Hogyan lehet etikus és versenyképes az AI használata a hitelkockázat-elemzésben?

Várhatóan a pénzintézetek és pénzügyi szolgáltatók lehetnek az egyik legnagyobb haszonélvezői a mesterséges intelligencia forradalmának, amennyiben nem áldozzák fel a gyors sikerek oltárán a fogyasztói és felhasználói bizalmat. A bizalom megőrzésére, ugyanakkor az innovatív készség biztosítására hivatott az az uniós szabályozás, amely 2026. augusztusáig fokozatosan lép életbe. Ennek részleteiről tartott a közelmúltban üzleti beszélgetést a KPMG Magyarország magyar és nemzetközi szakértőivel, valamint ügyfélkörük illetékes szakembereivel.

Hogyan lehet etikus és versenyképes az AI használata a hitelkockázat-elemzésben?

Nem vállal nagy kockázatot, aki azt jósolja, hogy a mesterséges intelligencia (AI) jelentősen át fogja formálni a pénzügyi intézmények működését világszerte. Az AI különböző formái – mint a mélytanulás, a gépi automatizáció vagy a generatív AI – olyan lehetőségeket rejtenek a kockázatelemzés, hitelezés, ügyfélkiszolgálás, kiberbiztonság és tranzakció-lebonyolítás területein, amiket vétek lenne kihagyni. Ugyanakkor a technológia alkalmazása kockázatokkal is jár, amelyek megfelelő szabályozást és felelős felhasználást igényelnek.

Christoph Anders a KPMG Németország menedzsere elmondta: a hiteligénylésben már most jónéhány ponton lehet képes az AI kisegíteni a folyamatot; a hitelért folyamodóval való kapcsolattartás a kezdeti szakaszban nyelvi modellek segítségével, gépi tanulással tökéletesítve folytatható le, ezt egészíti ki a csak papíron vagy szkennelve rendelkezésre álló dokumentumok feldolgozása, szimpla robotizációval.

A bekért adatok hitelképességi szempontok szerinti vizsgálata ugyancsak automatizálható, idővel pedig sok hasonló esetből már mélytanulással további tanulságok vonhatók le, így a jövőbeni hiteligénylések felgyorsíthatók. A hiánypótlásban, illetve a folyósításig elvárt teendők sorában ugyancsak számos ponton automatizálható az ügyféltájékoztatás.

Az alapján, hogy melyik szervezet hol tart ezen eszközök használatában, három kategóriába sorolhatók a pénzügyi szektor vállalkozásai. Az első csoportba tartoznak azok a „vonakodó” szervezetek, amelyek még mindig szkeptikusak a technológiával kapcsolatban, nem rendelkeznek konkrét felhasználási példákkal, és hiányzik még náluk az AI biztonságos használatára vonatkozó stratégia.

Ezzel szemben a műfaj „előfutárai” már rendelkeznek működő technológiai platformmal, folyamatosan fejlesztik AI stratégiájukat és irányítási struktúrájukat, valamint biztosítják, hogy a generatív AI használata biztonságos módon történjen, például az adatok bankon belül tartásával. A középső szintet a „normakövetőnek” tekinthető vállalatok alkotják, ahol az AI alkalmazása elindult, de sokszor még rendezetlenül terjed, és a biztonsági korlátok hiánya kihívásokat jelent.

Az AI hatékony alkalmazásához az ilyen szervezeteknek egyértelmű technológiai platformot kell kialakítaniuk, és jellemzően legalább a pénzügyi tervezési tevékenységeknél használják már a biztonságos generatív AI alkalmazásokat.

Óvatosan a kísérletezéssel

Mi van azonban akkor, ha a hitelbírálat szempontjából vonzó, de nem az ügyféltől származó, közvetettadatok feldolgozására nyílik lehetőség? Az egészségügyi információktól a közösségi médiás bejegyzésekig ma már mindenből levonható valamilyen tanulság az ügyfél hitelképességével kapcsolatban.

De nem kell feltétlen ennyire távoli összefüggéseket keresni: mi történik akkor, ha a havi bankszámlakivonatokon túl a hitelkártya-tranzakciókat is górcső alá lenne képes venni a mesterséges intelligencia, feleslegesen stigmatizálva a könnyelműen költekező ügyfeleket. Ígéretes lehet kihasználni az AI ilyen irányú képességeit, de ennek használata jelentős kockázatokkal is jár, figyelmeztetett Christoph Anders: "hibás döntések, szabálytalan adatkezelés, szellemi jogokkal való visszaélés, végzetes elfogultsághoz vezető elemzési algoritmus, reputációs kockázat, tömeges ügyfél elvándorlás.”

A törvény egyszerre véd és támogat

Az Európai Unió új AI szabályozása éppen azt hivatott elérni, hogy az innovációk bevezetése során elkerüljék a vállalatok a zsákutcákat. A 2024 augusztusában életbe lépett EU AI Act egyik központi eleme a mesterséges intelligencia kockázati osztályainak meghatározása. Az AI rendszerek kockázati szintje határozza meg az azokkal kapcsolatos követelményeket és kötelezettségeket, amelyek a minimális globális elvárásként meghatározott AI-ismeretektől kezdve egyre szigorúbbak lesznek a magasabb kockázati kategóriák esetében. A komolyabb kockázatokhoz AI-ellenőröket lesz hivatott delegálni a felelős vállalkozás, legkésőbb 2026 végéig.

A tiltott (elfogadhatatlan) kockázatot jelentő AI rendszerek alkalmazása teljes mértékben tilos lesz az Európai Unióban. Ide tartozik az emberi viselkedés manipulálása, az emberek társadalmi viselkedése vagy személyes jellemzői alapján történő hátrányos megítélése, a nyilvános helyeken történő valós idejű biometrikus azonosítás (néhány szűk kivételtől eltekintve, például terrorizmusellenes intézkedések), valamint a társadalmi pontozás és az ehhez kapcsolódó biometrikus azonosító rendszerek.

A magas kockázatú AI rendszerek esetében szigorú szabályozás és különleges kötelezettségek érvényesek. Ide tartoznak a kritikus infrastruktúrák, az oktatás és képzés (például vizsgák, felvételi eljárások), a foglalkoztatás és humánerőforrás-kezelés (például munkaerő-felvétel, előléptetés, elbocsátás során alkalmazott AI), az alapvető köz- és magánszolgáltatások adataihoz való hozzáférés (például a fentebb említett hitelképesség megítélés vagy biztosítási tarifálás egészségügyi alapon, sürgősségi és mentési szolgáltatások használata), a bűnüldözés, a migrációs és határellenőrzési intézkedések, az igazságszolgáltatás és demokratikus folyamatok működése.

A korlátozott kockázatú rendszerek esetében az átláthatóság, a megfelelő tájékozottság biztosítása az elsődleges követelmény. Ilyenek például a chatbotok és a deepfake technológiák, amelyek esetében az embereknek tisztában kell lenniük azzal, hogy AI-val kommunikálnak vagy mesterségesen generált tartalmat látnak. A minimális kockázatot jelentő rendszerekre nem vonatkoznak különösebb kötelezettségek, azon túl, hogy az AI használóinak alapvető ismeretekkel kell rendelkezniük az AI működéséről. Ebbe a kategóriába tartoznak például a mesterséges intelligenciával működő videojátékok vagy a fejlettebb spam szűrők. A szakértők rámutattak, hogy a törvény egyelőre erősebben fókuszál arra, hogy megértesse a felhasználóval az AI működését, de hosszabb távon inkább az lenne a cél, hogy az AI használat kockázatait tudatosítsa az ügyfelekben.

A vállalatoknak világos AI-stratégiát kell kialakítaniuk, és kérésre bemutatniuk. Kell, hogy tartalmazza a modellek validációját, az etikai szempontok figyelembevételét és az átláthatóság biztosítását. „Ha te cégként használsz AI-t, akkor kell egy olyan AI definíció, ami elfogadható a cégednek, legyen konzekvens, és tudd bizonyítani, hogy fair vagy, és szabályos” – hangsúlyozta Christoph Anders.

