásra kerül sor Moszkvában

A magyar-orosz üzleti fórumon összesen 240 vállalatközi tárgyalásra kerül sor kedden Moszkvában, és ez sokat segíthet abban, hogy hazánk a lehető legjobb startpozíciót vehesse fel az ukrajnai háború utáni időkre, és igazi nyertese lehessen az új világgazdasági korszaknak - jelentette ki a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Moszkvában.
2025. 12. 09. 16:30
Megosztás:

Elindította a banki termékek összehasonlítását a Netrisk.hu

Belép a banki termékek piacára az online biztosításközvetítő Netrisk.hu, az oldalon a személyi kölcsönöket és Otthon Start konstrukciókat már össze lehet hasonlítani, és hamarosan elindul a jelzáloghitel- és a bankszámla-összehasonlító kalkulátor is - mondta a Netrisk csoport Ausztriáért és Magyarországért felelős regionális ügyvezetője a társaság keddi budapesti sajtóbeszélgetésén.
2025. 12. 09. 15:30
Megosztás:

A vártnak megfelelő inflációs adatok érkeztek

A novemberi inflációs adatok érkeztek ma reggel. A KSH közleménye szerint a fogyasztói árak havi szinten 0,1 százalékkal nőttek, az éves infláció pedig 3,8 százalékra lassult az októberi 4,3 százalékról. Az adat megfelelt az előzetes várakozásunknak. A maginfláció szintén a vártnak megfelelően alakult: kicsit csökkent az októberi 4,2 százalékról 4,1 százalékra.
2025. 12. 09. 15:00
Megosztás:

Horvátország hivatalosan is megerősítette haderőfejlesztési beszerzéseit Párizsban

Andrej Plenkovic horvát kormányfő hétfőn megerősítette Párizsban, hogy hazája 18 Caesar MK2 típusú francia önjáró tarackot vásárol a hadereje megerősítésére céljából, valamint korszerűsíti 12 Rafale vadászgépét Franciaország segítségével.
2025. 12. 09. 14:00
Megosztás:

Súlyos hibák miatt függesztették fel egy Vas vármegyei édesipari üzem működését

Súlyos élelmiszer-biztonsági kockázatot jelentő hiányosságok miatt a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) azonnal hatállyal felfüggesztett egy édesipari termékeket előállító üzemet Vas vármegyében - közölte honlapján a Nébih kedden.
2025. 12. 09. 13:30
Megosztás:

A harmadik országokból érkező, online rendelt termékek 60 százaléka veszélyesnek bizonyult

A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) harmadik országokból érkező, online platformokon rendelt termékeket ellenőrzött december 5-én, célzott vizsgálat keretében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Az akciónapon 500 csomagot ellenőriztek a hatóságok munkatársai, amelyek 60 százaléka bizonyult veszélyesnek - elsősorban a játékok, a plüssök, a textiltermékek és az akkumulátortöltők bizonyultak nem biztonságosnak vagy nem megfelelőnek - jelentette be kedden kiadott közös közleményében a NAV és az NKFH.
2025. 12. 09. 13:00
Megosztás:

Andrej Babist kormányfővé nevezte ki a cseh államfő

Kormányfővé nevezte ki Andrej Babist, az októberi képviselőházi választásokon győztes Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO) mozgalom elnökét kedden Prágában Petr Pavel cseh köztársasági elnök.
2025. 12. 09. 12:30
Megosztás:

Stratégiai partnerséget kötött a GLS és a DPD a még rugalmasabb csomagátvételért

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a hazai logisztikai szektor: a GLS Hungary megnyitotta automatahálózatát más szolgáltatók előtt, és a DPD Hungary az első partner, amely belép ebbe a rendszerbe. Ennek köszönhetően a jövőben a DPD csomagok a GLS automaták jelentős részéből is átvehetők lesznek. Ez a partnerség nem csupán a vásárlói kényelem növelését szolgálja, hanem hatékonyabbá teszi a csomagátvételeket és hozzájárul az e-kereskedelem növekvő igényeinek fenntartható kiszolgálásához is.
2025. 12. 09. 12:00
Megosztás: