Hónapról hónapra ötszázféle új tévéreklámot láthattunk az első félévben
Az új tévéreklámok még mindig leginkább gyógyszereket és élelmiszereket hirdetnek
Elfogadta a Médiatanács a televíziókban – az idei első félévben – közzétett új reklámszpotokról szóló tanulmányt[1]. A hatóság hetvenhat televízió műsorkínálatát vizsgálta, ahol a feltárt 3051-féle új hirdetést közel 4,2 milliószor ismételték. Az újonnan közzétett reklámok a teljes reklámmennyiség több mint felét (55,6%) tették ki, amely kevéssel meghaladta a tavalyi időszak eredményét (51,9%). A legtöbb (43%) új reklámot az általános szórakoztató csatornákon (ilyen többek között a Viasat 3, a Cool TV, a Comedy Central vagy az AXN) láthatták a nézők. A korábbi év azonos időszakával összevetve az új reklámokat továbbra is a kereskedelmi szektor dominálja (39,3% kontra 41,6%). A gyógyhatású készítmények (12,7%), az élelmiszer (7,7%), a szolgáltatás (4,4%) és a szépségápolás (5,1%) részesedése egyaránt felülmúlta a szabadidőszektort (4,2%), amely évek óta visszaszorulóban van. A hangsúlyozottan hazai terméket, szolgáltatást népszerűsítő reklámszpotok aránya a tavalyi azonos időszakhoz képest számottevően (4,9%-ról 6,4%-ra) emelkedett.
Médiafelügyeleti döntések
A fővárosi Tilos Rádió szolgáltatójára 75 ezer forint bírságot rótt ki a tanács, mert a 7térítő című műsorban elhangzott, következetesen trágár kifejezések ellenére nem 16-os korhatár-besorolással és nem a 21 és 5 óra közötti idősávban, hanem besorolás nélkül, reggel 7 és 9 óra között sugározta a a vitatott műsort.
A grémium a szerződéses vállalások betartását vizsgálta több vidéki rádiónál. A nyíregyházi Karc FM 102,6 kevesebb magyar zenét, a dunaújvárosi Rádió 24 kevesebb hírt és közszolgálati, valamint a helyi közélettel foglalkozó, a helyi mindennapi életet segítő műsort, míg a Csaba Rádió kevesebb szöveget és a helyi közéleti műsort, valamint több zenét tett közzé, amiért a testület figyelmeztette a rádiók szolgáltatóit.
A Médiatanács a jogi következmények kiszabásakor minden esetben a fokozatosság és az arányosság elve alapján, az ügyek összes körülményét figyelembe véve állapítja meg a jogkövetkezmények adott formáját, mértékét.
Bejelentés alapján olyan műsorokat is vizsgált a grémium, amelyeknél nem indít eljárásokat. Júniusban a TV2 Családi titkok című sorozat egyik epizódjában homoszexuális témával foglalkozó tartalmat sugároztak. A Médiatanács döntésénél elsősorban arra volt figyelemmel, hogy az elbírálásnál még a szigorúbb gyermekvédelmi szabályok nem alkalmazhatók, tekintettel arra, hogy a törvénymódosítás csak később lépett hatályba. A testület az Úgytudjuk nevű sajtótermék augusztusi számában látható „Szerelem a Gayer parkban” című tartalom kapcsán sem indít eljárást, ugyanis az a kiskorúak védelme szempontjából ártalmas elemet nem tartalmazott.
Rádiós frekvenciapályázatokkal kapcsolatos döntések
A Médiatanács megállapította, hogy a Szeged 87,9 MHz körzeti frekvencia kereskedelmi jellegű használatára kiírt pályázat eredménytelen, ugyanis az egyedül pályázó Radio Plus Kft. alakilag érvénytelen ajánlatot adott. A testület ugyanakkor a médiaszolgáltatási lehetőség újrapályáztatásáról döntött, és elfogadta a kapcsolódó pályázati felhívás tervezetét. A Médiatanács e mellett véglegesítette a körzeti Nyíregyháza 100,5 MHz pályázati felhívását. A testület elvégezte a Tapolca 101,8 MHz, a Veszprém 94,6 MHz és a Tatabánya 107,0 MHz pályázati felhívásaira benyújtott egy-egy ajánlat alaki vizsgálatát: előbbi kettőnél nyilvántartásba vette a Katolikus Rádió Zrt.-t, míg utóbbinál a Karc FM Média Kft.-t.
A testület a szolgáltató kérelmére 60 napos ideiglenes hatósági szerződést köt a kisközösségi Gyöngyös 92,4 MHz használatára a Mátra Média Kulturális Egyesülettel.
A Médiatanács heti üléseinek[2] teljes napirendje[3] megtalálható a testület honlapján, ahogy az ülésekről készült jegyzőkönyvek[4], illetve valamennyi határozat[5] is – a legfrissebbek a szükséges hitelesítési és adminisztrációs átfutási idő után lesznek nyilvánosak.