Merjünk-e még fejleszteni?

Felmerül a kérdés, hogy a törvény ismeretében van-e még terepe az AI-fejlesztéseknek. A KPMG saját és vendég szakértői egyértelműen az innováció mellett teszik le voksukat. Diófási Zoltán, a KPMG vezető tanácsadója szerint az AI bevezetése egy céghez olyan, mint bármely más informatikai beruházás: „működő, megfelelően előkészített fejlesztés, dokumentálás és tesztelés kell hozzá". Különösen javasolt a "mission critical" megközelítés, azaz kicsiben kezdeni, egy jól definiált feladatra fókuszálva.

Ignácz Péter, a KPMG szenior menedzsere szerint a cégeknek először azt kell megvizsgálniuk, hogy a fejlesztésre kinézett feladat hagyományos úton nem lenne-e hatékonyabb, feltétlenül kell-e hozzá az AI. „Sok fejlesztés nem éri el a kitűzött célt, mert az adat nem megfelelő, vagy az üzleti és fejlesztési területek nem működnek jól együtt” – mondta. Ezért az AI bevezetése előtt alapos tervezésre és validációra van szükség.

Jelenlegi alkalmazási területek

A bankok már széles körben használják az AI-t különféle pénzügyi és biztonsági célokra. Az egyik legfontosabb terület a csalásmegelőzés, ahol az AI jelentősen csökkenti a hamis riasztásokat, miközben hatékonyabban képes azonosítani a gyanús tevékenységeket. Az olyan megoldások, mint a mélytanulás és a szabályalapú rendszerek kombinációja, hatékonyabbá teszik a pénzmosás elleni küzdelmet és az ügyfélazonosítást. Az ügyfélkommunikáció területén a természetes nyelvfeldolgozás alapú chatbotok egyre nagyobb szerepet kapnak, lehetővé téve a gyakran ismétlődő kérdések automatikus megválaszolását, műszaki információk nyújtását vagy akár pénzügyi tanácsadást is.

A kiberbiztonsági megfigyelés szintén fontos alkalmazási terület, ahol az AI segít csökkenteni a téves riasztásokat és hatékonyabban felismerni a támadásokat. Az algoritmikus kereskedésben az AI a piaci adatok elemzésére, mintázatok felismerésére, kereskedési stratégiák optimalizálására és ügyletek lebonyolítására szolgál, ami jelentős versenyelőnyt biztosíthat a pénzintézetek számára.

Bár az AI már számos területen bizonyított, több alkalmazási lehetőség még bevezetésre vár. A hitelkockázat-elemzésben az AI felhasználható nyilvános és banki adatbázisok, valamint korábbi fizetési előzmények, közüzemi és telekommunikációs számlák alapján hitelképességi pontszámok meghatározására. A kockázat menedzsment és hitelbírálat sokkal inkább adat- és információ feldolgozási jellegű tevékenység, mint gondolnánk, ezért az AI-nak bizony sok esélye van, hogy ott előretör. Ha a gép precíz és alapos előkészítést csinál, akkor a felelős munkavállaló a felelősségének is jobban meg fog tudni felelni. Ehhez azonban le kell bontani a silókat a biztonsági és kockázatkezelési részleg között, így segítve egymást.

A szövegfeldolgozás automatizálása segíthet a szerződések összehasonlításában, a hiteljóváhagyások és szerződések összhangjának ellenőrzésében, valamint a jogszabályok és banki kockázati politikák összevetésében. Az okmánykezelés területén az optikai karakterfelismerés (OCR), a nagy nyelvi modellek (LLM), a számítógépes képfeldolgozás és a generatív AI használata megkönnyítheti a dokumentumok feldolgozását.

