Így követhetik nyomon az ingatlanfejlesztők, hogy mire költik a pénzüket

Az építőiparban nincs két egyforma projekt, de az egymásra épülő munkafolyamatokban sok a hasonlóság. Az ingatlanfejlesztők vagy az általuk megbízott partnerek kidolgozzák a beruházások koncepcióját, a befektetések megtérüléséhez szükséges számítások elvégzését követően megteremtik a projektek pénzügyi hátterét, amihez hozzárendelik a megvalósítás ütemtervét. A tervezés után, folyamatos ellenőrzés mellett elindulhat a kivitelezés, majd az átadást követően az ingatlan hasznosítása. A fejlesztők több lehetőség közül választhatnak: jellemzően értékesíthetik vagy az üzemeltetés biztosítása mellett bérbe adhatják az elkészült projektet. A folyamat egyszerűnek tűnik, de a sok eltérő feladatkörű szereplő - mások mellett fővállalkozók, alvállalkozók, kivitelezők, ellenőrök, üzemeltetők- bevonása miatt számos buktatót rejt, ami veszélyeztetheti a beruházások sikerét.
Az is tovább bonyolíthatja a helyzetet, ha egy ingatlanfejlesztő egy időben több projektet is futtat. Az információáramlás megakadása, a rossz kommunikáció félreértésekhez, csúszásokhoz, minőségromláshoz, gyakori hibázáshoz, vagyis végeredményben dráguláshoz vezet, ami rontja a megtérülés esélyét.
„A megoldás ebben az esetben az lehet, ha a projektek szereplői egységes, mindenki számára elérhető platformon osztják meg egymással a beruházások készültségi fokával, az esetleges módosításokkal, az elvégzendő feladatokkal kapcsolatos információkat. A digitalizáció fejlődésének köszönhetően ma már Magyarországon is elérhetőek azok a megoldások, eszközök, amelyekkel a telefonhívások, e-mail-váltások, gyakori helyszíni ellenőrzések kiváltásával egyszerűen és gyorsan összeállíthatók az ingatlanfejlesztők számára nélkülözhetetlen, a valós állapotokat bemutató, akár napi jelentések, dokumentumok, ami komoly segítséget jelent a döntéshozatalban” – foglalja össze az egységes digitális platform használatának előnyeit Simon Szilárd.
A PlanRadar magyarországi szóvivője egy konkrét példával is illusztrálta, milyen előnyökkel jár, ha az ingatlanfejlesztők egy platformon tartják a kapcsolatot a projekt szereplőivel. Egy folyamatban lévő építkezésen a fővállalkozó tudni szeretné, hogy lecserélheti-e az eredeti tervekben szereplő padlóburkolatot egy sötétebb árnyalatú, kopásállóbb változatra. A kérdést, – ami befolyásolhatja a beruházás költségvetését, illetve, ha pótrendelést kell leadni az új padlóburkolatra, az ütemtervet is– át kell futtatni a tervezőn, a kivitelezőn, az építészen, az anyagbeszerzőn és minden más érintetten, majd meg kell várni, össze kell fésülni a válaszokat, ami alapján a felelős vezetők meghozzák a szükséges döntést. Az eljárás a hagyományos kommunikációs csatornákon időigényes és bonyolult, de ha ezeket az információkat egy platformon, mindenki számára elérhető módon tárolják és kezelik, jelentősen felgyorsul a döntéshozatal, ami kritikus jelentőségű a projektek irányításában.
A befejezett projektek értékesítéséhez, hasznosításához nélkülözhetetlen a jogszabályoknak és a vásárlók, bérlők igényeinek egyaránt megfelelő minőség biztosítása. A korszerű technológiai megoldások jelentősen javítják a hibajavítás hatékonyságát, segítségükkel pontosan nyomon követhető, hogy hol van szükség beavatkozásra, az milyen költségekkel jár. A munkafázisok digitális dokumentálása támogatja az esetleges jogviták elkerülését, mert néhány kattintással tisztázni lehet, hogy a projekt melyik szereplője mulasztott. Az egy platformon elérhető információk az üzemeltetők dolgát is megkönnyítik, mert például gyorsan megtalálnak minden, a beépített épületgépészeti berendezések karbantartásához szükséges adatot.
A PlanRadar szakértői szerint az ingatlanfejlesztők a projektek megvalósításának bármelyik szakaszában dönthetnek úgy, hogy digitális megoldásokkal követik nyomon a beruházások alakulását, de nagyobb esélyük van a technológiában rejlő előnyök teljesebb körű kihasználására, a folyamatok kézben tartására, ha az épületek teljes életciklusán át használják az igényeiknek megfelelő platformot.
A PlanRadar egy díjnyertes digitális SaaS platform az építési, létesítménygazdálkodási és ingatlanprojektek dokumentációjához, kommunikációjához és jelentéskészítéséhez. Világszerte használják, jelenleg több mint 75 piacon. A PlanRadar egy könnyen használható digitális platformon keresztül racionalizálja a napi folyamatokat és a kommunikációt, ami összekapcsolja a beruházások összes szereplőjét, és valós idejű hozzáférést biztosít az értékes projektadatokhoz. A PlanRadar lehetővé teszi az ügyfelek számára a hatékonyabb munkavégzést, a minőség javítását és a projektek teljes átláthatóságát. A platform az épületek teljes életciklusán átívelően teremt hozzáadott értéket a projektek résztvevői számára, a vállalkozóktól és mérnököktől kezdve az ingatlankezelőkön át a tulajdonosokig, rugalmasan alkalmazkodik minden vállalati mérethez és folyamathoz. Ma már több mint 170 000 szakember használja a PlanRadart a problémák nyomon követésére, összekapcsolására és megoldására a helyszínen és azon kívül. A PlanRadar jelenleg több mint 25 nyelven érhető el, és minden iOS, Windows és Android eszközön használható. A PlanRadar székhelye Bécsben, Ausztriában található, a cég 13 irodával rendelkezik szerte a világon.