Összességében az AI hosszú távon jelentős versenyelőnyt biztosíthat a pénzügyi szektor szereplőinek, amennyiben megfelelő módon integrálják a működésükbe. Az alkalmazásának sikere azon múlik, hogy a pénzügyi intézmények képesek-e egyensúlyt teremteni az innováció és a kockázatkezelés között. Azok az intézmények, amelyek hatékonyan alkalmazzák az AI-t, nemcsak versenyelőnyre tesznek szert, hanem hozzájárulnak a pénzügyi rendszer stabilitásához és ügyfeleik bizalmának erősítéséhez is.

A továbbra is fennálló vámháborús bizonytalanság ellenére emelkedtek az európai tőzsdék

Annak ellenére, hogy az Egyesült Államokkal folytatott vámtárgyalások kimenetele továbbra is bizonytalan, és a határidő közeledik, a vezető nyugat-európai indexek pluszban zártak: az FTSE100, a DAX és a CAC40 mind 0,5% feletti emelkedést mutatott.
2025. 07. 09. 09:00
Megosztás:

Megújult vámfenyegetésekkel gyorsítaná a tárgyalásokat Trump

A tegnapi nap folyamán 14 ország, többek között Japán és Dél-Korea is levelet kapott Donald Trump elnöktől, melyben kijelentette, hogy az érintett országok augusztus elsejétől 25-40% közötti vámokra számíthatnak exportáruikra; így a jelenlegi, 10%-os általános vámszint elvileg ma lejáró határideje kitolódott.
2025. 07. 09. 08:30
Megosztás:

Megduplázódott a lakásbiztosítások száma a viharok nyomán

Az elmúlt napok komoly viharai miatt több mint kétszeresére nőtt a lakásbiztosítások iránti kereslet. A Netrisk adatai szerint a vihart megelőző napon 109 százalékkal, a vihar napján pedig 131 százalékkal kötöttek több szerződést, mint egy átlagos nyári napon. A szélsőséges időjárás nemcsak az otthonokban és az autókban, hanem az utazási tervekben is jelentős károkat okozott, ami az utasbiztosítások iránti érdeklődést is látványosan megemelte. A Netrisk szerint a szélsőséges időjárás erősíti a lakosság biztosítási tudatosságát, azonban a biztosítások akkor nyújtanak valódi védelmet, ha nem utólag, hanem előre, tudatosan készülünk fel.
2025. 07. 09. 07:00
Megosztás:

Panel kontra tégla: ezek a lakások a legkeresettebbek Magyarországon

A legfrissebb adatok alapján a vásárlók minden településtípuson nagyobb érdeklődést mutatnak a téglaépítésű társasházi lakások, mint a panelek iránt. A markáns különbség nemcsak a kereslet alakulásában, de a négyzetméterárakban is egyértelműen megmutatkozik. Ez különösen aktuális lehet most azoknak, akik első lakás vásárlását vagy építését tervezik, kihasználva a napokban bejelentett kedvezményes állami hitelkonstrukciót. Az Ingatlan.com és a Wienerberger közös elemzése rámutat: az értéktartás szempontjából hosszú távon jobban jár, aki akár saját lakhatásra, akár befektetési céllal téglaépítésű ingatlant választ.
2025. 07. 09. 06:30
Megosztás:

A kriptovaluta a legjobb választás az olyan online játékokban, mint az Allyspin?

Az online szórakoztatóipar folyamatos fejlődésével egyre több platform kínál alternatív fizetési módszereket a hagyományos banki szolgáltatások mellett. A digitális pénznemek térnyerése különösen szembetűnő az online kaszinók világában, ahol a gyorsaság és az anonimitás iránti igény egyre nagyobb.
2025. 07. 09. 06:04
Megosztás:

A befektetés-ellenőrzés célja az állami érdekek és a lakosság ellátásbiztonságának védelme!

A sajtóban napokban megjelent, egyes esetekben pontatlan, hangulatkeltő cikkekkel szemben a Nemzetgazdasági Minisztérium az alábbi hét pontban tisztázza a befektetés-ellenőrzés kapcsán kialakult helyzetet. A kormány célja egyértelmű: az államérdek védelme és a lakosság ellátásbiztonságának megerősítése.
2025. 07. 09. 06:00
Megosztás:

Felemás a logisztikai ágazat első negyedéve

Továbbra is vegyes a kép a logisztika alágazatai között: a légi áruszállítás teljesítménye dinamikusan bővül, az első negyedévben rekordnak számító, 94,5 ezer tonna árut kezeltek a fővárosi repülőtéren. Viszont a nagyságrendekkel nagyobb volumenű közúti és vasúti áruforgalom tovább csökkent. A közúti áruszállítás ismét évtizedes mélypontra süllyedt, miközben a nemzetközi gazdasági környezet hatásai a vasúti teherszállításra nyomták rá a bélyeget.
2025. 07. 09. 05:30
Megosztás:

Teljes készpénzmentesség jön a Forma-1 magyar futamán

A magyar alapítású Festipay biztosítja a készpénzmentes fizetést a Hungaroringen megrendezendő 40. Formula–1-es Magyar Nagydíjon. A cég a vendéglátó egységek teljes területén több száz érintésmentes terminált üzemeltet, ahol bankkártyával, mobiltelefonnal vagy Festipay kártyával lehet fizetni. A rendszer már Bahreinben is sikerrel debütált. Solti Attila, a Festipay Zrt. igazgatósági tagja szerint céljuk a gyors és zökkenőmentes vásárlási élmény biztosítása. A készpénzzel érkező nézők feltöltőkártyát használhatnak, amelynek egyenlege a rendezvény végén költségmentesen visszaváltható.
2025. 07. 09. 05:00
Megosztás:

Miért van annyi műanyag a Földközi-tengerben?

A világ óceánjai és tengerei közül a Földközi-tengerben úszik arányosan a legtöbb műanyag és mikroplasztik. Mi lehet ennek az oka? Honnan jönnek? Miért süllyednek le a víz fajsúlyánál könnyebb plasztikok még a legmélyebb rétegekbe is? Milyen hatása van a szennyezésnek a tengeri élővilágra, és jelent-e veszélyt a strandolókra a nyaralások során? Mit tettünk eddig ellene, mi lehet a megoldás? A Körkörös.hu összefoglalásában igyekszik választ adni a legfontosabb kérdésekre.
2025. 07. 09. 04:00
Megosztás:

A keresőoptimalizálás összeomlását élőben nézzük

Az utóbbi hónapokban drámai átalakuláson megy keresztül az online tartalomfogyasztás és -terjesztés világa. A keresőoptimalizálás (SEO), ahogyan ismertük, szétesőben van. A mesterséges intelligencia (AI) térhódítása és a nagy tech cégek stratégiaváltásai alapjaiban rengetik meg az eddig jól működő online marketingmodelleket.
2025. 07. 09. 03:30
Megosztás:

Nem mindegy, milyen ATM kerül a faluba – akár kétszer többe is kerülhet a készpénzfelvétel

A kormány döntése alapján 2025 végéig minden 1000 fő feletti magyarországi településen elérhetővé válik a bankjegykiadó automata (ATM), ám nem mindegy, melyik bank automatája kerül a falvakba. A money.hu elemzése szerint az ATM-használat költsége bankonként jelentősen eltér: az ingyenes készpénzfelvételi keret felett a saját számlavezető bank automatájából történő felvétel legtöbbször lényegesen olcsóbb, mint más bank ATM-jének használata – van, ahol így több mint duplájába kerül a pénzfelvétel.
2025. 07. 09. 03:00
Megosztás:

A klímát a konyhába szerelték Nálad? Akkor nagy bajban vagy!

A konyhai pára alattomos ellensége a klímádnak, sokan túl későn veszik észre. Nem mindegy, hogyan használod a klímát a konyhában.
2025. 07. 09. 02:00
Megosztás:

Donald Trump levelét megírta, elküldte - baj lesz?

Trump levélben üzent: az amerikai elnök hétfőn 14 ország számára meghatározta az új vámtételeket.
2025. 07. 09. 01:00
Megosztás:

A francia elnök szerint Európa soha nem hagyja magára Ukrajnát

Emmanuel Macron francia elnök szerint Európa soha nem hagyja magára Ukrajnát.
2025. 07. 08. 23:30
Megosztás:

Milliárdos kárbejelentésre számít a Groupama Biztosító a hét eleji viharok kapcsán

A biztosítótársaság arra kéri az otthonuktól távol tartózkodókat, illetve a balatoni nyaralótulajdonosokat, hogy lehetőség szerint mielőbb ellenőrizzék ingatlanjaikat – akár családtag vagy ismerős segítségével is.
2025. 07. 08. 23:00
Megosztás:

Több vármegyében visszavonják a tűzgyújtási tilalmat

Az elmúlt 24 óra csapadékos időjárása következtében egyes területeken mérséklődött a tűzveszély, ezért 2025. szerdai hatállyal Budapesten és további öt vármegyében a hatóság visszavonja a tűzgyújtási tilalmat - közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) kedden az MTI-vel.
2025. 07. 08. 22:30
Megosztás:

Késve fizeti ki a számláit a magyar vállalatok több mint fele

BA magyar cégek 53 százaléka nem kapja meg határidőre a számlái ellenértékét, és ezt az ügyfelek likviditási problémái okozzák. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében. A kifizetések általában több mint egy hónappal a lejárati határidő után történnek, ez pedig növeli a bedőlt kereskedelmi hitelek kockázatát, ami a felmérés szerint 6 százalék mértékű. A cégek 52 százaléka szerint több partnere megy csődbe az idén, mint tavaly. A felmérés 210 vállalat megkérdezésével készült.
2025. 07. 08. 22:00
Megosztás:

AI a befektetések szolgálatában: új dimenziók a vagyonkezelésben

A K&H Alapkezelő, a KBC Csoport tagjaként már nyolc éve alkalmaz mesterséges intelligencia alapú modelleket (AI) a befektetési döntéseinek támogatására, ezzel nemcsak Magyarországon, hanem európai szinten is úttörő szerepet tölt be.
2025. 07. 08. 21:30
Megosztás:

A kormány folytatja a harcot az indokolatlan áremelésekkel szemben

A kormány számára a magyar emberek, kiemelten a családok és a nyugdíjasok az elsők, ezért határozottan fellép az indokolatlan áremelésekkel szemben. Az áremelések elleni harc első lepéseként a kormány 30 élelmiszer termékkategória esetében árréscsökkentést vezetett be, amelyet kiterjesztett a háztartási- és vegyiárukra, tisztálkodási és szépségápolási termékekre is. A kiskereskedelmi árréscsökkentés alá eső élelmiszereknél mintegy 20%-os, a pipereáruknál pedig közel 26%-os átlagos árcsökkenés tapasztalható. A kormány önkéntes árkorlátozást harcolt ki a bankok, a biztosítótársaságok és a telekommunikációs cégek esetében is. Július elsejétől pedig 34 nagy forgalmú vény nélküli szabadáras és 10 vényköteles nem támogatott készítmény ára vált kedvezőbbé a gyógyszeripari szereplők önkéntes árkorlátozásával.
2025. 07. 08. 20:30
Megosztás:

Allianz Globális Biztosítási Jelentés – stabil növekedési kilátások, egyre növekvő igény a védelemre

Az Allianz Research legfrissebb Globális Biztosítási Jelentése szerint 2024-ben impozáns bővülést ért el a globális biztosítási ágazat, a teljes díjbevétel 7 ezermilliárd euróig emelkedett. Folyamatosan nő az igény a biztosítások által nyújtott védelemre, ennek megfelelően a jelentés készítői stabil, éves szinten 5,3 százalékos globális növekedésre számítanak a következő évtizedre, míg a teljes magyarországi biztosítási szektor várható átlagos éves növekedését 5,5 százalékra teszik.
2025. 07. 08. 20:00
Megosztás: